Artikel 1: Instelling en begripsbepaling
- 1.
Ingesteld wordt een commissie van advies aan de raad genaamd de auditcommissie.
- 2.
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
de commissie: de auditcommissie;
- b.
de raad: de gemeenteraad;
- c.
Fractie: de leden van de gemeenteraad die door het centraal stembureau op dezelfde kandidatenlijst verkozen zijn verklaard;
- d.
het college: het college van burgemeester en wethouders;
- e.
de accountant: de accountant aangesteld conform artikel 213 Gemeentewet;
- f.
de voorzitter: de voorzitter van de auditcommissie;
- g.
de secretaris: de secretaris van de commissie.
Artikel 2: Doel en taakstelling
- 1.
De auditcommissie is belast met de advisering aan en overleg namens de raad over:
- a.
de aanwijzing, opdrachtverlening dan wel beëindiging van de aan een externe accountant opgedragen accountantscontrole;
- b.
Het aandragen van onderzoek ontwerpen ten behoeve van de interim controle door de externe accountant;
- c.
De vaststelling van de jaarrekening en het jaarverslag;
- d.
tussentijdse rapportages en andere verslagen van de accountant, en over verslagen van periodieke onderzoeken van het college;
- e.
Het voorbereiden van een standpunt over onderzoek rapportages van de gemeentelijke rekenkamercommissie.
- f.
het voorbereiden van een standpunt over door het college toegezegde of door de raad vastgestelde verbeteracties en de voortgang ervan.
- 2.
De auditcommissie bevordert dat onderzoeken van de accountant, de gemeentelijke rekenkamercommissie, de onderzoeken in opdracht van het college en de interne audits op elkaar worden afgestemd.
- 3.
De auditcommissie adviseert de gemeenteraad, hetzij op verzoek hetzij uit eigen beweging, in het kader van de invulling en/of de uitoefening van de controlerende taak van de gemeenteraad.
Artikel 3: Samenstelling commissie
- 1.
Alle fracties mogen maximaal 1 lid afvaardigen in de auditcommissie.
- 2.
De benoeming geschiedt voor de zittingsperiode, gelijk aan die van de leden van de zittende raad. Dit geldt eveneens voor tussentijds benoemingen.
- 3.
De commissie benoemt uit haar midden een voorzitter en plaatsvervangend voorzitter.
- 4.
Op uitnodiging van de commissie kunnen vertegenwoordigers van het college, ambtelijke organisatie, de rekenkamercommissie, de accountant of andere deskundigen als adviseur deelnemen aan de vergaderingen van de commissie.
- 5.
Leden van de auditcommissie worden bij afwezigheid niet vervangen.
Artikel 4: Secretariaat & ambtelijke ondersteuning
- 1.
Het secretariaat van de auditcommissie wordt verzorgd door de griffier of een door deze aangewezen medewerker van de raadsgriffie.
- 2.
De commissie kan gebruik maken van interne deskundige ondersteuning in de uitoefening van haar taak.
Artikel 5: Werkwijze
- 1.
De commissie vergadert zo dikwijls zij dit nodig oordeelt voor een goede uitoefening van haar taak.
- 2.
De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar. De auditcommissie beslist over de openbaarmaking van het in een vergadering besprokene en van stukken die door de auditcommissie worden behandeld.
- 3.
De voorzitter bepaalt in samenspraak met de secretaris plaats, datum, uur en agenda van de vergadering.
- 4.
De voorzitter roept de leden schriftelijk op.
- 5.
De oproepingen worden, spoedeisende gevallen uitgezonderd, ten minste een week voor de aanvang van de vergadering bezorgd.
- 6.
De secretaris maakt van het verhandelde in de vergaderingen een korte besluitenlijst en zendt dit toe aan de leden van de commissie, en de overige deelnemers conform artikel 3 voor zover zij hebben deelgenomen aan de vergadering.
Artikel 6: Besluitvorming
- 1.
Besluiten van de auditcommissie worden genomen bij meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmen; alleen de leden van de auditcommissie hebben stemrecht.
- 2.
De auditcommissie kan slechts beraadslagen en besluiten, wanneer meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.
- 3.
Indien over een voorstel door geen van de leden stemming wordt verlangd, is het aangenomen.
Artikel 7: Informeren Raad
- 1.
De commissie informeert de raad over haar werkzaamheden en adviseert de raad via het raadsoverleg.
- 2.
De vastgestelde besluitenlijst van niet openbare vergaderingen kan door de overige leden van de raad worden ingezien via de secretaris van de auditcommissie.
Artikel 8: Uitleg verordening
In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing ervan, beslist de commissie op voorstel van de voorzitter.
Artikel 9: Citeerwijze
Deze verordening kan worden aangehaald als de “Verordening op de auditcommissie gemeente Westerkwartier”.
Artikel 10: Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking en werkt terug tot
en met 1 januari 2019.