Organisatie | Schouwen-Duiveland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels subsidie isoleren particuliere woningen in de gemeente Schouwen-Duiveland 2019. |
Citeertitel | Nadere regels subsidie isoleren particuliere woningen Schouwen-Duiveland 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-04-2019 | 19-03-2020 | nieuwe regeling | 02-04-2019 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schouwen-Duiveland,
gezien het voorstel van afdeling Ruimte en Milieu d.d. 12 februari 2019, zaaknummer 134697 en 22 maart 2019 zaaknummer 143778,
gelet op artikel 160 van de Gemeentewet en artikel 2.2, lid 5 van Algemene Subsidieverordening Schouwen-Duiveland 2013;
overwegende dat het college in het kader van klimaatmaatregelen het isoleren van particuliere woning wil stimuleren;
besluit vast te stellen de: Nadere regels subsidie isoleren particuliere woningen in de gemeente Schouwen-Duiveland 2019
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Eigenaar/bewoner: Degene die volgens het kadaster de woning in eigendom heeft en die tevens in de Basisregistratie Personen op het adres staat ingeschreven;
Gezamenlijke aanpak: Een aanvraag voor een gezamenlijk project, door een gezamenlijk projectplan of offerte, door minimaal 5 aanvragers uit hetzelfde 4-cijferige postcodegebied;
Subsidiegrondslag: De hoogte van de subsidie bedraagt 30% van de werkelijke kosten van de in artikel 4 genoemde maatregelen met een maximum zoals vermeld in artikel 5 van de regeling. Bij het uitvoeren van meerdere maatregelen bedraagt de totale subsidie maximaal € 1.500 per woning;
Verordening: De Algemene Subsidieverordening Schouwen-Duiveland 2013
Waarde van de woning: De WOZ-waarde ten tijde van de aanvraag;
Werkelijke kosten: De kosten die gemaakt worden aan het uitbesteden van de maatregel, de kosten van het materiaal en de werkzaamheden. Indien voor de maatregel een omgevingsvergunning nodig is, dan kunnen ook die kosten opgevoerd worden. Deze kosten zorgen echter niet voor een verhoging van maximale subsidie per woning.
Artikel 6 vaststelling van de subsidie
Aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst. Binnen 2 maanden nadat de werkzaamheden zijn uitgevoerd door derden, dient de aanvrager per isolatiemaatregel een onderbouwing in van de kosten voorzien van bewijsstukken (facturen e.d.). De subsidie wordt vastgesteld op basis van de werkelijke kosten tot een maximum van de hoogte van de subsidietoekenning.
Aldus besloten in de vergadering van het college, gehouden op 2 april 2019
M. van den Heuvel, G.C.G.M. Rabelink,
Secretaris, Burgemeester
Toelichting op de artikelen van de regeling Nadere regels subsidie isoleren particuliere woningen Schouwen-Duiveland 2019
Artikel 1 Begripsomschrijving.
Buurtbonus en gezamenlijke aanpak. Om te stimuleren dat er gezamenlijk isolatieprojecten worden opgezet, waardoor bewoners makkelijker mee kunnen doen omdat ze deels ontzorgd worden, wordt er in dat geval een bedrag per woning van 10% van de subsidie tot max € 150,00 bovenop de aangegeven maximale bijdrage toegekend. Deze buurtbonus wordt echter alleen toegekend als op de aanvragen is aangegeven wie de anderen zijn die betrokken zijn bij de gezamenlijke aanpak, en ook bij het insturen van de stukken voor de afrekening van de subsidie dit gezamenlijk wordt gedaan en opnieuw wordt aangegeven welke aanvragers betrokken zijn bij deze gezamenlijke aanpak.
Deze regeling is opgesteld ter bevordering van het versneld nemen van isolatiemaatregelen door particuliere woningeigenaren, waardoor de warmtevraag en energiebehoefte afneemt en daardoor een bijdrage levert aan de gemeentelijke energieambitie energieneutraal in 2040.
De regeling is bedoeld voor bewoners van een bestaande woning die een dergelijke bijdrage nodig hebben als stimulering om isolerende maatregelen te treffen. Er van uit gaande dat deze mensen vaker woonachtig zijn in woningen met een minder hoge WOZ-waarde, is er een maximum bedrag voor de WOZ-waarde genoemd om recht te hebben op een subsidie. De hoogte van deze drempelwaarde is gekozen zodat ca. 66% van de eigenaren in aanmerking komen voor een dergelijke subsidie, waardoor de regeling toch voor veel inwoners beschikbaar is.
Daarnaast moet de woning gebouwd zijn voor 1975. De keuze om de subsidie alleen beschikbaar te stellen voor woningen die gebouwd zijn voor 1975, komt omdat woningen voor dit jaartal niet of nauwelijks geïsoleerd zijn. De uitdaging zit erin om juist deze oudere voorraad te voorzien van een betere isolerende schil.
