Organisatie | Tilburg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beheersregeling BAG Tilburg |
Citeertitel | beheersregeling BAG Tilburg |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp |
Met inwerkingtreding van deze uitvoeringsvoorschriften vervallen alle eerdere gemeentelijke richtlijnen omtrent straatnaamgeving en huisnummering.
artikel 139 van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-05-2019 | nieuwe regeling | 26-02-2019 |
Het college van de gemeente Tilburg,
- gelet op artikel 7 van de Verordening op de naamgeving en nummering (adressen),
vast te stellen de volgende uitvoeringsvoorschriften betreffende naamgeving, nummering en registratie van adressen en gebouwen. Deze uitvoeringsvoorschriften kunnen worden aangehaald als “beheersregeling BAG Tilburg".
Uitvoeringsvoorschriften Verordening op de naamgeving en nummering (adressen) Tilburg
Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen
Brondocument: het document of het gewaarmerkte afschrift dat ten grondslag ligt aan een mutatie in de basisregistratie; te weten een besluit genomen door of namens het daartoe bevoegde orgaan, een verklaring van een daartoe bevoegde ambtenaar of het procesverbaal van het onderzoek door de beheerder naar een kennelijke fout in de registratie.
De basisregistratie adressen en gebouwen (BAG) en het register bestaat uit de volgende onderdelen die in aparte hoofdstukken nader worden geregeld. Deze zijn: “Naamgeving en Nummering” en “Gebouwen Registratie”.
In de catalogus worden onder andere beschreven:
De gemeente conformeert zich aan de meest recente landelijk vastgestelde catalogus op basis van de Regeling basisregistratie adressen en gebouwen.
De beheerder is bevoegd de catalogus aan te vullen met gemeente specifieke onderdelen, voor zover deze wijzigingen niet strijdig zijn met de van toepassing zijnde voorschriften uit wet- en regelgeving en dit reglement. Iedere leverancier en iedere gemeentelijke afnemer is bevoegd hiertoe voorstellen aan te dragen.
het zorg dragen voor de nodige voorzieningen van technische en organisatorische aard ten behoeve van de beveiliging van de basisregistratie adressen en gebouwen (BAG) en het register tegen verlies of aantasting van daarin opgenomen gegevens en tegen onbevoegde inzage, wijziging of verstrekking daarvan;
De leverancier van gegevens waarborgt de kwaliteit van de door hem te leveren gegevens overeenkomstig de door burgemeester en wethouders gestelde regels.
De beheerder stelt een onderzoek in naar de melding en meldt zijn bevindingen uiterlijk binnen twee werkdagen aan de melder, tenzij het onderzoek niet binnen twee werkdagen kan worden afgerond. De beheerder plaatst dan de aantekening "in onderzoek" bij het betreffende object en neem uiterlijk na zes maanden een besluit over het al dan niet accepteren van het nieuwe gegeven op basis van de resultaten van het onderzoek.
Hoofdstuk 3 Administratieve uitvoeringsvoorschriften voor naamgeving openbare ruimte en nummering
Artikel 13 Achtervoegsels openbare ruimte
Vanuit aspecten van ruimtelijke ordening of stedenbouw wordt naar de aard van de openbare ruimte bepaald, welk achtervoegsel de openbare ruimte krijgt. Daarbij kan gedacht worden aan de volgende achtervoegsels: straat, weg, laan, baan, ring, pad, dreef, vaart, park, plein, plaats, eind, hof , etc.
Artikel 15 Brondocument openbare ruimte
Ten behoeve van een goede registratie en eenduidigheid in de brondocumenten dient het besluit vergezeld te worden van een situatietekening, welke voldoet aan de volgende eisen
Artikel 16 Nummeringvoorschriften per woonplaats
De huisnummers worden straatgewijs toegekend, in een doorlopende nummering van even nummers aan de ene zijde en oneven nummers aan de andere zijde van de straat en met inachtneming van het hierna bepaalde:
In de woonplaats Tilburg worden huisnummers toegekend van noord naar zuid, en van oost naar west; de oneven nummers worden ter rechterzijde en de even nummers ter linkerzijde aangebracht. De wijze van toekenning van de nummers gebeurt overeenkomstig systeem B van de Nederlandse Norm NEN 1773, uitgave 1983 met dien verstande dat in Tilburg van oost naar west wordt genummerd.
In de woonplaats Berkel-Enschot worden huisnummers in Berkel toegekend te beginnen vanaf de St.Willibrorduskerk (Willibrordusstraat 1) met even nummers aan de rechterzijde en in Enschot te beginnen vanaf de St.Caeciliakerk (Kerkstraat 4) met even nummers aan de rechterzijde. De wijze van toekenning van de nummers gebeurt overeenkomstig systeem A van de Nederlandse Norm NEN 1773, uitgave 1983.
