Organisatie | Noordenveld |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Evenementenbeleid Noordenveld |
Citeertitel | Evenementenbeleid Noordenveld |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-05-2019 | Nieuwe regeling | 23-04-2019 |
Hoofdstuk 2 Verantwoordelijkheden en rolverdeling 2
2.3 Hulpverleningsdiensten en GHOR 3
Hoofdstuk 3 Waarvoor een vergunning aanvragen? 4
3.2 Verschillende categorieën evenementen 4
4.1 Hoe moet de evenementenvergunning worden aangevraagd? 7
4.1.1 Vergunningplichtige evenementen 7
4.3 Andere benodigde vergunningen/ontheffingen 7
Hoofdstuk 5 Hoe wordt de aanvraag beoordeeld? 10
5.2 Advisering hulpverleningsdiensten en GHOR 10
5.4 Veiligheidsplan bij risico-evenement 11
5.5 Gebruik evenemententerreinen 11
Hoofdstuk 6 Aan welke voorschriften moet een organisator voldoen? 13
6.2 Openbare orde en veiligheid 13
6.2.1 Veiligheidsmaatregelen bij risicovolle evenementen 13
6.2.3 Veiligheid op het evenemententerrein 13
6.2.5 Samenvallen van evenementen 14
6.3.2 Informeren omwonenden 14
6.3.3.2 Collectieve en incidentele festiviteiten 15
6.3.3.3 Evenementen op een terras 16
6.3.3.5 Uitzonderingen op de eindtijden 16
6.3.5 Wegafsluitingen en -omleidingen 19
6.4.1 Preventief geneeskundige inzet 19
6.4.2 Sanitaire voorzieningen 20
6.4.3 Gehoorschadepreventie 20
Hoofdstuk 7 Toezicht en handhaving 21
Bijlage 1. Risicopuntenmodel VRD 22
Bijlage 2. Artikelen Apv (zoals deze komen te luiden na aanpassing). 24
Artikel 1:8 Weigeringsgronden 24
Artikel 2:24 Begripsbepaling 24
Artikel 2:26 Ordeverstoring 25
Artikel 4:1 Begripsbepalingen 25
Artikel 4:2 Aanwijzing collectieve festiviteiten 25
Jaarlijks worden door de gemeente ca. 180 vergunningen verstrekt voor verschillende type evenementen. Deze evenementen variëren in schaal en aard van kleinschalige buurtfeesten, zoals een straatbarbecue, tot grotere evenementen, zoals de muziekfeesten op het Jaarbeursterrein in Roden.
Het grootste evenement in de gemeente Noordenveld is de Rodermarktfeestweek, die gedurende zes dagen tienduizenden bezoekers trekt. Tijdens de feestweek vinden onder andere de volgende activiteiten plaats: een grote waren- en paardenmarkt, de Kortebaandraverij, de Rodermarktparade, muziekoptredens en de Jaarbeurs van het Noorden. De Rodermarkt is hiermee een evenement van bovenregionale betekenis en heeft daarom een bijzondere positie.
Evenementen maken de gemeente Noordenveld mede tot een aantrekkelijke gemeente met een positieve uitstraling. Door de hoeveelheid evenementen is de gemeente Noordenveld nog aantrekkelijker voor toeristen en recreanten. Naast het sociaal maatschappelijke doel van evenementen kunnen deze ook voor een belangrijke bron van inkomsten voor ondernemers zorgen.
Behalve bovenstaande positieve kanten kunnen evenementen ook overlast geven voor de omgeving. Veel genoemde klachten hebben betrekking op geluidsoverlast, wegafsluitingen en sluipverkeer. Het is de kunst te komen tot een juist evenwicht waarbij rekening wordt gehouden met zowel het belang van de organisator als dat van omwonenden.
In hoofdstuk 2 worden de verantwoordelijkheden en rolverdeling van gemeente, organisator en adviesinstanties beschreven. In hoofdstuk 3 wordt aangegeven voor welke evenementen een vergunning moet worden aangevraagd. In hoofdstuk 4 wordt aangegeven hoe de vergunning moet worden aangevraagd en in hoofdstuk 5 hoe de aanvraag wordt beoordeeld. Hoofdstuk 6 gaat in op de voorschriften die worden gesteld bij de vergunning. Ter informatie wordt in Hoofdstuk 7 vermeld hoe het toezicht en de handhaving bij evenementen is geregeld.
Hoofdstuk 2 Verantwoordelijkheden en rolverdeling
Bij het vergunningentraject zijn behalve de organisator van het evenement en de gemeente Noordenveld ook de politie, de brandweer en de Geneeskundige Hulp Organisatie in de Regio (oftewel de GHOR) betrokken. In dit hoofdstuk wordt aangegeven wat ieders verantwoordelijkheid en rol is binnen het vergunningentraject.
Naast de Burgemeester is ook het college van Burgemeester en Wethouders in bepaalde gevallen het bevoegde gezag voor toezicht en handhaving.
De vakgroep Bijzondere Wetgeving:
De vakgroep Algemene Zaken (onderdeel Openbare Orde)
De Regionale Uitvoeringsdienst:
Hoofdstuk3 Waarvoor een vergunning aanvragen?
Een evenement wordt in de Algemene plaatselijke verordening (verder Apv) gedefinieerd als “elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak” (artikel 2:24 lid 1). Vermaak is er op vele terreinen: kunst, cultuur, lifestyle, sport, kennis en economie. Voorbeelden hiervan zijn: voorstellingen/concerten, parades/optochten, festivals, tentoonstellingen, braderieën, jaarmarkten presentaties/demonstraties, consumentenbeurzen en sportwedstrijden. Vaak vinden er ook combinaties van verschillende activiteiten plaats.
Niet als evenement worden beschouwd: weekmarkten, kansspelen, betogingen, samenkomsten en vergaderingen (artikel 2:24 lid 1 Apv). Daarnaast zijn er ook activiteiten die geen verrichting van vermaak zijn maar wel als evenement worden aangemerkt zoals een herdenkingsplechtigheid (artikel 2:24 lid 2 Apv).
