Organisatie | Vijfheerenlanden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vijfheerenlanden houdende regels omtrent het exit beleid |
Citeertitel | Exit beleid |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-05-2019 | nieuwe regeling | 01-01-2019 |
Wanneer een medewerker de gemeente Vijfheerenlanden verlaat vinden we het belangrijk dat er op een goede manier afscheid wordt genomen en te weten hoe de medewerker onze organisatie heeft ervaren. En wat de medewerker de organisatie aan verbeterpunten wil meegeven.
De doelstellingen van exit beleid en de daarbij behorende gesprekken zijn:
Het exit beleid geldt voor alle medewerkers van Vijfheerenlanden, zowel voor ambtenaren met een aanstelling voor onbepaalde en bepaalde tijd, als ook voor externe inhuur en stagiairs. De gemeente Vijfheerenlanden vindt het belangrijk dat er op een goede manier afscheid wordt genomen van haar medewerkers en te weten hoe zij de organisatie hebben ervaren. Wanneer er sprake is van gedwongen ontslag dan worden er op individueel niveau afspraken gemaakt.
Hieronder staan de elementen van het exit beleid en de daarbij behorende gesprekken.
Nadat bekend is dat de medewerker de organisatie verlaat, gaan het team en de NWM met de betreffende medewerker in gesprek over op welke wijze hij afscheid wil nemen. De beschikbare middelen en bijbehorende attenties staan vermeld in de “attentielijst Vijfheerenlanden “ (december 2017: nog vast te stellen. HB). De gemeente Vijfheerenlanden vindt het belangrijk dat de medewerker zich gewaardeerd voelt over zijn geleverde aandeel voor het teamresultaat en daarbij zijn bijdrage aan het verder opbouwen van de organisatie.
Er wordt een exit gesprek met de medewerker gevoerd door leden van het team in aanwezigheid van de NWM. De medewerker kan ook met andere gremia (directie, or-lid, vertrouwenspersoon) een exit gesprek aangaan.
In het exit gesprek kunnen de onderstaande vragen verdeeld over arbeidsinhoud, arbeidsverhoudingen en arbeidsomstandigheden aan de orde komen. Daarbij is het belangrijk dat de medewerker voor vertrek zijn dossiers afsluit en overdraagt aan collega’s.
Wanneer er door de medewerker verbeterpunten zijn aangegeven dan wordt binnen het team en door de NWM bepaald hoe hier verder mee wordt omgegaan. En wie hier verder bij betrokken worden.