Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zoeterwoude

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zoeterwoude houdende regels omtrent BRP Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen en aangehaakte gegevens Zoeterwoude 2019

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZoeterwoude
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zoeterwoude houdende regels omtrent BRP Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen en aangehaakte gegevens Zoeterwoude 2019
CiteertitelRegeling gegevensverstrekking basisregistratie personen en aangehaakte gegevens Zoeterwoude 2019
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen en aangehaakte gegevens Zoeterwoude 2018.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 3.8 van de Wet basisregistratie personen
  2. artikel 3.9 van de Wet basisregistratie personen
  3. artikel 156 van de Gemeentewet
  4. http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Zoeterwoude/CVDR617793/CVDR617793_1.html
  5. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=celex%3A32016R0679
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-03-201928-07-2020nieuwe regeling

19-03-2019

gmb-2019-69964

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zoeterwoude houdende regels omtrent BRP Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen en aangehaakte gegevens Zoeterwoude 2019

Burgemeester en wethouders van de gemeente Zoeterwoude;

 

Gelet op

  • de artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen (Wet BRP)

  • de Algemene verordening gegevensbescherming (Verordening (EU) 2016/679 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG);

  • artikel 156 Gemeentewet

  • Verordening gegevensverstrekking BRP Zoeterwoude 2018.

 

BESLUIT:

 

Vast te stellen de volgende:

 

Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen en aangehaakte gegevens Zoeterwoude 2019

Artikel 1 Verstrekkingen aan derden

Op grond van artikel 3.9 van de Wet basisregistratie personen kunnen gegevens worden verstrekt uit de basisregistratie aan derden die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente.

  • 1.

    Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 1 van dit reglement;

  • 2.

    Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 1 van dit reglement.

Artikel 2 Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

  • 1.

    Gelet op artikel 3.8 van de Wet BRP en gelet op artikel 6, lid 1 sub e van de algemene verordening gegevensbescherming, kunnen gegevens uit de basisregistratie personen van de gemeente Zoeterwoude aan organen van de gemeente Zoeterwoude worden verstrekt, als deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken;

  • 2.

    De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door systematische verstrekkingen en selectie;

  • 3.

    De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 2. De gegevens die worden verstrekt aan de organen zijn vermeld in bijlage 3.

Artikel 3 Terugmeldplicht

  • 1.

    Een medewerker / orgaan van de eigen gemeente die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de BRP, doet hiervan mededeling aan de gegevensbeheerder BRP.

  • 2.

    De gegevensbeheerder regelt de wijze waarop terugmeldingen door organen van de gemeente plaatsvinden en de wijze waarop deze meldingen worden afgehandeld. Hierbij wordt rekening gehouden met het bepaalde in artikel 2.34 van de Wet en de daaruit voortvloeiende uitvoeringsregelingen.

Artikel 4 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking

Aan medewerkers van de gemeente worden slechts telefonisch gegevens verstrekt als de identiteit van de verzoeker is vastgesteld en is gecontroleerd of het verzoek in overeenstemming is met het doel waarvoor de informatie wordt verzocht.

Artikel 5 Protocolplicht

  • 1.

    De gegevensbeheerder houdt gedurende twintig jaar volgend op de verstrekking aantekening van de verstrekking in overeenstemming met artikel 3.11 van de Wet.

  • 2.

    De gegevensbeheerder regelt de wijze waarop de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de protocolplicht worden uitgevoerd.

Artikel 6 Inwerkingtreding, intrekken oude regeling en citeertitel

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking met ingang van de datum van publicatie;

  • 2.

    De Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen en aangehaakte gegevens Zoeterwoude 2018 wordt ingetrokken met ingang van de dag van deze regeling;

  • 3.

    Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen en aangehaakte gegevens Zoeterwoude 2019.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 19 maart 2019.

De loco- burgemeester,

A.de Gans

De secretaris,

W.A.M. Zoetemelk-van der Hulst

Toelichting

Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Zoeterwoude 2019

 

Algemeen

Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de basisgegevens uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) te betrekken. Burgers hoeven sindsdien ook niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.

