Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Noordoostpolder

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Noordoostpolder houdende regels omtrent functiebeschrijving en -waardering Procedureregeling functiebeschrijving en -waardering 2015 gemeente Noordoostpolder

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNoordoostpolder
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Noordoostpolder houdende regels omtrent functiebeschrijving en -waardering Procedureregeling functiebeschrijving en -waardering 2015 gemeente Noordoostpolder
CiteertitelProcedureregeling functiebeschrijving en -waardering 2015 gemeente Noordoostpolder
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Regeling functieopbouw en functieplaatsing gemeente Noordoostpolder 2004.

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 160, eerste lid, van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

26-04-2019nieuwe regeling

14-10-2014

gmb-2019-100470

253352

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Noordoostpolder houdende regels omtrent functiebeschrijving en -waardering Procedureregeling functiebeschrijving en -waardering 2015 gemeente Noordoostpolder

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Noordoostpolder;

 

Overwegende:

  • Dat bij besluit van 14 oktober 2014 is vastgelegd dat de gemeente Noordoostpolder per 1 juli 2014 voor het beschrijven en waarderen van functies aansluiting zoekt bij het sectorale functiewaarderingssysteem HR21 en terzake een licentieovereenkomst heeft gesloten op 24 maart 2014;

  • Dat het noodzakelijk is dat in lijn met de uitgangspunten van HR21 een nieuwe procedureregeling, afgestemd op een generieke wijze van beschrijven en waarderen, wordt vastgesteld;

  • Gelet op artikel 160, lid 1 onder c Gemeentewet;

  • Het bepaalde in artikel 6 van de Bezoldigingsregeling 2014 gemeente Noordoostpolder;

  • De instemming van de ondernemingsraad d.d. 17 september 2014 met betrekking tot de aansluiting bij HR21;

  • De bereikte overeenstemming in de Commissie voor Georganiseerd Overleg van 5 augustus 2014 terzake de inhoud van deze regeling;

b e s l u i t:

 

vast te stellen de Procedureregeling functiebeschrijving en -waardering 2015 gemeente Noordoostpolder

 

Artikel 1 Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    HR21: de webapplicatie ontwikkeld door de VNG voor de gehele gemeentelijke sector, waarmee organisaties online generieke functiebeschrijvingen, inclusief waarderingen, kunnen selecteren en koppelen aan eigen functies en salarisstructuur.

  • b.

    functie: het samenstel van taken en werkzaamheden dat, afgeleid uit detaakstelling van de organisatie, is opgedragen aan een functiehouder.

  • c.

    functiebeschrijving: de normbeschrijving dan wel de lokale functiebeschrijving die een resultaatgerichte weergave is van aard, overwegend karakter, niveau en complexiteit van taken.

  • d.

    normbeschrijving: de generieke functiebeschrijving zoals opgenomen in het normbestand van HR21. De normbeschrijving is voorzien van een vaste waardering (puntenreeks).

  • e.

    lokale functiebeschrijving: de volgens het format van HR21 lokaal gewijzigde normbeschrijving of toegevoegde (nieuwe) functiebeschrijving.

  • f.

    functiehouder: de ambtenaar in de zin van de Collectieve Arbeidsvoorwaarden-regeling of Uitwerkingsovereenkomst (CAR/UWO) van de gemeente Noordoostpolder, of, de werknemer met wie een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht, als bedoeld in artikel 2:5 van de CAR, is aangegaan.

  • g.

    functiewaardering: het bepalen van de relatieve functiewaarde van een functiebeschrijving aan de hand van de in HR21 vastgelegde waarderingsmethode.

  • h.

    bevoegd gezag: het college van burgemeester en wethouders.

  • i.

    bestuurder: de bestuurder in de zin van de Wet op de ondernemingsraden (WOR).

  • j.

    directie: de gemeentesecretaris/directeur en de algemeen directeur/locogemeentesecretaris.

  • k.

    externe deskundige: een door de systeemhouder (VNG) erkend deskundige inzake de ontwikkeling, toepassing en werking van HR21.

  • 1.

    gecertificeerde gebruiker: de volgens de normering van de extern deskundige opgeleide lokale gebruiker die geautoriseerd is om te werken met HR21.

Artikel 2 Vaststelling functiebeschrijvingen

  • 1.

    De directie selecteert, zonodig in samenspraak met de externe deskundige of een gecertificeerde gebruiker, per functie een normbeschrijving uit HR21. Indien de normbeschrijving voor de functie onvolledig is, dan wel een voor de functie dekkende normbeschrijving niet beschikbaar is, wordt een lokale functiebeschrijving opgesteld.

  • 2.

    De geselecteerde normbeschrijving of lokale functiebeschrijving wordt besproken door de directie en vastgesteld door de directie. De vastgestelde functiebeschrijving wordt door de directie ter informatie aangeboden aan de ondernemingsraad (OR).

  • 3.

    Indien sprake is van een organisatiebrede functiebeschrijvingsronde, of indien sprake is van een organisatorische verandering zoals bedoeld in artikel 25 lid 1 van de WOR, dan stelt de bestuurder de OR in de gelegenheid advies uit te brengen over de voorgenomen vaststelling van de functiebeschrijvingen. Artikel 25 lid 2 tot en met 6 en artikel 26 WOR zijn in dat geval van overeenkomstige toepassing.