3.2 Verschillende categorieën evenementen
Onderscheid wordt gemaakt in evenementen waarvoor een kennisgeving volstaat en evenementen waarvoor een vergunning moet worden aangevraagd. Kennisgevingsevenementen tellen minder dan 250 bezoekers, brengen geen veiligheidsrisico met zich mee, veroorzaken weinig of geen geluids- en/of verkeersoverlast.
De vergunningplichtige evenementen worden onderverdeeld in A, B en C evenementen:
Dit onderscheid is gebaseerd op de Handreiking risicovolle evenementen van de Veiligheidsregio Drenthe.
Door de Veiligheidsregio Drenthe is een risicoscan opgesteld, waarbij het risico is gekoppeld aan een puntensysteem. Aan de hand van het totale aantal punten worden de evenementen ingedeeld als A, B of C evenement. In Hoofdstuk 5 wordt uitgebreid ingegaan op de risicoscan.
In het kader van deregulering is besloten een aantal kleinschalige evenementen en evenementen die in de praktijk eigenlijk nooit problemen opleveren vrij te stellen van de vergunningplicht. De burgemeester kan evenementen aanwijzen waarvoor geen vergunning hoeft te worden aangevraagd mits ze aan bepaalde voorschriften voldoen. In verband met een mogelijke samenloop met andere evenementen en in verband met eventueel noodzakelijke wegafsluitingen, is het wel wenselijk dat we van deze evenementen op de hoogte zijn. Daarom moet van deze evenementen wel een kennisgeving worden gedaan.
Als evenement waarvoor een kennisgeving volstaat zijn aangewezen:
mits deze aan de volgende voorschriften voldoen:
Indien het evenement niet voldoet aan de voorwaarden, is sprake van een vergunningplichtig evenement.
Besloten feesten vallen niet onder de reikwijdte van de evenementenvergunning. Besloten feesten zijn bijvoorbeeld feesten op eigen terrein zoals een bruiloft of een bedrijfsfeest, waar aan de hand van uitnodigingslijsten publiek aanwezig is. Wanneer een feest een “besloten karakter” heeft maar er worden wel publiekelijk kaarten verkocht en/of er wordt reclame gemaakt voor het feest, is er wel sprake van een evenement. In dit geval is er geen directe relatie tussen de organisator en de bezoeker.
Wanneer een feest al dan niet besloten ‘op of aan de weg’ plaatsvindt, is dit een vergunningplichtige activiteit, omdat het plaats vindt op doorgaans voor publiek toegankelijk gebied. Het feit dat het feest besloten is, dus niet voor publiek toegankelijk, doet daar niets aan af.
Voor een kermis moet een evenementenvergunning worden aangevraagd. De toetsing van de veiligheid door de burgemeester richt zich met name op de veiligheid van personen of goederen op en rond het evenemententerrein. Kermisattracties dienen te beschikken over een geldig goedkeuringscertificaat.
Feesten die gehouden worden in horecagelegenheden en niet behoren tot de normale bedrijfsvoering (bijvoorbeeld een optreden van een bekende diskjockey of een optreden van een bekende band) zijn vergunningplichtig.
Als een horecaondernemer op een (tijdelijk) terras activiteiten organiseert, bijvoorbeeld livemuziek, moet hij een evenementenvergunning aanvragen. Zie ook paragraaf 6.3.3.
Voor een (muziek)optreden in de muziekkoepel op de Albertsbaan in Roden moet een evenementenvergunning worden aangevraagd.
Voor het incidenteel in gebruik nemen van leegstaande panden voor evenementen kan een evenementenvergunning worden aangevraagd. Bij inpandige feesten met meer dan 50 personen, is een gebruiksmelding nodig en moet aan het Bouwbesluit worden voldaan. De gebruiksmelding moet worden aangevraagd via het OLO (Omgevingsloket Online) Indien er minder dan 50 personen aanwezig zijn, moet nog steeds voldaan worden aan het Bouwbesluit.
Voor een feestelijke (her‐)opening van bijvoorbeeld een winkel, waarbij ook buiten de winkel activiteiten plaatsvinden, of binnen een programma wordt aangeboden, moet een evenementenvergunning worden aangevraagd bij de gemeente (tenzij sprake is van een kennisgevingsevenement).
Voor reguliere wedstrijden en toernooien van verenigingen op sportvelden hoeft geen evenementenvergunning te worden aangevraagd. De buitensportcomplexen zijn immers bestemd voor deze activiteiten. Voor andere activiteiten op het sportterrein moet wel een evenementenvergunning worden gevraagd. Een vechtsportwedstrijd of -gala wordt altijd gezien als een evenement.
Wielersportevenementen zijn een aparte categorie evenementen. Meestal is er sprake van lange routes door verschillende gemeenten en vele (dynamische) wegafsluitingen. Deze afsluitingen kunnen een grote impact hebben op de mobiliteit.
Wanneer er sprake is van een wedstrijd moet een ontheffing worden aangevraagd (artikel 148 Wegenverkeerswet 1994) van het verbod op het houden van wedstrijden op de weg, zoals beschreven in artikel 10 Wegenverkeerswet 1994.
Voor het inrichten van de start‐ en finishlocatie(s) is een evenementenvergunning nodig.
Gaat de route door meerdere gemeenten, dan dient de organisatie uiteraard ook met die gemeenten contact op te nemen. In het geval van een wedstrijd op de weg door meerdere gemeenten moet de ontheffing Wegenverkeerswet worden aangevraagd bij de provincie.
Wanneer het een recreatieve toertocht betreft (zonder wedstrijdelement) waarbij de deelnemers zich aan de geldende verkeersregels houden (op het fietspad fietsen, voor rood licht stoppen, etc.) hoeft geen ontheffing van de Wegenverkeerswet worden aangevraagd.
Wel is een evenementenvergunning noodzakelijk als er start‐ en finishlocatie(s) worden ingericht. (tenzij sprake is van een kennisgevingsevenement).
