Organisatie | Reusel-De Mierden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Adviescommissie Wonen, Zorg en Welzijn 2008 |
Citeertitel | Verordening Adviescommissie WZW 2008 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
geen
1.Huishoudelijk reglement Adviescommissie WZW Reusel-De Mierden
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-07-2008 | 01-04-2008 | 01-01-2018 | nieuwe regeling | 25-03-2008 D'n Uitkijk, 25-07-2008 | R 08-017 |
HOOFDSTUK 1 Algemene Bepalingen
werkgroepen. De leden van de werkgroepen kunnen komen uit de Adviescommissie WZW, uit de achterban van de lokale organisaties of uit burgers met of vanuit een kennisachtergrond, die niet door de deelnemende organisaties wordt afgedekt;
h.Burger- en cliëntenparticipatie: een proces waarbij het gemeentebestuur, betrokken
cliënten/burgers en eventuele externe deskundigen via een open houding naar elkaar en een vooraf afgesproken aanpak samen vorm en inhoud geven aan (delen van) plannen of beleid. Het proces is gericht op het benutten van elkaars deskundigheid en het verhogen van draagvlak voor het nemen van beslissingen (uit “Burgerparticipatie”, Hendriks, Eijsermans 2004).
HOOFDSTUK 2 ADVIESCOMMISSIE WZW
De adviescommissie heeft tot doel het formuleren van collectieve wensen van burgers die al of niet vertegenwoordigd zijn door lokale vrijwilligers- en belangenorganisaties in de gemeente Reusel-De Mierden.
Deze collectieve wensen worden vertaald in beleidsvoorstellen en/of adviezen en aangeboden aan het College van Burgermeester en Wethouders op grond waarvan gemeentelijk Wmo-beleid mede kan worden vastgesteld.
De Adviescommissie WZW fungeert als adviesorgaan voor het college van Reusel- De Mierden
voor de vormgeving, het volgen en het evalueren van het gemeentelijk Wmo-beleid en is tevens
aanspreekpunt voor niet-georganiseerde groepen van burgers en andere adviesorganen.
De Adviescommissie WZW heeft de volgende functies:
De adviescommissie WZW Reusel- De Mierden bestaat uit afgevaardigden van lokale belangen- en vrijwilligersorganisaties die op één of andere manier raakvlakken hebben met de onder artikel 7 genoemde beleidsterreinen en prestatievelden. Daarnaast bestaat de Adviescommissie WZW uit afgevaardigden van de dorpsraad/ bewonersplatform per kern (voor zover aanwezig binnen een kern).
b.lid van de gemeenteraad, van het college of een raadscommissie van de gemeente Reusel- De Mierden;
De adviescommissie WZW Reusel- De Mierden is verantwoordelijk voor het inschakelen van haar achterban en vormt tevens het centrale aanspreekpunt voor niet-georganiseerde burgers en andere lokale, regionale en landelijke adviesorganen. De leden van de deelnemende organisaties worden als achterban beschouwd.
samengesteld uit een combinatie van leden afkomstig van de adviescommissie WZW, maar kunnen ook afkomstig zijn uit de achterban van de organisaties, zoals genoemd in artikel 4 lid 1.
Artikel 5 Samenwerking met andere adviesorganen
In Reusel-De Mierden zijn diverse andere adviesorganen actief, zoals ISD clientenraad, Klankbordgroep Wmo De Kempen, Werkgroep Mantelzorg de Kempen en de vier dorpsraden
De informatie-uitwisseling met deze adviesorganen kan plaatsvinden door:
De Adviescommissie WZW adviseert het college, met dien verstande dat de adviescommissie in de gelegenheid wordt gesteld om problemen aan te dragen en oplossingen te formuleren. De ideeën van de Adviescommissie WZW spelen een volwaardige rol in de afwegingen bij de ontwikkeling en uitvoering van beleid. Het college kan bij de uiteindelijke besluitvorming hiervan met een met redenen omkleed besluit afwijken.
aanmerking komende gevallen samen met de Adviescommissie WZW een werkagenda vaststelt met betrekking tot specifieke onderwerpen; beide partijen zoeken daarbij samen naar oplossingen.
4.Over de inhoud van beleidsplannen en verordeningen beslist uiteindelijk het daartoe bevoegde gemeentelijk bestuursorgaan.
Artikel 7 Beleidsterreinen en prestatievelden
uitvoering en evaluatie van het Wmo-beleid uitgedrukt in de volgende prestatievelden:
Prestatieveld 1. Het bevorderen van de sociale samenhang in en leefbaarheid van dorpen, wijken en Buurten.
Prestatieveld 2. Op preventie gerichte ondersteuning van jeugdigen met problemen met opgroeien en van ouders met problemen met opvoeden.
Prestatieveld 3. Het geven van informatie, advies en cliëntondersteuning.
Prestatieveld 4. Het ondersteunen van mantelzorgers daar onder begrepen steun bij het vinden van adequate oplossingen indien zij hun taken tijdelijk niet kunnen waarnemen, alsmede het ondersteunen van vrijwilligers.