  • 4.

    Het bevoegd gezag stelt de aldus voor de gemeentelijke functies tot stand gekomen (norm- en lokale) functiebeschrijvingen bij algemeen verbindend voorschrift vast.

Artikel 3 Vaststelling lokale waarderingen

  • 1.

    In opdracht van de directie worden door de gecertificeerde gebruiker of externe deskundige, aan de hand van de in HR21 vastgelegde functiewaarderings-methode, alle lokale functiebeschrijvingen gewaardeerd.

  • 2.

    De waarderingsresultaten van de lokale functiebeschrijvingen worden in een eindadvies functiewaardering ter besluitvorming aangeboden aan het bevoegd gezag.

  • 3.

    Het bevoegd gezag stelt, bij algemeen verbindend voorschrift, de waarderingen vast met inachtneming van het eindadvies functiewaardering. Afwijking van het advies kan slechts plaatsvinden op basis van zwaarwegende argumenten.

Artikel 4 Vaststelling conversietabel

  • 1.

    Het bevoegd gezag stelt op basis van de vastgestelde gemeentelijke salarisstructuur, na verkregen overeenstemming binnen de commissie voor Georganiseerd Overleg, een conversietabel vast. Wijziging van de gemeentelijke salarisstructuur vindt niet plaats zonder overeenstemming binnen de commissie voor Georganiseerd Overleg.

  • 2.

    Door middel van toepassing van de vastgestelde conversietabel worden de waarderingen van alle functiebeschrijvingen omgezet naar functionele schalen.

Artikel 5 Voorbereiding indelingsadvies, indelingsbesluit

  • 1.

    In geval van een organisatiebrede functiebeschrijvingssronde, of indien sprake is van een ingrijpende organisatorische verandering, wordt een indelingsadvies opgesteld door de gecertificeerde gebruiker of extern deskundige.

  • 2.

    Het indelingsadvies wordt ter toetsing voorgelegd aan een indelingscommissie.

  • 3.

    De gecertificeerde gebruiker of extern deskundige is aanwezig bij de vergaderingen van de indelingscommissie om daar waar nodig toelichting te geven.

  • 4.

    De indelingcommissie bestaat uit:

    • a.

      een lid aan te wijzen door het bevoegd gezag, niet zijnde een bestuurder van de gemeente of anderszins werkzaam voor of bij de gemeente;

    • b.

      een lid aan te wijzen door de werknemersdelegatie vanuit de commissie voor Georganiseerd Overleg, niet werkzaam bij of voor de gemeente of vaste adviseur van de werknemersdelegatie in de Commissie voor Georganiseerd Overleg;

    • c.

      een voorzitter, aan te wijzen door de leden onder a en b.

  • 5.

    Het bevoegd gezag maakt aan de functiehouder schriftelijk bekend in welke functiebeschrijving het voornemens is om de functie in te delen. In het voorgenomen indelingsbesluit zijn tevens de gevolgen opgenomen voor de inschaling, het salaris of de bezoldiging.

  • 6.

    De functiehouder wordt in de gelegenheid gesteld een zienswijze over de indeling in een functiebeschrijving kenbaar te maken. De termijn voor het kenbaar maken van de zienswijze bedraagt zes weken. De zienswijze wordt schriftelijk en gemotiveerd kenbaar gemaakt aan het bevoegd gezag.

  • Na het verstrijken van de termijn als bedoeld in lid 4, besluit het bevoegd gezag, indien van toepassing na kennisneming van de ingediende zienswijze van de functiehouder en het advies van de directie, in welke functiebeschrijving de functie van de functiehouder is ingedeeld en wat de mogelijke gevolgen zijn voor de inschaling, het salaris of de bezoldiging.

Artikel 6 Nieuwe en gewijzigde taken

  • 1.

    Indien aan een functiehouder nieuwe of gewijzigde taken worden opgedragen dan heroverweegt de directie de indeling in de functiebeschrijving.

  • 2.

    Indien de heroverweging leidt tot een nieuw indelingsbesluit, dan is het bepaalde in artikel 5, met uitzondering van lid 2, van overeenkomstige toepassing. In het geval dat de heroverweging niet leidt tot een nieuw indelingsbesluit, dan wordt de functiehouder hiervan onverwijld in kennis gesteld.

Artikel 7 Wijziging functiebeschrijvingen

  • 1.

    Bij wijziging van de structuur, taken of doelstellingen van de organisatie wordt, onder verantwoordelijkheid van de directie bezien of de vastgestelde functiebeschrijvingen volledig of toereikend zijn. Het selecteren, wijzigen of opstellen van nieuwe functiebeschrijvingen verloopt overeenkomstig artikel 2.

  • 2.

    Een verzoek tot heroverweging van de bestaande functiebeschrijvingen kan ook worden ingediend door de OR.

Artikel 8 Hardheidsclausule

In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet beslist het bevoegd gezag.

Artikel 9 Intrekking oude regeling

De Regeling functieopbouw en functieplaatsing gemeente Noordoostpolder 2004, zoals vastgesteld op 21 december 2004 wordt ingetrokken.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2015.

Artikel 11 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als "Procedureregeling functiebeschrijving en -waardering 2015 gemeente Noordoostpolder".

Emmeloord, 14 oktober 2014

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Noordoostpolder,

secretaris,

burgemeester,