Organisatie | Krimpen aan den IJssel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpen aan den IJssel houdende regels omtrent het terrassenbeleid |
Citeertitel | Terrassenbeleid van de gemeente Krimpen aan den IJssel |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-05-2019 | nieuwe regeling | 23-04-2019 |
Terrassen kunnen aantrekkelijk zijn voor de bedrijfsvoering van horecaondernemers, een verlevendiging van het straatbeeld vormen en bijdragen aan de aantrekkelijkheid van de openbare ruimte. Daar staat tegenover dat terrassen voor geluidsoverlast kunnen zorgen, het (voetgangers)verkeer kunnen hinderen en door hun vormgeving de beeldkwaliteit van de omgeving kunnen beïnvloeden. De gemeente Krimpen aan den IJssel heeft daarom regels opgesteld voor terrassen, zodat de openbare ruimte aantrekkelijk blijft, zijn openbare karakter behoudt en hinder en overlast zoveel mogelijk worden voorkomen.
Om een zeker kwaliteitsniveau van de openbare ruimte en het leefklimaat te garanderen worden in dit beleidsdocument regels vastgelegd waarbinnen horecaondernemers een terras in de openbare ruimte kunnen exploiteren. Hierbij valt te denken aan regels met betrekking tot de inrichting van een terras (meubilair, terrasschermen e.d.), maar ook regels over bijvoorbeeld geluid en openingstijden.
Daarnaast gaan we in dit beleidsdocument in op de voorwaarden, die worden gesteld aan de verkrijging van een terrasvergunning en een huurovereenkomst voor de terrasruimte.
1. Aanleiding opstellen beleid
De aanleiding voor het opstellen van dit beleid is enerzijds het feit dat er nog niet eerder beleidsregels zijn vastgesteld voor terrassen in Krimpen aan den IJssel. Anderzijds is de aanleiding geweest dat horecaondernemers onder meer hebben gevraagd of zij vaste in plaats van verplaatsbare terrasschotten mochten neerzetten en de mogelijkheid om gevelzitjes te creëren.
Door dit beleidsdocument wordt getracht duidelijkheid en zekerheid te scheppen over wat wel en niet is toegestaan bij terrassen en gevelzitjes. Alle regels hierover staan nu bij elkaar in één document.
Beheerder: natuurlijke persoon die de onmiddellijke feitelijke leiding uitoefent in de
Exploitant: natuurlijke persoon of rechtspersoon, voor wiens rekening en risico de inrichting wordt gedreven, en de bestuurders van de rechtspersoon of hun gevolmachtigden, met uitzondering van de bestuurders van een rechtspersoon als bedoeld in artikel 4 Drank- en Horecawet;
Gevelzitje: het zitje bevindt zich voor de gevel van een horeca-inrichting en kan bestaan uit een of meer bankjes of stoeltjes met een maximale diepte van 1 meter.
(Openbare) inrichting: een hotel, restaurant, pension, café, cafetaria, snackbar, discotheek, Buurthuis, clubhuis of elke andere voor het publiek toegankelijke, besloten ruimte waarin bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was logies wordt verstrekt of dranken worden geschonken of rookwaren of spijzen voor directe consumptie ter plaatse worden verstrekt of bereid; tevens een buiten de besloten ruimte van de openbare inrichting liggend deel daarvan waar sta- of zitgelegenheid kan worden geboden en waar tegen vergoeding dranken kunnen worden geschonken of spijzen voor directe consumptie ter plaatse kunnen worden bereid of verstrekt.
Terras: een buiten de besloten ruimte van de openbare inrichting liggend deel daarvan, waar sta- of zitgelegenheid kan worden geboden en waar tegen vergoeding dranken kunnen worden geschonken of spijzen voor directe consumptie ter plaatse kunnen worden verstrekt.
