Organisatie | Hendrik-Ido-Ambacht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Jeugdhulp gemeente Hendrik Ido Ambacht 2018 |
Citeertitel | Verordening Jeugdhulp Hendrik-Ido-Ambacht 2018 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-04-2019 | 01-07-2018 | nieuwe regeling | 14-01-2019 | 2198965 |
De raad van de gemeente Hendrik Ido Ambacht
Gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van Hendrik Ido Ambacht met nummer 2198965.
Gelet op artikel 2.9, 2.10, 2.12 en 8.1.1, derde lid, van de Jeugdwet.
vast te stellen de navolgende Verordening Jeugdhulp gemeente Hendrik Ido Ambacht
In deze verordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
Artikel 2 Vormen van Jeugdhulp
Andere individuele voorzieningen:
Bij de individuele voorzieningen, zoals benoemd in lid 2. sub 1. van dit artikel, kan vervoer van en naar de locatie waar de jeugdhulp wordt geboden, worden toegekend, voor zover het naar het oordeel van het college noodzakelijk wordt geacht in verband met een medische noodzaak of beperkingen in de zelfredzaamheid van de betreffende jeugdige.
Indien een jeugdige of zijn ouder zich meldt met een hulpvraag over opvoeden en opgroeien, niet zijnde een hulpvraag die leidt tot een eenmalig advies, voert het college zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen zes weken na de melding, een onderzoek uit overeenkomstig lid tot en met lid 5. Het college bevestigt de ontvangst van de melding.
Het college onderzoekt in een gesprek of gesprekken met de jeugdige of zijn ouder of de eigen mogelijkheden en het probleemoplossend vermogen van de ouder ontoereikend zijn om hulp, zorg en ondersteuning aan de jeugdige te bieden naar aard en omvang voor de tijdens het onderzoek vastgestelde problemen en stoornissen.
De jeugdige of zijn ouder verstrekken aan het college voorafgaand aan of tijdens het gesprek, zoals bedoeld in lid 2, alle overige gegevens, die naar het oordeel van het college voor het onderzoek nodig zijn en waarover zij redelijkerwijs de beschikking kunnen krijgen. De jeugdige of zijn ouder verstrekken in ieder geval een identificatiedocument van de jeugdige als bedoeld in artikel 1. van de Wet op de identificatieplicht ter inzage.
Artikel 7 Indienen aanvraag individuele voorziening jeugdhulp
De aanvraag voor een individuele voorziening jeugdhulp kan niet eerder worden ingediend dan nadat de jeugdprofessional een schriftelijke weergave van de uitkomsten van het onderzoek in de vorm van het actieplan of een verslag aan de jeugdige of zijn ouder heeft verstrekt, tenzij het onderzoek niet is uitgevoerd binnen de in artikel 5., lid 1. genoemde termijn of het actieplan niet is opgesteld binnen de in artikel 6. lid 3. genoemde termijn.
Artikel 8 Regels voor de levering van een individuele voorziening met een Pgb
Jeugdhulp kan worden betrokken van een persoon die behoort tot het sociaal netwerk als is vastgesteld dat deze persoon behoort tot het sociaal netwerk van de jeugdige, er tevens is afgewogen of de inzet van het sociaal netwerk passend is gezien de opgroei- en opvoedingsproblemen, psychische problemen en stoornissen van de jeugdige of zijn ouder en is voldaan aan de eisen die worden gesteld aan de inzet van het sociaal netwerk.
Indien de jeugdige of zijn ouder jeugdhulp wil betrekken van een jeugdhulpaanbieder welke hogere kosten per eenheid jeugdhulp in rekening brengt dan de maximaal vastgestelde Pgb-tarieven Zuid-Holland Zuid welke voortvloeien uit artikel 8., dan wordt het Pgb slechts verleend indien de jeugdige of zijn ouder aangeeft deze extra kosten voor eigen rekening te nemen. Dit wordt vastgelegd in het actieplan.
Artikel 11 Nieuwe feiten, omstandigheden, herziening, intrekking of terugvordering
Onverminderd artikel 8.1.2 van de wet doen een jeugdige of zijn ouder op verzoek of onverwijld uit eigen beweging aan het college mededeling van alle feiten en omstandigheden, waarvan hun redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat deze aanleiding kunnen zijn tot heroverweging van een beslissing aangaande een individuele voorziening.
Als het college een besluit heeft ingetrokken, omdat de jeugdige of zijn ouder onjuiste of onvolledige gegevens hebben verstrekt en de verstrekking van juiste of volledige gegevens tot een andere beslissing zou hebben geleid, kan het college geheel of gedeeltelijk de geldwaarde invorderen van de jeugdige of zijn ouder, van de ten onrechte genoten individuele voorziening of het ten onrechte genoten pgb.
