Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Haarlem

Uitvoeringsregeling subsidie Reguliere Peuteropvang gemeente Haarlem 2019

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHaarlem
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingUitvoeringsregeling subsidie Reguliere Peuteropvang gemeente Haarlem 2019
CiteertitelUitvoeringsregeling Subsidies Reguliere Peuteropvang gemeente Haarlem 2019
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerponderwijs
Eigen onderwerpUitvoeringsregeling Subsidies Reguliere Peuteropvang gemeente Haarlem 2019

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Haarlem/CVDR322590/CVDR322590_1.html

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-04-201901-01-2019Nieuwe regeling

18-12-2018

gmb-2019-76463

2018/710421

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitvoeringsregeling subsidie Reguliere Peuteropvang gemeente Haarlem 2019

Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Haarlem, gelet op artikel 3, van de Algemene subsidieverordening gemeente Haarlem,

 

overwegende dat het noodzakelijk is om regels te stellen voor de kwaliteit van en de tegemoetkoming in de kosten van peuteropvang;

 

teneinde te bereiken dat peuters gelijke ontwikkelkansen geboden krijgen door het verbeteren van de kwaliteit, het bereik en de toegankelijkheid van peuteropvang in peuterspeelzalen in de gemeente;

 

gelet op het raadsbesluit d.d. 28 september 2017 betreffende de harmonisatie van peuterspeelzaalwerk en kinderopvang in de gemeente Haarlem;

besluit vast te stellen de volgende regeling:

 

Uitvoeringsregeling subsidie Reguliere Peuteropvang gemeente Haarlem 2019’

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    aanvrager: houder die een aanvraag indient voor een van de subsidies uit deze regeling;

  • b.

    ASV: de algemene subsidieverordening Gemeente Haarlem ingaande 29 december 2016;

  • c.

    wet: Wet kinderopvang;

  • d.

    VVE: voor- en vroegschoolse educatie;

  • e.

    Reguliere peuteropvang: kortdurende opvang ter voorbereiding op het basisonderwijs voor peuters van 2 tot 4 jaar zonder VVE-indicatie;

  • f.

    college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem;

  • g.

    statushouder: een asielzoeker met een tijdelijke verblijfsvergunning;

  • h.

    inburgeringstraject: scholing gericht op het behalen van het inburgeringsexamen, zoals bedoeld in de Wet Inburgering;

  • i.

    houder: degene aan wie een onderneming als bedoeld in de Handelsregisterwet 2007 toebehoort en die met die onderneming een kindercentrum exploiteert;

  • j.

    kindercentrum: kindercentrum een voorziening waar kinderopvang van een kind woonachtig in Haarlem plaatsvindt, als bedoeld in artikel 1.1 van de wet en dat is opgenomen in het landelijk register kinderopvang;

  • k.

    kinderopvang: de opvang van kinderen in de zin van de wet;

  • l.

    kinderopvangtoeslag: de toeslag vanuit het Rijk die ouders kunnen aanvragen bij de belastingdienst, als een tegemoetkoming in de kosten voor kinderopvang;

  • m.

    kinderopvangtoeslagtabel: de inkomensafhankelijke tabel van de Belastingdienst die de hoogte van de kinderopvangtoeslag bepaalt op basis van de hoogte van het (gezamenlijke) toetsingsinkomen.

  • n.

    landelijk register kinderopvang: het landelijk register, als bedoeld in artikel 1.1 van de wet;

  • o.

    ouder: ouder in de zin van de wet

  • p.

    ouderbetrokkenheid: activiteiten van ouders gericht op het stimuleren van de ontwikkeling van het kind;

  • q.

    ouderbijdrage: Ouders betalen een inkomensafhankelijke bijdrage voor de uren die zij afnemen voor peuteropvang;

  • r.

    peuterplek: plek van voor een peuter van 2 tot 4 jaar in een kindercentrum;

  • s.

    toezichthouder: de toezichthouder als bedoeld in artikel 1.61 van de wet;

  • t.