Activiteiten binnen een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer
Activiteiten binnen de normale bedrijfsvoering
Activiteiten die binnen een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer worden georganiseerd en die binnen de normale bedrijfsvoering van die inrichting vallen, bijvoorbeeld. een live-muziekoptreden in een café, zijn geen evenement als bedoeld in de Apv. Daarvoor geldt dat er geen evenementenvergunning nodig is. Wat als normale bedrijfsvoering wordt gezien, is vastgelegd in de vergunning(aanvraag) ingeval van een vergunningplichtige inrichting dan wel in de melding ingeval van een meldingsplichtige inrichting. Voor deze activiteiten gelden de vergunningvoorschriften respectievelijk de voorschriften van het Activiteitenbesluit (zie ook paragraaf 6.3.3).
Activiteiten die niet binnen de normale bedrijfsvoering passen
Activiteiten die binnen een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer worden georganiseerd en die niet binnen de normale bedrijfsvoering van die inrichting vallen, zijn een evenement als bedoeld in de Apv (bijv. een schuurfeest bij een agrarisch bedrijf). Hiervoor moet wel een evenementenvergunning worden aangevraagd.
4.1 Hoe moet de evenementenvergunning worden aangevraagd?
4.1.1Vergunningplichtige evenementen
Voor de aanvraag van een A, B en C evenement moet gebruik worden gemaakt van het digitale aanvraagformulier evenementenvergunning van de gemeente. Om de aanvraag goed te kunnen beoordelen dient deze volledig te zijn. Op het aanvraagformulier staat vermeld welke bijlagen moeten worden ingediend. Indien de aanvraag niet compleet is zal worden gevraagd om aanvullende informatie. Wordt deze informatie niet tijdig ingediend dan kan de aanvraag buiten behandeling worden gelaten (artikel 4:5 Algemene wet bestuursrecht).
Bij C - evenementen moet een veiligheidsplan bij de aanvraag worden ingediend. Hierin geeft de organisator aan welke maatregelen hij treft om het evenement veilig te laten verlopen. Indien nodig kan dit ook bij B - evenementen worden gevraagd. In hoofdstuk 5 komt het veiligheidsplan uitgebreid aan de orde.
Bij evenementen in de open lucht of een tent wordt van de organisator een ‘weerscenario’ gevraagd. Hierbij dient de organisator aan te geven wat hij gaat doen bij extreme weersomstandigheden (storm, hevige regenval, extreme hitte). In het weerscenario moet terugkomen welke maatregelen door de organisator worden getroffen: wordt het evenement afgelast, stilgelegd, hoe wordt het terrein ontruimd, is er een opvanglocatie in de buurt etc.
De behandeling van de grotere en risicovolle evenementen vergt in de regel meer tijd omdat hiervoor advies wordt gevraagd aan politie, brandweer en GHOR. Vaak moeten voor deze evenementen ook verkeersmaatregelen worden getroffen en zijn meerdere vergunningen en/of ontheffingen nodig. Daarom is bepaald dat de aanvraag voor meerdaagse-, sport- en muziekevenementen 12 weken voor de beoogde datum van het evenement moet zijn ingediend. Voor de overige evenementen bedraagt de indieningstermijn 8 weken voor de datum waarop het evenement plaatsvindt.
Wanneer een aanvraag minder dan 12 respectievelijk 8 weken voor aanvang van het evenement is ingediend en daardoor een behoorlijke behandeling niet meer mogelijk is, kan de vergunning worden geweigerd (artikel 2:25a Apv).
4.3 Andere benodigde vergunningen/ontheffingen
De aanvraag moet gedaan worden middels het digitale aanvraagformulier dat op de gemeentelijke website staat. Er is ruim de tijd om het formulier in te vullen. Het formulier hoeft niet in één keer helemaal te worden ingevuld maar kan tussentijds worden opgeslagen en op een later moment worden aangevuld.
In veel gevallen heeft de organisator voor het evenement ook nog andere vergunningen/ontheffingen nodig. Grotendeels kunnen deze ook via het digitale aanvraagformulier worden aangevraagd. Het gaat hierbij om de volgende zaken.
Tapontheffing (artikel 35 Drank- en Horecawet)
Voor de verkoop van zwak-alcoholhoudende drank op een evenemententerrein is een ontheffing nodig op grond van artikel 35 Drank- en Horecawet. Dit geldt ook voor de verkoop op een terras voor een horecabedrijf indien het terras geen deel uitmaakt van de drank- en horecavergunning.
Reclameborden (artikel 2:10 Apv)
Het aankondigen van een evenement is alleen toegestaan middels zogenaamde driehoeksborden/sandwichborden. Er mogen gedurende 10 dagen maximaal 15 borden worden geplaatst op daarvoor aangewezen locaties.
Tijdelijk kampeerterrein (artikel 4:18 Apv)
Het is verboden om buiten een regulier kampeerterrein te kamperen. Van dit verbod kan een ontheffing worden verleend voor een tijdelijk kampeerterrein bij een evenement (voor maximaal 10 dagen).
Loterij (artikel 3 Wet op de kansspelen)
Voor een loterij is een vergunning nodig op basis van de Wet op de kansspelen.
Ontheffing Wegenverkeerswet (artikelen 10 en 148 Wegenverkeerwet)
Wanneer er sprake is van een wedstrijd op de weg, is behalve een evenementenvergunning voor de start/finishlocatie, ook een ontheffing van artikel 10 Wegenverkeerswet (WVW) nodig. In dit artikel wordt bepaald dat het verboden is met voertuigen een wedstrijd op de weg te houden of daaraan deel te nemen. De aanvraag evenementenvergunning wordt in dit geval tevens opgevat als een verzoek om ontheffing van de WVW.
Aanstellingsbesluit verkeersregelaars (artikel 10 Regeling verkeersregelaars, artikel 56 BABW).
