Organisatie | Zutphen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over parkeervergunningen, parkeerschijfontheffingen en parkeerabonnementen (Regeling parkeervergunningen, parkeerschijfontheffingen en parkeerabonnementen gemeente Zutphen 2019) |
Citeertitel | Regeling parkeervergunningen, parkeerschijfontheffingen en parkeerabonnementen gemeente Zutphen 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Regeling inzake het aanvragen en toewijzen van parkeervergunningen en parkeerabonnementen Zutphen 2003.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-04-2019 | Nieuwe regeling | 16-04-2019 | 137144 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen,
gelet op artikel(en) 149 en 150 van de Wegenverkeerswet 1994, 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en 3, vijfde lid, van de Parkeerverordening Zutphen 1991;
Regeling van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over parkeervergunningen, parkeerschijfontheffingen en parkeerabonnementen (Regeling parkeervergunningen, parkeerschijfontheffingen en parkeerabonnementen gemeente Zutphen 2019)
De aanvraag voor een parkeervergunning, parkeerschijfontheffing of parkeerabonnement moet door middel van een door het college vastgesteld (digitaal) aanvraagformulier worden ingediend.
Artikel 4 Parkeervergunning zakelijk
Artikel 9 Doorhalen plaatsing op de wachtlijst
De plaatsing op de wachtlijst wordt doorgehaald:
Artikel 11 Diefstal, verlies of vermissing
Bij diefstal, verlies of vermissing van een parkeervergunning, parkeerschijfontheffing of parkeerabonnement moet een verklaring worden ingevuld. Tegen afgifte van deze verklaring kan tegen betaling een duplicaat verkregen worden.
Het college kan één of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing daarvan, gelet op het belang van het verlenen van een parkeervergunning, parkeerschijfontheffing of parkeerabonnement, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Artikel 13 Intrekking oude regeling
De Regeling inzake het aanvragen en toewijzen van parkeervergunningen en parkeerabonnementen Zutphen 2003, zoals vastgesteld bij besluit van 9 september 2003, laatstelijk gewijzigd bij besluit van 10 december 2013, wordt ingetrokken.
In afwijking van het bepaalde in artikel 3, tweede lid, behoudt een bewoner die in 2013 over een of meer parkeervergunningen bewoner voor hetzelfde adres beschikt en over eigen parkeergelegenheid beschikt of kan beschikken het recht op hetzelfde aantal parkeervergunningen bewoner voor het betreffende adres.
Aldus besloten op 16 april 2019.
Het college van burgemeester en wethouders,
De burgemeester, de secretaris,
In het centrum van Zutphen is sprake van vergunninghoudersplaatsen en parkeerapparatuurplaatsen (betaald parkeren). Aan de rand van het centrum is een aantal gebieden waar het gebruik van een parkeerschijf verplicht is (parkeerschijfzone/blauwe zone). Op grond van artikel 3, vijfde lid, van de Parkeerverordening Zutphen 1991 kan het college in het belang van een doelmatige verdeling van de uit te geven vergunningen nadere regels opstellen voor het aanvragen en toekennen van vergunningen, alsmede voor het instellen van wachtlijsten. Dit betreft vergunningen voor het parkeren op vergunninghoudersplaatsen (parkeervergunning) en parkeerapparatuurplaatsen (parkeerabonnement).
Voor het parkeren op parkeerplaatsen in een parkeerschijfzone kan een ontheffing op grond van artikel 87 van het RVV worden verleend.
Het college stelt met deze regeling nadere regels vast voor het aanvragen en toekennen van parkeervergunningen, parkeerabonnementen en parkeerschijfontheffingen.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit artikel worden de in deze regeling gehanteerde begrippen omschreven. Deze begrippen behoeven geen nadere toelichting.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 3 Parkeervergunning bewoner
In de Parkeernota 2012, vastgesteld door de gemeenteraad op 22 oktober 2012, is vastgelegd dat maximaal 1150 parkeervergunningen bewoner kunnen worden verleend. Daarnaast wordt slechts één parkeervergunning bewoner per woonadres verleend. Dit is ingesteld om te voorkomen dat de parkeerdruk op de vergunninghoudersplaatsen toeneemt.
Ook het (kunnen) beschikken over eigen parkeergelegenheid is ingesteld om het aantal te verlenen parkeervergunningen bewoner te beperken.
Als eigen parkeergelegenheid wordt in elk geval beschouwd de inrit, oprit of garage op of behorende bij het woonadres. Ook een parkeerplaats in of op een parkeervoorziening die is gebouwd (mede) voor de woning valt hier onder. Denk hierbij aan een (ondergrondse) parkeergarage of een parkeerterrein die hoort bij de functie. Een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken op de openbare weg wordt ook beschouwd als eigen parkeergelegenheid.
De situatie kan zich voordoen dat een bewoner bijvoorbeeld wel een garage tot zijn beschikking heeft maar deze voor andere doeleinden gebruikt dan het parkeren van het motorvoertuig. In een dergelijke situatie moet er van uitgegaan worden dat de bewoner wel degelijk kan beschikken over eigen parkeergelegenheid. Dit is dan ook reden om geen parkeervergunning bewoner te verlenen. Een vergelijkbare situatie doet zich voor als de bewoner ervoor kiest om geen parkeerplaats te huren, te kopen of anderszins terwijl bij de betreffende woning wel degelijk een parkeervoorziening hoort (dit kan bijvoorbeeld blijken uit de verleende omgevingsvergunning). Ook dan bestaat er geen recht op een parkeervergunning bewoner.
Als een bewoner op grond van het bepaalde in dit artikel niet in aanmerking komt voor een parkeervergunning bewoner dan kan de bewoner als alternatief een parkeerabonnement aanvragen.
