Organisatie | Lisse |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen gemeente Lisse |
Citeertitel | Beleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen gemeente Lisse |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-03-2019 | 20-03-2019 | Nieuwe regeling | 12-03-2019 |
Het doel van de beleidsregels is om:
particulieren, bedrijven, netwerkbeheerders en aanbieders van oplaadinfrastructuur duidelijkheid te geven over de criteria en voorwaarden waaronder de gemeente medewerking verleent aan het plaatsen van oplaadinfrastructuur in de openbare ruimte en het aanwijzen van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen;
Deze beleidsregels zijn alleen van toepassing op publieke oplaadpalen en andere oplaadinfrastructuur in de openbare ruimte op of aan de openbare weg. De gemeente Lisse neemt hierin de volgende positie in: De gemeente verleent medewerking (in facilitaire zin) aan verzoeken van aanvragers. De gemeente verleent privaatrechtelijke toestemming onder voorwaarden, die worden neergelegd in een overeenkomst met de aanbieder. De gemeente ontvangt de meldingen in het kader van de Algemene Verordening ondergrondse infrastructuur Lisse 2016 en is het bevoegd orgaan voor het nemen van verkeersbesluit(en) tot aanwijzing van parkeerplaatsen voor het laden van elektrische voertuigen.
Ingevolge artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht
Is het college bevoegd tot het vaststellen van beleidsregels met betrekking tot een hem toekomende of onder zijn verantwoordelijkheid uitgeoefende, dan wel door hem gedelegeerde bevoegdheid.
Ingevolge de artikelen 15, eerste lid juncto 18, eerste lid sub d Wegenverkeerswet 1994 en Artikel 12 Besluit Bepalingen inzake wegverkeer is het college bevoegd een verkeersbesluit te nemen voor het aanwijzen van parkeerplaatsen ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen.
Wanneer de gemeente toestemming geeft voor het plaatsen van een oplaadpaal of andere oplaadinfrastructuur op of aan de weg, dan wijst de gemeente in een Verkeersbesluit de parkeerplaats(en) bij de oplaadvoorziening aan als parkeerplaats voor alléén het opladen van elektrische voertuigen. Het college wijst de betreffende parkeerplaats(en) aan door middel van het plaatsen van de verkeersbord E4 met onderbord ‘alléén opladen elektrische voertuigen’ (of ‘opladen elektrische voertuigen’), bijvoorbeeld zoals onderstaand.
Als twee parkeerplaatsen naast elkaar worden gereserveerd voor het opladen van elektrische voertuigen, worden de borden voorzien van een onderbord met twee pijlen die wijzen naar deze parkeerplaatsen:
Algemene verordening ondergrondse infrastructuur
Voor het aansluiten van oplaadpalen en/of andere oplaadinfrastructuur op het elektriciteitsnetwerk in de openbare ruimte op of aan de weg is op grond van de Algemene verordening ondergrondse infrastructuur gemeente Lisse (AVOI) 2016 ook een melding, vergunning of ontheffing nodig. De aanvrager van de oplaadinfrastructuur is verantwoordelijk voor de melding of de aanvraag van de benodigde vergunningen en/of ontheffingen.
3.2 Aanvraag ontheffing/vergunning en verkeersbesluit
Een verzoek om toestemming voor het plaatsen van een of meerdere oplaadpalen en/of oplaadinfrastructuur op of langs de openbare weg (op gemeentegrond) en het verzoek tot het nemen van een verkeersbesluit waarbij een of meerdere parkeerplaatsen worden aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen kan alleen worden ingediend door de aanbieder van oplaadpalen en/of oplaadinfrastructuur.
3.3 Aanvraag locatie oplaadpaal/-infrastructuur/weigering vergunning/ontheffing
Een verzoek om toestemming en een aanvraag om een verkeersbesluit voor een locatie voor het plaatsen van een oplaadpaal en/of oplaadinfrastructuur bevat een foto en tekening op schaal van de betreffende locatie, waarop de exacte plek van de gewenste oplaadpaal en/of oplaadinfrastructuur en de aan te wijzen parkeerplaats(en) zijn aangegeven. Het college verleent geen medewerking aan het realiseren van de gevraagde oplaadinfrastructuur, als potentiële gebruikers mogelijkheden hebben om hun elektrische voertuigen op eigen terrein te (laten) parkeren en op te laden.
3.5 Definitieve locatie oplaadpaal/-infrastructuur
Het college bepaalt in overleg met de aanvrager de definitieve locatie van de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur en de aan te wijzen parkeerplaats(en). Het college toetst hierbij aan de volgende criteria:
In beginsel wordt er bij een nieuw te realiseren oplaadpaal en/of oplaadinfrastructuur één parkeerplaats aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen.
Het college besluit om direct twee parkeerplaatsen aan te wijzen. Dit houdt in dat direct in college besluiten ook een tweede parkeerplaats aan te wijzen. Het college heeft hiervoor twee mogelijkheden:
Het verkeersbesluit twee parkeerplaatsen worden aangewezen. De feitelijke realisering van de tweede oplaadplaats kan worden uitgesteld tot er voldoende vraag is.
De aanvrager toont aan de hand van het aantal uren dat de oplaadpaal en/of oplaadinfrastructuur effectief in gebruik is geweest en/of aan de hand van nieuwe verzoeken van potentiële gebruikers aan dat er behoefte bestaat aan een tweede parkeerplaats.
3.7 Plaatsing en beheer oplaadpaal/-infrastructuur
De verzoeker om toestemming voor het plaatsen van een oplaadpaal en/of oplaadinfrastructuur is tevens de beheerder hiervan. De beheerder is verantwoordelijk voor realisatie, beheer, onderhoud en exploitatie van de oplaadpaal en/of oplaadinfrastructuur en neemt alle kosten hiervan voor zijn rekening. De kosten ter bescherming van de oplaadpaal en/of oplaadinfrastructuur (hekjes, biggenruggen ed.) zijn ook voor rekening van de beheerder. De gemeente aanvaard geen enkele aansprakelijkheid als gevolg van de aanwezigheid en anderszins van de laadpalen en legt dit als voorwaarde vast in de overeenkomst met de verzoeker.
De beheerder van de oplaadpaal en/of oplaadinfrastructuur is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar voor gebruikers, hulpdiensten en gemeente Lisse in het geval van vragen, storingen en calamiteiten. De telefoonnummers van de storingsdienst en de helpdesk zijn vermeld op de oplaadpaal en/of oplaadinfrastructuur. Dit neemt de gemeente ook op in de overeenkomst met de aanvrager als voorwaarde.
3.10 Openbaarheid oplaadpaal/-infrastructuur
De oplaadpaal en/of oplaadinfrastructuur is 24 uur per dag en 7 dagen per week openbaar toegankelijk, in die zin dat deze voor iedereen te gebruiken is voor het opladen van zijn / haar elektrische voertuig. De beheerder zorgt, voor zover mogelijk, voor actuele informatie richting gebruikers over de aanwezigheid en beschikbaarheid van het oplaadpunt. De gemeente en verzoeker/aanbieder sluiten een overeenkomst waarin toestemming wordt verleend voor plaatsing van de laadpaal onder (onder andere) deze voorwaarde.
3.11 Interoperabiliteit/Uniformiteit
Het oplaadpunt is inter-operabel conform de landelijke en internationale afspraken, waaronder de uitwisselbaarheid van laadpassen en het gebruik van standaard stekkers. De gemeente en verzoeker/aanbieder sluiten een overeenkomst waarin toestemming wordt verleend voor plaatsing van de laadpaal onder (onder andere) deze voorwaarde.
Om te bereiken dat elektrische vervoertuigen ook aan de bron geen CO2-uitstoot veroorzaken, mag de beheerder van de oplaadpalen en/of andere oplaadinfrastructuur alleen gegarandeerd groene stroom (laten) leveren. De gemeente kan de beheerder verzoeken dit aan te tonen. De gemeente en verzoeker/aanbieder sluiten een overeenkomst waarin toestemming wordt verleend voor plaatsing van de laadpaal onder (onder andere) deze voorwaarde.
De beheerder is aansprakelijk voor alle schade die door het gebruik van de oplaadpaal en/of oplaadinfrastructuur of anderszins aan derden wordt veroorzaakt. De gemeente Lisse is op geen enkele wijze aansprakelijk voor eventuele schade die door de oplaadpaal en/of oplaadinfrastructuur is veroorzaakt. De beheerder vrijwaart de gemeente Lisse voor elke aansprakelijkheid. De beheerder verzekert zich voor eventuele schade voor minimaal een bedrag van € 1.000.000,- per gebeurtenis. De gemeente Lisse wordt door de beheerder in het bezit gesteld van een kopie van de betreffende verzekeringspolis. De gemeente en verzoeker/aanbieder sluiten een overeenkomst waarin toestemming wordt verleend voor plaatsing van de laadpaal onder (onder andere) deze voorwaarde.