Verkeersregelaars die bij een evenement worden ingezet moeten gecertificeerd zijn, dat wil zeggen dat zij met succes de e-instructie hebben gevolgd. Ze moeten zijn aangesteld door de burgemeester. Minimaal 2 weken voordat het evenement plaatsvindt moet de lijst met persoonsgegevens van de beoogde verkeersregelaars bij de gemeente zijn ingeleverd.
Voor evenementen die al een keer eerder hebben plaatsgevonden zonder dat zich grote problemen hebben voorgedaan, kan op verzoek van de organisator, een vergunning worden verleend voor een periode van 3 jaar.
De vergunningaanvraag wordt beoordeeld op grond van de van toepassing zijnde regelgeving en indien dit nodig of wenselijk is wordt omtrent de aanvraag advies gevraagd (zowel intern als extern). Als één of meerdere adviseurs negatief adviseren omtrent een meerjarige vergunning dan zal met de organisator worden bekeken of tegemoet kan worden gekomen aan de bezwaren. Is dit niet mogelijk, dan zal een vergunning worden verleend voor 1 jaar.
Voorwaarden meerjarige vergunning
Om voor een meerjarige vergunning in aanmerking te komen moet aan de volgende voorwaarden worden voldaan:
De organisator moet voor 1 november van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin het evenement plaatsvindt melding doen van de datum waarop het evenement zal plaatsvinden èn van eventuele wijzigingen.
Dit is om meerdere redenen nodig:
De melding kan worden gedaan via de gemeentelijke website.
Het merendeel van de organisatoren van evenementen die jaarlijks terugkeren voert ieder jaar toch wijzigingen door. De ene wijziging is groter dan de andere, maar er zijn weinig evenementen die exact dezelfde uitvoering hebben als de editie van het jaar daarvoor. Deze wijzigingen kunnen voor een organisator wellicht klein lijken maar kunnen voor de gemeente en de hulpdiensten juist essentieel zijn.
In de vergunningvoorschriften zal worden opgenomen dat als er wijzigingen zijn ten opzichte van de verleende vergunning, de organisator deze wijzigingen moet doorgeven aan de gemeente. Aan de hand van die stukken zal worden beoordeeld of er opnieuw een vergunning moet worden verleend en zo ja of meer gegevens nodig zijn. Als opnieuw een vergunning moet worden aangevraagd wordt contact opgenomen met de organisator.
Aan de hand van de wijzigingen die door een organisatie zijn doorgegeven kan ook blijken dat een geheel nieuwe vergunning niet nodig is, maar dat de verleende vergunning wel op enkele punten gewijzigd moet worden. In dat geval wordt de verleende vergunning gewijzigd en blijft de termijn waarvoor de vergunning is verleend doorlopen.
Gedurende de looptijd van een meerjarige vergunning kan het beleid veranderen bijvoorbeeld ten gevolge van gewijzigde inzichten of nieuwe regelgeving. In dat geval kan het nodig zijn om de vergunning tussentijds te wijzigen of de vergunning in te trekken.
Wijzigingen in de openbare ruimte
Ook kan de situatie zich voordoen dat er lopende de evenementenvergunning wordt besloten om de openbare ruimte aan te passen (bijvoorbeeld wegwerkzaamheden, reconstructies). In de vergunning zal het voorbehoud moeten worden gemaakt dat indien deze omstandigheid zich voordoet geen gebruik kan worden gemaakt van de vergunning. Uiteraard zal in zo’n geval in overleg worden getreden met de organisator om te bekijken of het mogelijk is dat het evenement op een andere datum/locatie kan plaatsvinden.
Hoofdstuk 5 Hoe wordt de aanvraag beoordeeld?
Met het uitvoeren van een risicoscan brengt de gemeente risico’s van een evenement op hoofdlijnen in kaart. Op basis van de risico inschatting moeten maatregelen worden genomen voor een veilig en ordelijk verloop van het evenement.
De risicoscan wordt uitgevoerd door toepassing van het risicopuntenmodel dat is opgenomen in de “Handreiking Advisering en inzet hulpverleningsdiensten bij risicovolle evenementen in Drenthe’’ van de Veiligheidsregio Drenthe (VRD).
Bij de risicoscan wordt gekeken naar:
De Handreiking van de VRD geeft over het algemeen een goed beeld van de risico’s van een evenement maar bevat geen uitputtende opsomming van evenementen/ risicofactoren en dient daarom alleen als hulpmiddel. Het is aan de beoordeling van de gemeente om te bepalen in welke risicocategorie (A, B of C) het evenement valt.
Evenement met laag risico (categorie A)
Het is onwaarschijnlijk dat het evenement leidt tot verhoogde risico’s en er is geen inzet nodig van overheidsdiensten om risico’s weg te nemen. In de vergunning worden standaardvoorschriften opgenomen met betrekking tot schade, brandveiligheid, elektriciteit, geluid, de bereikbaarheid, en het vrijhouden van toegangswegen. Daarnaast kan de gemeente gebruik maken van de richtlijnen van de GHOR.
Evenement met beperkt risico (categorie B)
Het is mogelijk dat het evenement leidt tot verhoogde risico’s. Indien nodig wordt advies gevraagd van politie, GHOR of brandweer. Er kunnen aanvullende voorschriften boven op de standaardvoorschriften worden verbonden aan het evenement.
Evenement met hoog risico (categorie C)
Het is waarschijnlijk dat het evenement leidt tot verhoogde risico’s en inzet van overheidsdiensten. De gemeente stuurt de vergunningaanvraag altijd om advies door naar de hulpverleningsdiensten (GHOR, brandweer en politie).
5.2 Advisering hulpverleningsdiensten en GHOR
Om te bepalen of een evenement veilig kan plaatsvinden, en onder welke voorschriften en beperkingen, heeft de gemeente advies nodig van verschillende diensten. In veel gevallen zijn het de politie, de brandweer en de GHOR die om advies worden gevraagd. Zij kunnen gevraagd of ongevraagd advies geven over de risicoklasse of de behandelaanpak. Het is aan de gemeente om te bepalen of het advies wordt overgenomen.