Artikel 12 Fraudepreventie en controle
Voor zover de toezichthoudende ambtenaar door inzage in bescheiden bij de vervulling van zijn taak dan wel door verstrekking van gegevens in het kader van een melding gegevens, daaronder begrepen bijzondere persoonsgegevens als bedoeld in de Algemene verordening gegevensbescherming, heeft verkregen, ter zake waarvan de beroepskracht uit hoofde van zijn beroep tot geheimhouding verplicht is, geldt gelijke verplichting voor de toezichthoudende ambtenaar.
Het college voert een actief fraudepreventiebeleid. Onderdeel van dit beleid is dat het college cliënten en betrokken derden informeert over de rechten en plichten die aan het ontvangen van een individuele voorziening zijn verbonden en over de consequenties van misbruik en oneigenlijk gebruik daarvan. Ter controle van het beroep op algemene en individuele voorzieningen wordt onder meer gebruik gemaakt van bestandsvergelijkingen met actuele gegevens en van de samenloopsignalen die daaruit voortkomen.
Het college doet onderzoek naar de rechtmatigheid van de individuele voorziening en kan daarbij onder meer gebruikmaken van huisbezoeken, risicoprofielen en bestandsvergelijkingen en de samenloopsignalen die daaruit voortkomen. Het college kan daarnaast overige signalen en tips die relevant zijn voor de aanspraak op een individuele voorziening onderzoeken.
Het college kan onderzoek doen naar de reden van de beëindiging van de aanspraak op een voorziening en op basis daarvan besluiten nemen met betrekking tot de rechtmatigheid van de voorziening en de wederzijds tussen het college en de jeugdige of zijn ouder resterende verplichtingen en de afhandeling daarvan.
Het college kan een materiële controle en fraudeonderzoek doen bij jeugdhulpaanbieders die werken onder een contract van het college of met een contract welke is aangegaan door een jeugdige of zijn ouder voor de uitvoering van een Pgb om te bepalen of de door de aanbieder in rekening gebrachte prestatie is geleverd.
Artikel 13 Verhouding prijs en kwaliteit aanbieders jeugdhulp en uitvoerders kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering
Het college houdt in het belang van een goede prijs-kwaliteitverhouding bij de vaststelling van de tarieven die het hanteert voor door derden te leveren jeugdhulp of uit te voeren kinderbeschermingsmaatregelen of jeugdreclassering, rekening met:
Het college zorgt ervoor dat jeugdigen, ouders en pleegouders een beroep kunnen doen op een onafhankelijke vertrouwenspersoon.
Het college draagt zorg voor een behoorlijke en transparante procedure ten behoeve van de afhandeling van klachten van jeugdigen en ouders die betrekking hebben op de wijze van afhandeling van meldingen en aanvragen als bedoeld in deze verordening.
Artikel 16 Inspraak en medezeggenschap
Het college stelt cliënten en vertegenwoordigers van cliëntgroepen omtrent jeugdhulp vroegtijdig in de gelegenheid voorstellen voor het beleid betreffende jeugdhulp te doen, advies uit te brengen bij de besluitvorming over verordeningen en beleidsvoorstellen betreffende jeugdhulp, en voorziet hen van ondersteuning om hun rol effectief te kunnen vervullen.
Het college evalueert eenmaal per vier jaar het gevoerde beleid, dan wel zoveel eerder als nodig als gevolg van wijziging van de wet. Het college zendt het evaluatieverslag na vaststelling daarvan naar de gemeenteraad, die op basis van het evaluatieverslag kan beoordelen of de verordening doeltreffend is en wat de effecten van het werken met de verordening in de praktijk zijn.
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de jeugdige of zijn ouder afwijken van de bepalingen in deze verordening, wanneer toepassing van deze verordening of van de hieruit voortvloeiende Nadere Regels, wanneer toepassing ervan, leidt tot onbillijkheden van overwegende aard.
Aldus besloten in de openbare vergadering van 14 januari 2019
de griffier, de voorzitter
G.H. Logt J. Heijkoop
Bijlage 1 Algemene beoordelingslijst Verordening Jeugdhulp
Onderstaande lijst ondersteunt jeugdigen, ouders en jeugdprofessionals bij de beoordeling of de hulp, zorg en ondersteuning die jeugdige en zijn ouders wensen in te zetten een individuele voorziening jeugdhulp, jeugdhulpaanbieder of jeugdhulpverlener is, zoals deze zijn gedefinieerd in resp. artikel 2 van de Verordening Jeugdhulp en hoofdstuk 1 van de Jeugdwet.