In de woonplaats Udenhout worden huisnummers toegekend te beginnen vanaf het kruispunt Slimstraat, Groenstraat, Schoorstraat en Kreitenmolenstraat met even nummers aan de rechterzijde. De wijze van toekenning van de nummers gebeurt overeenkomstig systeem A van de Nederlandse Norm NEN 1773, uitgave 1983
Artikel 18 Overige bepalingen voor nummering
In een appartementengebouw wordt genummerd van beneden naar boven, te beginnen op de begane grond. Betreft het een gebouw met een centrale lift of een centraal trappenhuis dan wordt per etage genummerd volgens het principe van pleinnummering als bedoeld onder lid 1 (op elke verdieping met de wijzers van de klok mee); bij een galerij- of corridor-flatgebouw of appartementengebouw wordt per etage genummerd als ware het een straat.
Ten behoeve van een goede registratie en eenduidigheid in de brondocumenten dienen deze te voldoen aan de volgende eisen.
Artikel 20 Wijzigen bestaande naamgeving en/of nummering
Het wijzigen van een bestaande naam door een nieuwe naam moet zoveel mogelijk voorkomen worden. Indien vervanging noodzakelijk is dienen belanghebbenden hiervan ruimschoots tevoren op de hoogte gesteld te worden en dient een termijn van minimaal zes weken aangehouden te worden voor de ingangsdatum, tenzij anders overeengekomen met de belanghebbende(n). Bij voorkeur wordt voor ondernemers een overgangsperiode van een jaar gehanteerd. Rekening dient te worden gehouden met de mogelijkheid tot het indienen en behandelen van bezwaarschriften ingevolge de Algemene wet bestuursrecht.
Van hun voornemen om wijziging te brengen in reeds toegekende straatnamen of huisnummers stelt het college alle bewoners en/ of anderszins belanghebbende tijdig in kennis. Belanghebbenden worden in de gelegenheid gesteld hun eventuele zienswijzen kenbaar te maken gedurende een periode van tenminste zes weken.
Hoofdstuk 4 Technische uitvoeringsvoorschriften voor de naamgeving en nummering
Artikel 21 Plaatsing van de nummerdragers
Nummerdragers worden zo veel mogelijk aangebracht overeenkomstig het gestelde in de Nederlandse norm NEN 1773, uitgave 1983. Hierbij rekening houdend met de volgende voorschriften.
Wanneer de ingang van een gebouw of een zelfstandig deel van een gebouw aan een binnenterrein is gelegen of zich althans niet onmiddellijk aan de straat bevindt, wordt het huisnummer aangebracht naast die ingang en bovendien zodanig naast de aan de straat gelegen toegang, dat het huisnummer vanaf de straat duidelijk leesbaar is.
Wanneer de toegang leidt naar meer gebouwen of zelfstandige delen van een of meer gebouwen, dan wordt overeenkomstig door ons te geven aanwijzingen naast die toegang in beknopte vorm een aanduiding geplaatst van de huisnummers, die bij de ingangen van die gebouwen of zelfstandige delen zijn aangebracht.
Elk huisnummer wordt zodanig geplaatst, dat de bovenkant van het huisnummer of de huisnummerplaat zich op tenminste 2.10 meter en ten hoogste 2.30 meter boven het peil van de straat bevindt, of, indien de hoogte van de terreinafscheiding minder bedraagt dan 2.10 meter, zoveel mogelijk nabij de bovenkant van de afscheiding.
De naamdragers moeten voldoen aan de gestelde functionele eisen ten aanzien van de afmetingen, de uitvoering, de constructie, de kleursoorten en de lichttechnische eigenschappen van de toegepaste materialen en de plaatsing van naamborden en naamverwijsborden, zoals vervat in de Nederlandse norm NEN 1772:2010/C1:2014.
Hoofdstuk 5 Inhoud registratie
De registratie is het onderdeel van de basisregistratie adressen en gebouwen (BAG) dat alle op grond van de Verordening naamgeving en nummering toegekende benamingen van openbare ruimten en adressen binnen het grondgebied van de gemeente bevat, met een verwijzing naar het in het register opgenomen brondocument dat aan de opname ten grondslag ligt en waarin alle in de catalogus voorgeschreven gegevens van panden en de in de verordening bedoelde objecten worden geregistreerd.
Artikel 26 Toegang tot de registratie
De registratie dient in ieder geval toegankelijk te zijn door middel van een combinatie van woonplaatsnaam, naamgeving openbare ruimte en, in het geval van objecten, een nummeraanduiding of de geometrie. Daarnaast dienen voldoende voorzieningen aanwezig te zijn om met behulp van gegevens ten aanzien van de naamgeving openbare ruimte een overzicht te verkrijgen van nummeraanduidingen die daaraan zijn gerelateerd.
Burgemeester en wethouders kunnen nadere regels stellen met betrekking tot de wijze waarop de controle op de uitvoering van dit reglement wordt uitgevoerd.
De leveranciers en het college van burgemeester en wethouders dragen elk de eigen kosten, voortvloeiend uit de werkzaamheden die hem in of op grond van dit reglement zijn opgedragen.
Artikel 32 Beslissingsbevoegdheid
In gevallen waarin deze richtlijnen niet voorzien wordt, mede op advies van de betrokken gemandateerde, beslist door ons college.