Terrasmeubilair: stoelen, banken, tafels, parasols, terrasschotten / -afscheidingen, andere objecten; waaronder reclame- of menuborden, plantenbakken en alle overige objecten die op het terras geplaatst zijn ten dienste van het terras en/of het overige deel van de inrichting. Terrasschotten - afscheidingen zijn toegestaan tot een bouwhoogte van maximaal 2 meter, met dien verstande dat het deel boven een bouwhoogte van 1 meter transparant dient te worden uitgevoerd.
Terrasseizoen: termijn waarbinnen een terras mag worden geëxploiteerd, mocht de exploitant of beheerder ervoor kiezen niet het gehele jaar het terras geopend te hebben. Het seizoen loopt dan van 1 april tot en met 30 september.
Vergunning: exploitatievergunning voor het exploiteren van een terras bij een openbare inrichting op grond van artikel 2.28 van de APV van de gemeente Krimpen aan den IJssel.
In de APV van de gemeente Krimpen aan den IJssel is in artikel 2:10 lid 3 bepaald dat het college nadere regels kan stellen in belang van de openbare orde ten aanzien van o.a. terrassen.
Volgens artikel 2:28 lid 9 van de APV wordt een terras geweigerd:
Wanneer een onderdeel van een terras omschreven kan worden als een bouwwerk, kan er naast een exploitatievergunning ook een omgevingsvergunning vereist zijn. Dit is wanneer er sprake is van een terrasafscheiding hoger dan 1 meter. Er dient een omgevingsvergunning voor te worden aangevraagd. Plannen worden dan getoetst aan onder andere het bestemmingsplan en de welstandsnota. Hieronder kunnen onder andere terrasschermen, zonneschermen en parasols met een vaste verankering in de bestrating vallen.
Het bestemmingsplan is ook een grondslag voor het wel of niet toestaan van een terras. Dit is afhankelijk van de bestemming die de grond heeft. Op de plaatsen waar het bestemmingsplan het toestaat is het mogelijk om een terras te plaatsen.
In de veeg-bestemmingsplannen ‘Kortland’ en ‘Langeland’ zijn terrassen op bepaalde plekken in de gemeente en onder bepaalde voorwaarden toegestaan. Omdat terrassen veelal op gemeentegrond worden geplaatst, heeft de gemeente zelf in de hand waar, hoe groot en onder welke condities terrassen worden toegestaan. Terrasafscheidingen zijn toegestaan tot een bouwhoogte van maximaal 2 meter, met dien verstande dat het deel van de afscheiding boven 1 meter transparant dient te worden uitgevoerd.
In de huidige welstandsnota wordt het volgende bepaald over terrassen:
“Terrassen zijn sfeerbepalend en hebben daardoor grote invloed op de uitstraling van een stad of dorp. Goed ingerichte terrassen vormen een verlevendiging van het straatbeeld en dragen bij aan de aantrekkelijkheid van de openbare ruimte. Daar staat tegenover dat terrassen voor geluidsoverlast kunnen zorgen, het verkeer kunnen hinderen en door hun
vormgeving de beeldkwaliteit kunnen verminderen. Daarnaast kunnen door het gebruik van het voor hen bestemde gedeelte van de openbare weg door voetgangers, rolstoelgebruikers en mensen met kinderwagens in het nauw komen. Vaak moeten zij uitwijken naar de rijbaan,
wat gevaarlijke situaties kan opleveren. Ook de bereikbaarheid voor hulpdiensten, zoals ambulance en brandweer, moet te allen tijde zijn gewaarborgd. Zij moeten een wettelijk ongehinderde doorgang hebben van 3,5 meter.”
Indien de huidige welstandsnota wordt aangepast / vervangen door een nieuwe welstandsnota dan gelden de criteria van de welstandsnota die op dat moment van kracht is.
Bepalend voor de vergunningplicht voor een terras is, of een terras bedrijfsmatig wordt geëxploiteerd. Het maakt daarbij niet uit of een terras op het eigen terrein is gesitueerd of op gemeentegrond. Als het terras voor het publiek toegankelijk is, is er een vergunning nodig. Dat geldt eveneens voor terrassen aan de achterzijde van het perceel en terrassen die op afgesloten terreinen liggen. Het terras valt dan onder de exploitatievergunning.
