Organisatie | Het Hogeland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling nevenwerkzaamheden |
Citeertitel | Regeling nevenwerkzaamheden gemeente Het Hogeland |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
http://car-uwo.nl/car-uwo-integraal
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-05-2019 | 01-01-2019 | Nieuwe regeling | 19-02-2019 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Het Hogeland;
- gewenst is regels te stellen om duidelijkheid te bieden aan medewerkers over het opgeven van nevenwerkzaamheden;
- het krijgen van antwoorden op vragen op wat mag en moet en welke functies bijzondere verplichtingen met zich meebrengen;
- gelet op artikel 15:1e van de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling en Uitwerkingsovereenkomst (CAR-UWO;
- gelet op de instemming van de Ondernemingsraad op 6 februari 2019
Artikel 2 Maatschappelijke betrokkenheid
De gemeente Het Hogeland waardeert het in algemene zin positief wanneer medewerkers (bestuurlijke) functies vervullen in maatschappelijke organisaties of instellingen. In bijzondere gevallen kan de gemeentesecretaris, op verzoek van de medewerker en in overleg met diens teamcoach, hiervoor bepaalde faciliteiten verlenen.
Artikel 3 Belangenverstrengeling
De medewerker vervult geen nevenwerkzaamheden in organisaties als daarbij sprake is of kan zijn van strijdigheid met het belang van de gemeente of van strijdigheid c.q. belangenverstrengeling met de functie die hij of zij binnen de gemeente vervult.
Artikel 4 Meldingsplicht nevenwerkzaamheden
De medewerker is verplicht nevenwerkzaamheden te melden en toestemming te vragen bij de werkgevers, indien:
Artikel 5 Toestemming nevenwerkzaamheden
Toestemming tot het verrichten van nevenwerkzaamheden wordt schriftelijk verleend. Het college verleent de toestemming voor nevenwerkzaamheden van de gemeentesecretaris. Voor nevenwerkzaamheden van overige medewerkers verleent de gemeentesecretaris toestemming. Aan de toestemming kunnen beperkingen of voorwaarden worden verbonden. Toestemming of afwijzing wordt schriftelijk vastgelegd.
Toestemming kan onder andere worden geweigerd als de nevenwerkzaamheden een zeker risico meebrengen met betrekking tot één of meer van de volgende aspecten:
Indien geen toestemming wordt verleend, wordt dit schriftelijk gemotiveerd aan de medewerker ter kennis gebracht.
Voor de medewerker aan wie toestemming is verleend om nevenwerkzaamheden te verrichten, gelden in ieder geval de volgende algemene voorwaarden:
Nevenwerkzaamheden van medewerkers met bijvoorbeeld de volgende functies worden openbaar gemaakt:
Artikel 8 Wijze van openbaarmaking
De openbaarmaking van de in artikel 7 genoemde medewerkers wordt bekendgemaakt via de website van de gemeente Het Hogeland.