Afhankelijk van het risico van een evenement worden aanvragen besproken in een evenementenoverleg. De aanvraag wordt door de gemeente beoordeeld in samenspraak met de brandweer, de politie en de GHOR. Hierbij wordt onder andere gekeken of de organisator gedacht heeft aan veiligheidsrisico’s en hier maatregelen voor genomen heeft. Zoals de inzet van verkeersregelaars, beveiliging en EHBO’ers. Vervolgens wordt dit besproken met de organisator.
5.4 Veiligheidsplan bij risico-evenement
De organisator van het evenement moet de risico’s van het evenement inventariseren. De risico’s moeten worden uitgewerkt in een scenario. Hierin moet worden aangegeven welke veiligheids- en gezondheidsvoorzieningen en de daarbij behorende maatregelen worden getroffen.
Veiligheids- en gezondheidsvoorzieningen richten zich onder andere op:
De te treffen voorzieningen/maatregelen moeten zijn opgenomen in een Veiligheidsplan. Bij risico-evenementen moet dit Veiligheidsplan verplicht worden aangeleverd bij de vergunningaanvraag.
De gemeente en de hulpverleningsdiensten toetsen of het plan voldoet aan de voorwaarden die zijn gesteld. Op basis van het Veiligheidsplan kan aanvullende informatie opgevraagd worden bij de aanvrager.
5.5 Gebruik evenemententerreinen
Veel evenementen vinden plaats op de openbare weg. Daarnaast zijn er terreinen die regelmatig worden gebruikt voor evenementen:
Evenemententerrein Roden (Jaarbeursterrein)
Dit terrein wordt gebruikt voor grootschalige evenementen, zoals de Rodermarkt en Radio NL. Het terrein is door de gemeente verpacht aan de Stichting Jaarbeurs van het Noorden. Voor het gebruik dient vooraf toestemming te worden gevraagd aan de Stichting.
Volgens het bestemmingsplan mogen hier 30 dagen per kalenderjaar (exclusief op- en afbouw) evenementen plaatsvinden. Het aantal bezoekers op het terrein bedraagt maximaal 8000.
Het terrein van de Brinkhofweide biedt ruimte voor kleinschalige evenementen, zoals een sportdag, een circus of braderie.
Terrein naast de manege in Norg (trainingsveld voetbalvereniging GOMOS)
Dit terrein wordt gebruikt voor grootschaliger evenementen o.a. voor paardensportevenementen. Voor het gebruik van dit terrein zijn algemene gebruiksvoorschriften opgesteld. Zo mag er alleen gebruik van worden gemaakt met instemming van het bestuur van voetbalvereniging GOMOS. In de zomerperiode is het terrein 10 weken (eindigend op 1 augustus) niet te gebruiken vanwege onderhoud.
De Brinken aan het Oosteind en Westeind in Norg zijn eigendom van de Boermarke Oosteind en Westeind. Voor het gebruik van de brinken moet toestemming zijn gegeven door de Boermarken.
Terrein aan de Brinkweg in Peize
Dit terrein is particulier eigendom. De organisator dient bij de eigenaar vooraf toestemming te vragen voor het gebruik.
Voor het gebruik van gemeentelijke terreinen kan een waarborgsom worden opgelegd wanneer het risico op vervuiling of beschadiging groot is. Wanneer bij controle geen schade wordt geconstateerd wordt de waarborgsom teruggestort.
De gemeente vervult bij de uitvoering van evenementen ook een faciliterende rol. Voor evenementen in de openbare ruimte stelt de gemeente materiaal ter beschikking, bijvoorbeeld afzethekken en afvalcontainers. Voor meer informatie kan contact worden opgenomen met de afdeling Beheer.
Bij evenementen worden vaak vrijwilligers ingezet. De gemeente heeft zich aangesloten bij de Vrijwilligersverzekering van de VNG. Voor meer informatie hierover kan contact worden opgenomen met de afdeling Bedrijfsvoering.
Voor meer kwaliteit en kwantiteit ondersteunt de gemeente evenementen met subsidies. Organisatoren kunnen hiervoor een beroep doen op het Fonds Leefbaarheid. Voor meer informatie kan contact worden opgenomen met de afdeling Beleid en Realisatie.
Op de gemeentelijke website staat een link naar de Evenementenkalender van de Kop van Drenthe.
Hier kunnen organisatoren hun evenement aanmelden. Na het aanmelden is het evenement te vinden op de volgende websites:
Hoofdstuk 6 Aan welke voorschriften moet een organisator voldoen?
Als de burgemeester een vergunning verleent, verbindt hij daaraan voorschriften. De organisator zorgt ervoor dat hij voldoet aan de gestelde eisen voor wat betreft openbare orde en veiligheid, milieu, gezondheid en hygiëne. In dit hoofdstuk worden in het kort de voorschriften beschreven.
6.2 Openbare orde en veiligheid
Het is verboden bij een evenement de orde te verstoren (artikel 2:26 Apv).
Dit betekent dat de organisator bij een (dreigende) ordeverstoring:
6.2.1Veiligheidsmaatregelen bij risicovolle evenementen
In het Veiligheidsplan neemt de organisator de veiligheidsmaatregelen op die hij heeft getroffen/ gaat treffen op het gebied van veiligheid en beveiliging. De organisator neemt voldoende maatregelen om de veiligheid van bezoekers en deelnemers aan het evenement te kunnen waarborgen. In het Veiligheidsplan staat hoe de beveiliging is geregeld en welke taken zij zullen uitvoeren, hoe de verkeersregelaars worden ingezet, hoe de medische zorg is geregeld en welke maatregelen die organisator neemt in geval van calamiteiten zoals extreem weer, brand of een vechtpartij.
Op advies van de hulpverleningsdiensten kan het inzetten van beveiligers verplicht worden gesteld. Een evenementenbeveiliger is een beveiliger die zich beroepsmatig bezighoudt met de beveiliging van publieksevenementen. Deze beveiliger moet voldoen aan de eisen in en krachtens de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus.
