Organisatie | Zuidplas |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Zuidplas houdende regels omtrent onderwijs Verordening materiële financiële gelijkstelling onderwijs gemeente Zuidplas 2018 |
Citeertitel | Verordening materiële financiële gelijkstelling onderwijs gemeente Zuidplas 2018 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | onderwijs |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-05-2019 | nieuwe regeling | 22-01-2019 |
De raad van de gemeente Zuidplas;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 18 december 2018;
gelet op artikel 140 /141 van de Wet op het primair onderwijs, artikel 134 /135 van de Wet op de expertisecentra en artikel 96g /96h van de Wet op het voortgezet onderwijs;
gelet op de artikelen XIII, XV en XVII van de Wet dualisering gemeentelijke medebewinds-bevoegdheden;
gelet op artikel 5 van de Gemeentewet;
gelet op hoofdstuk 4 van de Algemene wet bestuursrecht;
gehoord de uitkomst van het op overeenstemming gerichte overleg met vertegenwoordigers van de bevoegde gezagsorganen van de scholen in de gemeente;
Besluit vast te stellen de volgende
Verordening materiële financiële gelijkstelling onderwijs Zuidplas 2019.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
schoolbestuur: bevoegd gezag van een volgens de Wet op het primair onderwijs , de Wet op de expertisecentra en de Wet op het voortgezet onderwijs bekostigde in de gemeente gelegen openbare of bijzondere school, of, voor zover in deze verordening is bepaald, van een nevenvestiging waarvan de hoofdvestiging is gelegen in een andere gemeente;
school: school voor basisonderwijs, school voor (voortgezet) speciaal onderwijs of school voor voortgezet onderwijs;
school voor (voortgezet) speciaal onderwijs: een school voor speciaal onderwijs of een school voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de expertisecentra, een instelling voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs als bedoeld in artikel 8 van de Wet op de expertisecentra en een school voor voortgezet speciaal onderwijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de expertisecentra;
nevenvestiging: deel van een school dat door de minister ingevolge artikel 85 van de Wet op het primair onderwijs, artikel 76a of artikel 76b van de Wet op de expertisecentra, artikel X van de wet van 31 mei 1995 (Stb. 319) of artikel 75 van de Wet op het voortgezet onderwijs voor bekostiging in aanmerking is gebracht;
Paragraaf 2.1 Aanvraag voorzieningen; weigeringsgronden
Artikel 5 Toevoegen, wijzigen en intrekken
Een wijziging van de verordening die leidt tot het toevoegen, wijzigen of intrekken van een voorziening, wordt uiterlijk zes weken voor de indieningsdatum bekendgemaakt door het college.
Het schoolbestuur dat een voorziening voor het eerste daaropvolgend tijdvak wenst, dient voor de indieningsdatum een aanvraag in bij het college. De indieningsdatum is niet van toepassing indien voor de voorziening is bepaald dat een indieningsdatum niet is voorgeschreven. Indien de aanvraag niet voor de indieningsdatum is ingediend, besluit het college om de aanvraag niet te behandelen.
Bij het ontbreken van een of meer gegevens deelt het college dit schriftelijk mee aan het schoolbestuur. Daarbij krijgt het schoolbestuur de gelegenheid om binnen drie weken na de datum van verzending van de mededeling de gegevens schriftelijk aan te vullen. Indien het schoolbestuur de ontbrekende gegevens niet binnen deze termijn verstrekt, beslist het college de aanvraag niet te behandelen.
Paragraaf 2.2 Aanvraag aanvullende voorzieningen; weigeringsgronden
Paragraaf 2.3 Toekenning; uitvoering beschikking subsidieverlening; intrekking of wijziging; verbod vervreemding
Artikel 13 Uitvoering beschikking tot subsidieverlening
Indien het schoolbestuur niet of niet voldoende aantoont dat de verplichtingen zijn nagekomen, deelt het college dit schriftelijk mee aan het schoolbestuur. Hierbij geven zij aan op welke onderdelen het schoolbestuur aanvullende informatie moet verschaffen. Daarbij krijgt het schoolbestuur de gelegenheid om binnen drie weken na ontvangst van de mededeling de gevraagde informatie schriftelijk te verschaffen. Indien het schoolbestuur de gevraagde informatie niet binnen deze termijn verstrekt, stelt het college de subsidie ambtshalve vast.]
Artikel 15 Intrekken of wijzigen beschikking; terugvordering
Ten aanzien van het beleid tot intrekking, wijziging, stopzetting of verlaging van de afgegeven subsidiebeschikking dan wel terugvordering van gegeven subsidie is titel 4:2 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing.