Als er een exploitatievergunning wordt verleend, wordt daarin (indien van toepassing) ook melding gemaakt van het exploiteren van een terras.
Nadat een aanvraag voor een terras is ingediend, wordt beoordeeld of deze kan worden toegekend. Een exploitant/horecaondernemer kan zowel te maken krijgen met een exploitatievergunning voor zijn inrichting en terras als een huurovereenkomst voor de grond onder het terras, indien die grond bij de gemeente in eigendom is.
Komt het terras namelijk op gemeentegrond te liggen, dan volgt er een beoordeling of de uitgifte wel of niet mogelijk is. Blijkt dit mogelijk te zijn, dan wordt er een huurovereenkomst voor de grond onder het terras afgesloten en kan in de exploitatievergunning een passage worden opgenomen over het terras.
5.1 Beoordeling en huurovereenkomst
Als de exploitant een terras wil realiseren op gemeentegrond en de aanvraag wordt toegekend, dan wordt er ook een huurovereenkomst voor die grond aangegaan.
Allereerst wordt echter gekeken of de aanvraag om aanleg van een terras op gemeentegrond kan worden gehonoreerd. Dit gebeurt aan de hand van de volgende criteria:
Bij een positieve uitkomst van de beoordeling wordt aan het Ingenieursbureau Krimpenerwaard (IBKW) gevraagd om een tekening op te stellen en het aantal vierkante meters te berekenen.
De huurprijs bedraagt € 46,54 per m² per jaar voor het jaar 2019. Deze prijs is gerelateerd aan het marktgeld en wordt jaarlijks verhoogd.
Een voorbeeld van een terrasovereenkomst is opgenomen in bijlage 2.
5.2 Extra voorwaarden terras op gemeentegrond
Na een positieve beoordeling door de gemeente wordt bij de bepaling van de afmetingen van het terras en de ligging rekening gehouden met de volgende aanvullende voorwaarden/bepalingen, waaronder ook specifieke bepalingen met betrekking tot vaste terrasschotten:
Wil de exploitant een terras met verwijderbare schotten (dus schotten die niet aan de grond bevestigd worden), dan kan hij kiezen voor een terrasseizoen van een heel jaar (zoals onder 1.), maar hij kan ook kiezen voor een terrasseizoen, dat loopt van 1 april tot en met 30 september. Na deze periode dient het terrasmeubilair, de terrasschotten en overige materialen verwijderd te worden en mag er geen gebruik meer worden gemaakt van het terras.
Er moet voldoende loopruimte overblijven in het openbaar gebied bij het terras en het terras mag een goede doorstroming van voetgangers, rolstoelgebruikers, voetgangers met kinderwagens en overige daarmee gelijk te stellen gebruikers, verzorgend en bevoorradend verkeer en calamiteitenverkeer niet hinderen.
Het is ook wenselijk om naast de regels voor een volledig terras, regels te formuleren voor gevelzitplaatsen.
6.1 Wat zijn gevelzitplaatsen?
Een gevelzitplaats bevindt zich voor de gevel van een horeca-inrichting en kan bestaan uit een of meer bankjes of stoeltjes.
6.2 Achtergrond en regeling gevelzitplaatsen
Het toestaan van een gevelzitplaats is vergelijkbaar met het uitstallen van goederen bij een winkel en het is daarom niet bezwaarlijk dat we de regeling, zoals die in Rotterdam is vastgesteld, volgen. Een horecaondernemer kan dus met inachtneming van de voorschriften, zoals opgenomen in paragraaf 3 van dit hoofdstuk, tegen de gevel van de inrichting een bankje of stoeltjes voor klanten plaatsen.
Het plaatsen van een bankje of stoeltjes voor de gevel van een horeca-inrichting is officieel niet toegestaan. De gemeente Krimpen aan den IJssel wil het echter mogelijk maken voor horecaondernemers om een vergunningvrije gevelzitplaats neer te zetten.