Op het evenemententerrein mag zwak-alcoholhoudende drank worden geschonken mits hiervoor een ontheffing o.g.v. artikel 35 van de Drank‐ en Horecawet is verleend. Aan de ontheffing zijn voorschriften verbonden.
Het gebruik van glas en of porselein verhoogt het risico op incidenten. Tijdens evenementen die in de openlucht/in tenten plaatsvinden mag niet in glas/porselein worden geschonken.
6.2.3Veiligheid op het evenemententerrein
De organisator is verantwoordelijk voor alles wat er op het evenemententerrein gebeurt. Hij dient zich te houden aan een aantal voorschriften. Zo is van belang dat er geen obstakels zijn voor bezoekers of hulpverleningsdiensten, of gevaarlijke situaties kunnen ontstaan door onjuist geplaatste bouwwerken of bouwwerken die constructief niet veilig zijn.
Ook als er wegen voor evenementen worden afgesloten, moeten de hulpverleningsdiensten altijd een vrije doorgang hebben. Zo nodig moet het evenement tijdelijk worden stilgelegd.
Afsluiting van openbare wegen ten behoeve van een evenement kan in principe niet plaatsvinden:
Bij evenementen op de openbare weg moeten voor de veiligheid van de deelnemers en weggebruikers vaak verkeersregelaars worden ingezet. Hoeveel verkeersrelaars bij een evenement moeten worden ingezet is een onderwerp dat wordt besproken in het evenementenoverleg. Bij evenementen waarvoor geen vooroverleg plaatsvindt zal de organisator zelf aangeven hoeveel verkeersregelaars minimaal worden ingezet. Het werven van verkeersregelaars is een eigen verantwoordelijkheid van de organisator. De verkeersregelaars moeten de e-instructie hebben gevolgd en moeten zijn aangesteld door de burgemeester.
6.2.5Samenvallen van evenementen
Wanneer evenementen op dezelfde datum plaatsvinden en/of in dezelfde dorpskern kan het zijn dat de belasting op de omgeving te groot wordt. Het gelijktijdig laten plaatsvinden van meerdere evenementen kan ook capaciteitsproblemen opleveren voor de hulpverleningsdiensten waardoor de openbare veiligheid in het geding komt. De vergunning kan worden geweigerd ter voorkoming van overlast en/of omdat de veiligheid niet kan worden gegarandeerd.
Overlast van een evenement kan onder meer veroorzaakt worden door het geluid, door verontreiniging van de omgeving of door verkeersmaatregelen die moeten worden getroffen. (wegafsluiting/omleiding). Aan een evenementenvergunning worden voorschriften verbonden om de overlast voor de omgeving te beperken.
Om de overlast te beperken dient de organisator omwonenden en bedrijven vroegtijdig op de hoogte te stellen van het evenement (datum, begin- en eindtijd, verkeersmaatregelen, telefoonnummer contactpersoon).
De meeste overlast wordt ondervonden van muziekevenementen die ‘s avonds plaats vinden, vaak tot na middernacht. Een van de maatregelen om de overlast te beperken is het stellen van een geluidsnorm die niet mag worden overschreden. Daarnaast kan de overlast worden beperkt door het hanteren van eindtijden.
De gemeente hanteert geluidsnormen om de overlast van evenementen te beperken. De geluidsnormering is richtinggevend en dus niet allesomvattend. Immers, ook andere voorschriften, zoals bijvoorbeeld een goede opstelling van de speakers en het tijdig informeren van de buurt helpen mee om klachten over het evenement te voorkomen.
De geluidsnorm die gehanteerd wordt is gebaseerd op de nota “Evenementen met een luidruchtig karakter” van de Inspectie Milieuhygiëne Limburg van januari 1996. Hierin is met name gekeken naar het feit of er sprake is van een verstoring van de spraakverstaanbaarheid. Gebleken is dat met een geluidsniveau van 75 dB(A) op de gevel van de woning, je binnen nog verstaanbaar met elkaar kunt praten. De Raad van State acht deze norm acceptabel.
De meeste hinder ontstaat echter door basdreunen. Om die reden is in het beleid ook een geluidsnorm voor lage tonen opgenomen (dB(C)-norm).
Bij het bepalen van de geluidsnorm wordt onderscheid gemaakt in muziekevenementen (bijvoorbeeld Radio NL en de muziekoptredens in de Jaarbeurstent) en evenementen waarbij muziek een secundaire rol speelt, zoals bij een sportevenement.
Geluidsnorm bij muziekevenementen:
Het voortschrijdend gemiddelde equivalente geluidniveau gedurende 5 minuten (LAeq, 5 min en Lceq,5 min), veroorzaakt door de aanwezige toestellen en installaties mag niet meer dan 75 dB(A) en 90 dB(C) bedragen op de gevel van de dichtstbijzijnde woning of andere geluidgevoelige object.
Geluidsnorm bij evenementen waarbij muziek een secundaire rol speelt:
Het voortschrijdend gemiddelde equivalente geluidniveau gedurende 5 minuten (LAeq, 5 min en Lceq,5 min), veroorzaakt door de aanwezige toestellen en installaties mag niet meer dan 70 dB(A) en 85 dB(C) bedragen op de gevel van de dichtstbijzijnde woning/geluidsgevoelig object.
Om gehoorschade te beperken kan bij muziekevenementen tevens een norm worden opgenomen die geldt bij het mengpaneel:
“Ter plaatse van het mengpaneel (Front Off House) mag het voortschrijdend gemiddelde equivalente geluidniveau gedurende 5 minuten (LAeq, 5 min) maximaal 96 dB(A) bedragen”.
Bedacht moet worden dat geen evenement gelijk is. Ook de evenementenlocaties verschillen. Zo kan de afstand tot de dichtstbijzijnde woning of geluidgevoelig object bij de ene locatie veel groter zijn dan bij de andere. Ook het aantal evenementen dat op een bepaalde locatie plaatsvindt varieert. Er kan dus reden zijn om af te wijken van bovenstaande geluidsnormen (zowel naar boven als beneden) en in overleg met de RUD (Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe) maatwerk te verrichten.
