Organisatie | Vijfheerenlanden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vijfheerenlanden houdende regels omtrent de gedragscode |
Citeertitel | Gedragscode |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-05-2019 | 01-01-2020 | nieuwe regeling | 01-01-2019 |
Vanuit onze visie en missie werken we met vijf kernwaarden. Te weten wendbaar, betrouwbaar, resultaatgericht, duurzaam en verbindend. Onze kernwaarden zeggen iets over het gewenste gedrag van bestuur, management en medewerkers en om dit naar buiten naar haar inwoners uit te dragen. De kernwaarde betrouwbaar geeft ons belangrijke input voor onze gedragscode.
Het doel van deze gedragscode is medewerkers houvast te bieden bij het hanteren van de normen en waarden van Vijfheerenlanden, onder andere door duidelijk te maken wat onder ‘goed ambtenaarschap’ wordt verstaan. De gedragscode geeft verder aan wat wel en niet toelaatbaar is voor onze medewerkers.
De gedragscode is daarmee een instrument om medewerkers aan te spreken op hun handelen en gedrag, maar ook om het onderwerp integriteit te bevorderen binnen de organisatie. Het onderwerp integriteit gaat alleen leven als het een regelmatig terugkerend onderwerp is in gesprekken en overleggen. Het gaat erom dat medewerkers zich bewust zijn en blijven van de risico’s die de organisatie en de medewerkers lopen in hun werk voor Vijfheerenlanden.
Integriteit is een belangrijk onderdeel van het professioneel functioneren van medewerkers. Dat houdt onder meer in dat handelingen en gedrag in lijn moeten zijn met de kernwaarden, waaronder betrouwbaar, van onze organisatie.
Dit betekent dat we zeggen wat we doen en doen wat we zeggen. Ons handelen is uitlegbaar met inachtneming van de geldende regels. Gelijke situaties worden gelijk behandeld. Verschillen in opgaven maakt dat we doen wat nodig is gericht op maatwerk.
De betrouwbare medewerker neemt verantwoordelijkheid voor eigen handelen, komt zijn afspraken na. Binnen het team spreken de medewerkers elkaar hierop aan.
De medewerker kent de gedragscode van Vijfheerenlanden, is integer en handelt hiernaar.
Voor wie geldt de gedragscode?
Deze gedragscode geldt voor alle medewerkers van Vijfheerenlanden, zowel voor ambtenaren met een aanstelling voor onbepaalde en bepaalde tijd, als ook voor externen en stagiairs. Voor de bestuurders geldt een aparte gedragscode. Als het gaat om gedragsregels wordt van de externe medewerker hetzelfde verwacht als van de eigen medewerker. Dit geldt ook voor het gedrag naar buiten; het mag voor de burger geen verschil maken of deze te doen heeft met een eigen medeweerker of een ingehuurde medewerker.
De medewerker wordt bij de werving en selectie gewezen op deze gedragscode en ontvangt bij zijn indiensttreding bij Vijfheerenlanden een exemplaar van deze gedragscode. Degene die op een andere basis voor Vijfheerenlanden (tijdelijk) werkzaamheden verricht, ontvangt een exemplaar van de gedragscode bij de aanvang van zijn werkzaamheden. De gedragscode is openbaar en te raadplegen via het intranet en de website van Vijfheerenlanden.
De gedragscode biedt een kader voor de beoordeling van het eigen gedrag als medewerker van Vijfheerenlanden. In geval van twijfel over hoe in een situatie te handelen met het oog op onderstaande gedragsregels, is het van belang dat overleg plaatsvindt met collega’s en/of de netwerkmanager (NWM).
De gedragscode gaat over goed ambtenaarschap en het op een goede wijze omgaan met eigendommen binnen Vijfheerenlanden. De gedragscode weerspiegelt de waarden, normen en identiteit van de organisatie. In de gedragscode zijn relevante regels en de betekenis van deze regels voor de praktijk van alle dag opgenomen. De gedragscode heeft een positief effect op de organisatie als iedereen de code naleeft.