Artikel 4 Parkeervergunning zakelijk
Een parkeervergunning zakelijk wordt alleen verleend als dit voor de uitoefening van de functie of werkzaamheden voor dat bedrijf noodzakelijk is. Hiermee is uitdrukkelijk beoogd aan te geven dat een parkeervergunning zakelijk niet bedoeld is voor woon-werkverkeer.
Bij de uitoefening van de functie kan gedacht worden aan een arts of verloskundige die huisbezoeken aflegt of een advocaat of makelaar die voor rechtszittingen of bezichtigingen buiten het kantoor moet zijn.
Bij de uitoefening van werkzaamheden kan gedacht worden aan een bedrijf dat herstel-, onderhouds- of daarmee gelijk te stellen werkzaamheden verricht, zoals bouwbedrijven, installatiebedrijven, schildersbedrijven e.d. dat plegen te doen. Dergelijke bedrijven hebben in hun voertuig vaak materiaal liggen, dat nodig is voor de werkzaamheden. Het is in dat geval niet efficiënt als het voertuig buiten het centrum geparkeerd moet worden terwijl de werkzaamheden in het centrum uitgevoerd worden.
Als een bedrijf op grond van dit artikel niet in aanmerking komt voor een parkeervergunning zakelijk of al de beschikking heeft over het maximum aantal parkeervergunningen zakelijk dan kan het bedrijf als alternatief een parkeerabonnement aanvragen.
Artikel 5 Parkeerschijfontheffing
Binnen een parkeerschijfzone (blauwe zone) geldt een maximale parkeerduur. Deze parkeerduur is aangegeven op het verkeersbord E10 van bijlage 1 van het RVV 1990.
Voor het parkeren op plaatsen die voorzien zijn van een blauwe streep is het gebruik van een parkeerschijf verplicht. Met een parkeerschijfontheffing wordt ontheffing verleend van dit verplichte gebruik. Dit betekent dat de maximale parkeerduur niet van toepassing is voor het voertuig dat gebruik maakt van de ontheffing.
Bewoners die wonen en bedrijven die zijn gevestigd in een parkeerschijfzone komen in aanmerking voor een parkeerschijfontheffing.
Bewoners die volgens de Basisregistratie Personen staan ingeschreven in het gebied waar vergunninghoudersplaatsen aanwezig zijn, kunnen in aanmerking komen voor een bezoekerspas. Met deze pas kan bezoek voor een gereduceerd tarief parkeren op parkeerapparatuurplaatsen.
Om bezoekers van bewoners en bedrijven binnen een parkeerschijfzone de gelegenheid te geven langer dan de maximale parkeerduur te kunnen parkeren, kunnen deze bewoners en bedrijven hiervoor een bezoekerspas aanvragen.
Voor bepaalde locaties waar sprake is van parkeerapparatuurplaatsen (betaald parkeren) kan een parkeerabonnement worden verleend. Met een parkeerabonnement wordt voor een heel jaar betaald en hoeft niet steeds per bezoek betaald te worden. Dit bevordert het parkeergemak voor degenen die veelvuldig parkeren. Per locatie worden minder parkeerabonnementen verleend dan er aan parkeerplaatsen zijn.
Standplaatshouders op de weekmarkt parkeren slechts op marktdagen in Zutphen. Het parkeerabonnement voor standplaatshouders is dan ook alleen geldig op marktdagen. Om te voorkomen dat zij hun voertuig op elke gewenste locatie kunnen parkeren, komen zij voor slechts drie locaties in aanmerking voor een parkeerabonnement. Hierdoor en ook door het instellen van een maximum aantal te verlenen abonnementen per locatie blijven er voldoende plaatsen beschikbaar voor bezoekers van het centrum.
Artikel 8 Wachtlijst, plaatsing op de wachtlijst
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 9 Doorhalen plaatsing op de wachtlijst
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 10 Volgorde verlenen parkeervergunning bewoner en parkeerabonnement
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 11 Diefstal, verlies of vermissing
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Op grond van dit artikel kan het college één of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing daarvan, gelet op het belang van een doelmatige verdeling van de uit te geven parkeervergunningen, parkeerschijfontheffingen of parkeerabonnementen, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard. Dit kan echter alleen in die gevallen die niet zijn voorzien ten tijde van het vaststellen van de regeling. Wordt een geval onder de hardheidsclausule gebracht, dan heeft dit tot gevolg dat de regeling op dit punt moet worden aangepast. Het geval is immers voorzienbaar geworden.
Artikel 13 Intrekking oude regeling
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Op grond van artikel 3 wordt geen parkeervergunning bewoner verleend als voor het betreffende adres al een parkeervergunning bewoner is verleend of als de bewoner beschikt of kan beschikken over eigen parkeergelegenheid.
Op basis van een voorgaande regeling kan een bewoner nog recht hebben op meer dan één parkeervergunning bewoner per adres. Een bewoner die in 2003 over meer parkeervergunningen bewoner beschikte, behoudt het recht op dit aantal parkeervergunningen bewoner zolang deze op het betreffende adres staat ingeschreven. Het recht vervalt dus als de bewoner gaat verhuizen naar een ander adres. In het vierde lid is bepaald dat een nieuwe bewoner hier geen rechten aan kan ontlenen. Dit betekent dat het aantal woonadressen, waar meer dan één parkeervergunning bewoner is verleend, afneemt.
Een bewoner die op zijn/haar woonadres in 2013 één of meer parkeervergunningen bewoner had en daarnaast beschikte of kon beschikken over eigen parkeergelegenheid, behoudt het recht op hetzelfde aantal parkeervergunningen bewoner zolang deze op het betreffende adres staat ingeschreven. Dit recht geldt niet als sprake is van een nieuwe bewoner op het betreffende adres.