Organisatie | Lisse |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel parkeernormen Lisse 2019 |
Citeertitel | Beleidsregel parkeernormen Lisse 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-04-2019 | Nieuwe regeling | 02-04-2019 |
Deze beleidsregel parkeernormen Lisse 2019 heeft als doel het bewaken van een prettige en leefbare leefomgeving door een actueel toetsingskader op het gebied van parkeren te bieden voor ruimtelijke ontwikkelingen in de gemeente Lisse In onze lokale samenleving is de auto niet weg te denken uit het straatbeeld. Dat zal de komende jaren ook nog zo blijven. Innovatie, maatschappelijke trends, ontwikkelingen op de woningmarkt en dergelijke zullen op de lange termijn ook effect hebben op autobezit en autogebruik. Op dit moment heeft dit echter nog geen gevolgen voor de manier waarop de parkeereis in ruimtelijke ontwikkelingen een plek moet krijgen. Bij de aanvraag van een omgevingsvergunning of de wijziging van een bestemmingsplan voor een bouwinitiatief of een gebruikswijziging moet worden voldaan aan de regels voor parkeren.
Deze beleidsregels hebben tot doel om de toepassing van parkeernormen inzichtelijker te maken, zodat het voor burgers, bedrijven en ontwikkelaars duidelijk is welke normen gehanteerd worden. Deze beleidsregel zal periodiek worden geactualiseerd.
Er kunnen zich specifieke omstandigheden voordoen die aanleiding geven om van de vastgestelde normen af te wijken. In dat geval is een goede en onderbouwde schriftelijke motivering door de initiatiefnemer essentieel. Verderop in deze beleidsregel wordt hier verder op ingegaan.
2.1. Vastleggen normen in bestemmingsplan
Op 29 november 2014 is de Reparatiewet BZK 2014 in werking getreden. De Reparatiewet neemt onder meer de wettelijke grondslag weg voor de stedenbouwkundige bepalingen uit de bouwverordening. Dit betekent dat de stedenbouwkundige voorschriften uit de bouwverordening geleidelijk via overgangsrecht zullen ‘uitsterven’. De Reparatiewet hanteert een overgangstermijn die loopt tot 1 juli 2018. Deze termijn is inmiddels verstreken.
Stedenbouwkundige bepalingen uit de bouwverordening zijn niet meer van toepassing wanneer ontwerpbestemmingsplannen die op dit moment in procedure zijn, (definitief) worden vastgesteld door de gemeenteraad. Dit betekent dat artikel 2.5.30 van de bouwverordening niet meer van toepassing is en het voorzien in de benodigde parkeerruimte dus via het bestemmingsplan geregeld moet worden. Door middel van een paraplubestemmingsplan parkeren Lisse wordt dit geregeld. De beleidsregel parkeernormen vormt de concrete uitwerking van de parkeernormen waarnaar in het paraplubestemmingsplan wordt verwezen.
Op 21 februari 2019 heeft de raad besloten de bevoegdheid tot het vaststellen van de beleidsregel te delegeren aan het college. Dit besluit is op 19 maart 2019 bekend gemaakt.
Voor bestaande bouwinitiatieven die reeds bekend zijn voor de vaststelling van deze beleidsregel (Beleidsregel parkeernormen 2019 Lisse), is een overgangsregeling van toepassing. Dit betreffen ontwikkelingen waarvoor op basis van een stedenbouwkundig programma van eisen en/ of een gesloten (privaatrechtelijke) overeenkomst het aantal parkeerplaatsen al concreet is vastgesteld.
De toename van de parkeerbehoefte als gevolg van het project is het (positieve) verschil tussen de parkeerbehoefte van de nieuwe situatie en de parkeerbehoefte van de direct daaraan voorafgaande bestaande situatie (indien van toepassing). Als een projectlocatie al langer dan 5 jaar geen actieve invulling van de bestemming heeft gekend dan is de bestaande parkeervraag nul.
Een parkeerplaats moet voldoende bereikbaar en voldoende bruikbaar zijn om aangemerkt te kunnen worden als parkeerplaats in de zin van de parkeerregels. Voor zover deze beleidsregels niet uitdrukkelijk anders bepalen, moet een parkeerplaats voldoen aan ‘de regels’ die in het kader van bereikbaarheid en bruikbaarheid worden gesteld in het Handboek Inrichting Openbare Ruimte (HIOR) Lisse.
