Organisatie | Hoorn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement burgerlijke stand |
Citeertitel | Reglement burgerlijke stand |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-05-2019 | 01-01-2020 | nieuwe regeling | 30-04-2019 | 1678536 |
Gelezen het voorstel van Gegevensmanagement en Belastingen
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoorn besluit:
Het reglement met bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, de huwelijksvoltrekkingen, locaties en de openstelling.
De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt benoemd voor dezelfde periode dat de ambtenaar in dienst is van de gemeente Hoorn. Zelfs wanneer in het benoemingsbesluit aan de benoeming geen termijn of andere beperking verbonden is, vervalt de benoeming als ambtenaar van de burgerlijke stand van rechtswege op de dag dat aan betrokkene ontslag is verleend.
Artikel 3 Benoeming van college- en raadsleden
De burgemeester, wethouders en leden van de raad kunnen op eigen verzoek worden benoemd en beëdigd tot babs voor één dag.
Artikel 5 omzetting van een partnerschapsregistratie in een huwelijk
Omzetting van een partnerschapsregistratie in een huwelijk is mogelijk op twee manieren:
Artikel 6 Leiding van de dienst
De teammanagers van team Dienstverlening zijn belast met de leiding van het bureau van de Burgerlijke stand. Zijn kunnen anderen met de uitvoering hiervan belasten.
De burgerlijke stand is met uitzondering van lid 2 geheel of gedeeltelijk gesloten op algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen. Op lappendag is de burgerlijke stand als bedoeld in lid 1 en 2 gesloten.
De burgerlijke stand kan in bijzondere omstandigheden worden geopend op zaterdag, zondag of andere dagen dat het gemeentehuis regulier gesloten is. Dit kan uitsluitend op verzoek van een belanghebbende, als deze aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende dag waarop de burgerlijke stand zal zijn geopend. Onmiddellijk nadat deze werkzaamheden zijn verricht, wordt de burgerlijke stand weer gesloten.
Artikel 9 Huwelijk zonder toespraak
Het huwelijk zonder toespraak is een huwelijk waarbij de volgende bepalingen gelden:
Voor burgerlijke stand diensten waar leges voor verschuldigd is, zoals het voltrekken van een huwelijk, afgeven van afschriften en trouwboekjes worden legeskosten in rekening gebracht volgens de Wet rechten burgerlijke stand of de legesverordening van de gemeente Hoorn.
Aldus vastgesteld in de vergadering d.d. 30 april 2019
College van burgemeester en wethouders,
Artikel 1 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
In artikel 2 wordt het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand expliciet gemaakt (artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).
Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:
de ambtenaar is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, evenals al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 16d, eerste lid, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).
Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:
De werkzaamheden van worden in het gemeentehuis of een daartoe door het college van burgemeester en wethouders aangewezen locatie verricht. Als daarvoor belangrijke redenen bestaan, mag de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden ook elders binnen de gemeente uitvoeren (artikel 1 Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 64, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).
In dit artikel is vastgelegd voor welke periode een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan worden benoemd (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).
In lid 1 wordt bepaald dat een ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode wordt benoemd. Deze periode mag maximaal de periode zijn dat de ambtenaar in dienst is van de gemeente of van een andere gemeente. Daarnaast is het mogelijk om een andere maximale benoemingsperiode op te nemen, bijvoorbeeld de tijd dat de ambtenaar werkzaam is bij een bepaald team of een tijdsperiode. De periodes worden in het benoemingsbesluit van burgemeester en wethouders bepaald.
Artikel 3 Benoeming van college- en raadsleden
Van oudsher was het gebruikelijk dat de burgemeester, wethouders en raadsleden werden benoemd tot babs. Deze babs voltrekt alleen huwelijken op verzoek. Het is niet meer nodig om hen te benoemen voor de hele ambtsperiode, omdat het mogelijk is om een babs voor één dag te benoemen. De burgemeester, wethouders en raadsleden die voor de inwerkingtreding van dit reglement benoemd zijn tot babs, blijven benoemd. Deze benoeming is gekoppeld aan de periode dat zij deel uit maken van het bestuur. Zodra zij hier geen deel meer van uitmaken, vervalt van rechtswege de benoeming tot babs.
In dit artikel wordt uitgelegd in welke gevallen de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand een vergoeding krijgt.
Het is mogelijk dat een ambtenaar naast de eigen werkzaamheden ook structureel optreedt als babs bij de huwelijken met toespraak, die meestal buiten het gemeentehuis worden gesloten. In die gevallen ontvangt hij/zij een vergoeding volgens de rechtspositieregeling. De taken als babs, zoals het bezoeken van het bruidspaar en het maken van een toespraak staan namelijk los van de dagelijkse werkzaamheden.
Daarnaast zijn er ambtenaren, niet werkzaam bij team dienstverlening front- of backoffice bereid gevonden om kosteloze huwelijken of huwelijken zonder toespraak te voltrekken. Zij ontvangen geen aparte vergoeding, omdat het korte ceremonies betreffen die tussen de normale werkzaamheden door gedaan worden.
Artikel 5 omzetting van een partnerschapsregistratie in een huwelijk
Het omzetten van een partnerschapsregistratie in een huwelijk is feitelijk een administratieve handeling. Er zijn geen getuigen nodig. Omdat er in veel gevallen behoefte is aan een ceremonie vergelijkbaar met een huwelijksvoltrekking, worden hierbij dezelfde mogelijkheden geboden als bij huwelijk en geregistreerd partnerschap.
Artikel 6 Leiding van de dienst
In dit artikel wordt bepaald wie belast is met de leiding van het bureau burgerlijke stand (artikel 2 Besluit burgerlijke stand 1994).
In dit artikel wordt bepaald wanneer de balie voor de burgerlijke stand is geopend (artikel 16c, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek). Daarnaast worden de reguliere openingstijden bepaald en de openingstijden voor de zaterdag, de zondag, de algemeen erkende feestdagen en de overige door het college aangewezen dagen waarop de gemeentelijke diensten niet of gedeeltelijk zijn geopend.
Artikel 8 Kosteloze huwelijken
Volgens de wet rechten burgerlijke stand is elke gemeente verplicht een of meer tijdstippen aan te wijzen waarop kosteloos een huwelijk kan worden voltrokken. Dit is afhankelijk van de grootte van de gemeente. In de gemeente Hoorn zijn daarvoor twee tijdstippen aangewezen: op dinsdagen om 9.00 en 9.15 uur. Kosteloze huwelijken zijn alleen mogelijk als er ruimte is in de agenda. Naast het bruidspaar mogen alleen de getuigen bij de voltrekking aanwezig zijn. De ceremonie is beperkt tot alleen de wettelijke formaliteiten zoals het geven van het ‘ja-woord’ en het tekenen van de akte.
Artikel 9 Huwelijken zonder toespraak
Vanwege de grote vraag naar kosteloze huwelijken is het huwelijk zonder toespraak als alternatief ingevoerd. Net als bij het kosteloze huwelijk is er sprake van een korte ceremonie zonder toespraak. Voor deze huwelijken wordt een bescheiden bedrag betaald, waar tegenover staat dat er meer personen aanwezig kunnen zijn in een grotere ruimte. Ook kunnen deze voltrekkingen op meer tijdstippen plaatsvinden.
Artikel 1:63 BW bepaald dat een huwelijk in het openbaar in het gemeentehuis moet worden gesloten. Het begrip gemeentehuis wordt in de gemeente Hoorn ruim uitgelegd, daarom is het hele grondgebied als mogelijke huwelijkslocatie aangewezen. Dit kan een gebouw zijn maar het mag ook in de open ruimte. Daardoor is er in de gemeente Hoorn een breed aanbod van trouwlocaties. Men kan trouwen op aangewezen vaste locaties (waaronder drie boten) en men kan eenmalig een locatie aan laten wijzen. De locatie moet voldoen aan de voorwaarden zoals vastgesteld in de beleidsregels voor het aanwijzen van huwelijkslocaties.
Kosteloze huwelijken worden gesloten in een spreekkamer in het gemeentehuis. Huwelijken zonder toespraak worden gesloten in de Bontekoezaal in het gemeentehuis.
Sommige burgerlijke stand werkzaamheden zijn kosteloos, zoals het opmaken van akten (met uitzondering van de akte van omzetting van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap). Voor het voltrekken van een huwelijk, met uitzondering van een kosteloos huwelijk, worden legeskosten in rekening gebracht. Ook voor het annuleren van een huwelijk of het wijzigen van een trouwdatum, trouwlocatie of tijdstip worden legeskosten betaald. Sommige tarieven zijn gebaseerd op de wet rechten burgerlijke stand, bijvoorbeeld een afschrift van een akte van de burgerlijke stand, overige tarieven zijn kostendekkend.