 

Wetgeving

Met ingang van 6 januari 2014 is het wettelijk kader voor de GBA vervangen door de Wet basisregistratie personen (Wet BRP. In deze wet worden het verwerken en de bescherming van persoonsgegevens (privacy) geregeld. Dit betreft alleen de gegevens, die juridisch deel uitmaken van de zogenaamde persoonslijst volgens de Wet BRP. De Uitvoeringswet AVG is niet van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens voor zover daarop de Wet BRP, de Kieswet of de Wet raadgevend referendum van toepassing is. De persoonsgegevens van de BRP vallen zowel onder de werking van de Wet BRP als onder de werking van de Europese algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

 

De gemeente verwerkt naast persoonsgegevens van de BRP in hetzelfde systeem zogenaamde ‘aangehaakte gegevens’. Deze gegevens zijn opgenomen in bijlage 2 van dit reglement. De rechtmatigheid van het verwerken en de bescherming van persoonsgegevens (privacy) van deze aangehaakte gegevens geregeld in de AVG en Uitvoeringswet AVG, maar vallen niet onder de werking van de Wet BRP.

 

Deze regeling gaat ook over de gegevensverstrekking door het college waarop de AVG van toepassing is, zoals de gegevensverstrekking vanuit een gemeentelijke gegevensbank of gegevensmagazijn.

 

Bevoegdheid college b&w

De wetgever laat het volgens artikel 3.8 van de Wet BRP aan het inzicht van de gemeenteraad over, om dit al dan niet voor het binnengemeentelijk gebruik van gegevens uit de basisregistratie te doen. Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang, is het noodzakelijk dat de gemeenteraad in het algemeen kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van de informatievoorziening, waarvan de persoonsinformatievoorziening deel uitmaakt.

 

De gemeenteraad heeft op 29 november 2018 in de “Verordening gegevensverstrekking BRP gemeente Zoeterwoude 2018” geregeld dat zowel de verstrekkingen aan derden als de verstrekkingen aan organen van de gemeente Zoeterwoude  overgelaten worden aan het college van burgemeester en wethouders. De Verordening BRP is in werking getreden op de datum waarop de AVG van kracht werd, namelijk 25 mei 2018.

 

Persoonsgegevens van ‘ eigen inwoners’

De verstrekking van persoonsgegevens uit de BRP van de inwoners van Zoeterwoude aan derden en aan de organen (medewerkers/afdelingen/domeinen/teams) van de gemeente Zoeterwoude wordt geregeld in deze regeling. Deze bevoegdheid vloeit voort uit artikel 3.8 van de Wet BRP. De grondslag voor het verwerken van zogenaamde ‘ aangehaakte gegevens’ is te vinden in artikel 6 lid 1 sub e van de AVG. Deze verordening regelt alleen het verstrekken van gegevens van personen die in deze gemeente ingeschreven zijn of die tot hun overlijden in deze gemeente ingeschreven waren.

 

Deze regeling gaat niet over de gegevensverstrekking door het college die al is geregeld in de Wet BRP zelf, zoals bedoeld in hoofdstuk 3, paragraaf 2, van de Wet BRP.

 

Gegevens van ‘ niet- inwoners’

De minister van BZK verstrekt de gemeente, voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Zoeterwoude woonachtig zijn. Dit zijn dus personen die in een andere gemeente in Nederland wonen of zijn ingeschreven in het Register Niet Ingezetenen (RNI). Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Zoeterwoude op grond van artikel 3.2 Wet BRP (meest recente besluit van 26 juni 2018, kenmerk 2018-0ooo. Dit is een zogenaamde GABA-aansluiting op de landelijke basisregistratie personen. GABA betekent: Gemeente Als Buitengewoon Afnemer.

De gegevens die ontvangen worden via deze GABA-aansluiting worden opgeslagen in het gemeentelijke zaaksysteem/gegevensmagazijn.

 

Distributie van persoonsgegevens

De medewerkers van de gemeente raadplegen of gebruiken persoonsgegevens van personen die niet in de gemeente ingeschreven zijn via GBA-V. Voor personen die wel in deze gemeente ingeschreven zijn raadplegen of gebruiken zij de GBA. In de toekomst zullen de medewerkers van alle andere afdelingen dan Burgerzaken alle persoonsgegevens gebruiken en raadplegen via het gegevensmagazijn. Voor sommige afdelingen van de gemeente is dit al gerealiseerd. De gegevensbeheerder regelt de distributie volgens bijlage 2 van dit reglement.

 

In bijlage 3 zijn voor wat betreft de GBA/BRP dezelfde gegevens opgenomen als in het autorisatiebesluit van de minister, zodat de medewerkers voor alle personen die geregistreerd zijn in de BRP dezelfde GBA/BRP gegevens kunnen inzien en gebruiken. Daarnaast kunnen sommige afdelingen ook zogenaamde ‘aangehaakte gegevens’ inzien, voor zover die gegevens noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de werkzaamheden.

 

Begripsbepalingen

De begrippen uit de Wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van deze regeling, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wet BRP. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene en derde.

 

Basisregistratie

Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale GBA-V door de gemeente beheerde GBA-voorzieningen.

 

Orgaan

Een onderdeel van de gemeentelijke organisatie van Zoeterwoude. Dit kan een medewerker zijn, maar ook een groep personen (team, domein of afdeling).

Derde

Een derde volgens de Wet BRP is elk natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene zelf en elk rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.

 

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Verstrekking aan derden

Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang

De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden al voorzien in de Wet BRP. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is de gemeente bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente Zoeterwoude. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die die werkzaamheden uitvoeren.

 

Derden met schriftelijke toestemming

Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een maatschappelijk belang, is het ook mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, wanneer deze voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.

 

Beperkte set aan gegevens

Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de Wet BRP kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden. Het gegeven ‘ Burgerlijke staat’ is een aangehaakt gegeven. Bovendien worden de gegevens alleen verstrekt wanneer de gegevens niet op een andere manier verzameld kunnen worden. Bijvoorbeeld door betrokkene zelf bij een oproep op internet/flyer.

 

Geheimhouding

Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van artikel 3.21 Wet BRP verzocht heeft om verstrekkingsbeperking/geheimhouding.

 

Dit artikel regelt de verstrekking van persoonsgegevens van inwoners van Zoeterwoude aan medewerkers en/of teams van de gemeente Zoeterwoude. Daarbij geldt de voorwaarde dat slechts gegevens worden verstrekt die noodzakelijk zijn voor de goede vervulling van de gemeentelijke of wettelijke taak van de betreffende organen (zie artikel 3.8, tweede lid, van de Wet BRP). 

 

In bijlage 2 van deze regeling wordt een opsomming opgenomen van alle gegevens, die aangemerkt worden als zogenaamd ‘aangehaakt gegeven’. De grondslag voor het verwerken van deze aangehaakte gegevens is artikel 6, lid 1 sub e van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). In bijlage 1 wordt geregeld voor welke taken en op welke wijze de verschillende gemeentelijke teams/domeinen de gegevens verstrekt krijgen.

 

Artikel 2 Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

Deze regeling gaat ook over de gegevensverstrekking door het college waarop de AVG van toepassing is, zoals de gegevensverstrekking vanuit een gemeentelijke gegevensbank of gegevensmagazijn.

Met organen van de gemeente wordt bedoeld: medewerkers, teams, domeinen van de gemeente Zoeterwoude. 3. De wijze van verstrekken aan deze organen wordt geregeld in bijlage 2. De gegevens die worden verstrekt aan de organen zijn vermeld in bijlage 3.

 

Rechtstreekse toegang tot de BRP

Met rechtstreekse toegang wordt gedoeld op de mogelijkheid dat geautoriseerden als raadpleger de beschikking krijgen over een inzagescherm. Hierop kunnen zij rechtstreeks de persoonsgegevens bekijken die zij nodig hebben voor de uitvoering van hun taken. De medewerker krijgt toegang, nadat hij/zij een geheimhoudingsverklaring heeft ondertekend als onderdeel van zijn autorisatieaanvraag. De mogelijkheid om persoonsgegevens te wijzigen, te corrigeren, te actualiseren of te muteren is hiervan uitdrukkelijk uitgesloten.

 

Authentieke gegevens en verplicht gebruik

Wanneer een bestuursorgaan een persoonsgegeven gebruikt bij de uitvoering van zijn taken en dat gegeven is als authentiek gegeven opgenomen in de BRP, is hij sinds 1 januari 2010 verplicht dat gegeven uit de BRP te gebruiken. Deze regeling geldt ook voor organen van de gemeente.

 

Artikel 3 Terugmeldplicht

Voor het functioneren van de overheid is de kwaliteit van de BRP van essentieel belang. Hoge kwaliteit kan alleen bereikt worden als bestuursorganen melding maken van onjuiste gegevens. Indien een orgaan van de gemeente is geautoriseerd om bepaalde BRP-gegevens te ontvangen, dan is hij verplicht om bij gerede twijfel aan de juistheid een terugmelding te doen.

Dit is verplicht volgens in artikel 2.34 van de Wet BRP.

 

Artikel 4 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking

Omdat altijd de identiteit van de verzoeker moet kunnen worden vastgesteld, is telefonische verstrekking aan derden niet gewenst. Natuurlijk moet er wel een mogelijkheid zijn om aan organen van de gemeente telefonisch gegevens te verstrekken. Ondanks dat de meeste medewerkers als raadpleger rechtstreekse toegang tot de BRP zullen hebben, is het in het belang van betrokkene en de gemeente, dat een mondelinge verificatie kan plaatsvinden. Hierbij moet de medewerker die gevraagd wordt gegevens te verstrekken wel eenduidig vaststellen met wie hij/zij te maken heeft en dat het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd overeenstemt met de autorisatie van de verzoeker. Met ander woorden: vooral bij telefonische verstrekking aan collega’s van andere afdelingen mogen niet meer gegevens worden verstrekt dan waar verzoeker recht op heeft. Bij twijfel kan de privacybeheerder BRP worden ingeschakeld.

Ook aan collega’s van andere gemeenten kan worden verstrekt. Voorwaarde is dat niet direct informatie wordt verstrekt, maar dat wordt teruggebeld via het algemene nummer van de verzoekende gemeente. Ook hier moet er zekerheid bestaat dat het een collega van burgerzaken is en dat de gegevens noodzakelijk zijn voor de betreffende taak (bijvoorbeeld geboorte- of overlijdensaangifte, afgifte reisdocument aan minderjarige).

Indien de ingeschrevene over wie gegevens gevraagd worden een verstrekkingsbeperking heeft, dan wordt extra zorgvuldigheid verlangd. Bij twijfel wordt geen informatie verstrekt.

 

Artikel 5 Protocolplicht

Protocollering is het houden van aantekening van een verstrekking. Protocolleren heeft tot doel om uitvoering te kunnen geven aan het in artikel 3.22 Wet BRP geregelde recht van de burger op mededeling betreffende de verstrekkingen die over hem zijn gedaan. Er wordt vastgelegd welke gegevens zijn verstrekt, aan wie de gegevens zijn verstrekt, waarom verstrekking heeft plaatsgevonden, door wie de gegevens zijn verstrekt, en de data waarop al deze handelingen werden verricht. Op deze wijze is altijd herleidbaar (en dus controleerbaar) hoe met verstrekking van deze gegevens wordt omgegaan.

 

Gegevensverstrekking in het kader van de veiligheid van staat of de voorkoming, opsporing en vervolging van strafbare feiten worden niet geprotocolleerd.

 

Bijlage 1 behorend bij artikel 1 Regeling gegevensverstrekking BRP en aangehaakte gegevens

Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 Wet BRP verzocht heeft om geheimhouding.

Gewichtig maatschappelijk belang BRP

Categorie derde BRP

Bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden inwoners. Tegengaan analfabetisme.

Bibliotheken

Terugvinden van nabestaanden i.v.m. begraven en cremeren van inwoners van de gemeente Zoeterwoude

 

Niet-gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen

Maatschappelijke dienstverlening

Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op het terrein van

Algemene en geestelijke gezondheidszorg

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Kinderopvangwerk

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Jeugdwelzijnswerk

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Ouderenzorg

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Gehandicaptenzorg

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Sociale werkvoorziening

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Sociaal – Juridische zorgverlening

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Schuldhulpverlening

Schuldhulpverleningsinstanties

Bevorderen inburgering

Niet-gemeentelijke inburgeringbureaus

Migrantenhulp

Migrantenorganisaties in de gemeente

Eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonfraude

Woningcorporaties

Patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en innen van rekeningen i.v.m. de verleende zorg

Ziekenhuizen

Uitvoering geven aan een verdrag of een besluit van een volkenrechtelijke organisatie dat die in de verstrekking van gegevens voorziet.

Een overheidsorgaan van, dan wel een persoon of organisatie gevestigd in een land binnen de Europese Unie

Het dienen van een Nederlands publiek belang

Een overheidsorgaan gevestigd in een land binnen de Europese Unie

Het dienen van een Nederlands publiek belang

Buitenlandse Rechtspersonen, gevestigd in een land binnen de Europese Unie, voor sociale zekerheid

 

Bijlage 2  

Deze bijlage 2 hoort bij artikel 2 van de Regeling BRP en aangehaakte gegevens Zoeterwoude 2019 en bevat een opgave van de organisatieonderdelen en de taken die deze uitvoeren waarvoor gegevens uit de BRP kunnen worden verstrekt.

 

Bijlage 3 hoort bij artikel 2 van de Regeling BRP en aangehaakte gegevens Zoeterwoude 2019 en bevat een overzicht van de gegevens die verstrekt kunnen worden voor de uitvoering van de taken zoals die genoemd zijn in bijlage 2. Wanneer dit een ‘ aangehaakt gegeven’ betreft is het gegeven vermeld in rood.

1

2

3

4

 5

Organisatie-onderdeel

Taakveld/ taakgroep

Taakomschrijving

Doelgroep

Rechtmatige grondslag

 

 

 

 

 

Bestuurssecretariaat, domein Concern en bestuurszaken

Jubilarissen/ jubilea, Koninklijke onderscheidingen, veteranen, leefbaarheid woonomgeving

Jubileaoverzichten:

50, 60, 65 en 70-jarige huwelijken;

90, 100, 100+ jarigen;

Koninklijke onderscheidingen;

(oorlogs)veteranen uitnodigen.

Het peilen van de mate van leefbaarheid onder de inwoners van de gemeente.

Personen die aan jubilea criteria voldoen en/of voorgedragen zijn voor een onderscheiding.

Veteranen.

Personen die uitgenodigd worden om deel te nemen aan een onderzoek naar leefbaarheid in de gemeente.

Lokale taak.

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zoeterwoude houdende regels omtrent basisregistratie Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen en aangehaakte gegevens Zoeterwoude 2018

Burgerzaken,

domein Samenleving

Verkiezingen

Organisatie verkiezingen en referenda.

Verifiëren van persoonsgegevens van de volmacht verlener en gemachtigde. Controle of degene aan wie volmacht wordt gegeven niet al twee volmachten van anderen heeft.

Stembureauleden.

Een persoon die gemachtigd is namens een andere persoon een stem uit te brengen bij de verkiezingen.

Kieswet (E4)

Burgerzaken, domein Samenleving

Burgerlijke Stand

Onderzoek in verband met het opmaken van een akte van de burgerlijke stand. Registreren gegevens, verstrekken van afschriften/uittreksels en verklaringen.

Personen waarvan gegevens noodzakelijk zijn voor het correct uitvoeren van werkzaamheden t.b.v. de burgerlijke stand.

Boek 1 en Boek 10 BW, Wet op de lijkbezorging

Burgerzaken, domein Samenleving

Uitvoering basisregistratie personen, reisdocumenten, rijbewijzen, VOG

Onderzoek in verband met het bijhouden van de BRP. Registreren gegevens, verwerken mutaties en aanvragen van documenten en verklaringen.

Ingeschrevenen die gerelateerd zijn aan een in de gemeente ingeschreven persoon van wie gegevens worden onderzocht.

Personen die een verzoek indienen om een document of verklaring.

Wet basisregistratie personen, Wet op de justitiële documentatie en op de verklaringen omtrent het gedrag, paspoortwet, Reglement Rijbewijzen

Burgerzaken, domein Samenleving

Naturalisatie en optie

Behandelen verzoeken tot naturalisatie of optie.

Verzoekers om naturalisatie of optie. Kinderen van verzoekers die in het verzoek worden betrokken.

Wet op het Nederlanderschap, besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap

Burgerzaken, domein Samenleving

Begraafplaats

Behandelen verzoeken, meldingen en aanvragen voor graven. Uitvoering van de Wet op de lijkbezorging. Communicatie met beheerder begraafplaats. Heffing grafrechten.

Overledenen, erfgenamen en uitvaartverzorger.

Wet op de lijkbezorging, Verordening beheer en gebruik algemene begraafplaats

Burgemeester, bestuurssecretariaat

Bijzondere opneming psychiatrische ziekenhuizen

Opname personen in psychiatrisch ziekenhuis, op de hoogte stellen van wettelijk vertegenwoordiger of naaste familie, inlichten van de inspecteur van het Staatstoezicht op de volksgezondheid en de officier van justitie.

Personen die in bewaring zijn gesteld. Echtgenoten, wettelijke vertegenwoordiger of naaste familie van de persoon die in bewaring is gesteld.

Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (BOPZ)

Zorg, Werk, Inkomen,

domein Samenleving

Gehandicapten-parkeerkaarten

Behandelen aanvragen gehandicapten-parkeerkaarten

Personen die een gehandicapten-parkeerkaart hebben aangevraagd of aan wie deze is verleend.

Gehandicapten parkeerregeling,

Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

Maatschappelijk Beleid, domein Samenleving

Welzijnsbezoeken

De uitvoering van welzijnsbezoeken

Inwoners van 75 jaar en ouder.

Wet maatschappelijke ondersteuning

Zorg, Werk, Inkomen, domein Samenleving

WMO, Uitkeringen, schuldhulpverlening, voorzieningen gehandicapten, maatschappelijke ondersteuning, zorg voor ouderen en jongeren

Maatschappelijke zorg. Behandelen aanvragen, toekennen voorzieningen en uitkeringen. Ondersteuning, participatie en jeugdzorg. Sociale Werkvoorziening.

Personen die een aanvraag hebben ingediend of in aanmerking komen voor een Wmo-voorziening.

Jeugdwet, Participatiewet, Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), Wajong, Besluit bijstandverlening zelfstandigen, Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw), wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz); wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen (Wkkp)

Opsporings-ambtenaren, domein Samenleving

Uitkeringen

Het terugvorderen en verhalen van kosten van uitkeringen voortvloeiend uit de Participatiewet. het opleggen van boetes en maatregelen in verband met overtredingen van regelgeving op het gebied van de Participatiewet.

Controle ter voorkoming en nemen maatregelen bij misbruik, plegen strafbare feiten en fraude

Personen die een betalingsverplichting hebben tegenover de gemeente, personen die een boete opgelegd hebben gekregen en personen van wie gegevens nodig zijn in het fraudeonderzoek voortvloeiend uit de Participatiewet.

Participatiewet, Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), Wajong, Besluit bijstandverlening zelfstandigen, Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw), wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz); wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen (WKKP).

Opsporings-ambtenaren,

Team Vergunningen, Handhaving en Veiligheid, domein Ruimte

Buitengewone opsporingsambtenaren en toezichthouders.

Het opsporen van strafbare feiten, voor zover de opsporingsambtenaar daartoe door de gemeente is aangewezen. Het werkgebied betreft bv. hondenbeleid, verkeersveiligheid, afval, milieu.

Personen van wie gegevens nodig zijn voor de opsporing van strafbare feiten, gepleegd in openbare ruimten. Personen die een bestuurlijke strafbeschikking krijgen opgelegd. Verdachten die door de gemeentelijke opsporingsambtenaren worden verbaliseerd.

Besluit van de Minister van Veiligheid en Justitie tot aanwijzing van buitengewoon opsporingsambtenaren.

Aanwijzingsbesluit Toezichthouder van het gemeentebestuur.

Team buitenruimte, domein Ruimte

Verkeersveiligheid

Het vergroten van de verkeersveiligheid door de doelgroepen de mogelijkheid te geven deel te nemen aan verkeersveiligheid bevorderende acties.

Behandelen aanvragen gehandicapten-parkeerplaats.

Personen die in aanmerking komen deel te nemen aan acties ter bevordering van de verkeersveiligheid.

Personen die een gehandicapten-parkeerplaats hebben aangevraagd.

Lokale taak,

Provinciaal verkeer- en vervoerplan Zuid-Holland, APV, ouderenbeleid

Maatschappelijk beleid, domein Samenleving en SP71.

Leerlingenvervoer en leerplicht

Vergoeding kosten leerlingenvervoer, regelen van vervoer en leerplichtadministratie.

Controle op absoluut en relatief schoolverzuim van leerplichtige jongeren.

Leerplichtigen en ouders/verzorgers.

Wet op het primair onderwijs, leerplichtwet, wet op het voortgezet onderwijs, wet educatie en beroepsonderwijs, wet op de expertisecentra

Ruimtelijke ontwikkeling + Ruimtelijk Beheer,

Domein Ruimte

Omgevingsvergunning

Behandelen aanvragen van vergunningen en meldingen op het terrein van bouwen, ruimte, natuur, monumenten en milieu.

Personen die een aanvraag om een omgevingsvergunning hebben ingediend, personen aan wie een dergelijke vergunning is verleend of die een gebruiksmelding hebben gedaan.

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, Woningwet, Huisvestingswet, besluit brandveilig gebruik bouwwerken, Wet milieubeheer, APV

Vergunningen handhaving en veiligheid, domein Ruimte

Algemene Plaatselijke Verordening (APV)

Behandelen vergunningen en meldingen APV, winkeltijden, drank-en horeca, kansspelen

Personen aan wie een ontheffing op grond van de Winkeltijden is verleend of die een ontheffing hebben aangevraagd. Exploitanten en leidinggevenden van een horeca/slijtersbedrijf die een drank/ horecavergunning hebben aangevraagd. Minderjarige kinderen van exploitanten of leidinggevenden van een horeca of slijtersbedrijf.

Personen die een vergunning op grond van de Wet op de kansspelen aanvragen. Leidinggevenden van een inrichting waarin een of meerdere speelautomaten aanwezig zijn.

Personen die op grond van de APV een aanvraag of melding doen of moeten doen.

APV, winkeltijdenwet, gemeentelijke legesverordening, drank- en horecawet, wet op de kansspelen

Burgerzaken/KCC, domein Samenleving

Gevonden voorwerpen

Al het mogelijke doen om de rechtmatige eigenaar te traceren.

Personen van wie wordt vermoed dat hij de eigenaar is van een gevonden voorwerp,

de vinder van een voorwerp.

Boek 5 Burgerlijk Wetboek, Besluit gevonden voorwerpen

Vergunningen, handhaving en veiligheid, domein Ruimte

Crisisbeheersing / rampenbestrijding

Verstrekken van slachtofferinformatie tijdens en na een crisissituatie. Het betreft een samenwerking tussen gemeenten, geneeskundige hulpverlening en de politie.

Een persoon die slachtoffer is van een ramp en van wie gegevens moeten worden opgenomen.

Wet veiligheidsregio’s

Team informatie, domein Concern en bestuurszaken

Registratie zaken

Registratie van zaken en dispensatie niet-openbare archiefstukken

 

Archiefwet

Team Ontwikkeling fysieke leefomgeving, domein Ruimte

Tijdelijke verhuurvergunning,

Huisvesting

Behandelen van aanvragen voor huisvestings-vergunningen, verhuurvergunningen, heffen van leges

Personen die een verzoek hebben ingediend voor een huisvestings-vergunning, verhuurvergunning, woningonttrekking, urgentietoekenning, woningtoewijzing.

Leegstandswet

Huisvestingswet

Service Eenheid Financiën SP71

Gemeentelijke financiële administratie

Innen en betalen facturen, innen gemeentelijke belastingen en heffingen

 

 

Service Eenheid Personeelszaken SP71

Pensioenen raadsleden, wethouders en wachtgelden gemeentepersoneel

Behandelen van aanvragen en registratie van pensioenen en wachtgelden aan gemeenteambtenaren, wethouders en raadsleden.

Raadsleden, wethouders, gemeenteambtenaren en hun gerelateerden.

Ambtenarenwet, gemeentewet, Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers, rechtspositieregeling, rechtspositiebesluit raad- en commissieleden, Collectieve arbeidsvoorwaarden-regeling, Grondwet.

Service Eenheid Juridische Zaken SP71

Ondersteuning

Ondersteuning bij juridische zaken

Personen die betrokken zijn bij een bezwaar- of beroepsprocedure.

Diverse wetgeving

DIV, domein Concern en bestuurszaken

Dispensatie niet openbare archiefstukken

Behandelen van aanvragen om inzage in niet openbare gemeentelijke archiefstukken.

Personen van wie gegevens in een archiefstuk voorkomen en van wie gegevens moeten worden geverifieerd om te kunnen bepalen of het archiefstuk openbaar gemaakt kan worden.

Archiefwet 1995

BSGR en team Financiën SP71

Gemeentelijke belastingen en heffingen

Innen van belastingen, rechten en heffingen

Personen ten aanzien van wie een gemeentelijke heffing, leges of belasting wordt geheven of wordt ingevorderd.

Gemeentewet; Wet milieubeheer

BSGR en team Financiën SP71

Waardering onroerende zaken

Het verlenen van beschikkingen voor het vaststellen van de waarde van een onroerende zak. Voor het toesturen van de beschikkingen.

Personen die eigenaar, huurder of vruchtgebruiker zijn van een onroerende zaak.

Wet waardering onroerende zaken