Organisatie | Zoetermeer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Zoetermeer houdende regels omtrent het wegslepen van voertuigen Wegsleepverordening Zoetermeer |
Citeertitel | Wegsleepverordening Zoetermeer |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-04-2024 | artikel 4 | 16-04-2024 | |||
11-04-2024 | 26-04-2024 | aanhef, artikel 3 | 18-03-2024 | 2023-121335 | |
13-10-2023 | 11-04-2024 | aanhef, artikel 4 | 26-09-2023 | ||
03-04-2019 | 13-10-2023 | nieuwe regeling | 29-01-2018 |
Geparkeerde voertuigen zoals auto’s en motoren kunnen het vrije verkeer hinderen. 1 Verkeerd geparkeerde voertuigen kunnen een ongewenste situatie tot gevolg hebben. Ook kunnen voertuigen op plaatsen worden geparkeerd waar dat niet mag. Het komt bijvoorbeeld soms voor dat tijdens de markt in Oosterheem auto’s op het marktterrein staan geparkeerd terwijl dat niet is toegestaan. De marktkooplieden kunnen hun kraam dan niet plaatsen.
Het bekeuren van de overtreder is niet altijd afdoende. Soms dient het voertuig onmiddellijk te worden weggereden. Dat is niet altijd mogelijk. De bestuurder van de auto is bijvoorbeeld onvindbaar. In dat geval kan de overheid bestuursdwang toe passen: het daadwerkelijk zelf (laten) verwijderen van het voertuig. Deze Wegsleepverordening Zoetermeer (verder: de verordening) regelt dat.
Het is van belang allereerst het volgende onderscheid te maken. Het verwijderen van voertuigen mag op grond van de Wegenverkeerswet 1994 (verder: WVW) om drie redenen:
Het wegslepen van voertuigen op grond van de onder 1 en 2 genoemde redenen is reeds op basis van de WVW toegestaan. Daarvoor is geen aparte verordening nodig. Voor het wegslepen van voertuigen met als doel het onder punt 3 genoemde is wel een verordening nodig.
De verordening bevat regels omtrent:
Bij de keuze voor de aanwijzing van de weg is er in lijn met de landelijke trend voor gekozen alle wegen in Zoetermeer aan te wijzen. De term ‘weg’ wordt daarbij ruim uitgelegd. Het betreft bijvoorbeeld ook gehandicaptenparkeerplaatsen, taxistandplaatsen en voetgangers-gebieden.
Voor alle wegen in de stad geldt dat, nadat de verordening van kracht is geworden, verkeerd geparkeerde voertuigen kunnen worden weggesleept indien dit een ongewenste situatie tot gevolg heeft. Op basis van de verordening wordt door het wegslepen van het voertuig direct een einde gemaakt aan de ongewenste toestand. Het is niet nodig te wachten totdat de bestuurder zich meldt of wordt gevonden.
Het is niet zo dat ieder voertuig dat niet goed staat geparkeerd per definitie wordt weg-gesleept. Per geval wordt de situatie ter plaatse bekeken. Vervolgens wordt bepaald of het wegslepen daadwerkelijk nodig is.
Wat gebeurt er indien de bestuurder zich bij het voertuig meldt als het wegslepen op punt van beginnen staat? Er kunnen zich twee situaties voordoen. In de eerste situatie hangt het voertuig in de takels maar komt de eigenaar nog voordat het wegslepen daadwerkelijk begint bij het voertuig aan. In dat geval moet de eigenaar, omdat het wegslepen is begonnen, de kosten voor het wegslepen betalen. Het voertuig wordt echter niet daadwerkelijk door het wegsleepbedrijf weggevoerd. Het ‘voordeel’ dat de eigenaar heeft is dat het voertuig ter plekke wordt onttakeld zodat hij het niet op het depot hoeft op te halen.
In de tweede situatie is het wegsleepbedrijf ook reeds aanwezig maar hangt het voertuig nog niet in de takels. Dan geldt de regel dat het wegslepen nog niet is begonnen en mag de bestuurder het voertuig zelf verwijderen. De eigenaar betaalt in dat geval alleen de voorrijkosten voor een loze rit. Die zijn echter aanzienlijk lager dan het bedrag dat de bestuurder moet ophoesten als het voertuig daadwerkelijk was weggesleept. Artikel 4, lid 4 voorziet hierin. Het ‘tijdig’ wegrijden in dit artikellid ziet dus op situatie dat het wegsleepbedrijf al is gearriveerd, maar het voertuig nog niet in de takels hangt.
Het gemeentebestuur sluit voor het uitvoeren van het wegslepen een contract met een particulier bedrijf af: Vreugdenhil Berging BV. Dit bedrijf zorgt ook voor de opslag van het voertuig op het depot aan de Zuiderweg 30 in Rijswijk. Deze locatie is 24 uur per dag bereikbaar.
De kosten die voor het wegslepen en bewaren van het voertuig worden gemaakt, komen volledig voor rekening van de bestuurder. De volgende bedragen worden voorgesteld:
De bedragen zijn kostendekkend. Dit houdt in dat de gemeente geen bedrag op de eigen bankrekening kan bijschrijven. Dat is ook niet de bedoeling. Het wegslepen van het voertuig is geen bestraffende sanctie.
De bedragen worden eenmalig door de raad vastgesteld. Dat betekent niet dat de bedragen nooit aangepast worden. De inflatie is bijvoorbeeld een gerechtvaardigde grond om de bedragen te verhogen. Het aanpassen van de tarieven is bij uitstek een uitvoeringstaak die in handen van het college is gelegd. De bandbreedte voor de verhoging wordt door de raad bepaald: de te innen bedragen zijn altijd kostendekkend.
Artikel 5 bepaalt dat op twee gevallen de regels van de verordening ook van toepassing zijn. Dat zijn de volgende twee gevallen:
Artikel 2 Aanwijzing van wegen en weggedeelten waar voertuigen kunnen worden verwijderd, overgebracht en in bewaring gesteld in het belang van het vrijhouden van wegen en weggedeelten
Als wegen en weggedeelten, bedoeld in art. 170, eerste lid, onder c, van de wet worden aangewezen alle wegen en weggedeelten binnen de gemeente Zoetermeer voorzover die behoren tot een van de in artikel 2 van het besluit bedoelde soorten van wegen en weggedeelten.
Artikel 4 Kosten overbrengen en bewaren voertuigen
Artikel 5 Overbrengen en in bewaring stellen van motorrijtuigen in het geval van gebleken onvoldoende rijgeschiktheid of rijvaardigheid dan wel het ontbreken van een behoorlijk zichtbare kentekenplaat
Wanneer gebruik wordt gemaakt van de bevoegdheid, zoals bedoeld in artikel 130, vierde lid, artikel 164, zevende lid, en artikel 174, eerste lid, van de wet, zijn de artikelen 1, 3 en 4 van deze verordening van overeenkomstige toepassing.