Organisatie | Smallingerland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Smallingerland houdende regels omtrent jeugdhulp Verordening jeugdhulp Smallingerland 2019 |
Citeertitel | Verordening jeugdhulp Smallingerland 2019 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening jeugdhulp Smallingerland 2015.
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-03-2019 | nieuwe regeling | 22-01-2019 |
De raad van de gemeente Smallingerland,
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 5 december 2018 ;
gelet op de artikelen 2.2, 2.9, 2.10, 2.12 en 8.1.1, lid 4, van de Jeugdwet en artikel 147 en 149 Gemeentewet;
overwegende dat de Jeugdwet de verantwoordelijkheid voor het organiseren van goede en toegankelijke jeugdhulp bij de gemeente heeft belegd, waarbij het uitgangspunt is dat de verantwoordelijkheid voor het gezond en veilig opgroeien van jeugdigen allereerst bij de ouders en de jeugdige zelf ligt;
overwegende dat het noodzakelijk is om bij verordening regels te stellen met betrekking tot de invulling van de jeugdhulpplicht;
Hoofdstuk 1. Begripsbepalingen
Artikel 1 Begripsbepalingen en kader
In de Jeugdwet (art 1.1) wordt onder jeugdhulp het volgende bestaan:
ondersteuning van en hulp en zorg, niet zijnde preventie, aan jeugdigen en hun ouders bij het verminderen, stabiliseren, behandelen en opheffen van of omgaan met de gevolgen van psychische problemen en stoornissen, psychosociale problemen, gedragsproblemen of een verstandelijke beperking van de jeugdige, opvoedingsproblemen van de ouders of adoptie gerelateerde problemen;
het bevorderen van de deelname aan het maatschappelijk verkeer en van het zelfstandig functioneren van jeugdigen met een somatische, verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke beperking, een chronisch psychisch probleem of een psychosociaal probleem en die de leeftijd van achttien jaar nog niet hebben bereikt, en
het ondersteunen bij of het overnemen van activiteiten op het gebied van de persoonlijke verzorging gericht op het opheffen van een tekort aan zelfredzaamheid bij jeugdigen met een verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke beperking of een somatische of psychiatrische aandoening of beperking, die de leeftijd van achttien jaar nog niet hebben bereikt, met dien verstande dat de leeftijdgrens van achttien jaar niet geldt voor jeugdhulp in het kader van jeugdstrafrecht.
Hoofdstuk 2. Jeugdhulpvoorzieningen en andere voorzieningen
Artikel 2 Vrij toegankelijke jeugdhulpvoorzieningen
Onder de vrij toegankelijke jeugdhulpvoorziening vallen:
Hoofdstuk 3 Wijzen van toegang tot jeugdhulp anders dan gebiedsteam
Hoofdstuk 5 Behandeling aanvraag individuele jeugdhulpvoorziening
In het gesprek over de jeugdhulpvraag tussen de jeugdige, de ouders en het gebiedsteam en mogelijk andere betrokkenen, kan worden gesproken over:
Artikel 12 Opstellen van het ondersteuningsplan
In het ondersteuningsplan wordt vermeld van welke vrij toegankelijke jeugdhulpvoorzieningen de jeugdige en/of de ouders gebruik gaan maken en/of van welke individuele jeugdhulpvoorzieningen de jeugdige en/of de ouders gebruik gaan maken,
op welke wijze de individuele jeugdhulpvoorziening wordt afgestemd met andere voorzieningen, zoals bedoeld in artikel 2, en/of hoe rekening wordt gehouden met de godsdienstige gezindheid, levensovertuiging en de culturele achtergrond van de jeugdige en/of de ouders.
Hoofdstuk 6. Individuele jeugdhulpvoorziening via en persoonsgebonden budget (pgb)
Artikel 15 Individuele jeugdhulpvoorziening via een persoonsgebonden budget (pgb)
In het kader van pgb maakt het college onderscheid tussen formele en informele hulp.
Van formele hulp is sprake als de hulp verleend wordt door onderstaande personen, met uitzondering van bloed- of aanverwanten in de 1e of 2e graad van de budgethouder:
personen die werkzaam zijn bij een instelling die ten aanzien van de voor het pgb uit te voeren taken/werkzaamheden ingeschreven staat in het Handelsregister (conform artikel 5 Handelsregisterwet 2007), en die beschikken over de relevante diploma’s die nodig zijn voor uitoefening van de desbetreffende taken, of;
personen die aangemerkt zijn als Zelfstandige zonder personeel. Daarnaast moeten ze ten aanzien van de voor het pgb uit te voeren taken/werkzaamheden ingeschreven staan in het Handelsregister (conform artikel 5 Handelsregisterwet 2007) en beschikken over de relevante diploma’s die nodig zijn voor uitoefening van de desbetreffende taken, of;
De hoogte van het pgb voor formele hulp (voor Begeleiding Individueel basis en speciaal, Begeleiding Groep (met/zonder vervoer)en Kortdurend Verblijf) bedraagt 90% van het tarief voor gecontracteerde hulp in natura, conform aanbesteding Wmo 2018, tenzij op basis van het door de jeugdige en/of zijn ouders ingediende budgetplan passende en toereikende jeugdhulp voor een lager tarief kan worden ingekocht;
Hoofdstuk 7 Overige bepalingen
Artikel 18 Nieuwe feiten en omstandigheden, herziening, intrekking of terugvordering
Onverminderd artikel 8.1.2 van de Jeugdwet doen een jeugdige of zijn ouders op verzoek of onverwijld uit eigen beweging aan het college mededeling van alle feiten en omstandigheden, waarvan hun redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat deze aanleiding kunnen zijn tot heroverweging van een beslissing aangaande een individuele jeugdhulpvoorziening.
Als het college een beslissing op grond van het tweede lid, onder a, heeft ingetrokken en de verstrekking van de onjuiste of onvolledige gegevens opzettelijk heeft plaatsgevonden, kan het college van degene die opzettelijk onjuiste of onvolledige gegevens heeft verschaft geheel of gedeeltelijk de geldswaarde vorderen van de ten onrechte genoten individuele jeugdhulpvoorziening of het ten onrechte genoten pgb.
Artikel 19 Verhouding prijs en kwaliteit aanbieders jeugdhulp en uitvoerder kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering
de Integrale Teams Sociaal Domein Smallingerland B.V. dient te beschikken over een regeling voor de afhandeling van klachten waarbij een ieder het recht heeft om over de wijze waarop de Integrale Teams Sociaal Domein Smallingerland B.V. zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of een ander heeft gedragen, een klacht in bij de directie van de B.V.
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de jeugdige of zijn ouders afwijken van de bepalingen in deze verordening, als toepassing van deze verordening tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
Toelichting bij verordening Jeugdhulp Smallingerland 2019
Onder e Gebruikelijke zorg of hulp
CIZ-indicatiewijzer 7.1 Richtlijnen ten aanzien van gebruikelijke zorg van ouders voor kinderen met een normaal ontwikkelingsprofiel in verschillende levensfasen van het kind in relatie tot jeugdhulp
Gebruikelijke zorg: de normale, dagelijkse zorg die ouders en/of andere huisgenoten geacht worden elkaar onderling te bieden. Voor jeugdigen geldt dat ouders de tot hun gezin behorende minderjarige kinderen behoren te verzorgen, op te voeden en toezicht aan hen te bieden, ook al is er sprake van een jeugdige met een ziekte, aandoening of beperking.
Artikel 2Vrij toegankelijke jeugdhulpvoorzieningen
Vrij toegankelijke jeugdhulpvoorzieningen zijn voorzieningen, waarnaar het gebiedsteam kan verwijzen in en waarvoor geen beschikking nodig is. In het kader van de Verordening worden hiermee niet de basisvoorzieningen (zoals kinderopvang, peuteropvang, buitenschoolse opvang, onderwijs, sportverenigingen, speeltuinverenigingen, e.d.) bedoeld; het gaat om de meer specifieke, op jeugdhulpvragen gerichte voorzieningen, zoals
Artikel 3, lid2Individuele jeugdhulpvoorzieningen
Jeugdhulpaanbieders hebben de in lid 1 van dit artikel bedoelde jeugdhulpvoorzieningen ondergebracht in de volgende profielen, voortkomend uit de nieuwe bekostiging van Specialistische Jeugdhulp in Friesland vanaf 2018 via Sociaal Domein Fryslân
Behoefte aan het verbeteren van psychosociaal functioneren jeugdige en verbeteren van gezinscommunicatie
Behoefte aan het vergroten van specifieke opvoedingsvaardigheden ouders plus hulp vanwege kindeigen problematiek
Behoefte aan vergroten van specifieke opvoedingsvaardigheden van ouders met een beperking
Behoefte aan vergroten van specifieke opvoedingsvaardigheden voor ouders met eigen problematiek plus hulp voor de jeugdige bij zijn ontwikkeling
Behoefte aan het verminderen problematiek en verbeteren van het functioneren jeugdige door middel van zorg en behandeling
Behoefte aan het leren van vaardigheden en verbeteren van functioneren voor jeugdige, rekening houdend met verminderen van eigen problematiek ouders en waarborgen veiligheid jeugdige
Behoefte aan begeleiding en behandeling in samenhang met een verstandelijke beperking
Behoefte aan begeleiding en behandeling in samenhang met een verstandelijke beperking en gedragsproblematiek
Behoefte aan begeleiding vanwege een lichamelijke beperking
Behoefte aan leren van vaardigheden en verbeteren functioneren voor 0-6 jarige binnen het gezin, rekening houdend met verminderen eigen problematiek ouders en waarborgen veiligheid van het jonge kind.
Artikel 15Individuele jeugdhulpvoorziening via een persoonsgebonden budget (pgb)
In de Jeugdwet (artikel 2.9, c) staat dat in de verordening in ieder geval wordt bepaald op welke wijze de hoogte van een pgb wordt vastgesteld, waarbij geldt dat de hoogte toereikend moet zijn.
De gemeente heeft de mogelijkheid om een differentiatie aan te brengen in het hoogte van het pgb. Er kunnen verschillende tarieven gehanteerd worden voor verschillende vormen van ondersteuning. Het tarief voor pgb is lager dan het tarief voor zorg in natura, omdat de zorgaanbieder die op basis van pgb werkt lagere overheadkosten heeft en minder rapportageverplichtingen heeft dan een gecontracteerde (ZIN) aanbieder. Het tarief voor een pgb informeel is lager dan een pgb formeel, omdat de informele zorgaanbieder lagere beroepskosten heeft en aan informele ondersteuning geen deskundigheidseisen worden gesteld.
De tarieven voor begeleiding individueel (basis en speciaal), begeleiding groep (met/zonder vervoer) en kortdurend verblijf zijn gebaseerd op de aanbesteding Wmo 2018. De tarieven voor persoonlijke verzorging (formeel en informeel) zijn gebaseerd op de aanbesteding persoonlijke verzorging (2015). De tarieven voor verblijf licht en zwaar en behandeling individueel en groep zijn gebaseerd op marktconsultatie: er is gekeken naar tarieven aanbestedingen andere gemeenten, Nza tarieven en in de markt gangbare tarieven van aanbieders.