6.3.3.2Collectieve en incidentele festiviteiten
In de Apv is een regeling opgenomen (artikelen 4:1 t/m 4:3) voor collectieve en incidentele festiviteiten. De regeling met betrekking tot collectieve en incidentele festiviteiten heeft ook betrekking op het aspect geluid. De artikelen zijn alleen van toepassing op inrichtingen die vallen onder het zogenaamde Activiteitenbesluit, zoals de horecabedrijven.
Deze regeling maakt geen deel uit van het Evenementenbeleid maar omdat her en der in de nota deze festiviteiten wel worden genoemd, wordt de regeling hieronder kort beschreven.
Een collectieve festiviteit is een festiviteit die niet specifiek aan één of een klein aantal horecabedrijven is verbonden maar waaraan meerdere horecabedrijven meedoen, bijvoorbeeld de dorpsfeesten en Koningsdag.
Een incidentele festiviteit is een festiviteit of activiteit die georganiseerd wordt door één of een klein aantal horeca-ondernemers, bijvoorbeeld een live-muziekoptreden in een café.
Bij collectieve en incidentele festiviteiten mag worden afgeweken van de reguliere geluidsnormen die voor de bedrijven gelden op grond van het Activiteitenbesluit. De collectieve festiviteiten moeten jaarlijks worden aangewezen door het college. Voor incidentele festiviteiten is bepaald dat de reguliere geluidsnormen 6 keer per jaar mogen worden overschreden. Hiervoor moet door de ondernemer een kennisgeving incidentele festiviteit worden gedaan. De ontheffing van de geluidsnormen geldt alleen voor activiteiten/festiviteiten die binnen plaatsvinden. Aan de aanwijzing c.q. melding kunnen voorschriften worden verbonden, zoals een maximum geluidsnorm en eindtijd.
6.3.3.3Evenementen op een terras
Voor een activiteit die plaatsvindt op een (tijdelijk) terras is een evenementenvergunning vereist. Om de overlast voor omwonenden te beperken is bepaald dat er alleen een vergunning wordt verleend als de activiteit samenhangt met en plaatsvindt tijdens een zogenaamde aangewezen collectieve festiviteit (artikel 4:2 Apv). Daarnaast mag de ondernemer nog twee keer een activiteit organiseren op zijn terras.
Er wordt onderscheid gemaakt in de en de eindtijd van het evenement en de eindtijd van de muziek/de activiteit. De eindtijd van het evenement is het tijdstip waarop het evenemententerrein leeg moet zijn. Bij het bepalen van de eindtijd van het evenement is rekening gehouden met een zogenaamde “cooling down” periode van een uur. Gedurende deze periode moet de organisator er voor zorgen dat de bezoekers geleidelijk aan vertrekken. Om te voorkomen dat bezoekers na afloop van de muziek/de activiteit allemaal gelijk op straat staan mag het schenken van alcoholhoudende drank nog tot een half uur na afloop van de muziek/activiteit doorgaan. In onderstaand schema worden de eindtijden weergegeven.
6.3.3.5Uitzonderingen op de eindtijden
Op bovenstaande eindtijden zijn een aantal uitzonderingen. Voor evenementen op een terras die niet plaatsvinden tijdens de collectieve festiviteiten geldt een afwijkende regeling. Deze wordt aan het eind van deze paragraaf vermeld. Ook voor een aantal feesten worden, veelal van oudsher, afwijkende tijden gehanteerd. Deze worden hieronder vermeld.
** De muziek/activiteit mag gedurende één nacht (d.w.z. in de nacht van vrijdag op zaterdag of van zaterdag op zondag) naar keuze van de organisator, een uur langer doorgaan. Voor die nacht is de eindtijd voor muziek/de activiteit vastgesteld op 02.00 uur, en de eindtijd van het evenement op 03.00 uur.
Gedurende de Rodermarktfeestweek gelden er geen sluitingstijden voor de horecabedrijven; zij mogen de hele nacht open blijven.
* De Rodermarktfeestweek is ook aangewezen als collectieve festiviteit. Voor de horecabedrijven betekent dit dat de reguliere geluidsnormen vermeld in het Activiteitenbesluit niet van toepassing zijn tot 04.00 uur. Daarna moet worden voldaan aan de reguliere geluidsnormen. Voor de tenten/ activiteit in de openlucht geldt dat de muziek beëindigd moet zijn om 03.00 uur. Tijdens de Rodermarktnacht (van zaterdag op zondag) gelden geen beperkingen.
Voor de kermis op de Brink en de verkoop van etenswaren vanaf een standplaats (snackwagens, oliebollenkraam e.d.) op het evenemententerrein gelden de volgende eindtijden:
In Roden en Norg vinden als onderdeel van de jaarmarkten ook nog paardenmarkten plaats. Tijdens de paardenmarkten mag er geen onacceptabele hinder (ter beoordeling van een dierenarts) ontstaan voor de paarden door versterkte muziek. In de vergunning kunnen voorschriften worden opgenomen die afwijken van de reguliere geluidsnormen.
Voor evenementen op een terras, die niet plaatsvinden tijdens de aangewezen collectieve festiviteiten (zie ook paragraaf 6.3.3) gelden de volgende eindtijden:
De organisator van een evenement is verantwoordelijk voor het opslaan en verwijderen van afval gedurende het evenement en voor het na afloop schoon en in de oorspronkelijk staat opleveren van het evenemententerrein. Wordt aan de genoemde voorwaarden niet voldaan dan worden de kosten van het schoonmaken en het in oorspronkelijke staat opleveren van het gemeentelijk terrein bij de organisatie van het evenement in rekening gebracht. De vaststelling of voldaan is aan deze verplichting gebeurt door medewerkers van de gemeente.