Het college ziet toe op het juiste gebruik van de aangewezen parkeerplaats(en) en kan indien nodig handhavend optreden. Het juiste en enig toegestaan gebruik is: als een elektrische voertuig met de kabel aangesloten is aan de oplaadpaal en/of oplaadinfrastructuur. Daarnaast wordt ook gehandhaafd op de parkeervergunning, parkeerschijfzone en andere beperkingen die voor alle bestuurders van motorvoertuigen gelden. Een en ander conform publiekrechtelijke mogelijkheden en beperkingen.
3.17 Intrekken toestemming plaatsen laadpalen en verkeersbesluit
Indien de beheerder van de oplaadpaal en/of oplaadinfrastructuur zich niet houdt aan de voorwaarden verbonden aan de toestemming en zoals neergelegd in de overeenkomst, kan het college de toestemming intrekken. De gemeente en verzoeker/aanbieder sluiten een overeenkomst waarin toestemming wordt verleend voor plaatsing van de laadpaal onder (onder andere) deze voorwaarde. Het college kan in dat geval ook het verkeersbesluit, waarbij de parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen zijn aangewezen, intrekken.
Het college kan de toestemming en/of het verkeersbesluit tevens intrekken, wanneer er in de praktijk niet of nauwelijks gebruik wordt gemaakt van de oplaadpaal en/of oplaadinfrastructuur. Het is niet gewenst dat daardoor een of meerdere parkeerplaatsen (nagenoeg) geheel onbenut blijven.
In deze gevallen heeft de beheerder het recht en de plicht de oplaadpaal en/of oplaadinfrastructuur binnen een door het college aan te geven termijn te verwijderen. De beheerder dient alsdan de parkeerplaats(en) in de oorspronkelijke staat terug te brengen. Alle hiermee verband houdende kosten zijn voor rekening van de beheerder.
Het college kan de toestemming ook wijzigen of intrekken, indien er een wegreconstructie plaatsvindt als gevolg waarvan de aangewezen parkeerplaatsen zullen verdwijnen. In dat geval zal de gemeente Lisse samen met de beheerder bezien of er een alternatieve locatie voor een oplaadpaal en/of oplaadinfrastructuur met bijbehorende parkeerplaats(en) in de directe nabijheid mogelijk is. Kosten hiervoor zijn voor rekening van de gemeente Lisse, wanneer de wegreconstructie plaatsvindt binnen 5 jaar na afgifte van de ontheffing/Vergunning. Kosten zijn voor rekening van de beheerder, wanneer de wegreconstructie later dan 5 jaar na afgifte van de ontheffing/Vergunning plaatsvindt. De gemeente en verzoeker/aanbieder sluiten een overeenkomst waarin toestemming wordt verleend voor plaatsing van de laadpaal onder (onder andere) deze voorwaarde.
3.19 Bijzondere omstandigheden
Het college beseft dat de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden en oplaadinfrastructuur nieuw en nog volop in ontwikkeling zijn. Met deze beleidsregels wil het college duidelijkheid verschaffen over de voorwaarden, criteria en condities die van toepassing zijn op het realiseren van oplaadpalen en/of oplaadinfrastructuur in de gemeente.
In specifieke, bijzondere of onvoorziene omstandigheden kan het college besluiten van deze beleidsregels af te wijken.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouder van Lisse in haar vergadering van 12 maart 2019.
De gemeentesecretaris,
J.Schellevis
De burgemeester,
A.W.M.Spruit
Toelichting bij de beleidsregels hoofdstuk 3
Elektrische voertuigen: het gaat hierbij om alle voertuigen die op de openbare weg mogen rijden, geheel of gedeeltelijk op elektriciteit kunnen rijden en voorzien zijn van een stekker om op te laden, niet zijnde fietsen en snor-/bromfiets. Veelal zal het gaan om volledig elektrische auto’s of plug-in hybride elektrische auto’s, maar het kan bijvoorbeeld ook gaan om andere voertuigen, zoals gehandicaptenvoertuigen, motoren, trikes en quads die de parkeerplaatsen voor auto’s gebruiken.
Verzoek om toestemming en aanvraag verkeersbesluit
Het is de bedoeling dat de aanbieder van de oplaadinfrastructuur de formele aanvraag voor het verkeersbesluit indient. Wanneer een bewoner of bedrijf bij de gemeente aanklopt voor het plaatsen van een oplaadpaal of andere oplaadinfrastructuur op of aan de openbare weg, zal de gemeente hen doorverwijzen naar de aanbieders van oplaadinfrastructuur. De aanbieder van de oplaadinfrastructuur dient de aanvraag in bij de gemeente.
Bewoners of bedrijven kunnen niet zelf een verzoek om toestemming indienen voor een oplaadpaal op of aan de weg en een verkeersbesluit tot het aanwijzen van de bijbehorende parkeerplaats(en) aanvragen. Dit ter voorkoming van de mogelijke gedachte bij de bewoners of bedrijven dat zij daarmee het exclusieve recht krijgen op het gebruik van de betreffende oplaadpaal / oplaadinfrastructuur en de bijbehorende parkeerplaats(en). Op grond van de Wegenverkeerswetgeving kunnen voor bewoners of bedrijven ook geen eigen parkeerplaatsen worden aangewezen op de openbare weg. De enige uitzondering hierop is de individuele gehandicaptenparkeerplaats, die door middel van een verkeersbesluit kan worden aangewezen (Bord E6 met als onderbord het kenteken van de betreffende auto). Bij zo’n individuele gehandicaptenparkeerplaats kan uiteraard ook een oplaadpaal worden geplaatst, wanneer de betreffende persoon over een elektrisch voertuig beschikt. In dat geval hoeft er geen verkeersbesluit te worden genomen om het gebruik van de parkeerplaats te regelen, want dat is in feite al gebeurd.
4 Behoeftebepaling oplaadpaal/-infrastructuur
De verzoeker om toestemming en aanvrager van het verkeersbesluit zal moeten aantonen dat er voldoende behoefte bestaat aan een oplaadpunt op de betreffende locatie. Hij kan dit doen door middel van een afschrift van een of meerdere verzoeken hiertoe van potentiële gebruikers (naam en adresgegevens van de gebruiker en kenteken van elektrische voertuig(en)).
Bij het bepalen van de behoefte van potentiële gebruikers zal het college meewegen of zij de beschikking hebben of kunnen hebben over een eigen parkeergelegenheid bij de woning of het bedrijf.
De oplaadpalen/-infrastructuur worden bij voorkeur geplaatst op strategische zichtlocaties in de nabijheid van de woningen/ bedrijven van potentiële gebruikers. De voorkeur gaat uit naar centrale, goed bereikbare plekken in de wijken, zoals langs wijkontsluitingswegen of doorgaande wegen. Hiermee wordt voorkomen dat er grote verkeersstromen ontstaan binnen woonwijken wanneer elektrisch vervoer zijn vlucht neemt.
Bij het toetsen van de oplaadpalen-/infrastructuur in het straatbeeld kan de gemeente bijvoorbeeld kijken naar de kleur, kwaliteit, hoogte en omvang hiervan en naar beschermde stads- en dorpsgezichten.
6 Volgorde besluitvorming APV-ontheffing en verkeersbesluit
Tegen het verkeersbesluit staat op basis van het besluit om de Uitgebreide openbare voorbereidingsprocedure uit de Awb van toepassing te verklaren, de mogelijkheid van zienswijzen en (hoger) open. Belanghebbenden kunnen zienswijzen en/of (hoger) beroep indienen tegen het verkeersbesluit, bijvoorbeeld omdat de parkeerdruk ter plaatse erg hoog is en er geen algemene parkeerplaatsen kunnen worden gemist.
De gemeente zal de parkeerplaats(en) voor het laden van elektrische voertuigen pas aanleggen, nadat het verkeersbesluit in werking is getreden en tevens onherroepelijk is. Het is niet gewenst dat de oplaadinfrastructuur al vóór dit tijdstip wordt aangebracht.
7 Beheer oplaadpaal/-infrastructuur
De verzoeker om toestemming voor het plaatsen van de oplaadpaal/-infrastructuur is tevens de beheerder hiervan. De toestemming zoals neergelegd in ene privaatrechtelijke overeenkomst tussen de gemeente en de aanbieder heeft een persoonlijk karakter Wanneer de verzoeker het beheer over de oplaadpaal/-infrastructuur wil overdragen aan een andere partij, dan zal de verzoeker toestemming moeten krijgen van de gemeente om de ontheffing/vergunning over te dragen. Dit kan achteraf of dit kan eventueel vooraf als mogelijkheid worden geboden in de overeenkomst tussen de gemeente en de aanbieder. De beheerder is verantwoordelijk voor het plaatsen, beheren, onderhouden en exploiteren van de oplaadvoorziening en neemt alle kosten hiervoor voor zijn rekening. De beheerder brengt de kosten voor het opladen van de elektrische voertuigen in rekening bij de gebruikers hiervan.
In de Wegenverkeerswet is geregeld dat de kosten voor het nemen van het verkeersbesluit en het plaatsen van verkeersborden en verkeerstekens op de openbare weg voor rekening komen van het bevoegd gezag dat het verkeersbesluit heeft genomen. Dit is doorgaans de gemeente, tenzij het gaat om parkeerplaatsen die onderdeel uitmaken van wegen die bij het rijk, een provincie of waterschap in beheer zijn. De gemeente kan deze kosten niet doorrekenen aan de aanvrager van de oplaadinfrastructuur. Vanwege het publieke belang en functie van de te plaatsen oplaadpunten zal de gemeente geen leges heffen.
Door natrekking wordt de gemeente formeel juridisch eigenaar van de oplaadpalen en andere oplaadinfrastructuur, wanneer deze op of aan de weg in gemeentegrond worden geplaatst. De eigendom kan wel bij de aanvrager/beheerder van de oplaadinfrastructuur worden gelegd, maar dit kan alleen door verkopen van de ondergrond of het vestigen van een opstalrecht voor alle oplaadinfrastructuur. Het eerste is doorgaans niet gewenst en het tweede erg omslachtig (via notaris) en kostbaar.
Op zich is het niet onoverkomelijk dat de gemeente formeel eigenaar wordt van de oplaadinfrastructuur, zolang de aansprakelijkheid voor alle schade bij de aanvrager/beheerder wordt gelegd.
15 Betaald parkeren/vergunninghouders/blauwe zone
Wanneer parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen zijn gelegen in gebieden voor betaald parkeren, vergunninghouders, blauwe zone of een andere parkeerrestrictie, dan moeten de bestuurders van deze voertuigen zich aan de betreffende regels houden. Parkeerplaatsen in een blauwe zone kunnen, bij uitzondering in incidentele gevallen, ‘buiten de blauwe zone’ worden geplaatst, zodat elektrisch voertuigen ook gedurende langere tijd kunnen worden opgeladen.
Onrechtmatig gebruik van een parkeerplaats voor het opladen van elektrische voertuigen ‘sec’ kan worden bestraft met een proces-verbaal (Mulder-feit). Eventueel kan het betreffende voertuig ook worden weggesleept op basis van de Wegsleepverordening Lisse 2017.
17 Intrekken toestemming plaatsen laadpaal en verkeersbesluit
Wanneer de verzoeker om toestemming en aanvrager van een verkeersbesluit zich niet aan de voorwaarden van de overeenkomst houdt, kan het college uiteindelijk het verkeersbesluit intrekken (conform artikel 33 BABW).
Vervolgens kan de gemeente bezien of er een andere aanbieder van oplaadinfrastructuur geïnteresseerd is in het plaatsen hiervan, zodat de aangewezen parkeerplaatsen in stand kunnen blijven. Is dit niet het geval, dan zal de gemeente het betreffende verkeersbesluit kunnen intrekken en de parkeerplaatsen weer voor algemeen gebruik kunnen vrijgeven.
Bij wegreconstructies wordt de systematiek uit de Telecomwetgeving gevolgd. Als een wegreconstructie binnen 5 jaar na het nemen van het verkeersbesluit, betaalt de gemeente de kosten van verplaatsing van oplaadinfrastructuur. Vindt de reconstructie na meer dan 5 jaar plaats dan zijn de kosten voor rekening van de beheerder van de oplaadinfrastructuur (normaal ondernemersrisico). De kosten van het benodigde verkeersbesluit en de inrichting van de parkeerplaats(en) zijn voor rekening van de gemeente.
18 Informatie gebruik oplaadinfrastructuur
Voor de gemeente is het in het kader van het doelmatig gebruik van de vaak schaarse parkeerruimte gewenst dat zij inzicht krijgt in het feitelijk gebruik van de oplaadinfrastructuur. Veelal zal een jaarlijks overzicht van het gebruik voldoende zijn.
Hier is sprake van een zogenaamde ‘hardheidsclausule’ op grond waarvan het college in bepaalde uitzonderlijke en/of onvoorziene situaties kan afwijken van de beleidsregels.