Komt een vorm van hulp, zorg of ondersteuning niet op de lijst voor, dan betekent dit niet per definitie dat deze vorm van hulp, zorg of ondersteuning kan worden toegekend. Ieder individueel geval wordt altijd afgewogen tijdens het onderzoek. De eindverantwoordelijkheid voor het toekennen of afwijzen van een voorziening ligt bij het college.
Geen individuele voorziening jeugdhulp onder artikel 2, Verordening jeugdhulp | Mogelijk aanvullende zorgverzekering. informeer bij de zorgverzekeraar | |||
Op grond van de nadere regels kan een pgb alleen worden aangewend ten behoeve van een individuele voorziening jeugdhulp. Daarbij moet de jeugdige of zijn ouder zelf in staat zijn de aan een Pgb verbonden taken uit te voeren. | ||||
-Het jeugdteam heeft vastgesteld dat er sprake is van het bieden van jeugdhulp onder de noemer sociaal netwerk. | Een au pair is een persoon van niet Nederlandse nationaliteit die participeert in een cultureel uitwisselingsprogramma. De hoofddoelstelling van het verblijf is de culturele uitwisseling en de overige werkzaamheden zijn nevenactiviteiten waarbij niet concreet is geregeld welke werkzaamheden een au pair wel of niet mag doen. Het is daardoor mogelijk dat een au pair bv. een kind met een verstandelijke beperking begeleidt met een pgb. U moet wel rekening houden met bepaalde fiscale aspecten. De SVB kan u hierover informeren. (www.svb.nl) | |||
Door het jeugdteam is vastgesteld dat er sprake is van een individuele voorziening jeugdhulp, namelijk begeleiding | Te denken valt hierbij aan begeleiding bij praktijklessen als schoolzwemmen of schoolgym of bij de omgang met andere kinderen, lunchpauze en/of bij spel. De overige begeleiding is de verantwoordelijkheid van de school onder Passend Onderwijs. Ook het plannen en structureren van schoolse zaken als huiswerk is in principe de verantwoordelijkheid van de ouder. | |||
Het jeugdteam heeft vastgesteld dat er sprake is van een individuele voorziening jeugdhulp, namelijk begeleiding | Het gaat hier bijv. om het tijdelijk ondersteunen in het aanbrengen van structuur, het stimuleren en aanzetten tot activiteit en daardoor het uitvoeren van vaardigheden die de zelfredzaamheid bevorderen | |||
Op grond van de nadere regels kan een pgb alleen worden aangewend ten behoeve van een individuele voorziening. Daarbij moet de jeugdige of zijn ouder zelf in staat zijn de aan een pgb verbonden taken uit te voeren. | ||||
Op grond van de nadere regels kan een pgb alleen worden aangewend ten behoeve van een individuele voorziening. Daarbij moet de jeugdige of zijn ouder zelf in staat zijn de aan een Pgb verbonden taken uit te voeren. | ||||
Op grond van de nadere regels kan een pgb alleen worden aangewend ten behoeve van een individuele voorziening. Daarbij moet de jeugdige of zijn ouder zelf in staat zijn de aan een Pgb verbonden taken uit te voeren. | ||||
Op grond van de nadere regels kan een pgb alleen worden aangewend ten behoeve van een individuele voorziening. Daarbij moet de jeugdige of zijn ouder zelf in staat zijn de aan een Pgb verbonden taken uit te voeren | ||||
Op grond van de nadere regels kan een pgb alleen worden aangewend ten behoeve van een individuele voorziening. | ||||
Geen individuele voorziening jeugdhulp onder artikel 2, Verordening jeugdhulp | ||||
Geen individuele voorziening jeugdhulp onder artikel 2, Verordening jeugdhulp | ||||
Cursus/training opvoeden en opgroeien voor ouders/verzorgers in groepsverband, collectieve voorziening | Er sprake is van jeugdhulp voor het omgaan met gedragsproblemen en het aanleren van opvoed- vaardigheden | Geen individuele voorziening jeugdhulp onder artikel 2, Verordening jeugdhulp Dit wordt geboden door een andere of algemene voorziening, bijvoorbeeld CJG, jeugdgezondheidszorg of jeugdteam | ||
Er sprake is van een individuele training gericht op het omgaan met psychosociale of psychische problemen | Geen individuele voorziening onder artikel 2, Verordening jeugdhulp. Dit wordt geboden door een andere, voorliggende voorziening, bijvoorbeeld CJG, jeugdgezondheidszorg | |||