    inkomensverklaring: (voorheen IB60-verklaring) een officiële verklaring van de Belastingdienst met de inkomensgegevens (geregistreerd inkomen) van de ouder over een bepaald belastingjaar;

  • u.

    wijzer Samenwerken: protocol met (samenwerkings)afspraken voor professionals die werken met kinderen van 0 tot 4 jaar vragen of zorgen hebben over de opvoeding, ontwikkeling of gedrag van een kind, opgesteld door het Centrum voor Jeugd en Gezin;

Artikel 2 Doel

Deze subsidieregeling is van toepassing op subsidies voor het uitvoeren van reguliere peuteropvang in Haarlem. Het doel van deze subsidieregeling is het faciliteren van deelname van alle kinderen zonder VVE-indicatie in de leeftijd van 2 jaar tot 4 jaar aan reguliere peuteropvang, door het subsidiëren van het gebruik van een kwalitatief hoogwaardig aanbod.

Artikel 3 Subsidiabele activiteiten

  • 1.

    Het aanbieden van VVE-peuteropvang aan kinderen zonder VVE-indicatie:

    • a.

      gedurende 40 weken per jaar, waarin per week maximaal 7 uur verdeeld over 2 dagdelen wordt aangeboden (maximaal 280 uur per jaar);

    • b.

      aan elke Haarlemse peuter die door ouders wordt aangemeld;

Artikel 4 Subsidiecriteria

De aanvrager van subsidie voor VVE-peuteropvang voldoet aan de volgende criteria:

  • 1.

    Er mag bij de gemeente Haarlem geen voornemen bestaan om handhavend op te treden dan wel een handhavingsbesluit te zijn genomen naar aanleiding van een constatering van een overtreding door de toezichthouder;

  • 2.

    Voorschriften gesteld bij of krachtens de wet Kinderopvang;

  • 3.

    Kindercentrum is gevestigd in de gemeente Haarlem.

Artikel 5 Verplichtingen

  • 1.

    De aanvrager van subsidie voor peuteropvang voldoet bij de uitvoering aan de volgende voorwaarden:

    • a.

      alle voorschriften voor de basiskwaliteit van kindercentra, gesteld bij of krachtens de wet;

    • b.

      het aanbieden van reguliere peuteropvang in een eigen groep, niet gemengd met de reguliere kinderdagopvang;

    • c.

      overdracht naar de basisschool met gebruik van het overdrachtsformulier ‘de Kleine Eigenwijzer’;

    • d.

      Het Kindcentrum heeft een instrument/kindvolgsysteem waarmee ze de brede ontwikkeling van peuters kunnen volgen;

    • e.

      bij kinderen waarbij sprake is van zorg over de ontwikkeling of het gedrag, wordt gewerkt volgens de Wijzer Samenwerken.

Hoofdstuk 2 Hoogte subsidiebedrag en ouderbijdrage

Artikel 6 Doelgroep

  • 1.

    Voor deze subsidieregeling worden de volgende doelgroepen gehanteerd:

    • a.

      peuters zonder VVE indicatie die naar de peuteropvang gaan en waarvan de ouders geen recht hebben op kinderopvangtoeslag;

    • b.

      peuters zonder VVE indicatie die naar de peuteropvang gaan en waarvan de ouders een HaarlemPas hebben.

  • 2.

    De doelgroepen zoals benoemd onder artikel 6 sub 1 ontvangen niet zelf de subsidie, de subsidie wordt uitgekeerd aan de houder die zij hebben uitgekozen voor hun kind.

Artikel 7 Hoogte subsidiebedrag

  • 1.

    Het college subsidieert de reguliere peuteropvang tot een maximum van €8,02 per uur met aftrek van de geldende ouderbijdrage tot aan het fiscaal maximum.

  • 2.

    Het college subsidieert per uur per bezette peuterplek. Voor de in artikel 6 genoemde doelgroepen gelden de volgende maximale subsidiebedragen voor de houder:

    • a.

      voor de in artikel 6 lid 1 sub a genoemde doelgroep bedraagt de maximale subsidie per bezette peuterplek per jaar: maximaal 7 uren per week * maximaal €8,02 per uur * 40 weken minus de geldende ouderbijdrage;

    • b.