Voor het bepalen van de parkeerbehoefte worden de parkeernormen gehanteerd zoals weergegeven in bijlage 1 van deze beleidsregels. De parkeernormen voor Lisse zijn bepaald op het gegeven dat uit ervaring is gebleken dat het hanteren van de gemiddelde waarde van de bandbreedtes, zoals deze zijn gegeven door het CROW in de uitgave over parkeerkengetallen, het meest passend is. In bijlage 1 zijn de meest voorkomende functies opgenomen. Voor functies die minder vaak voorkomen moeten de tabellen van de meest recente CROW-publicatie over parkeerkengetallen worden gehanteerd. Hierbij wordt het gemiddelde gehanteerd van de bandbreedtes. Voor het bepalen van de stedelijkheidszone moet aangesloten worden bij het hier onderstaande punt 7.
Op openbare parkeerterreinen c.q. in openbare parkeergarages wordt 1 parkeerplaats voor mindervaliden gerealiseerd op 50 reguliere parkeerplaatsen. Voor wat betreft vormgeving en situering van de aangepaste parkeerplaatsen zijn de richtlijnen uit CROW-publicatie ‘Richtlijn toegankelijkheid’ en de ASVV 2012 van toepassing (of een actuelere uitgave).
3.3. Afwijking van de beleidsregel
Daar waar deze beleidsregel in 3.1. bepaald dat er in afwijking vergund kan worden indien het voldoen aan de parkeerregels door bijzondere omstandigheden op overwegende bezwaren stuit, geldt het volgende:
Onder een bijzondere omstandigheid verstaat het college, in aanvulling op de parkeer bepalingen van het bestemmingsplan, een situatie waarin het bijzonder gemeentelijk belang van het project zwaarder weegt dan het niet (geheel) voldoen aan de parkeerregels. Hier is alleen sprake van indien na een integrale afweging dit niet leidt tot een onevenredige aantasting van de openbare ruimte.
Om voor een afwijking als hiervoor bedoeld in aanmerking te kunnen komen, dient de initiatiefnemer bij de aanvraag omgevingsvergunning een verzoek in om te mogen afwijken van het bepaalde in het bestemmingsplan en de beleidsregel parkeernormen Lisse 2019. Het verzoek voldoet aan het volgende:
In bijlage 6 is aangegeven waaraan een verkeerskundig onderzoek/rapport in dit kader aan moet voldoen. Het college beoordeelt of het verzoek voldoende gemotiveerd is en of voorts een afwijking van de parkeernormen toegestaan wordt.
Gezondheidszorg en (sociale) voorzieningen
Voor niet reguliere projecten geldt dat dan de meeste recente CROW uitgave ten aanzien van de parkeerrichtlijnen gebruikt dient te worden.
Bijlage 2 Overzicht verschillende gebieden binnen de gemeente
Figuur 1: Overzicht Buitengebied versus rest bebouwde kom (de ingekaderde gebieden behoren tot de bebouwde kom). Binnen Lisse zijn ook gebied ‘centrum’ en een gebied ‘schil centrum’ onderscheiden. Deze zijn op figuur 2 weergegeven.
Figuur 2: centrum en schil-centrum
Het rood gearceerde gebied is ‘centrum’ en daarom heen (gekaderd door de rode stippellijn) ligt ‘schil centrum’.
Bijlage 6. Eisen ten aanzien van het verkeersonderzoek naar parkeerruimte op de openbare weg
Om voor een afwijking in aanmerking te komen, dient de aanvrager een parkeeronderzoek uit te laten voeren naar de vraag of er binnen een redelijke loopafstand voldoende ruimte op de openbare weg aanwezig is om (een deel) de parkeerbehoefte van het project op te vangen. Hierbij moet tevens gekeken worden naar de mogelijkheden voor het huren of kopen van parkeerruimte op afstand van het project.
Hierbij moet de aanvrager het volgende in acht nemen:
3. Ten aanzien van het aantal tellingen en de momenten waarop er geteld zal worden, gelden de volgende richtlijnen:
De tellingen moeten plaats vinden binnen een periode van 14 dagen, waarbij er op minimaal 2 werkdagen in de ochtend, de middag, de avond en de nacht periode wordt geteld. Afhankelijk van de grootte van het project kan het nodig zijn om meer dan 2 werkdagen te tellen. Het aantal dagen voor dit soort projecten zal in overleg met de gemeente worden bepaald.