Als een jeugdige in detentie is dan valt hij/zij onder Justitie en wordt geen jeugdhulp onder de Jeugdwet ingezet. | ||||
therapie met / begeleiding met, begeleiding bij verzorging van. Dier wordt als middel gebruikt om een doel te bereiken. | Een jeugdhulpverlener gebruik maakt van dieren bij de begeleiding en/of ondersteuning | Dieren zijn geen jeugdhulpverlener zoals genoemd in de jeugdwet | ||
Menzis regelt de vergoeding van doventolkuren in privésituaties, ongeacht waar de jeugdige is verzekerd. Zie: http://www.menziszorgkantoor.nl/web/Consumenten/ZorgNodig/DoventolkZorg.htm | ||||
Het eigen netwerk van de jeugdige wordt geacht de jeugdige te voorzien in de bekostiging van vrijetijdsbesteding. | ||||
Het eigen netwerk van de jeugdige wordt geacht de jeugdige te voorzien in de (bekostiging van) begeleiding bij vrijetijdsbesteding. | ||||
Evalueren is onderdeel van de te leveren zorg en maakt daarmee onderdeel uit van de gewerkte zorguren van de zorgverlener. Zie ook ‘Overheadkosten’. | ||||
Geen individuele voorziening jeugdhulp onder artikel 2, Verordening jeugdhulp Het eigen netwerk van de jeugdige wordt geacht de jeugdige te voorzien in de begeleiding bij familiebezoek. | ||||
Vorm van psychosociale hulpverlening waarbij wordt uitgegaan van de mogelijkheden van de cliënt | Mogelijk aanvullende zorgverzekering, informeer bij uw zorgverzekeraar | |||
Geen individuele voorziening jeugdhulp onder artikel 2, Verordening jeugdhulp | ||||
Geen individuele voorziening jeugdhulp onder artikel 2, Verordening jeugdhulp. Dit is een algemene voorziening, die wordt geboden door het jeugdteam. | ||||
Op grond van de nadere regels kan een pgb alleen worden aangewend ten behoeve van een individuele voorziening. | ||||
De jeugdhulpverlener gebruik maakt van dieren bij de begeleiding en/of ondersteuning | Dieren zijn geen jeugdhulpverlener zoals genoemd in de jeugdwet | |||
Hulpmiddelen (zoals protheses, speciaal schoeisel, rolstoel) | ||||
Op grond van de nadere regels kan een pgb alleen worden aangewend ten behoeve van een individuele voorziening. | ||||
Geen individuele voorziening jeugdhulp onder artikel 2, Verordening jeugdhulp Het eigen netwerk van de jeugdige wordt geacht de jeugdige te voorzien in de bekostiging van vrijetijdsbesteding. | ||||
Geen individuele voorziening jeugdhulp onder artikel 2, Verordening jeugdhulp | ||||
Geen individuele voorziening jeugdhulp onder artikel 2, Verordening jeugdhulp | ||||
Geen individuele voorziening jeugdhulp onder artikel 2, Verordening jeugdhulp | ||||
Er is sprake van een andere voorziening. Het betreft aanleren schoolse vaardigheden. | ||||
Geen individuele voorziening jeugdhulp onder artikel 2, Verordening jeugdhulp | ||||
Dit zijn tastbare goederen, die nodig zijn bij het verlenen van jeugdhulp | ||||
Geen individuele voorziening jeugdhulp onder artikel 2, Verordening jeugdhulp Het eigen netwerk van de jeugdige wordt geacht de jeugdige te voorzien in de bekostiging van vrijetijdsbesteding. | ||||
Geen individuele voorziening jeugdhulp onder artikel 2, Verordening jeugdhulp | ||||
Geen individuele voorziening jeugdhulp onder artikel 2, Verordening jeugdhulp | ||||
De jeugdige niet meer terugkeert in het onderwijs -Dagbesteding (tijdelijk) wordt ingezet voor het bereiken van doelen voortkomend uit problemen en/of stoornissen van de jeugdige | -Dit betreft jeugdigen die op leerplichtige leeftijd uitstromen uit het onderwijs veelal met een leerplichtontheffing. -De jeugdige krijgt een persoonlijk plan in de vorm van een onderwijs/zorgarrangement waar dagbesteding onderdeel van uitmaakt. De dagbesteding wordt specifiek ingezet om de jeugdige te laten werken aan doelen voortkomend uit problemen en/of stoornissen ten behoeve van terugkeer in het (speciaal) onderwijs. | |||
Is een integraal onderdeel van het uurtarief van de jeugdhulpverlener, deze kosten kunnen niet separaat worden gedeclareerd | ||||
