Organisatie | Vlaardingen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Instellingsbesluit van de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Maassluis, Vlaardingen en Schiedam houdende regels omtrent Centrumregeling regionale samenwerking leerplicht, kwalificatieplicht en rmc regio nieuwe waterweg noord |
Citeertitel | Centrumregeling regionale samenwerking leerplicht, kwalificatieplicht en RMC Regio Nieuwe Waterweg Noord |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-04-2019 | 01-04-2019 | nieuwe regeling | 09-04-2019 |
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Maassluis, Vlaardingen en Schiedam;
de Wet van 6 december 2001 betreffende de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie,
hoofdstuk 1 van de Wet gemeenschappelijke regelingen,
afdelingen 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht,
de besluiten van de raden van de gemeenten Maassluis, Vlaardingen en Schiedam tot het verlenen van toestemming voor het treffen van deze gemeenschappelijke regeling, overeenkomstig artikel 1, tweede lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen;
Centrumregeling regionale samenwerking leerplicht, kwalificatieplicht en RMC Regio Nieuwe Waterweg Noord
HOOFDSTUK 2 TAKEN EN BEVOEGDHEDEN CENTRUMGEMEENTE
Artikel 4 Bevoegdheden centrumgemeente
Het college van de centrumgemeente kan de bevoegdheden genoemd in het eerste lid ondermandateren aan de medewerkers van de centrumgemeente, met uitzondering van de bevoegdheid tot het aanwijzen van ambtenaren die toezien op de naleving van de Wet en het vaststellen of wijzigen van de instructie voor de leerplichtambtenaar.
HOOFDSTUK 3 INFORMATIE, AFSTEMMING EN VERANTWOORDING
Artikel 7 Afstemming jeugd- en onderwijsbeleid
Periodiek vindt beleidsoverleg plaats tussen de directeuren po, vo, mbo en beleidsambtenaren jeugd en onderwijs van de gemeenten. Minimaal 1 maal per jaar sluiten de portefeuillehouders jeugd en onderwijs van de gemeenten hierbij aan. In dit overleg worden problemen gesignaleerd en ontwikkelingen op de terreinen jeugd en onderwijs, waaronder het leerplicht- en voortijdig schoolverlatenbeleid, besproken.
Artikel 9 Geheimhouding en verwerking persoonsgegevens
De deelnemers nemen jegens derden die niet bij de uitvoering van deze regeling zijn betrokken zorgvuldigheid en geheimhouding in acht van alle vertrouwelijke gegevens dan wel anderszins gevoelige informatie van een andere deelnemer die hem in het kader van deze regeling ter kennis is gekomen, tenzij:
De deelnemers nemen bij de verwerking van persoonsgegevens de Algemene Verordening Gegevensbescherming in acht. Voor zover vereist op grond van de toepasselijke wet – en regelgeving stellen de deelnemers nadere documenten op voor de verwerking van persoonsgegevens. Voorts verplichten de deelnemers zich om passende organisatorische en technische maatregelen te treffen om de in het kader van deze regeling relevante persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking. Deze maatregelen garanderen, rekening houdend met de stand van de techniek en de kosten van de ten uitvoerlegging, een passend beveiligingsniveau gelet op de risico’s die de verwerking en de aard van de te beschermen gegevens met zich meebrengen.
HOOFDSTUK 4 BEKOSTIGING EN OVERIGE FINANCIELE BEPALINGEN
Artikel 10 Jaarplan en raming van lasten en baten
De centrumgemeente stelt jaarlijks voorafgaand aan het jaar waarvoor deze geldt een jaarplan en raming van lasten en baten op die voortvloeien uit de uitvoering van de taken genoemd in artikel 5 van deze regeling. Het jaarplan en de raming van lasten en baten worden in het portefeuillehouderoverleg als bedoeld in artikel 6 van deze regeling vastgesteld.
Artikel 11 Financiële verantwoording
Indien sprake is van een tekort draagt elke deelnemer bij in de kosten op basis van de in de raming van lasten en baten vastgestelde verdeelsleutel. Indien sprake is van een overschot, wordt dit op basis van de in de raming van lasten en baten vastgestelde verdeelsleutel verrekend met de bijdrage voor het daaropvolgende kalenderjaar.
HOOFDSTUK 5 WIJZIGING, TOETREDING, UITTREDING EN OPHEFFING
Voor de vaststelling van de financiële gevolgen als bedoeld in het vorige lid, wordt door de deelnemers gezamenlijk, advies gevraagd aan een onafhankelijke externe deskundige. Het advies van de deskundige in de vorige zin genoemd zal door partijen als bindend worden ervaren tenzij binnen vier weken na het uitbrengen van het advies een geschil over de financiële gevolgen aan een MfN-register mediator dan wel, indien mediation niet mogelijk is, gedeputeerde staten wordt voorgelegd.
HOOFDSTUK 6 OVERIGE BEPALINGEN
De zorg voor de archiefbescheiden die ontstaan uit hoofde van de door de deelnemende gemeenten gemandateerde taken blijft bij deze overheden berusten. Het college van burgemeester en wethouders van de centrumgemeente wordt bij deze mandaat verleend om de bevoegdheden uit te oefenen op grond van de artikelen 8 en 9 van het Archiefbesluit 1995 en artikel 25 van de Archiefregeling ten aanzien van de archiefbescheiden die ontstaan uit hoofde van de door de deelnemende gemeenten gemandateerde taken.
Met het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden van de gemeenschappelijke regeling is belast de archivaris van de centrumgemeente. Met het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden die ontstaan uit hoofde van de door de deelnemende gemeenten gemandateerde taken is belast de archivaris van de desbetreffende gemeente.
Aldus vastgesteld door:
burgemeester en wethouders van Maassluis in de vergadering d.d. 9 april 2019
de secretaris,
A.L. Duijmaer van Twist,
de burgemeester,
dr. T.J. Haan
burgemeester en wethouders van Vlaardingen in de vergadering d.d. 9 april 2019
de secretaris,
mr. drs. A.G. Knol-van Leeuwen,
de burgemeester,
mr. A.M.M. Jetten MSc
burgemeester en wethouders van Schiedam in de vergadering d.d. 9 april 2019
de secretaris,
drs. K. D. Handstede,
de burgemeester
C.H.J. Lamers