Hieraan worden de volgende voorwaarden verbonden:
7. Inwerkingtreding en overgangsbepaling
Een bestaand gevestigd horecabedrijf met een geldige terrasvergunning op het moment van
inwerkingtreding van dit beleid heeft het recht op voortzetting van de exploitatie van dat terras voor de duur van de geldigheid van de vergunning.
Vanaf het moment dat dit (nieuwe) beleid is vastgesteld en volgens de daartoe geldende regels is gepubliceerd en dus in werking is getreden, zijn deze (nieuwe) regels van toepassing voor aanvragen voor terrasvergunningen of verlengingen van bestaande en/of wijzigingen van (aflopende) terrasvergunningen.
Artikel 2:28 Exploitatie openbare inrichting
Bij de toepassing van de in het vijde lid genoemde weigeringsgrond houdt de burgemeester rekening met het karakter van de straat en de wijk, waarin het horecabedrijf is gelegen of zal zijn gelegen, de aard van de openbare inrichting, de spanning, waaraan het woonmilieu ter plaatse reeds blootstaat of bloot zal komen te staan door de exploitatie van de openbare inrichting en de wijze van bedrijfsvoering door de exploitant of beheerder van de inrichting in deze of andere openbare inrichtingen.
De heer M.W. Vroom, burgemeester der gemeente Krimpen aan den IJssel, die gemeente krachtens artikel 171 van de Gemeentewet rechtens vertegenwoordigende,
hierna te noemen "de gemeente”, dan wel “de verhuurder",
De heer/mevrouw AAAAAAA, wonende ADRES + HUISNR, POSTCODE, te Krimpen aan den IJssel, exploitant van horecagelegenheid/eetcafé NAAM, gevestigd aan ADRES + HUISNR, POSTCODE te Krimpen aan den IJssel,
hierna te noemen "de huurder",
verklaren als volgt te zijn overeengekomen:
De verhuurder geeft aan de huurder ten gebruike en in huur een strook grond, ter grootte van ongeveer 000 m², kadastraal bekend Gemeente Krimpen aan den IJssel, sectie C, nummer 0000 (ged.), gelegen aan ADRES te Krimpen aan den IJssel, zoals aangeduid op tekening nr. GK 0000-2 d.d. 00-00-2018, hierna verder te noemen: “het gehuurde”;
Partijen zijn geheel bekend met het gehuurde en aanvaarden het in de staat waarin dit zich bij aanvang van de overeenkomst bevindt. Zij behoeven daarvan geen nadere omschrijving of aanwijzing.
Deze overeenkomst wordt aangegaan onder de bij huur en verhuur gebruikelijke bepalingen en bedingen en voorts onder de volgende bijzondere voorwaarden:
De overeenkomst gaat in op 1 april 2018 en eindigt op 30 september 2018; na afloop van deze periode eindigt deze overeenkomst zonder opzegging.
FACULTATIEF: De overeenkomst wordt aangegaan voor de huur van 5 jaar en eindigt op 30 september 2023.
FACTULTATIEF: De overeenkomst gaat in op 1 april 2018 en wordt aangegaan voor onbepaalde tijd.
De huurprijs voor het jaar 2018 bedraagt € 45,85 per m² per jaar, derhalve voor de periode 1 april 2018 tot en met 30 september 2018 in totaal € 0.000,00 (zegge: DUIZENDEURO EN EUROCENT); de totaal verschuldigde huurprijs dient door de huurder te worden voldaan binnen 30 dagen na ontvangst van de nota.
Bij de beëindiging van deze overeenkomst zal de huurder het gehuurde weer ter beschikking stellen aan de verhuurder. De huurder zal het gehuurde opleveren in dezelfde staat als waarin het zich bevond bij aanvang van deze overeenkomst, dan wel vanaf het moment dat het gehuurde eerder in gebruik is genomen, of in een toestand tot genoegen van het college van burgemeester en wethouders, hetgeen blijkt uit een door haar afgegeven schriftelijke instemming, bij gebreke waarvan de nodige voorzieningen, na een ingebrekestelling, vanwege de gemeente geschieden op kosten van de huurder, onverminderd diens verplichting tot schadevergoeding.