Artikel 17 Verbod tot vervreemding
Vervreemding door het schoolbestuur van op basis van deze verordening toegekende voorzieningen, is niet toegestaan zonder toestemming van het college tenzij sprake is van een overdracht van voorzieningen aan een ander schoolbestuur als gevolg van samenvoeging van het betreffende schoolbestuur met een ander schoolbestuur.
Artikel 18 Informatieverstrekking
Het schoolbestuur verstrekt op verzoek van het college nadere gegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van het bepaalde in deze verordening.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 22 januari 2019.
De griffier,
P. van Vugt
De voorzitter,
S. Stoop
Bijlage A, “Vervoer naar gymnastiekaccommodaties”
Voor deze voorziening wordt een subsidieplafond gehanteerd en wordt aan de hand van de mate van urgentie bepaald welke schoolbesturen in aanmerking komen voor toekenning van een subsidiebedrag.
Om scholen tegemoet te komen in de kosten van vervoer naar de gymnastiekaccommodatie besluit de gemeente de voorziening ‘jaarlijkse tegemoetkoming in de kosten van vervoer in verband met het gymnastiekonderwijs’ open te stellen.
Alle scholen voor basisonderwijs (behalve de nevenvestiging van de hoofdvestiging van de school die in een andere gemeente is gelegen) kunnen voor alle leerlingen van 6 t/m 9 jaar op de school in aanmerking komen voor de voorziening. De gemeente gaat ervan uit dat leerlingen van 10 jaar en ouder -onder begeleiding- fietsend naar de gymnastiekaccommodatie kunnen.
Bijlage B, “schoolbegeleiding”
De voorziening schoolbegeleiding heeft betrekking op het ondersteunen van scholen bij het vernieuwen en verbeteren van het onderwijs teneinde (nog) beter Passend onderwijs vorm te kunnen geven. Het moet hierbij gaan om aanvullende scholings- en begeleidingsactiviteiten, gericht op een structureel beter functioneren van de school ten aanzien van Passend Onderwijs. De scholing moet erop gericht zijn verwijzingen naar speciale scholen voor basisonderwijs en/of speciaal onderwijs en/of zwaardere (jeugd)zorg te verminderen of voorkomen.
Uitgesloten zijn scholings- en begeleidingsactiviteiten voor zaken die behoren tot de reguliere taken van de school waarvoor in de lumpsum bekostiging wordt ontvangen. Ook zijn uitgesloten de scholings- en begeleidingsactiviteiten voor activiteiten die afgesproken zijn binnen het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs en waarvoor vanuit dit Samenwerkingsverband bekostiging kan worden ontvangen (voor de zogenaamde Basisondersteuning en Basisondersteuning plus).
De schoolbegeleiding wordt verzorgd door schoolbegeleidingsdiensten, bureaus of zelfstandig gevestigde personen die werken op het terrein van onderwijskunde en organisatiekunde, waarbij geen (extra) personele verplichtingen bestaan of ontstaan voor het schoolbestuur of de gemeente.
Overige criteria op basis waarvan het schoolbestuur van een school in aanmerking komt voor een voorziening
Bij de aanvraag dient een plan overlegd te worden waarin de volgende zaken duidelijk worden onderbouwd:
Een plan van aanpak waarin tevens wordt aangegeven hoe de evaluatie plaatsvindt en hoe de ontwikkeling wordt geborgd binnen de schoolorganisatie; in het plan van aanpak wordt duidelijk de relatie gelegd naar het eigen schoolprofiel en/of het school(ontwikkelings)plan. Deze documenten maken tevens onderdeel uit van de aanvraag;
Bijlage C, “schoolmaatschappelijk werk”
Het schoolmaatschappelijk werk wordt verzorgd door organisaties, bureaus of zelfstandig gevestigde personen werkzaam op het gebied van maatschappelijk werk, waarbij geen (extra) personele verplichtingen bestaan of ontstaan voor het schoolbestuur dan wel de gemeente. De schoolmaatschappelijk werker heeft een specialisatie op het gebied van schoolmaatschappelijk werk/jeugd.
De taken van het schoolmaatschappelijk werk zijn in ieder geval:
Overige criteria op basis waarvan het schoolbestuur van een school in aanmerking komt voor een voorziening
Bij de aanvraag dient een opdrachtformulering aan de met de instantie of zelfstandig gevestigde schoolmaatschappelijk werker te worden overlegd te worden waarin de volgende zaken duidelijk worden uitgewerkt:
Bijlage bij Voorziening C: Schoolmaatschappelijk werk
Taak- en Functieomschrijving Schoolmaatschappelijk Werk
In de gemeente Zuidplas is in de zoektocht naar de optimale ondersteuningsstructuur voor leerlingen, ouders en professionals op scholen de Notitie Verbinding Onderwijs & (Jeugd)zorg in 2-15 vastgesteld. De notitie omschrijft de positionering van de CJG-professional, de taken en de werkwijze in de ondersteuningsstructuur op de scholen.