Om inhoud te geven aan 'goed ambtenaarschap' gelden de volgende regels:
3. Vertrouwelijk omgaan met gevoelige informatie
Voor het vertrouwelijk omgaan met informatie gelden de volgende regels:
4. Nevenfuncties en andere privé-activiteiten
Je meldt een (voorgenomen) nevenactiviteit bij je netwerkmanager (NWM). Voor deze melding maak je gebruik van het formulier “Melding en registratie nevenwerkzaamheden VHL”. Je levert deze melding in bij het team HRM. Naar aanleiding van je melding ontvang je een brief waarin wordt aangegeven of er wel of geen bezwaar bestaat tegen het verrichten van de nevenwerkzaamheden. Je melding wordt bewaard in je personeelsdossier.
Je meldt een nevenactiviteit ook als deze het risico op schade met zich mee kan brengen voor de organisatie. Zo kan je productiviteit eronder lijden als je in je vrije tijd bijvoorbeeld als barkeeper regelmatig tot laat aan het werk bent. Een ander voorbeeld zijn ethisch of politiek omstreden privé-activiteiten van ambtenaren. Die zouden schade kunnen toebrengen aan het imago of de geloofwaardigheid van de gemeente.
Ook financiële belangen in de privésfeer (bijvoorbeeld het hebben van aandelen) kunnen een onafhankelijke besluitvorming in de weg staan of de schijn daarvan hebben. Als de organisatie niets weet van je financiële belangen, ben je de enige die kan inschatten of dat belang zich verdraagt met je functie-uitoefening. Heb je in je functie een relatie met een bedrijf waar je persoonlijk een financieel belang in hebt, vermijd dan risico’s en bespreek dit met je NWM.
5. Geschenken, aanbiedingen en incidentele vergoedingen
Je accepteert een geschenk alleen als je onafhankelijke opstelling ten opzichte van de gever daardoor niet beïnvloed wordt. Je gaat na of acceptatie van het geschenk verplichtingen schept voor de toekomst. Je bedenkt ook hoe de buitenwereld zou kunnen aankijken tegen het aannemen van een geschenk. In veel gevallen levert dit geen probleem op. Denk aan een fles wijn voor een door je verrichte presentatie, een ceremonieel aan je overhandigd rapport van een bureau of aan bedrijfsattenties, zoals kalenders, pennen, muismatten en hebbedingetjes. Dergelijke geschenken zijn bedoeld als blijk van waardering voor je specifieke inspanning of de goede samenwerkingsrelatie en behoef je niet te melden.
6. Uitnodigingen voor reizen, congressen, evenementen en diners
7. Verantwoord omgaan met gemeentelijke voorzieningen en personeelsregelingen
8. Belangen van familieleden, vrienden en ex-collega’s
Je let bij het inhuren van ex-collega’s goed op het volgen van de juiste procedure van inhuur en aanbesteding. Je kunt motiveren waarom de inhuur van een ex-collega als zelfstandige nodig en verantwoord is. Je realiseert je hoe dat kan overkomen op de buitenwereld die geen achtergrondinformatie heeft. Je bespreekt de risico’s met HRM.
9. Reageren op niet-integere zaken
Bij vermoedens van fraude, maar ook bij andere twijfelachtige zaken, kun je gebruikmaken van de "Regeling melding vermoeden misstand". De werkgever is verplicht om een reactie te geven op je melding. Wil je dat het niet bekend wordt dat je de misstand aankaart, dan kun je via de vertrouwenspersoon een melding doen. Alleen de vertrouwenspersoon is dan op de hoogte van je identiteit.
10. Netwerkmanagers(NWM) dragen het integriteitbeleid uit
De NWM bevordert de bewustwording van de medewerkers en ondersteunt hen in het omgaan met gevoelige en risicovolle situaties. De NWM maakt ongewenst gedrag van een medewerker bespreekbaar, corrigeert en treft zo nodig strafmaatregelen. De volgende regels gelden: