Organisatie | Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Ondermandaatbesluit Veiligheidsregio Middden- en West Brabant 2018 |
Citeertitel | Ondermandaatregeling VR MWB 2018 |
Vastgesteld door | gemandateerde functionaris |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 10:9 van de Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-05-2018 | vervanging regeling | 04-05-2018 |
De Algemeen Directeur van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant:
• Afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht;
• Artikel 33 tot en met artikel 33d van de Wet gemeenschappelijke regelingen;
• de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant;
• de Mandaatregeling Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant 2016;
• dat het Dagelijks Bestuur en de Voorzitter van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant in de Mandaatregeling Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant 2016 de Algemeen Directeur hebben gemandateerd en dat deze op grond daarvan ondermandaat kan verlenen aan leidinggevenden en andere functionarissen;
• dat uit praktisch oogpunt en ter bevordering van een vlotte afhandeling van zaken het aanbeveling verdient de afhandeling van daarvoor in aanmerking komende zaken onder te mandateren;
• dat door de invoering van een nieuwe werkorganisatie de Ondermandaatregeling Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant aangepast moet worden;
De volgende regeling vast te stellen:
Ondermandaatregeling Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant 2018:
Artikel 3 Niveaus ondermandaat
Voor de ondermandaten worden de volgende niveaus met de daarbij behorende functionarissen onderscheiden:
Artikel 4 Reikwijdte ondermandaat
Ondermandaat geldt in de ruimste zin van het woord, waardoor hieronder ook wordt begrepen:
Artikel 5 Grenzen ondermandaat
waarbij de uitoefening van de ondergemandateerde bevoegdheid de persoon, de functie of enig ander belang van de ondergemandateerde functionaris zelf betreft;
Bij de uitoefening van ondergemandateerde bevoegdheden wordt het daaromtrent gestelde bij of krachtens wetten, besluiten, verordeningen, regelingen, aanwijzingen, richtlijnen en kaders, hoe ook genaamd, van Europese, Rijks-, provinciale en gemeentelijke wetgevers dan wel vastgesteld binnen de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant in acht genomen;
Namens het Dagelijks Bestuur van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant,
Overeenkomstig het besluit van het Algemeen/Dagelijks Bestuur van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant,
Artikel 8 Volmachten en machtigingen
Voor de toepassing van dit besluit wordt met ondermandaat gelijkgesteld de verlening van volmacht of machtiging.
Aldus vastgesteld door de Algemeen Directeur van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant,
Breda, 4 mei 2018
De Algemeen Directeur,
M.T.C. van Lieshout
Alle functionarissen op het genoemde niveau en/specifieke genoemde functionarissen. | ||||
Voeren van correspondentie ter voorbereiding of uitvoering van besluiten van het Algemeen en Dagelijks bestuur en de Voorzitter van de veiligheidsregio. | Bij correspondentie waaraan politieke, bestuurlijke of andere belangrijke consequenties zijn verbonden voorleggen aan het bestuursorgaan via Regionaal Commandant en Algemeen Directeur | |||
Verstrekken van zakelijke inlichtingen aan derden omtrent algemeen geldende voorschriften en regelingen en over feiten en gegevens die geen beleidsaspecten bevatten | ||||
Toezenden van bescheiden in gevallen waarin daarop op grond van geldende voorschriften en regelingen aanspraak kan worden gemaakt | ||||
Beantwoorden van verzoeken om informatie, deelneming aan enquêtes en degelijke | ||||
Beslissen op formele verzoeken om informatie als bedoeld in de Wet openbaarheid van bestuur | ||||
Nemen van besluiten op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens | ||||
Het ondertekenen van besluiten die door het Algemeen Bestuur, Dagelijks Bestuur of Voorzitter van de veiligheidsregio zelf zijn genomen. | Brieven die uitgaan met ondertekening op basis van ondertekeningsmandaat moeten worden ondertekend overeenkomstig artikel 5, lid 2 van de Mandaatregeling c.q. artikel 6, lid 2 van de Ondermandaatregeling | |||
Het in opdracht van de Regionaal Commandant ondertekenen van besluiten die door de Regionaal Commandant zelf in ondermandaat zijn genomen. | Algemeen Directeur verleent ondermandaat aan Regionaal Commandant. Regionaal Commandant neemt zelf een besluit, maar laat de ondertekening over aan een sectorhoofd of hoofd directiebureau (= ondertekeningsmandaat) | |||
Vernietigen van archiefbescheiden: Opstellen lijst van te vernietigen archiefbescheiden, het daadwerkelijk vernietigen en het ondertekenen van verklaringen van vernietiging (art 3 Archiefwet en art 3 en 8 Archiefbesluit) | ||||
Migratie van digitale archiefbescheiden: Opstellen lijst van te migreren archiefbescheiden, die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats, het daadwerkelijk migreren en het ondertekenen van migratieverklaringen (art 3 Archiefwet en art 25 Archiefbesluit) | ||||
Vervreemding van archiefbescheiden: Vervreemden van archiefbescheiden aan andere zorgdrager, voor zover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats (art 8 Archiefwet) | ||||
Overbrengen archiefbescheiden: Overbrengen van archiefbescheiden die niet voor vernietiging in aanmerking komen naar de archiefbewaarplaats. | ||||
Uitvoering geven aan de hoofdstukken 1 tot en met 4 Algemene wet bestuursrecht (Awb): 2:1, 2:2, 2:3, 3:2, 3:6, 3:7, 3:11, 3:12, 3:13, 3:14, 3:15, 3:17, 3:18 lid 2 en 4, 3:41, 3:42, 3:43, 3:44, 4:3a, 4:4, 4:5, 4:6, 4:7, 4:8, 4:11 en 4:14, 4:15, titel 4.4 | ||||
Toepassen van bevoegdheden zoals bedoeld in 5:15 tot en met 5:19 Awb | Personen binnen de VR die zijn aangewezen als toezichthouder van wettelijke voorschriften, die over deze bevoegdheden beschikken zijn:
Geldt niet voor zover het aanwijzingsbesluit beperkingen heeft aangebracht. | |||
Afgeven van legitimatiebewijzen als bedoeld in art 5:12 Algemene wet bestuursrecht aan aangewezen toezichthouders | ||||
Ontvangstbevestiging bezwaarschrift als bedoeld in Awb in handen stellen van de secretaris van de commissie voor bezwaarschriften | ||||
Nemen van een besluit tot het vaststellen van de kosten van bestuursdwang ex art 5:25 Algemene wet bestuursrecht | I.v.m. het bij spoedeisende gevallen opleggen van last onder dwangsom tav bedrijfsbrandweerplicht (art 31 Wvr) en informatieverstrekkingsplicht art 17-bedrijven (art 48 Wvr) -> zie mandaat onder | |||
Behandelen van klachten op grond van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht. | Overeenkomstig de “Verordening klachtenregeling Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant” | |||
Het nemen van een besluit inzake het toekennen van een dwangsom bij niet tijdig beslissen (Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen) | ||||
Voeren van verweer in administratiefrechtelijke, strafrechtelijke en civielrechtelijke procedures | Algemeen Directeur, Regionaal Commandanten Directeur Publieke Gezondheid kunnen medewerkers machtigen voor het vertegenwoordigen van de veiligheidsregio ter zitting. | |||
Instellen van gerechtelijke middelen waaronder begrepen verhaals- en incassoprocedures en het aanspannen van administratiefrechtelijke en civielrechtelijke procedures (inclusief opdracht tot procureurstelling en opdracht tot juridische bijstand) | ||||
Verrichten van alle proceshandelingen die het belang van de veiligheidsregio dienen | ||||
Deelnemen aan een mediationtraject t.b.v. het oplossen van geschillen | ||||
Vertegenwoordiging van veiligheidsregio in en buiten rechte (artikel 171 Gemeentewet) | Betreft het feitelijk ondertekenen van contracten nadat een besluit tot het aangaan van het contract is genomen (zie ook 1.6.1) | |||
Aanvragen van subsidies en nemen van besluiten in het kader van subsidieaanvragen, zoals het insturen van gegevens en het afleggen van verantwoording. | ||||
Aangaan, verlengen, wijzigen en beëindigen van obligatoire overeenkomsten, inclusief het vestigen of opheffen van zakelijk rechten met dien verstande dat:
|
In afwijking van deze ondermandaten1.6.1 en 1.6.2 kunnen budgetbeheerders en bestellers die overeenkomstig de budgetbeheerregeling zijn opgenomen in het geldende budgetregister offertes aanvragen en kleine bestellingen doen tot € 1000,00. | |||
Voorbereiden van aanbestedingen c.q. het doen van offerte-aanvragen | ||||
Gunning en afwijzing van opdrachten met betrekking tot werken, diensten en leveringen | ||||
Bestuurder is volgens de WOR degene die de dagelijks leiding heef over het betreffende organisatieonderdeel. Het overleg met de Ondernemingsraad wordt gevoerd door de Algemeen Directeur (=WOR-bestuurder) en de Regionaal Commandant gezamenlijk. De besluiten moeten formeel worden genomen door de WOR-bestuurder (=Algemeen Directeur) | ||||
Voorzitten van het technische beraad ter voorbereiding op besluitvorming in het Georganiseerd Overleg (GO) | ||||
Het afsluiten, prolongeren, wijzigen of beëindigen van verzekeringen, het aansprakelijk stellen van derden en het afdoen van aansprakelijkstellingen, met uitzondering van:
| Voorbereiding geschiedt op het niveau van sectoren, afdelingen en clusters. Advisering vindt plaats door de ondersteunende eenheid voor inkoop en aanbestedingvan het organisatieonderdeel Mens en Bedrijfsvoering. Afdoen aansprakelijkstelling voor zover niet overgedragen aan verzekeraar | |||
Aanvaarden erfstelling (onder voorrecht van boedelbeschrijving), legaat of schenking en het treffen van een schikking | ||||
Aanwijzen secretaris van de commissie voor bezwaarschriften en plaatsvervanger(s) (art 9 Verordening op de commissie voor bezwaarschriften VR MWB) | ||||
Aanwijzen klachtencoördinator bedoeld in artikel 3 van de Klachtenregeling VR MWB | ||||
Doen van aangifte bij politie / OM, onder andere indien aan eigendommen van de veiligheidsregio schade is toegebracht en het desgewenst voegen in eventuele strafrechtelijke procedures | Het ondermandaat voor het voegen in een eventuele strafrechtelijke procedure bevat niet het vertegenwoordigen van de veiligheidsregio ter zitting. Hiervoor is een machtiging voor nodig, zie ook 1.4.1 | |||
Doen van aangifte in het kader van geweld tegen medewerkers met een publieke taak (Veilige Publieke Taak) | Overeenkomstig het ‘Protocol Agressie en Geweld’ zoals opgenomen in het operationeel handboek. | |||
Vertegenwoordiging van de veiligheidsregio bij het verlijden van aktes en het ondertekenen van overeenkomsten, voor zover niet elders in deze lijst gemandateerd. | ||||
Indienen van aanvragen voor ontheffing, vrijstelling, vergunning of melding op grond van regelgeving voor zover dienstbaar aan de taakuitvoering van de veiligheidsregio. | ||||
Personeel van de Gemeenschappelijke Meldkamer is in dienst van verschillende werkgevers. De bevoegdheden van het sectorhoofd crisisbeheersing op grond van dit hoofdstuk inzake Personeel en Organisatie beperkt zich derhalve tot de functionarissen op de meldkamer voor wie de veiligheidsregio werkgever is. Alle besluiten op grond van dit hoofdstuk 2 inzake Personeel en Organisatie die consequenties hebben voor de rechtspositie van één of meer medewerkers worden genomen na advies van P&O. | ||||
Correspondentie met sollicitanten in werving- en selectieprocedures | Managementassistenten kunnen namens en in opdracht van de ondergemandateerde functionarissen (via connexis) corresponderen met sollicitanten voor zover het geen besluiten betreft | |||
Besluiten omtrent tijdelijke / vaste aanstellingen beroepsfuncties | Voor personeel van de meldkamer geldt op grond van artikel 35, lid 3 Wvr een instemmingsplicht bij het aanstellen en aangesteld houden van personeel op de meldkamer. RCvD, HOvD, OvD, AGS.worden aangesteld door de Regionaal Commandant. Clustermanagers worden aangesteld door de Regionaal Commandant in overleg met de burgemeester(s) van de betrokken clusters. Voor manschappen geldt de Regeling doorstroombeleid voor de functie van manschap in de 24-uurs dienst. | |||
Besluiten tot verruiming van de arbeidsduur naar max. 40 uur per week | ||||
Beloning uitstekend functioneren en/of bijzondere prestaties | ||||
Reisregeling binnenland en Reisregeling buitenland van Binnenlandse Zaken zijn van toepassing. | ||||
Uitkering bij overlijden als gevolg van een ongeval in en door de dienst | ||||
Besluiten omtrent wel/niet verlenen van verlof en intrekken van verlof | ||||
(hfdst 6:4 t/m 6:12 RAV MWB), o.a.:
| Wet arbeid en zorg is van toepassing. Ten aanzien van het buitengewoon verlof is de Regeling buitengewoon verlof van toepassing. | |||
Ontslagbesluiten op grond van de volgende artikelen van de RAV MWB:
| ||||
Toekennen studiefaciliteiten en aanwijzen loopbaandeskundige | Overeenkomstig de ‘Regeling studiefaciliteiten’ | |||
Overeenkomstig de ‘Regeling aannemen geschenken, vergoedingen en ingaan op uitnodigingen’ | ||||
Overeenkomstig de ‘Regeling nevenwerkzaamheden’ | ||||
Opleggen verplichting tot het aanvaarden van een andere betrekking / werkzaamheden | ||||
Toestemming dragen uniform of dienstkleding tijdens betogingen en optochten | ||||
Verstrekking van vergoeding voor aanschaf, reiniging en onderhoud schoeisel voor zover dit niet vanuit de organisatie ter beschikking wordt gesteld (15:1:16:1 RAV MWB) | ||||
Besluiten betreffende woonverplichtingen en toekennen vergoeding voor verplaatsingskosten | ||||
Onmiddellijk ontzeggen toegang tot dan wel verblijf in kantoren, werkplaatsen of andere arbeidsterreinen | ||||
Schriftelijk ontzeggen toegang tot dan wel verblijf in kantoren, werkplaatsen of andere bedrijfsterreinen | ||||
Toestemming gebruik eigen motorvoertuig bij vervulling van de functie | ||||
Opleggen verplichting tot het volgen van een opleiding / onderwijs | ||||
Voor aanstelling (19:1, 19:6), ontslag (19:41 t/m 19:43) en disciplinaire maatregelen (19:38 t/m 19:40) zie de paragrafen 2.1 a, g en h ! | ||||
Opdragen of verlenen toestemming tot volgen opleiding vrijwilligers Brandweer (19:21 RAV MWB) | ||||
Toestemming voor persoonlijk gebruik van eigendommen veiligheidsregio/brandweer (19:33 RAV MWB) | ||||
Toestemming tot het dragen van dienstkleding en uitrustingsstukken wanneer geen werkzaamheden als vrijwilliger worden verricht en toestemming om ander insignes en onderscheidingstekens te dragen dan die verbonden aan d rang behorende bij de functie (19:36 RAV WMB) | ||||
Besluiten vergoedingen piketdiensten en brandweerpersoneel in 24-uursdiensten (hfdst 20 RAV MWB) | Regeling vergoeding brandweerpersoneel in de 24-uursdienst en personeel om roosterdienst GMK is van toepassing. | |||
Het uitvoeren en nemen van besluiten inzake de uitvoeringsregelingen die zijn vastgesteld op grond van de arbeidsvoorwaardenregeling | Andere niveau’s zijn bevoegd voor zover dit valt onder de bevoegdheden die elders in deze mandaatregeling is opgenomen. | |||
Het uitvoeren en nemen van besluiten in het kader van een vastgesteld Sociaal Plan / Sociaal Statuut | ||||
Toepassen van het geldend beleid op het gebied van personeel en organisatie met uitzondering van:
| ||||
Het aangaan van financiële verplichtingen en het doen van uitgaven binnen de vastgestelde kaders | Ondermandaat geldt slechts met inachtneming van maximumbedragen in de geldende budgetbeheerregeling | |||
Geven van opdrachten aan de (externe) deurwaarder tot het innen van civielrechtelijke vorderingen. | ||||
Toepassen van het geldende beleid op het gebied van financiën en control met uitzondering van:
| ||||
Toepassen van het geldende beleid op het gebied van inkoop en Documentaire Informatie Voorziening (DIV) met uitzondering van:
| ||||
Toepassen van het geldende beleid op het gebied van informatisering en automatisering met uitzondering van:
| ||||
Toepassen van het geldende beleid op het gebied van communicatie met uitzondering van:
| ||||
Adviseren van de colleges van burgemeester en wethouders over de taak, bedoeld in artikel 3, eerste lid WVR (art 10 onder c WVR) | ||||
Adviseren van andere overheden en organisaties op het gebied van de brandpreventie, brandbestrijding en het voorkomen, beperken en bestrijden van ongevallen met gevaarlijke stoffen (art 25 lid 1, onder e WVR) | ||||
Beschikking nemen tot aanwijzen inrichting als bedrijfsbrandweerplichtig als bedoeld in art 31, lid 1 WVR | ||||
Alle handelingen en correspondentie in het aanwijstraject bedrijfsbrandweer voorafgaande aan de beschikking | Handelingen o.a.: art 7.2 lid 3 en 4 en 7.3 lid 2 en 4 van het Besluit veiligheidsregio’s | |||
Het opleggen van een last onder bestuursdwang of dwangsom als bedoeld in artikel 63 Wet veiligheidsregio’s jo. artikel 5:31 en 5:32 Algemene wet bestuursrecht ter handhaving van het bij of krachtens artikel 31 bepaalde (aanwijzing bedrijfsbrandweer) alsmede het bij of krachtens artikel 48 bepaalde ten aanzien van de krachtens artikel 17 aangewezen inrichtingen (informatieverplichtingen Brzo-inrichtingen), tot welke bevoegdheid mede behoort het stilleggen of gedeeltelijk buiten werking stellen of verzegelen van de inrichting dan wel het verzegelen of verwijderen van hetgeen zich in de inrichting bevindt | Bij spoedeisende bestuursdwang 5:31, lid 2 Awb door toezichthouder volgt altijd formeel besluit van Regionaal Commandant 5:31 lid 1 Awb | |||
Aanwijzen van toezichthouders belast met het toezicht op de naleving van het bij of krachtens artikel 30 en 31 bepaalde of het bij of krachtens artikel 48 bepaalde ten aanzien van de krachtens artikel 17 aangewezen inrichtingen (artikel 61, lid 1 Wvr) | Van deze aanwijzing moet mededeling worden gedaan in de Staatscourant. Het betreft toezicht op aanwijzing bedrijfsbrandweer en op het voldoen aan informatieverplichtingen door Brzo-inrichtingen op grond van het Brzo 2015 en het Rrzo. | |||
Uitvoeren van het Besluit risico’s zware ongevallen 2015 en de Regeling risico’s zware ongevallen | Met name artikel 13 Regeling risico’s zware ongevallen met betrekking tot inspectiesysteem, inspectieplannen en inspectieprogramma’s | |||
In verband met groepsrisico adviseren over mogelijkheden tot voorbereiding van bestrijding en beperking van de omvang van een ramp en over de zelfredzaamheid van personen in het invloedsgebied van een inrichting als bedoeld in artikel 12, lid 3 en artikel 13 lid 3 van het Besluit externe veiligheid inrichtingen (BEVI), artikel 9 van het Besluit externe veiligheid transportroutes en artikel 12, lid 2 van het Besluit externe veiligheid buisleidingen. | ||||
Adviseren van burgemeester en wethouders dan wel Gedeputeerde Staten met betrekking tot een aanvraag betreffende het oprichten, het veranderen of veranderen van de werking of het in werking hebben van een inrichting als bedoeld in de Wet milieubeheer (art 6.3 Besluit omgevingsrecht) | ||||
Adviseren ten aanzien van het stellen van nadere eisen met betrekking tot voorschriften voor het opslaan, (herverpakken) en bewerken vuurwerk als bedoeld in artikel 2.2.3 lid 3 en 3.2.2 lid 3 Vuurwerkbesluit | ||||
Adviseren ten aanzien van het tot ontbranding brengen van vuurwerk als bedoeld in artikel 3B.3a, lid 6 onder c Vuurwerkbesluit | ||||
Voeren van overleg inzake toestaan kortere termijn voor melding inzake tot ontbranding brengen vuurwerk als bedoeld in artikel 3B.4 lid 5 Vuurwerkbesluit | ||||
Adviseren inzake afwijking van voorschrift 1.8 bijlage I Vuurwerkbesluit met betrekking tot situering van ruimten waar consumentenvuurwerk aanwezig mag zijn. | ||||
Overige vormen van advisering inzake brandveiligheidsaspecten voor zover niet reeds vallend onder 7.1.1 tot en met 7.1.16 waaronder advisering mbt:
| In de Wet veiligheidsregio’s zijn algemene adviestaken opgenomen met betrekking tot brandweerzorg, brandpreventie, brandbestrijding en het voorkomen, beperken en bestrijden van ongevallen met gevaarlijke stoffen. Dit vormt de basis voor vele vormen van advisering van de brandweer (zie onder 7.1.1 en 7.1.2). Daarnaast zijn er een aantal adviestaken neergelegd in ‘bijzondere’ wetgeving, zoals bijvoorbeeld het Vuurwerkbesluit ( zie onder ……...). Voor zover het geven van advies vanuit de brandweer hier niet onder valt geeft dit ondermandaat de gelegenheid om namens het Dagelijks Bestuur advies te geven op het gebied van brandveiligheids- en milieuaspecten. | |||
Aanwijzen van functionarissen voor het rijden met optische en geluidssignalen (art 4 Regeling optische en geluidssignalen 2009) | Betreft alleen de aanwijzing van brandweerfunctionarissen Aanwijzing voor AGS, HoVD en RCvD is voorbehouden aan Regionaal Commandant | |||
Vaststellen van tarieven voor de bedrijfsschool/VOC/Safety Village met dien verstande dat een verhoging slechts het gevolg mag zijn van indexering van loon- en prijsontwikkeling + het verlenen van kortingen op basis van de door de reg cdt vastgestelde kortingsregeling | Tarieven moeten worden vastgesteld door Regionaal Commandant. De sectormanager incidentbestrijding, het afdelingshoofd vakbekwaamheid en de productmanager BHV mogen alleen kortingen geven op basis van door de Regionaal Commandant vastgestelde kortingsregeling. | |||
Adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crisis in de bij of krachtens de wet aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald (art 10 onder b Wet veiligheidsregio’s (WVR)) | ||||
Coördinatie van de maatregelen en voorzieningen die de gemeenten treffen met het oog op een ramp of crisis (art 36 WVR | Attributie aan de aangewezen coördinerend functionaris (in onze regio de Coördinerend gemeentesecretaris) | |||
Advisering van de deelnemende gemeenten bij een verbetering van de kwaliteit van de gemeentelijke rampbestrijdingstaken (art 5, lid 2 onder a Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant) | ||||
Advisering bij evenementenvergunningen (art 5, lid 2 onder b Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant) | In overleg met brandweer, GHOR, politie en andere mogelijk betrokken partijen. | |||
Aanwijzen van functionarissen voor het rijden met optische en geluidssignalen (art 4 Regeling optische en geluidssignalen 2009) | Betreft alleen de aanwijzing van functionarissen die niet door brandweer of GHOR aangewezen worden | |||
Het in rekening brengen van kosten en het versturen van rekeningen naar aanleiding van overeenkomsten die betrekking hebben op opleiden, trainen, oefenen | ||||
Het geven van dwingende instructies aan regionale piketfunctionarissen, nadat deze door het eigen college van b&w als regionaal piketfunctionaris zijn aangewezen. | ||||
Vaststellen van deelplannen en draaiboeken die betrekking hebben op de gemeentelijke processen ( zoals vastgelegd in de Operationele Hoofdstructuur), nadat de voorzitters van de Kennis en Beheerteams (KBT) zijn gehoord | ||||
Het maken van schriftelijke afspraken over de inzet van instellingen, zorgaanbieders, ambulancevervoerders en gezondheidsdiensten als bedoeld in artikel 33 lid 1 van de WVR (art 33 lid 2 WVR) | ||||
In overleg treden met een instelling of zorgaanbieder als bedoeld in artikel 33, lid 1 WVR indien de uitvoering van de geneeskundige hulpverlening of de voorbereiding daarop naar het oordeel van het bestuur van de veiligheidsregio tekortschiet (art 34, lid 1 WVR) | ||||
Het geven van een schriftelijke aanwijzing aan een instelling of zorgaanbieder als bedoeld in artikel 33, lid 1 WVR indien de uitvoering van de geneeskundige hulpverlening of de voorbereiding daarop naar het oordeel van het bestuur van de veiligheidsregio tekortschiet (art 34, lid 2 WVR (artikel 34, lid 2 WVR) | Geen verder mandaat, omdat het hier ingrijpende bevoegdheid betreft. | |||
Minister verzoeken om de nodige maatregelen te treffen indien de instelling of zorgaanbieder als bedoeld in artikel 34, lid 2 WVR in gebreke blijft (art 34, lid 3 WVR) | Geen verder mandaat, omdat het hier ingrijpende bevoegdheid betreft. | |||
Het toepassen van de maatregelen die door Onze Minister worden opgedragen, indien het gaat om de voorbereiding op de bestrijding van:
| ||||
Het uitoefenen van de bevoegdheden van de Voorzitter van de Veiligheidsregio als bedoeld in de artikelen 18, 30, 31, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 53 en 54, van de Wet publieke gezondheid | Voor de toepassing van artikel 34, lid 4, 47, 51, 55 en 56 is bij uitsluiting de voorzitter van de veiligheidsregio bevoegd. | |||
Het vaststellen van eisen waaraan vergunninghouder op grond van artikel 3 van de Wet ambulancezorg dient te voldoen ten aanzien van de meldkamer ambulancezorg (art 4, lid 3 Wet ambulancezorg) | ||||
Het adviseren van de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over vaststelling of wijziging eisen als bedoeld onder 8.2.1 (art 4, lid 4 Wet ambulancezorg | ||||
Aanwijzen functionarissen voor het rijden met optische en geluidssignalen (artikel 4 Regeling Optische en geluidssignalen 2009) |