De maatregelen waar de regeling voor geldt betreffen isolatiemaatregelen van vloer, gevel en dak, Daarnaast is ook bij vervanging van glas naar HR++ glas subsidie mogelijk. Het rendement van deze maatregel is echter veel lager dan de overige isolatiemaatregelen, zeker als men al dubbel glas heeft.
Subsidie wordt slechts verstrekt voor eigenaren van bestaande woningen. Woningen die nieuw gebouwd worden, hebben geen recht op deze subsidie
Er kan slechts 1 maal per woning gebruik gemaakt worden van deze regeling. Hierdoor wordt voorkomen dat eigenaren de maatregelen uitsmeren over een langere periode, dat de gemeente met meerdere aanvragen per eigenaar gelijktijdig aan het werk is en dat kans op onjuiste toepassing van de regeling hierdoor groter is.
Subsidie wordt enkel verleend voor isolerende maatregelen die nog niet zijn uitgevoerd op het moment van indiening van de aanvraag en die uitgevoerd worden door een bedrijf. Werkzaamheden die zelf worden gedaan komen niet voor subsidie in aanmerking.
De hoogte van de subsidie per maatregel bedraagt 30% van de kosten voor het uit laten voeren van de maatregel, tot een bepaald maximum zoals is vastgelegd in artikel 6 van de regeling. Dit maximum is bepaald aan de hand van de gemiddelde kosten van een dergelijke maatregel voor een rijtjeswoning/hoekwoning. De werkelijke kosten kunnen dus hoger uitvallen dan waaruit bij de bepaling van de maximale bijdrage per woning is uitgegaan. De maximale bijdrage kan dus lager zijn dan 30% van de werkelijke kosten.
De bijdrage kan ook lager zijn als de werkelijke kosten lager zijn dan waar we van uit zijn gegaan. Uiteindelijk zal na uitvoering de bijdrage maximaal 30% van de werkelijke kosten tot maximaal het bedrag van de subsidieverlening zijn.
Artikel 6 Vaststelling van de subsidie.
Na beoordeling van de aanvraag wordt de subsidie verleend. Hiermee wordt aangegeven dat er voor de aanvrager het bepaalde bedrag is gereserveerd. Als de aanvrager voldoet aan alle gestelde eisen, de werkzaamheden binnen 6 maanden na toekenning plaatsvinden en de uiteindelijke kosten komen overeen met de hoogte van de kosten genoemd in de offerte die als bijlage bij de aanvraag is gevoegd, ontvangt hij dit bedrag. Mochten de werkelijke kosten lager zijn, dan zal de subsidie lager worden vastgesteld dan dat de subsidie is verleend.
Vaststelling van de hoogte van de subsidie vindt plaats na de gereedmelding (verantwoording van de subsidie). Deze gereedmelding moet binnen 2 maanden na gereedkomen plaatsvinden met overlegging van de eindafrekening van de aannemer. Indien er binnen 9 maanden na toekenning van de subsidie geen gereedmelding bij de gemeente is binnengekomen, wordt de subsidie ambtshalve vastgesteld op € 0,- .
Door de subsidie na 9 maanden op € 0,- vast te stellen, komt het toegekende bedrag weer beschikbaar voor andere aanvragers die wel binnen 6 maanden na toekenning de isolatiemaatregelen willen nemen en wordt niet onnodig lang geld beschikbaar gehouden voor aanvragers die niet tot uitvoering van de isolatiemaatregelen overgaan.
Artikel 7 Inwerkingtreding, beëindiging, hardheidsclausule en citeertitel.
De regeling wordt officieel gepubliceerd op www.overheid.nl. Nadat deze gepubliceerd is treedt deze in werking. Als het budget wat voor de regeling beschikbaar is volledig is besteed, kan er geen subsidie meer worden verleend vanwege het subsidieplafond. Als er weer nieuw budget beschikbaar komt, zal dit gepubliceerd worden, waarna weer aanspraak gemaakt kan worden op de regeling.
Mocht er van Rijkswege een subsidieregeling voor isolatiesubsidie komen, dan zal worden overwogen of de regeling aangepast moet worden, of zelfs in zijn geheel komt te vervallen.
Als er situaties zijn waarin de regels niet voorzien dan heeft het college de mogelijkheid om hiervan af te wijken, indien het besluit maar blijft aansluiten bij de geest en bedoeling van de regeling. Mocht een dergelijk geval leiden tot een algemene aanpassing van de nadere regelen, dan zullen deze aangepast kunnen worden en dienen deze wijzigingen gepubliceerd te worden voordat ze in werking treden.