Oplaten van ballonnen en gebruik confettikanon
Het oplaten van ballonnen is slecht voor het milieu. Restanten van ballonnen, maar ook de touwtjes, zijn vaak onderdeel van zwerf- en drijfvuil. Dieren kunnen verstrikt raken in het lint/touwtje of de restanten van de ballonnen opeten met alle gevolgen van dien. Daarnaast is ook het oplaten van zogenaamde wensballonnen de laatste jaren populair geworden. Deze brandende ballonnen brengen ook nog eens risico’s met zich mee in relatie tot brandveiligheid. Het oplaten van feest- en wensballonnen tijdens evenementen wordt om bovenstaande redenen niet toegestaan. Dit geldt ook voor het gebruik van confettikanonnen of soortgelijke installaties waarmee confetti in de buitenruimte wordt verspreid betreft. Behalve dat dit rommel in de openbare ruimte geeft, komt het materiaal via het riool in de waterafvoer terecht en verspreid zich zo verder.
6.3.5Wegafsluitingen en -omleidingen
Een wegafsluiting en wegomleiding kan grote gevolgen hebben voor omwonenden van het evenemententerrein/het parcours en aanliggende bedrijven/instellingen. Dit is met name aan de orde bij wielerevenementen. De organisator dient omwonenden, bedrijven een instellingen vroegtijdig te informeren over zijn evenement. Hierbij wordt een proactieve houding van de organisator verwacht. Bij het indienen van de aanvraag moet door de organisator worden aangegeven hoe de overlast voor de omgeving wordt beperkt (hoe er gecommuniceerd wordt met aanwonenden en welke maatregelen worden getroffen). Een eventuele omleidingsroute dient in overleg met de gemeente te worden bepaald.
Een evenement kan zorgen voor parkeeroverlast in omliggende straten. Er moet door de organisator voor voldoende parkeergelegenheid worden gezorgd. Hierbij dient rekening te worden gehouden met het aantal te verwachten bezoekers. Vaak kan gebruik worden gemaakt van bestaande parkeerplaatsen of van parkeerruimte op eigen terrein. Ook dient er voldoende plek te zijn om fietsen te stallen.
In het belang van bezoekers en deelnemers moet de organisator ook aandacht besteden aan de aspecten geneeskundige inzet en publieke gezondheid. Hierbij kan de handreiking “Geneeskundige advisering bij publieksevenementen” worden gebruikt. Indien nodig wordt de GHOR om advies gevraagd.
6.4.1Preventief geneeskundige inzet
De GHOR adviseert onder andere over de benodigde inzet van EHBO-ers, verpleegkundigen en artsen: het benodigde aantal, wel of geen vaste EHBO post, de eisen waaraan de post moet voldoen etc.
De organisator van een evenement is verplicht te voorzien in voldoende sanitaire voorzieningen. Dit voorkomt overlast. Als richtlijn wordt één toilet bij 150 gelijktijdig aanwezige personen (bezoekers en deelnemers) met een minimum van 2 aangehouden. Echter afhankelijk van het geschatte maximum aantal bezoekers dat op één moment aanwezig is, maar ook van het soort evenement, de leeftijd van de bezoekers, de doelgroep en de gemiddelde verblijfsduur kan het nodig zijn meer toiletten te plaatsen. Daarnaast moet de bereikbaarheid duidelijk worden aangegeven door de organisator.
Het organiseren van een evenement waarbij muziek ten gehore wordt gebracht brengt verantwoordelijkheden met zich mee. Het regelmatig verblijven in luidruchtige situaties levert een risico op voor het ontwikkelen van gehoorschade. Met name onder jongeren neemt het aantal gevallen met gehoorschade toe. Van de organisator wordt verwacht dat hij hier aandacht voor heeft. Gehoorschade bij evenementen kan worden voorkomen of beperkt op diverse manieren, bijvoorbeeld:
Hoofdstuk 7 Toezicht en handhaving
Ieder jaar opnieuw wordt in het VTH (Vergunningen, Toezicht en Handhaving) programma vastgelegd welke evenementen dat jaar worden gecontroleerd. Aard en omvang alsmede klachten die het voorgaande jaar zijn ingediend spelen hierbij een rol. Voor de controle kunnen de gemeentelijke toezichthouders, de politie, de RUD, de Brandweer, GHOR, GGD en Buitengewoon Opsporingsambtenaren (BOA’s) worden ingezet. Voor meer informatie over dit onderwerp wordt verwezen naar het VTH programma.
Bijlage 1. Risicopuntenmodel VRD
Risicopuntenmodel uit de “Handreiking Advisering en inzet hulpverleningsdiensten bij risicovolle evenementen in Drenthe” van de Veiligheidsregio Drenthe.
In de open lucht op een locatie die daarvoor normaal gesproken is bestemd en ingericht | |
In de open lucht op een locatie die daarvoor normaal gesproken niet is bestemd en ingericht | |
Bijlage 2. Artikelen Apv (zoals deze komen te luiden na aanpassing).
Artikel 2:25aIndiening aanvraag
Het is verboden bij een evenement de orde te verstoren.
In deze afdeling wordt verstaan onder:
Artikel 4:2Aanwijzing collectieve festiviteiten
2. De voorwaarden met betrekking tot de verlichting ten behoeve van sportbeoefening in de buitenlucht als bedoeld in artikel 3.148, eerste lid, van het Besluit gelden niet voor door het college per kalenderjaar aan te wijzen collectieve festiviteiten gedurende de daarbij aan te wijzen dagen of dagdelen.
Artikel 4:3Kennisgeving incidentele festiviteiten
Het is een inrichting toegestaan maximaal 6 incidentele festiviteiten per kalenderjaar te houden waarbij de geluidsnormen als bedoeld in de artikelen 2.17, 2.19 en 2.20 van het Besluit niet van toepassing zijn, mits de houder van de inrichting ten minste twee weken voor de aanvang van de festiviteit het college daarvan in kennis heeft gesteld.
Het is een inrichting toegestaan om tijdens maximaal 6 incidentele festiviteiten per kalenderjaar de verlichting langer aan te houden ten behoeve van sportactiviteiten waarbij artikel 3.148, eerste lid, van het Besluit niet van toepassing is, mits de houder van de inrichting ten minste twee weken voor de aanvang van de festiviteit het college daarvan in kennis heeft gesteld.