Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Helmond

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond houdende regels omtrent schulddienstverlening gemeente Helmond 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHelmond
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond houdende regels omtrent schulddienstverlening gemeente Helmond 2018
Citeertitelbeleidsregels schulddienstverlening gemeente Helmond 2018
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de beleidsregel schulddienstverlening Peel 6.1. 2015-2018.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 2 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
  2. artikel 3 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
  3. titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-04-201919-11-2020nieuwe regeling

22-01-2019

gmb-2019-81555

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond houdende regels omtrent schulddienstverlening gemeente Helmond 2018

Burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond,

 

Gelet op het bepaalde in de artikelen 2 en 3 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs), de Kadernota schulddienstverlening Peel 6.1 2015-2018 en titel 4.3, van de Algemene wet bestuursrecht (Awb),

 

besluiten:

  • -

    Vast te stellen de beleidsregels schulddienstverlening gemeente Helmond 2018;

  • -

    In te trekken de beleidsregel schulddienstverlening Peel 6.1. 2015-2018;

Paragraaf 1 Algemene bepalingen

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

  • a.

    College: het college van burgemeester en wethouders.

  • b.

    Inwoner: degene die als ingezetene op grond van de Wet basisregistratie personen staat ingeschreven en op dat adres zijn of haar domicilie heeft.

  • c.

    Verzoeker: de natuurlijke persoon die zich tot het college heeft gewend voor schulddienstverlening.

  • d.

    De wet: Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.

  • e.

    Schulddienstverlening: het ondersteunen bij het vinden van een adequate oplossing gericht op de aflossing van schulden indien redelijkerwijs is te voorzien dat een natuurlijke persoon niet zal kunnen voortgaan met het betalen van zijn schulden of indien hij in een toestand verkeert dat hij heeft opgehouden te betalen, alsmede de nazorg.

  • f.

    Maatwerk: het afstemmen van de schulddienstverlening op de individuele situatie van de verzoeker.

  • g.

    LEVgroep: een instelling waarmee de gemeente Helmond intensief samenwerkt op het gebied van schulddienstverlening.

  • h.

    NVVK: Nederlandse Vereniging voor Schuldhulpverlening en sociaal bankieren

  • i.

    WSNP: Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen.

  • j.

    Lichte financiële problematiek: schulden die aflosbaar zijn binnen het inkomen.

  • k.

    Zware financiële problematiek: meervoudige problematiek, waarbij de schulden niet aflosbaar zijn binnen het inkomen.

  • l.

    Crisissituatie; gedwongen woningontruiming, beëindiging van de levering van gas, elektriciteit, stadsverwarming of water of opzegging dan wel ontbinding van de zorgverzekering.

  • m.

    Niet regelbare schuld: schulden die wettelijk gezien niet voor een schuldregeling in aanmerking komen. Denk hierbij aan schulden die zijn ontstaan door boetes, schulden in fraudezaken, restschulden van nog te verkopen woningen of schulden waarvoor nog procedures lopen.

  • n.

    Verklaring WSNP: verklaring waarin staat wat er is gedaan om een minnelijke schuldregeling met schuldeisers te treffen en waarom dat niet is gelukt.

  • o.

    Moratorium: een afkoelingsperiode, waarin elke bevoegdheid van de schuldeiser tot verhaal op de goederen van de schuldenaar en tot opeising van goederen die zich in de macht van de schuldenaar bevinden niet kan worden uitgeoefend.

Artikel 2. Doelgroep

Tot de doelgroep van de schulddienstverlening behoren alle inwoners van de gemeente Helmond die 18 jaar of ouder zijn, rechtmatig in Nederland verblijven en waarbij sprake is van lichte of zware financiële problematiek.

Artikel 3. Melding

  • 1.

    Een inwoner met schulden meldt zich bij de LEV-groep. Aan de hand van de uitkomsten van het gesprek dat volgt op de melding wordt het vervolgtraject bepaald. Dit betekent dat wordt bekeken of sprake is van lichte dan wel zware problematiek.

  • 2.

    a. bij lichte financiële problematiek kunnen inwoners worden geholpen door de LEVgroep. Dit wordt gezien als algemene voorziening.

  • b. bij zware financiële problematiek vindt ondersteuning door het team schulddienstverlening (hierna: het team Sdv) van de gemeente Helmond in het kader van de wet plaats.

  • 3.

    Niet regelbare schuldsituaties worden zoveel als mogelijk behandeld door de LEVgroep die de financiële situatie stabiliseren en alternatieve ondersteuning bieden opdat zo spoedig mogelijk een regelbare schuldsituatie ontstaat.

Paragraaf 2 Schulddienstverleningstraject bij zware financiële problematiek

 

Artikel 4 Procedure

  • 1.

    Na de melding bij de LEVgroep waarin is bepaald of sprake is van lichte dan wel zware problematiek, is het vervolgtraject in geval van zware financiële problematiek met een regelbare schuld bij de afdeling schulddienstverlening als volgt:

    • I.

      Na verwijzing door de LEVgroep ontvangt verzoeker een uitnodiging voor een informatief gesprek bij het team Sdv van de gemeente Helmond. Een bewindvoerder kan zich rechtstreeks melden bij het team Sdv.

    • II.

      Tijdens dit gesprek wordt aan verzoeker uitleg gegeven over de procedure. Voorts wordt aangegeven op welke wijze verzoeker een aanvraag kan indienen en welke stukken naast het aanvraagformulier overgelegd dienen te worden. Tevens wordt een formulier ondertekend waarin verzoeker verklaart volledig mee te werken aan de uitvoering van het schulddienstverleningstraject.

    • III.

      Na ontvangst van het (ondertekende) aanvraagformulier met alle daarbij behorende stukken wordt de aanvraag in behandeling genomen.

    • IV.

      Binnen 4 weken na ontvangst van het ondertekende aanvraagformulier met alle daarbij behorende stukken wordt een intakegesprek met de klantmanager Sdv ingepland. Tijdens dit gesprek wordt de situatie van verzoeker uitgebreid besproken en wordt de hulpvraag vastgesteld en vastgelegd in een gespreksverslag.

    • V.

      Naar aanleiding van het gesprek zoals beschreven in IV, neemt de klantmanager Sdv binnen 8 weken een besluit op de aanvraag 1 .

    • VI.

      Bij een positief besluit wordt de hulpvraag gedefinieerd en opgenomen in een Plan van Aanpak. Dat Plan van aanpak wordt ondertekend door verzoeker. Ondertekening vindt plaats tijdens een tweede gesprek tussen de klantmanager Sdv en de verzoeker.

      Bij een negatief besluit wordt dit besluit voorzien van een advies waaruit blijkt welke stappen ondernomen moeten worden alvorens een nieuwe aanvraag in te kunnen dienen en vindt ter ondersteuning hiervan indien nodig terug verwijzing naar de LEVgroep plaats.

    • VII.

      De beslistermijn op de aanvraag wordt opgeschort gerekend vanaf de dag na die waarop de verzoeker is verzocht om de aanvraag aan te vullen, tot de dag waarop de aanvraag is aangevuld of de daarvoor gestelde termijn ongebruikt is verstreken. De termijn wordt voorts opgeschort indien de verzoeker schriftelijk heeft ingestemd met uitstel, er sprake is van vertraging die aan de verzoeker toegerekend kan worden of indien er sprake is van overmacht waardoor geen besluit kan worden genomen.

  • 2.

    In geval van een crisissituatie bedraagt de termijn als bedoeld onder IV, drie werkdagen. De stappen I tot en met III worden overgeslagen

Artikel 5. Schulddienstverleningstraject

  • 1.

    Zodra het Plan van Aanpak is ondertekend, gaat het team Sdv aan de slag met het vinden van een adequate oplossing afgestemd op de situatie van verzoeker waarbij een combinatie wordt ingezet van de producten en diensten uit artikel 6.

  • 2.

    Het team Sdv onderzoekt daarbij van welke mogelijkheden binnen het schulddienstverleningstraject in een specifieke situatie gebruik kan worden gemaakt.

  • 3.

    De vorm waarin ondersteuning wordt geboden is maatwerk en is afhankelijk van de persoonlijke situatie van verzoeker.

Artikel 6. Producten en diensten

  • 1.

    Het aanbod van de schulddienstverlening bestaat uit een schulddienstverleningstraject met één, of een combinatie, van de volgende producten en diensten:

    • a.

      Het opstarten van een minnelijke schuldregeling waarbij de schulddienstverlener een regeling probeert te treffen tussen de schuldeisers en schuldenaar (eventueel met behulp van een saneringskrediet). (De duur van de minnelijke schuldregeling bedraagt in principe drie jaar tot vijf jaar);

    • b.

      Het opstellen en afgeven van een verklaring WSNP en het bieden van ondersteuning bij het indienen van een verzoek bij de rechtbank om een schuldenaar toe te laten tot de Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp) (artikel 284, vierde lid, en artikel 285, lid 1, en onder f van de Faillisementswet);

    • c.

      Het bieden van ondersteuning bij of het zelf verzoeken om een dwangakkoord als bedoeld in artikel 287a van de Faillissementswet, in het geval dat een of meerdere schuldeisers niet met de betalingsvoorstellen akkoord gaan;

    • d.

      Het aan de rechtbank, gelet op artikel 5 van de Wet op de gemeentelijke schuldhulpverlening, verzoeken een moratorium in te stellen;

    • e.

      Het bieden van ondersteuning bij het, voorafgaand aan de behandeling van het verzoek als bedoeld onder d, indienen van een verzoek aan de rechtbank, een voorlopige voorziening te treffen indien er sprake is van een bedreigende situatie zoals genoemd in het tweede lid van artikel 287b, Faillisementswet;

    • f.

      Budgetbeheer en coaching om de financiële situatie van verzoeker te stabiliseren;

    • g.

      Bieden van nazorg.

Artikel 7. Weigering

  • 1.

    Schulddienstverlening via team Sdv wordt geweigerd indien;

    • a.

      Verzoeker niet valt onder de doelgroep als bedoeld in artikel 2;

    • b.

      Verzoeker minder dan een jaar voorafgaand aan de dag waarop een aanvraag is ingediend, door zijn toedoen of nalaten niet is toegelaten tot een minnelijk traject voor schulddienstverlening.

    • c.

      Verzoeker minder dan 3 jaar voorafgaand aan de dag waarop een aanvraag is ingediend:

      • I.

        een volledig wettelijk traject (WSNP) of een minnelijk traject heeft doorlopen;

      • II.

        een wettelijk of minnelijk traject heeft doorlopen maar dat voortijdig is beëindigd wegens het niet nakomen van de medewerkings- en/of inlichtingenplicht, ook niet nadat hij in de gelegenheid is gesteld om zijn verzuim te herstellen;

  • 2.

    Alvorens een aanvraag op grond van het eerste lid onder b of c wordt geweigerd, beoordeelt team Sdv of er sprake is van nieuwe feiten en/of omstandigheden die een eventuele weigering in de weg kunnen staan.

     

Paragraaf 3 Verplichtingen en beëindiging.

 

Artikel 8. Verplichtingen

  • 1.

    Op grond van artikel 6 van de wet is verzoeker gedurende het hele schulddienstverleningstraject verplicht aan het team Sdv op verzoek of onverwijld uit eigen beweging inlichtingen te geven over alle feiten en omstandigheden waarvan hem of haar redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat die, gedurende de gehele looptijd, van invloed kunnen zijn op schulddienstverlening.

  • 2.

    Op grond van artikel 7 van de wet is verzoeker verplicht alle medewerking te verlenen die redelijkerwijs nodig is voor het laten slagen van de schulddienstverlening. De medewerking bestaat onder andere uit:

    • a.

      het, binnen de kaders van de privacybescherming, verlenen van toestemming om de voor de schulddienstverlening van belang zijnde informatie in te winnen bij, te verstrekken aan derden en te registreren bij derden;

    • b.

      het volledig meewerken aan het onderzoek naar de mogelijkheden van schulddienstverlening;

    • c.

      het tijdig verschijnen op afspraken in het kader van schulddienstverlening;

    • d.

      het zich tot het uiterste inspannen betaald werk te behouden dan wel fulltime werk te verkrijgen;

    • e.

      het zich tot het uiterste inspannen meer inkomsten te genereren om de afloscapaciteit te verhogen, waaronder het beroep doen op alle relevante inkomensondersteunende regelingen en het, waar nodig, verkopen van niet noodzakelijke bezittingen;

    • f.

      het niet, zonder vooroverleg met de schulddienstverlener, aangaan van nieuwe financiële verplichtingen;

    • g.

      het stipt nakomen van afspraken en aflossingsverplichtingen;

    • h.

      het zich houden aan het Plan van aanpak, waaronder begrepen een schuldregelingsovereenkomst;

    • i.

      het nalaten van hetgeen de realisatie van het traject belemmert.

  • 3.

    Alvorens rechtsgevolgen te verbinden aan het niet nakomen van verplichtingen, wordt de verzoeker (indien mogelijk) een redelijke hersteltermijn geboden om alsnog, binnen de gestelde termijn, de gevraagde medewerking te verlenen of informatie te verstrekken.

  • 4.

    Het college verplicht zich als lid van de NVVK om haar werkzaamheden uit te voeren conform de Gedragscode NVVK.

Artikel 9. Beëindigen

  • 1.

    Het college kan schulddienstverlening beëindigen indien verzoeker niet of in onvoldoende mate zijn of haar verplichtingen nakomt zoals neergelegd in artikel 9, lid 1 en lid 2 van deze beleidsregels en zoals neergelegd in het plan van aanpak.

  • 2.

    Voorts kan het college de schulddienstverlening voortijdig beëindigen in de navolgende gevallen:

    • a.

      op uitdrukkelijk schriftelijk verzoek van de cliënt;

    • b.

      detentie van de cliënt;

    • c.

      door het overlijden van de cliënt;

    • d.

      door een rechterlijke uitspraak tot voorlopige of definitieve toepassing van de Wet schuldsanering natuurlijke personen op de cliënt;

    • e.

      door faillissement van de cliënt;

    • f.

      indien met alle schuldeisers een akkoord tot afkoop van de vorderingen tegen gehele of gedeeltelijke betaling is bereikt (eventueel met behulp van een saneringskrediet).

    • g.

      door verhuizing van de cliënt naar het buitenland, dan wel doordat de cliënt Nederland feitelijk heeft verlaten;

    • h.

      door verhuizing naar een andere plaats buiten het werkgebied van de schuld regelende instelling indien:

      • 1.

        deze verhuizing plaatsvindt voordat de schuldeisers een voorstel tot afkoop van hun vordering hebben geaccepteerd;

      • 2.

        deze verhuizing plaatsvindt voordat één of meer schuldeisers hun medewerking aan de schuldregeling hebben geweigerd.

  • 3.

    Onverminderd de vorige bepalingen in deze beleidsregel, kan het college besluiten tot beëindiging van een schulddienstverleningstraject indien:

    • a.

      verzoeker niet (langer) tot de doelgroep van artikel 2 behoort;

    • b.

      sprake is van achteraf gebleken foutieve gegevensverstrekking aan de zijde van verzoeker en die het college tot een andere beslissing hadden gebracht ware hij op de hoogte geweest van de werkelijke situatie;

    • c.

      de geboden dienstverlening door het college niet langer noodzakelijk of passend wordt geacht.

  • 4.

    Het college gaat niet eerder over tot beëindiging van het schulddienstverleningstraject om redenen genoemd in lid 3, nadat betrokkene in de gelegenheid is gesteld zijn of haar zienswijze hierover naar voren te brengen.

Artikel 10. Beëindiging en bezwaar

De verzoeker annex schuldenaar wordt in de ontvangstbevestiging van bezwaar dringend geadviseerd gedurende de bezwaarprocedure de afgesproken gelden voor de boedelafdracht te blijven reserveren.

 

Paragraaf 4 Slotbepalingen.

 

Artikel 11. Hardheidsclausule

het college kan in zeer bijzondere gevallen gemotiveerd afwijken van de bepalingen in deze regeling, indien onverkorte toepassing daarvan aanleiding geeft of zou leiden tot disproportionele onredelijkheid of onbillijkheid.

Artikel 12. Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden in werking op de dag na bekendmaking en zijn van toepassing op zowel lopende aanvragen en trajecten schulddienstverlening als toekomstige aanvragen en trajecten.

Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 22 januari 2019

 

Burgemeester en wethouders van Helmond,

 

De burgemeester,

 

de secretaris,


1

Artikel 4:13 tweede lid Algemene wet Bestuursrecht