Een jeugdhulpverlener gebruik maakt van dieren bij de begeleiding en/of ondersteuning | Dieren zijn geen jeugdhulpverlener zoals genoemd in de jeugdwet. | |||
Geen individuele voorziening jeugdhulp onder artikel 2, Verordening jeugdhulp | ||||
Geen individuele voorziening jeugdhulp onder artikel 2, Verordening jeugdhulp | ||||
Geen individuele voorziening jeugdhulp onder artikel 2, Verordening jeugdhulp | ||||
Er door het jeugdteam is vastgesteld dat er sprake is van individuele begeleiding voor het aanleren van algemene plannings- en structurerings-vaardigheden van de dag of week in zijn totaliteit. | ||||
Reiskosten van de jeugdige naar en van de jeugdhulpinstelling | Zie de vervoersregeling op de website van de Serviceorganisatie Jeugd ZHZ | |||
Reiskosten woon-werkverkeer van jeugdhulpverlener zijn voor eigen rekening | ||||
Door het jeugdteam is vastgesteld dat er sprake is van (dreigende) overbelasting van de ouder door de zorg voor een jeugdige met een lichamelijke, zintuiglijke en/of verstandelijke beperking, en/of een psychiatrische of somatische aandoening | Jeugdhulp, die in dit kader die vergoed kan worden uit een pgb is begeleiding, dagbesteding of kortdurend verblijf bij een aanbieder of bij het sociale netwerk, niet zijnde het eigen gezin. | |||
Geen individuele voorziening jeugdhulp onder artikel 2, Verordening jeugdhulp. Het eigen netwerk van de jeugdige wordt geacht de jeugdige te voorzien in de bekostiging van en begeleiding bij vrijetijdsbesteding | ||||
Het eigen netwerk van de jeugdige wordt geacht de jeugdige te voorzien in de bekostiging van en begeleiding bij vrijetijdsbesteding | ||||
Door het jeugdteam is vastgesteld er sprake is van een vorm van jeugdhulp, zijnde begeleiding. | Er moet sprake zijn van begeleiding. De uitstapjes zelf mogen niet uit het pgb betaald worden. | |||
Geen individuele voorziening jeugdhulp onder artikel 2, Verordening jeugdhulp. | ||||
Is een integraal onderdeel van het uurtarief van de jeugdhulpverlener, deze kosten kunnen niet separaat worden gedeclareerd | ||||
Vervoer van school naar een buitenschoolse/ naschoolse opvanginstelling van een jeugdige | Er is sprake van een andere voorziening. Vervoer moet worden geregeld via de buitenschoolse /naschoolse opvanginstelling | |||
Vervoerskosten van een jeugdige van en/of naar de locatie van een jeugdhulpaanbieder | Zie de vervoersregeling op de website van de Serviceorganisatie Jeugd ZHZ. | |||
Geen losstaande individuele voorziening jeugdhulp onder artikel 2, Verordening jeugdhulp. Maakt onderdeel uit van een behandeling. | ||||
Het eigen netwerk van de jeugdige wordt geacht de jeugdige te voorzien in vrijetijdsbesteding. | ||||
Begeleiding bij vrijetijdsbesteding mag niet vanuit het Pgb jeugdhulp gefinancierd worden wanneer het doel participatie en recreatie is. Mee gaan met winkelen kan bijv. niet vanuit het pgb gefinancierd worden | ||||
Geen losstaande individuele voorziening jeugdhulp onder artikel 2, Verordening jeugdhulp. Maakt onderdeel uit van een behandeling | ||||
Op grond van de nadere regels kan een pgb alleen worden aangewend ten behoeve van een individuele voorziening. | ||||
aan de voorwaarden wordt voldaan die de overheid stelt aan deze werknemers. | Meer informatie over buitenlanders die in Nederland zorg verlenen vindt u op : http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/nieuw-in-nederland/vergunningen-buitenlandse-werknemers | |||
Het eigen netwerk van de jeugdige wordt geacht de jeugdige te voorzien in de bekostiging van vrijetijdsbesteding. Zie ook de invulling van ‘gebruikelijke zorg’ op de website van de Serviceorganisatie | ||||
Het eigen netwerk van de jeugdige wordt geacht de jeugdige te voorzien in de bekostiging van vrijetijdsbesteding. Zie ook de invulling van ‘gebruikelijke zorg’ op de website van de Serviceorganisatie | ||||
Bijlage 2 Wijzigingsoverzicht Verordening Jeugdhulp, Nadere Regels en Beleidsregels Hendrik-Ido-Ambacht 2018
Hieronder is aangegeven welke wijzigingen zijn doorgevoerd in de Verordening Jeugdhulp, Nadere regels en de Beleidsregels: