Organisatie | Loon op Zand |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Procedureverordening Schadevergoeding 2003 |
Citeertitel | Procedureverordening Schadevergoeding ex art. 49 Wet op de Ruimtelijke Ordening 2003 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2000 | Onbekend | 02-10-2003 Weekjournaal 2003 | Onbekend |
De raad der gemeente Loon op Zand;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 1 juli 2003, nummer 2003/65;
gelet op artikel 147 van de gemeentewet en artikelen 49 en 72 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening,
vast te stellen de Procedureverordening Schadevergoeding ex artikel 49 Wet op de Ruimtelijke Ordening 2003.
SCHADEVERGOEDING EX ARTIKEL 49 WET OP DE RUIMTELIJKE ORDENING
Als schadebeoordelingscommissie treedt op de door de gemeenteraad ad hoc aangewezen schadebeoordelingscommissie.
Van de mondelinge uiteenzetting door de aanvrager en!of zijn gemachtigde respectievelijk de vertegenwoordiger(s) van de gemeente wordt door de commissie een kort verslag gemaakt, dat toegezonden wordt aan aanvrager en gemeente en tezamen met de eventuele schriftelijke reacties als bijlage aan het door de commissie uit te brengen advies wordt gehecht.
PROCEDUREVERORDENING SCHADEVERGOEDING EX ARTIKEL 49 WET OP DE RUIMTELIJKE ORDENING
Aan de orde is artikel 49 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening dat regelt in welke gevallen belanghebbenden bij de gemeenteraad schadevergoeding kunnen eisen indien zij als gevolg van een mutatie in het planologisch regime schade komen te lijden, (planschade). De Wet op de Ruimtelijke Ordening geeft geen voorschriften omtrent de wijze waarop een vergoeding als bedoeld in artikel 49 WRO moet worden aangevraagd en hoe een aanvraag door de gemeenteraad moet worden behandeld. De Algemene wet bestuursrecht biedt in dit kader uiteraard wel regelen, maar het wordt voorgestaan om als gemeente zelf richtlijnen vast te stellen voor de te volgen procedure in het geval dat om toepassing van artikel 49 WRO wordt verzocht. Het vaststellen van gemeentelijke procedurevoorschriften bevordert en waarborgt de kwaliteit van de voor artikel 49 WRO toepasselijke rechtsgang. De voorliggende verordening is opgesteld aan de hand van het meest recente model van de VNG. De opzet en de inhoud zijn in grote lijnen gevolgd.
De aanvraag dient schriftelijk en gemotiveerd te worden ingediend teneinde te kunnen beoordelen of deze verband houdt met een van de in artikel 49 WRO genoemde planologische maatregelen. Dit met het oog op artikel 3. Voorts is bepaald dat voor het in behandeling nemen van de aanvraag leges zijn verschuldigd. De door de gemeente te verrichten werkzaamheden houden namelijk rechtstreeks en in overheersende mate verband met een individualiseerbaar belang. Het gaat slechts om een kleine tegemoetkoming in de door de gemeente te maken kosten. Het heffen van leges werpt voorts een drempel op zodat het al te lichtvaardig indienen van claims wordt tegengegaan. Indien een aanvraag wordt gehonoreerd, volgt 100 % teruggaaf van de geheven leges.
De belastingkamer van het Gerechtshof van 's-Gravenhage heeft in haar arrest van 14 november 2001 uitgesproken dat zij het heffen van leges voor het in behandeling nemen van een verzoek ex artikel 49 WRO, zoals de gemeente Jacobswoude dit in haar legesverordening heeft opgenomen, toelaatbaar acht. Tegen het arrest van het Gerechtshof is bij de Hoge Raad cassatie ingesteld. Het advies aan de Hoge Raad van advocaat-generaal J.W. I1sink is al bekend: "Het komt mij voor dat de gemeente Jacobswoude haar vrijheid niet heeft misbruikt met het opwerpen van een tariefdrempel. Het tarief is niet onredelijk', aldus de a-go
Op grond van dit artikel kan de raad een aanvraag weigeren zonder dat daaraan voorafgaand een deskundigenonderzoek behoeft plaats te vinden. Dit ter voorkoming van onnodig werk en kosten. Als voorbeeld kan worden gewezen op gevallen waarin de aanvraag is gebaseerd op niet bestaande of op niet-gemeentelijke planologische maatregelen.
Teneinde te waarborgen dat de gemeenteraad zo goed mogelijk wordt geadviseerd omtrent de beantwoording van de vraag of er inderdaad schade is als bedoeld in artikel 49 WRO, is een commissie van deskundigen onmisbaar. Indien de gemeenteraad de aanvraag niet direct afdoet in de zin van artikel 3, zal de raad binnen de termijn als genoemd in artikel 3 de commissie opdracht moeten geven om ter zake advies uit te brengen.
In dit artikel is geregeld dat de commissie de aanvrager en/of gemachtigde en een of meer vertegenwoordigers van de gemeente dient te horen en hiervan een kort verslag dient te maken, dat wordt toegezonden aan aanvrager en gemeente. Vanzelfsprekend dient de commissie de situatie ter plaatse in ogenschouw te nemen.
In dit artikel is geregeld dat de commissie binnen zestien weken schriftelijk en gemotiveerd advies uitbrengt aan de gemeenteraad. Indien de commissie de termijn niet haalt, dient zij de aanvrager en de gemeente hiervan in kennis te stellen. Voorts is bepaald dat de aanvrager in de gelegenheid wordt gesteld om voorafgaand aan de besluitvorming schriftelijk of mondeling eventuele opmerkingen naar aanleiding van het advies van de commissie onder de aandacht van de raad te brengen.
De inwerkintreding van deze verordening is met inachtneming van het bepaalde in de Gemeentewet en de Tijdelijke referendumwet (16 juli 2001) bepaald op de dag zes weken na bekendmaking. Als een tijdstip voor inwerkingtreding wordt vastgesteld, mag dat tijdstip ingevolge artikel 22 van de Tijdelijke referendumwet namelijk niet liggen binnen een periode van zes weken na de bekendmaking van het besluit. Wanneer een inleidend verzoek tot referendum onherroepelijk is toegelaten, vervalt een eventueel vastgesteld tijdstip van inwerkingtreding van rechtswege.
De raad van de gemeente Loon op Zand;
gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 1 juli 2003, nummer 2003/65;
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Loon op Zand van 2 oktober 2003.