Organisatie | Dinkelland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel van de gemeenteraad van de gemeente Dinkelland houdende regels omtrent Schuur voor schuur eerste herziening gemeente Dinkelland |
Citeertitel | Schuur voor schuur gemeente Dinkelland, eerste herziening |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de beleidsregel "Schuur voor schuur gemeente Dinkelland.
artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-04-2019 | nieuwe regeling | 26-03-2019 |
‘Schuur voor schuur gemeente Dinkelland; eerste herziening’
Vanwege de verwachting dat er de komende jaren steeds meer (grote) erven leeg komen te staan, alsook de verwachting dat deze leegstaande schuren niet allemaal ingevuld kunnen worden met andere functies, is gekeken of sloop uitkomst biedt. Immers, veel eigenaren willen wel van de schuren af, maar laten dit vooralsnog na vanwege onder meer de kosten. Bovendien wil men de bestaande bouwrechten niet verliezen. Daarbij komt nog dat het verplicht is dat alle asbestdaken uiterlijk in 2024 zijn verwijderd. Anderzijds zijn er ook eigenaren van erven die graag wat extra bebouwing willen realiseren, maar hiervoor de bouwrechten niet hebben. Bekeken is of er een win-win-situatie te behalen valt.
Het doel van de schuur voor schuur-regeling is meervoudig. Enerzijds is het bedoeld om de ruimtelijke kwaliteit te verbeteren door de sloop van leegstaande schuren. Anderzijds is het de bedoeling om ontwikkeling van economische activiteiten (bij zowel bedrijfslocaties als particuliere locaties) te faciliteren en te voorzien in uitbreidingsbehoefte bij particuliere erven. Bovendien willen we graag stimuleren/faciliteren dat asbesthoudende schuren worden verwijderd.
Het schuur voor schuur-beleid is van toepassing op bouwlocaties waar een woonbestemming geldt (en de aangrenzende gronden) en op VAB-locaties waarop het KGO-beleid niet van toepassing is (en de aangrenzende gronden). Het gaat dan om VAB-activiteiten die niet aan het buitengebied gebonden zijn. Bij de aanstaande evaluatie van het bestaande KGO-beleid (kwaliteitsimpuls groene omgeving) wordt bezien of het schuur voor schuur-beleid geïntegreerd kan worden in het KGO-beleid.
De reikwijdte van het schuur voor schuur-beleid houdt daarmee in dat zich economische activiteiten kunnen ontplooien op locaties waar dit momenteel (beleidsmatig gezien) niet mogelijk is. Dus ook op locaties waar een burgerwoonbestemming geldt en welke nooit agrarisch zijn geweest. Ook houdt dit in dat extra oppervlakte vrijstaande bijgebouwen bij burgerwoningen gerealiseerd kan worden (derhalve zonder dat sprake is van een economische activiteit). Deze verruimde mogelijkheden zijn het resultaat van het gevoerde overleg. Er is een staffel aangebracht in relatief kleinere uitbreidingen en de grotere uitbreidingen, om de uitvoerbaarheid van de regeling te vergroten (o.a. kosten-baten meer in balans).
De gewijzigde economische omstandigheden en de veranderende functie van het buitengebied hebben ertoe geleid dat het buitengebied meer en meer een gebied wordt van functiemenging. Bovendien is lang niet overal (geschikte) bedrijfsruimte beschikbaar op bedrijventerreinen. Bedrijven moet wel perspectief geboden worden in de eigen gemeente. Het behoudt of vergroot bovendien de werkgelegenheid in de gemeente. Daarnaast bestaat in veel gevallen ook een bepaalde binding of (sponsor)relatie met verenigingen in de dorpen, welke voor de leefbaarheid van de dorpen eveneens van cruciaal belang is. Tevens is naar voren gekomen dat wanneer een bedrijf moet verplaatsen, het realistisch is dat dit bedrijf verplaatst naar een andere gemeente, bijvoorbeeld dicht bij de snelweg.
Eveneens is gekeken of er een maximum gesteld zou moeten worden aan de toegestane oppervlakte bebouwing dat middels schuur voor schuur-beleid gerealiseerd kan worden. Hier is niet voor gekozen. Er zal altijd voldaan moeten worden aan overige beleidsuitgangspunten en wet- en regelgeving (denk aan milieu-afstanden, maar ook bereikbaarheid e.d.). Bovendien reguleert het vereiste tot aanzienlijke sloop elders, een te ruimhartige vraag om extra bebouwing.
De tabel met de bouw-sloopverhouding dient als volgt toegepast te worden:
Allereerst wordt bepaald welke oppervlakte aan bebouwing gerealiseerd dient te worden.
Vervolgens wordt van de eerste 100m2 van die te bouwen oppervlakte de verhouding van de eerste trede toegepast: 1:1 (bij asbest) of 1:2 (bij geen asbest). Bij de volgende 400m2 wordt de verhouding van de tweede trede toegepast: 1:2 (bij asbest) of 1:4 (bij geen asbest).
Bij grotere oppervlaktes te bouwen dan 500m2 wordt voor het meerdere boven de 500m2 de verhouding van de derde trede toegepast : 1:3 (bij asbest) of 1:5 (bij geen asbest).
Schuren waarvoor geen omgevingsvergunning voor bouwen kan worden over gelegd, kunnen ingezet worden voor de schuur voor schuur regeling, indien aangetoond is dat deze er op 31 december 1997 al stonden. Hiervoor wordt gekozen, omdat uit dat jaar de eerste digitale luchtfoto van de gemeente dateert en zo op een eenvoudige wijze de aanwezigheid van de schuur aangetoond kan worden. De schuren zijn dan minimaal 20 jaar oud.
Enigszins onduidelijk is of de regeling ook bedoeld is voor veldschuren. Dit zijn schuren die in het bestemmingsplan Buitengebied 2010 via de planregels positief zijn bestemd en gesitueerd zijn buiten het bouw-/bestemmingsvlak. Voor deze schuren geldt de veldschurenregeling op grond waarvan deze, met een saldering, gesloopt kunnen worden en teruggebouwd op een bouwvlak wonen. Deelname aan de schuur voor schuur regeling was en is niet bedoeld voor veldschuren.
Bij de totstandkoming van het schuur voor schuur-beleid is een aantal uitgangspunten gehanteerd:
Spelregels Schuur voor schuur-regeling
In afwijking van het VAB+-beleid geldt het VAB+-beleid ook voor locaties (o.a. met een woonbestemming) die nooit agrarisch zijn geweest. Op deze locaties kan derhalve ook functieverandering plaatsvinden zoals beoogd met het VAB+-beleid, ook wanneer extra bebouwingsmogelijkheden zijn gecreëerd door middel van het schuur voor schuur-beleid.
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 26 maart 2019.
De raadsgriffier,
mr. O.J.R.J. Huitema, MPM
De voorzitter,
J.G.J. Joosten
Evaluatie schuur voor schuur beleid Tubbergen/Dinkelland
De gemeentelijke Schuur voor schuur regeling is ruim een jaar in werking. Vanuit de gemeenteraad van Tubbergen is gevraagd de werking van de regeling na 1 jaar te evalueren.
Het doel van de schuur voor schuur-regeling is meervoudig: verbetering van de ruimtelijke kwaliteit door de sloop van leegstaande schuren, maar ook ontwikkelingen van economische activiteiten. Bovendien wordt het verwijderen van asbesthoudende schuren gestimuleerd/gefaciliteerd.
De raad wordt voorgesteld de regeling op deze onderdelen aan te passen.
In zijn vergadering van 22 maart 2016 heeft de raad het gemeentelijk Schuur voor schuur beleid vastgesteld.
Bij de vaststelling van het beleid is afgesproken dat na één jaar de regeling zou worden geëvalueerd. Op 22 maart 2017 was er nog maar een minimaal aantal “schuur voor schuur plannen” afgerond.
Nu toch om een evaluatie wordt gevraagd worden hier alle aanvragen en mondelinge verzoeken zo veel mogelijk mee genomen.
Doel Schuur voor schuur beleid
Het doel van de schuur voor schuur-regeling is meervoudig.
Enerzijds is het bedoeld om de ruimtelijke kwaliteit te verbeteren door de sloop van leegstaande schuren.
Anderzijds is het de bedoeling om ontwikkeling van economische activiteiten (bij zowel bedrijfslocaties als particuliere locaties) te faciliteren en te voorzien in uitbreidingsbehoefte bij particuliere erven. Bovendien wordt het verwijderen van asbesthoudende schuren gestimuleerd/gefaciliteerd.
In de bijgevoegde bijlage is een overzicht van de aanvragen voor deelname aan de Schuur voor schuur regeling opgenomen.
Het gaat om 10 aanvragen waarbij op minimaal 22 locaties in het buitengebied van de gemeente Tubbergen en de gemeente Dinkelland gesloopt dan wel gebouwd wordt.
Het betreft verzoeken waarvoor een principeverzoek is ingediend, een principeverzoek is beantwoord dan wel inmiddels een verzoek om herziening van het bestemmingsplan is ingediend.
Uit de bijlage blijkt dat in totaal ruim 6000m2 aan schuren is of gaat worden gesloopt in ruil voor 2500m2 nieuwbouw. Dit betekent dat per saldo 3500m2 bebouwing in het buitengebied is opgeruimd. Hierbij wordt met nadruk opgemerkt dat naast de kwantitatieve winst er ook een kwalitatieve winst is behaald; oude, vaak lelijke schuren zijn verdwenen en nieuwe schuren zijn toegevoegd.
Bovendien is in een aantal van de aanvragen bebouwing toegevoegd die tot extra economische activiteiten leiden, doordat bedrijvigheid wordt uitgebreid.
Naast de harde cijfers van aantallen deelnemers, m2 gesloopte en nieuw gebouwde schuren, is ook geëvalueerd wat de ervaringen zijn van de gebruikers van de regeling. Zowel intern als extern is aan de hand van een aantal vragen informatie opgehaald naar de ervaringen met de regeling. De adviseurs die het vaakst met de regeling te maken hebben gehad zijn geïnterviewd. De personen die geïnterviewd zijn: Erwin Meinders (bouwkundig tekenbedrijf), Niek Hannink (landschapsdeskundige), Chiel Braakhuis (Kobra), Dinant Oude Lenferink (Building Design), Henk Tijink (Taxateur) Dit heeft de volgende informatie opgeleverd.
Opgehaalde externe ervaringen (adviseurs)
Staffel bij terugbouwen grotere oppervlakte is lastig.
Dan zijn er teveel sloopmeters nodig. Dit betekent meerdere aanbieders en dat is onwerkbaar.
De huidige verhoudingen zijn prima, met name tussen de 100 en 500m. Niet meer treden nodig.
Met asbest is aantrekkelijker dan zonder asbest, nl. voordeliger slopen.
Staffel geleidelijk op laten lopen; doortellen.
(stel 800m2 nodig: eerste 100m2 1:1; tweede 100 tot 500m: 1:2 enz.)
Kosten vormen de hoofdreden; men heeft simpelweg het geld er niet voor.
Bevriezen bouwmogelijkheden die eruit voortvloeit: men wil wellicht toch bouwen in de toekomst .
Schuren met asbestdaken prima.
Schuren die ook binnen asbest hebben (in tussenwanden, beschoten etc) zijn problematisch: te hoge kosten om asbest te verwijderen.
Mensen zien asbest nog niet als probleem. Dat schuren straks niet meer te verzekeren zijn, kijken ze niet naar. Leven in het heden.
Voorlichting over asbest en toekomstige hoge kosten van verzekeren schuren met asbest.
Mensen regelen kostenverhouding zelf.
Adviseurs weten elkaar te vinden als er sloopmeters nodig zijn. Adviseur heeft vaak verbindende rol.
Prijs wordt afgestemd op de sloopkosten.
Adviseurs houden zich hier in het algemeen buiten; ze brengen partijen bij elkaar die er onderling al dan niet uitkomen en financieel e.e.a. met elkaar onderling regelen.
Regeling is bij adviseurs voldoende bekend. Dragen het uit via persoonlijke gesprekken.
Regeling aan de vraagkant bekender dan aan de aanbodkant.
De ondervraagde adviseurs zijn tevreden met de regeling en waarderen deze met een rapportcijfer variërend van een 7 tot een 9.
Op basis van de opgehaalde ervaringen met de regeling kan het volgende worden geconcludeerd:
de werking van de staffel in de regeling dient anders te worden toegepast en wel als volgt: uitgaande van het aantal te bouwen m2 moet er gesloopt worden. Hierbij wordt over de eerste 100 m2 de eerste trede toegepast, over de volgende 400 m2 (totaal derhalve 500 m2) de tweede trede en de volgende m2 (dus boven totaal 500m2) de derde trede.