      Voor de in artikel 6 lid 1 sub b genoemde doelgroep bedraagt de maximale subsidie per bezette peuterplek per jaar: maximaal 7 uren per week * €8,02 * 40 weken per jaar;

  • 3.

    Het uurtarief genoemd in lid 1 en het aantal uren per week genoemd in lid 2 kan jaarlijks opnieuw worden bijgesteld door het college.

Artikel 8 Ouderbijdrage

  • 1.

    Ouders betalen een inkomensafhankelijke bijdrage voor de reguliere peuteropvang:

    • a.

      Ouders zonder recht op kinderopvangtoeslag en zonder VVE-indicatie betalen voor peuteropvang voor maximaal 7 uren per week een inkomensafhankelijke bijdrage tot het fiscaal maximum plus het verschil tussen het fiscaal maximum en de kostprijs van de houder;

    • b.

      Ouders met een HaarlemPas betalen geen bijdrage voor peuteropvang.

  • 2.

    De hoogte van de ouderbijdrage wordt door de houder bepaald op basis van het verzamelinkomen over het voorgaande kalenderjaar. Dit inkomen wordt bepaald aan de hand van de door ouders te overleggen Inkomensverklaring.

Hoofdstuk 3 Procedure voor het indienen van aanvraag en beslistermijn

Artikel 9 De aanvrager

Subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door een houder die een kindercentrum heeft in Haarlem en waarvan een kind woonachtig in Haarlem gebruik van maakt.

Artikel 10 Aanvraag subsidie

  • 1.

    Houders kunnen een aanvraag voor subsidie voor peuteropvang indienen middels een door het college vastgesteld aanvraagformulier.

  • 2.

    Aanvragen kunnen vanaf 1 december 2018 ingediend worden tot en met uiterlijk 1 oktober 2019.

  • 3.

    Bij de aanvraag geeft de houder het verwachte aantal peuters en de verwachte ouderbijdrage aan.

Artikel 11 Weigerings- en intrekkingsgronden

In aanvulling op artikel 8 van de ASV 2013 en artikel 4:48 Awb kan het college weigeren subsidie te verlenen dan wel te besluiten om de subsidie in te trekken, indien de aanvrager niet voldoet aan de eisen van deze regeling, in het bijzonder aan de voorwaarden genoemd in artikel 4.

Hoofdstuk 4 Verantwoording en vaststelling subsidie

Artikel 12 Verantwoording peuteropvang

  • 1.

    Door middel van een door het college vastgesteld format verantwoordt de subsidieontvanger jaarlijks het gebruik van de peuteropvang en de ouderbijdrage;

  • 2.

    De aanvrager levert na afloop van ieder kwartaal binnen twee weken door middel van een door het college vastgesteld format een korte tussentijdse verantwoording van het aantal peuters dat gebruik heeft gemaakt van de peuteropvang en de werkelijk ontvangen ouderbijdrage door middel van een door het college vastgesteld format.

Artikel 13 Vaststelling van het subsidiebedrag

Het definitieve subsidiebedrag wordt na afloop van de subsidieperiode, op basis van de gegevens uit de verantwoording van de subsidieaanvrager, door het college vastgesteld. Deze vaststelling vindt plaats op basis van het werkelijke aantal bezette peuterplekken, het werkelijk gehanteerde tarief en de totaal in rekening gebrachte ouderbijdragen en kan een terugvordering tot gevolg hebben als houder minder bezette peuterplekken heeft gerealiseerd dan het aantal waarop de hoogte van de subsidieverlening was gebaseerd. Het aantal uur waarvoor subsidie wordt toegekend is gemaximeerd op de aantallen genoemd in artikel 7.

Artikel 14 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling wordt na vaststelling door het college bekendgemaakt via de Gemeenschappelijke Voorziening Officiële Publicaties.

  • 2.

    Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2019.

  • 3.

    Deze regeling wordt aangehaald als Uitvoeringsregeling Subsidies Reguliere Peuteropvang gemeente Haarlem 2019