De huurder dient schriftelijke toestemming van het college van burgemeester en wethouders te verkrijgen, alvorens tot een eventuele, door de huurder gewenste, wijziging in de inrichting van zijn terras over te gaan. Eerst nadat de gemeente schriftelijk in het (aanvullende) verzoek van de huurder heeft toegestemd, kan door huurder tot de goedgekeurde veranderingen worden overgegaan.
Indien de gemeente het nodig oordeelt om aan, in of op het gehuurde reparaties of andere werkzaamheden te doen verrichten, zal de huurder de personen nodig voor het verrichten van die werkzaamheden op eerste schriftelijke aanzegging op het gehuurde toelaten en die reparaties en werkzaamheden gedogen, zonder daarvoor enige schadevergoeding of vermindering van betalingsverplichting te kunnen vorderen, behoudens het bepaalde in artikel 24 en met uitzondering van de op de gemeente rustende verplichting het gehuurde terug te brengen in de staat gelijkwaardig aan die waarin deze zich bevond vóór aanvang van vorenbedoelde werkzaamheden.
Indien zich in het gehuurde kabels, leidingen en/of rioleringen bevinden, zal de huurder gedogen dat de gemeente of de rechthebbende op genoemde kabels, leidingen en/of rioleringen, daaraan de nodige reparaties of andere daarop betrekking hebbende werkzaamheden zal verrichten, zonder daarvoor enige schadevergoeding of vermindering van betalingsverplichting te kunnen vorderen.
In afwijking van het gestelde in de artikelen 20 en 21 kan de gemeente een reductie toepassen op het door de huurder ingevolge deze overeenkomst verschuldigde bedrag indien als gevolg van de in die artikelen bedoelde werkzaamheden de huurder gedurende een periode langer dan een week geen gebruik kan maken van het gehuurde; de reductie is evenredig aan bovenbedoelde tijdsduur.
De huurder is aansprakelijk voor alle schade aan derden of eigendommen van derden, bijvoorbeeld schade ten gevolge van glas- en porseleinbreuk, welke ontstaat in het gebied tussen de horecazaak van huurder en het terras. De huurder is eveneens aansprakelijk voor alle schade aan werken en/of eigendommen van de gemeente, verbandhoudende met of voortvloeiende uit het gebruik van deze overeenkomst, zo mede voor alle schade aan de eventueel in het gehuurde gelegen kabels, leidingen en/of rioleringen, ontstaan door schuld of nalatigheid van of vanwege de huurder, dan wel van met zijn goedvinden op het gehuurde aanwezige derden, of voortvloeiende uit werkzaamheden ten behoeve van of in opdracht van de huurder door derden verricht. De huurder vrijwaart de verhuurder voor alle vorderingen, welke derden mochten kunnen doen gelden tot vergoeding van schade, welke met het gebruik van deze overeenkomst in enigerlei verband staat. Het vorenstaande is niet van toepassing indien de schade is ontstaan door of de vordering voortkomend uit grove schuld aan de zijde van de gemeente.
Bij elke niet-nakoming of overtreding van één of meerdere verplichtingen voortvloeiende uit deze overeenkomst, verbeurt de huurder, na ingebrekestelling en na verloop van de in die ingebrekestelling bepaalde termijn, ten behoeve van de gemeente een onmiddellijk opeisbare boete van € 100,- per dag (zegge: honderd euro), met een maximum boete van in totaal € 3.000,- (zegge: drieduizend euro).
Deze overeenkomst is aangegaan onder de opschortende voorwaarde dat het college van burgemeester en wethouders aan de huurder een vergunning op grond van artikel 2.28 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2018 heeft verleend die onherroepelijk is geworden. Indien niet aan deze voorwaarde is voldaan, mag huurder het gehuurde niet in gebruik nemen.
Aldus opgemaakt en ondertekend in tweevoud te Krimpen aan den IJssel d.d.