In verband met de wijziging met ingang van 1 augustus 2018 waarbij de bekostiging van het Schoolmaatschappelijk werk onder de Verordening materiële financiële gelijkstelling onderwijs Zuidplas (Fingel) wordt geplaatst is, op basis van deze notitie een taak- en functieomschrijving Schoolmaatschappelijk Werk opgesteld. Dit omdat onder de nieuwe (financierings)structuur het schoolmaatschappelijk werk niet meer per definitie onderdeel uitmaakt van het CJG.
In de Gemeente Zuidplas bieden het schoolmaatschappelijk werk (SMW) en de Jeugdgezondheidszorg (JGZ) in samenwerking met Leerplicht en het Sociaal Team verschillende vormen van lichte preventieve jeugdhulp, informatie en advies op de scholen.
De JGZ heeft een signaleringsfunctie en biedt daarnaast preventieve zorg op het gebied gezondheid en schoolverzuim. Leerplicht vervult zijn wettelijke opdracht vanuit de gemeente met bijzondere aandacht voor de preventie inzet en bemiddelende rol van de leerplichtambtenaar.
In de Ondersteuningsplannen van de Samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs wordt aangegeven dat het wenselijk is dat er een basisaanbod is van preventieve jeugdhulp op scholen o.a. via het Schoolmaatschappelijk Werk.
Om efficiënt en effectief invulling te geven aan de verbindende rol van het Schoolmaatschappelijk werk in samenwerking met de CJG-professionals, Leerplicht en het Sociaal Team, wordt volgens de volgende taak- en functieomschrijving gewerkt.
Positionering Schoolmaatschappelijk werker
De schoolmaatschappelijk werker is inzetbaar vanuit het preventieve voorveld, als algemene voorziening en biedt vrij toegankelijke zorg op school.
De schoolmaatschappelijk werker is onderdeel van het ondersteuningsteam op school. De CJG professional, schoolmaatschappelijk werker, leerplichtambtenaar, Ib’er en de onderwijsspecialist werken, op basis van gelijkwaardigheid en met behoud van ieders eigen verantwoordelijkheid, nauw samen.
De schoolmaatschappelijk werker is bekend met het Sociaal Team Zuidplas. Hij/zij maakt de verbinding tussen school en het Sociaal Team Zuidplas mogelijk en heeft een korte lijn.
De schoolmaatschappelijk werker levert een bijdrage aan het ontzorgen en normaliseren van het dagelijks leven en het versterken van de eigen kracht en regie van ouders.
De schoolmaatschappelijk werker is de schakelfunctionaris en ‘linkt’ indien nodig met het Sociaal Team uit de woonplaats van de leerling.
Hij/zij is voor de school en ouders herkenbaar als toegang tot het CJG en eventueel het Sociaal Team. Daar waar nodig en mogelijk biedt hij/zij kortdurende hulp aan leerlingen, ouders en de school.
Hij/zij is een vast gezicht op de scholen: zowel leerkrachten, directie, leerlingen als ouders zijn bekent met hun aanwezigheid. Daar waar nodig, maakt de schoolmaatschappelijk werker een snelle verbinding met de voorliggende voorzieningen. De toegang tot een maatwerkvoorziening (specialistische jeugdhulp) wordt in nauwe samenhang met het Sociaal Team Zuidplas georganiseerd.
Scholen hebben een belangrijke rol in het vroegtijdig signaleren van zorgen. Om zwaardere inzet van zorg te voorkomen heeft het de voorkeur om de schoolmaatschappelijk werker in een zo vroeg mogelijk stadium te consulteren.
Uitgangspunten inzet van schoolmaatschappelijk werker binnen het ondersteuningsteam:
Taken Schoolmaatschappelijk werk
De drie kerntaken van de schoolmaatschappelijk werker omvatten:
Bijlage D, “afvalscheiding basisonderwijs”
De voorziening afvalscheiding basisonderwijs heeft betrekking op het educatieve programma “De afvalvrije school” uitgevoerd door Cyclus. De bedoeling van het programma is zo vroeg mogelijk bewustwording bij kinderen creëren voor het belang van afvalscheiding en de positieve gevolgen hiervan op het milieu. Onderdeel van het programma is het ook op school daadwerkelijk gescheiden inzamelen van rest-afval.