Prestatieveld 5. Het bevorderen van de deelname aan het maatschappelijk verkeer en het zelfstandig functioneren van mensen met een beperking of een chronisch psychisch of een psychosociaal probleem.
Prestatieveld 6. Het verlenen van voorzieningen aan personen met een beperking of een chronisch psychisch probleem en aan mensen met een psychosociaal probleem ten behoeve van het behouden en het bevorderen van hun zelfstandig functioneren of hun deelname aan het maatschappelijke verkeer.
Prestatieveld 7. Het bieden van maatschappelijke opvang, waaronder vrouwenopvang en het voeren van beleid ter bestrijding van geweld, als bedoeld in de Wet tijdelijke huisvesting huiselijk geweld dat door iemand uit de huiselijke kring van het slachtoffer is gepleegd.
Prestatieveld 8. Het bevorderen van openbare geestelijke gezondheidszorg, met uitzondering van het bieden van psychosociale hulp bij rampen.
Het college is verplicht aan de adviescommissie WZW tijdig alle informatie te verstrekken die deze voor de vervulling van zijn taak redelijkerwijze nodig heeft.
HOOFDSTUK 3 WERKWIJZE, BETROKKENHEID BELEIDSFASE EN WERKAGENDA
Artikel 11 Betrokkenheid beleidsfase en werkagenda
1.De Adviescommissie WZW wordt betrokken in de voorbereidingsfase van het opstellen van het vierjaarlijkse Wmo-beleidsplan.
2.Bij alle andere beleidsvoorstellen en verordeningen op het gebied van de Wmo hangt de keuze van beleidsfase af van het onderwerp. Een jaarlijkse werkagenda kan hier duidelijkheid in scheppen. Het college stelt in overleg met de Adviescommissie WZW een jaarlijkse werkagenda op, met daarin:
−de onderwerpen waarover de Adviescommissie WZW geconsulteerd wordt;
−de wijze en het moment waarop de Adviescommissie WZW in het beleidsvormingsproces wordt betrokken;
−de termijn waarop de Adviescommissie WZW zijn advies aan het college moet verstrekken;
−de termijn waarop de gemeente per onderwerp een schriftelijke reactie geeft over de door de Adviescommissie WZW ingediende beleidsvoorstellen en –adviezen.
HOOFDSTUK 4 FACILITEITEN EN VERGOEDINGEN
Het college faciliteert de Adviescommissie WZW door:
1.het beschikbaar stellen van vergaderruimte, waaronder mede begrepen het verstrekken van koffie/thee, alsmede het op het verzoek faciliteren door middel van het ter beschikking stellen van
hulpmiddelen zoals zoals een beamer, scherm of flip-over.
het desgewenst op verzoek van de adviescommissie toestaan van onafhankelijke professionele ondersteuning voor 12 tot 14 uur per maand. Uiteindelijk zal de Adviescommissie een zelfsturend orgaan zijn met een eigen verantwoordelijkheid. De gemeenteraad stelt jaarlijks daar een budget voor beschikbaar.
6.De faciliteiten worden jaarlijks toegekend op basis van een begroting.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Reusel-De Mierden van 25 maart 2008.
De raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,
G.F.H. van Ham. I. de Jong-van den Heuvel.
maatschappelijke ondersteuning.
genoemde onderdelen van maatschappelijke ondersteuning;
b.hoe het samenhangende beleid betreffende maatschappelijke ondersteuning zal worden
uitgevoerd en welke acties in de door het plan bestreken periode zullen worden ondernomen;
om de kwaliteit te borgen van de wijze waarop de maatschappelijke ondersteuning wordt
e.welke maatregelen de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders nemen
om voor degene aan wie maatschappelijke ondersteuning als bedoeld in artikel 1, eerste lid,
onder g, onderdelen 2°, 5° en 6°, wordt verleend, de keuzevrijheid te bieden met betrekking tot
de activiteiten van maatschappelijke ondersteuning;
f.op welke wijze de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders zich hebben
ALGEMENE TOELICHTING WETTEKST WMO EN MEMORIE VAN TOELICHTING
Relevant in dit verband zijn de volgende bepalingen zoals opgenomen in de wettekst Wmo en Memorie van Toelichting (MvT):
Het college van B en W publiceert jaarlijks voor 1 juli de uitkomsten van onderzoek naar de tevredenheid van vragers over maatschappelijke ondersteuning over de uitvoering van de wet, die verkregen zijn volgens een methode die na overleg met representatieve organisaties op het gebied van maatschappelijke ondersteuning tot stand is gekomen.
Alvorens een voordracht tot vaststelling door de gemeenteraad te doen vraagt het college van B en W over het ontwerpplan advies aan de gezamenlijke vertegenwoordigers van representatieve organisaties van de kant van vragers op het gebied van maatschappelijke ondersteuning. Deze verplichting richt zich op de ‘vragers’ van maatschappelijke ondersteuning en niet op organisaties van aanbieders. Bij ‘vragers’ gaat het niet alleen om mensen die een individuele voorziening vragen, maar ook om (organisaties van) potentiële vragers. De gemeente kan gemotiveerd zelf uitmaken wanneer zij een organisatie als representatief beschouwt. (MvT).