Organisatie | Vijfheerenlanden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vijfheerenlanden houdende regels omtrent ongewenste omgangsvormen Klachtenregeling ongewenste omgangsvormen binnen de gemeentelijke organisatie Vijfheerenlanden |
Citeertitel | Klachtenregeling ongewenste omgangsvormen binnen de gemeentelijke organisatie Vijfheerenlanden |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-05-2019 | 01-01-2020 | nieuwe regeling | 01-01-2019 |
Klachtenregeling ongewenste omgangsvormen
In deze regeling wordt verstaan onder:
dergelijk gedrag heeft tot doel de werkprestaties van een persoon aan te tasten en/of een intimiderende, vijandige of onaangename werkomgeving te creëren, dan wel heeft tot gevolg dat de werkprestaties van een persoon worden aangetast en/of een intimiderende, vijandige of onaangename werkomgeving wordt gecreëerd;
Artikel 2. Reikwijdte van de regeling
Iedere medewerker die meent in de werksituatie geconfronteerd te zijn, of nog steeds te worden, met seksuele intimidatie, agressie, geweld, discriminatie of welke ongewenste omgangsvorm dan ook, kan zich wenden tot de vertrouwenspersoon en/of een klacht indienen bij de klachtencommissie. Onder deze regeling valt niet de gedraging van een persoon werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan, welke is toe te schrijven aan dat bestuursorgaan.
Het bevoegd gezag benoemt, na instemming van de BOR, tenminste één vertrouwenspersoon, voor de duur van een jaar, met de mogelijkheid van éénmalige herbenoeming. Tevens benoemen de colleges een plaatsvervangend vertrouwenspersoon.
De vertrouwenspersoon is voor de uitvoering van zijn taken uitsluitend verantwoording verschuldigd aan het bevoegd gezag.
Het bevoegd gezag stelt de vertrouwenspersoon in de gelegenheid zijn taken naar behoren uit te voeren.
De vertrouwenspersoon wordt bijgestaan door de ambtelijk secretaris die tevens als zodanig functioneert voor de klachtencommissie.
Artikel 4. Taken en bevoegdheden van de vertrouwenspersoon
De vertrouwenspersoon heeft de volgende taken:
De vertrouwenspersoon doet geen stappen zonder toestemming van de klager, dit wordt bij voorkeur schriftelijk overeengekomen.
De vertrouwenspersoon kan de betrokken leidinggevende gevraagd of ongevraagd adviseren op het gebied van preventie en bestrijding van ongewenste omgangsvormen.
De vertrouwenspersoon is bevoegd informatie in te winnen bij de klager, de aangeklaagde en anderen, voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van zijn taak.
De vertrouwenspersoon neemt bij de uitvoering van zijn taken strikte vertrouwelijkheid in acht en communiceert over de klacht uitsluitend met anderen na verkregen toestemming van de klager. Deze plicht tot geheimhouding vervalt niet na beëindiging van de aanstelling als vertrouwenspersoon.
De vertrouwenspersoon zorgt ervoor dat binnen vier weken na de melding van de klacht een bemiddelingspoging in gang is gezet, een klacht is ingediend bij de klachtencommissie of aangifte is gedaan bij de politie. Op verzoek van de klager kan ook schriftelijk worden overeengekomen dat de behandeling van de klacht reeds naar genoegen is afgerond.
De vertrouwenspersoon registreert alle meldingen en afdoeningen van klachten met betrekking tot ongewenste omgangsvormen. Slechts de vertrouwenspersoon heeft toegang tot deze registratie. De stukken worden drie jaar na afsluiting van het dossier vernietigd.
De vertrouwenspersoon verschaft het bevoegd gezag jaarlijks een geanonimiseerd jaarverslag van de ontvangen meldingen en afgehandelde klachten.
De medewerker die werkzaam is in of werkzaam geweest is in de organisatie van de gemeenten die wordt geconfronteerd met ongewenst gedrag kan, nadat de informele procedure gevolgd is, een schriftelijke klacht indienen bij de klachtencommissie.
Indien de klager de klacht indient bij het bevoegd gezag, bevestigt het bevoegd gezag de ontvangst van de klacht aan de klager en vermeldt daarbij dat de klachtencommissie over de klacht zal adviseren. Het bevoegd gezag zendt de klacht, nadat daarop de datum van ontvangst is aangetekend, zo spoedig mogelijk naar klachtencommissie.
De samenstelling, taak, werkwijze en bevoegdheden van de klachtencommissie is nader geregeld in de ”Klachtenregeling ongewenst gedrag voor de decentrale overheid”.
Artikel 6. Besluit bevoegd gezag
Het bevoegd gezag neemt op basis van het advies van de klachtencommissie binnen twee weken na ontvangst van het advies van de klachtencommissie een besluit over de te nemen maatregelen.
De termijn als bedoeld in het eerste lid kan, indien met redenen onderbouwd, eenmaal verlengd worden met twee weken.
Indien de klacht gegrond wordt verklaard zal de organisatie sanctiemaatregelen uitvaardigen. Het bevoegd gezag kan besluiten toto:
Het bevoegd gezag stelt de klager, beklaagde, vertrouwenspersoon en de klachtencommissie schriftelijk en gemotiveerd kennis van het besluit.
Indien de conclusie van het bevoegd gezag afwijken van het advies van de klachtencommissie wordt in de conclusies de reden voor de afwijking vermeld en wordt het advies van de klachtencommissie meegezonden.
Het bevoegd gezag ziet er op toe dat:
Artikel 7. Tijdelijke maatregelen
Het bevoegd gezag kan, tijdens het onderzoek bij de klachtencommissie naar een geval van ongewenst gedrag, tijdelijke maatregelen nemen.
Artikel 8. Evaluatie en registratie
Na het afdoen van een melding dan wel een klacht vindt er een evaluatie plaats.
De vertrouwenspersoon rapporteert en registreert alle vragen, klachten en meldingen op een uniforme wijze.
Jaarlijks wordt er voor 1 februari een vertrouwelijk, geanonimiseerd en schriftelijk verslag over het voorafgaand jaar uitgebracht aan het bevoegd gezag over de aard en omvang van klachten en/of meldingen en de wijze van afdoen.
Alle stukken die op de zaak betrekking hebben, worden na afhandeling opgeborgen in een vertrouwelijk dossier.
Alle betrokkenen dienen de gegevens die hen ter kennisname worden gesteld vertrouwelijk te behandelen.
Indien een van de leden van het bevoegd gezag direct of indirect als persoon betrokken is bij de ingediende klacht, dient deze persoon zich bij de behandeling van de klacht terug te trekken uit het college of de raad. Dit geldt tevens voor de gemeentesecretaris.
Indien de vertrouwenspersoon of een lid of de secretaris van de klachtencommissie direct of indirect als persoon betrokken is bij de ingediende klacht, dient deze persoon zich bij de behandeling van de klacht terug te trekken uit zijn functie in het kader van deze regeling.
Deze regeling wordt aangehaald als “Klachtenregeling ongewenste omgangsvormen binnen de gemeentelijke organisatie Vijfheerenlanden”.