Organisatie | Steenwijkerland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels tegemoetkoming kinderopvang sociaal medische indicatie Steenwijkerland |
Citeertitel | Nadere Regels tegemoetkoming kinderopvang sociaal medische indicatie Steenwijkerland |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling treedt met terugwerkende kracht in werking per 1 januari 2010
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2010 | 01-01-2010 | 01-01-2018 | Nieuwe regeling | 21-09-2010 Gemeenteblad, 2010, 40 | Geen |
Burgemeester en wethouders van Steenwijkerland,
Overwegende, dat het wenselijk is nadere regels te geven voor de tegemoetkoming van de kosten van de kinderopvang in het geval van een sociaal medische indicatie;
Gelet op de bepalingen van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen en de Verordening Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen;
besluiten vast te stellen de volgende nadere regels:
Nadere regels tegemoetkoming kinderopvang sociaal medische indicatie Steenwijkerland
Deze regeling heeft als doel te voorzien in een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang op grond van een sociaal medische indicatie.
Artikel 5 Aanspraak op een tegemoetkoming
Een ouder/verzorger heeft aanspraak op een tegemoetkoming in de door hem of zijn partner te betalen kosten van kinderopvang op grond van sociaal medische indicatie indien:
Artikel 7 Advies onafhankelijke deskundige
Het advies van een onafhankelijke deskundige bevat in ieder geval:
Bij de inwerkingtreding van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen (voorheen: Wet kinderopvang) was artikel 1.23 nog niet in werking getreden. Dit artikel zou er voor zorgen dat mensen met een sociaal medische problematiek ook onder de werking van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen zouden vallen. Het is niet de verwachting dat dit artikel als nog in werking treed, zodat deze doelgroep alsnog onder de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen valt. Omdat de groep die om sociaal medische redenen kinderopvang nodig heeft vaak een kwetsbare groep is, wil het college met deze regeling de lacune in de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen opvangen.
Voor de tegemoetkoming kosten kinderopvang op grond van sociaal medische indicatie moet een aparte regeling worden getroffen, omdat deze doelgroep (nog) niet onder de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen en de daarop gebaseerde verordening valt. Het ligt echter voor de hand de bepalingen van de verordening zoveel mogelijk van toepassing te verklaren. Ten eerste omdat in beide gevallen sprake is van een vergoeding in de vorm van een subsidie; ten tweede omdat op deze wijze een efficiënte manier van uitvoering mogelijk wordt.
De nadere regels tegemoetkoming kinderopvang sociaal medische indicatie Steenwijkerland voorziet in een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang wanneer dit op grond van sociaal medische problematiek bij ouder en/of kind noodzakelijk is én de kosten niet op andere wijze kunnen worden vergoed via bijvoorbeeld de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen, de AWBZ of medisch dagverblijf.
Een ouder/verzorger kan een tegemoetkoming voor de kosten van kinderopvang ontvangen als vast staat dat het om sociaal medische redenen noodzakelijk is dat (en in welke mate) gebruik wordt gemaakt van kinderopvang. De sociaal medische redenen kunnen zowel bij de ouder/verzorger als bij het kind aanwezig zijn. Gedacht kan worden bij deze doelgroep aan:
Als er sprake is van een passende voorliggende voorziening, is een aanvraag voor indicatie naar de noodzakelijkheid van kinderopvang op grond van sociaal medische problematiek door de gemeente niet mogelijk.
Voor het vaststellen van de noodzakelijkheid van de kinderopvang op grond van sociaal medische redenen, de indicatie, wordt advies gevraagd van een door de gemeente aangewezen onafhankelijke deskundige. De geldigheidsduur van de indicatie wordt maximaal op zes maanden gesteld.
Aanvraag en verlening tegemoetkoming
Als de noodzaak van kinderopvang op grond van sociaal medische indicatie is vastgesteld kan de aanvraag verder in behandeling worden genomen. De bepalingen uit de Verordening kinderopvang 2010 van de gemeente, met betrekking tot de verlening en vaststelling van de tegemoetkoming kinderopvang, zijn ook van toepassing op de tegemoetkoming kosten kinderopvang op grond van sociaal medische indicatie. Tevens zijn de genoemde verplichtingen
in artikel 16 van de verordening op de doelgroep van toepassing.
In de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen is geregeld dat ouders die aanspraak hebben op een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang een inkomensafhankelijke bijdrage betalen. Ouders/verzorgers met een inkomen op minimum niveau ontvangen een tegemoetkoming die vrijwel alle kosten dekt.
Met betrekking tot de tegemoetkoming aan sociaal medisch geïndiceerde personen worden de gemeenten vrijgelaten in de bepaling van de hoogte van de tegemoetkoming (wel of geen eigen bijdrage). Verder mogen ze zelf de wijze van uitvoering regelen.
Er zijn een aantal argumenten of ouders/verzorgers een eigen bijdrage te vragen in de kosten van de kinderopvang.
-Door gebruik te maken van kinderopvang besparen ouders/verzorgers enigszins op de
kosten voor levensonderhoud (verblijf en voeding);
-In veel situaties waar de overheid diensten aanbiedt en meefinanciert wordt van burgers in
het algemeen een eigen bijdrage gevraagd, omdat zij er in meer of mindere mate profijt van hebben;
-Een eigen bijdrage verhoogt het kostenbewustzijn en hierdoor wordt er een prikkel
ingebouwd om het gebruik van de kinderopvang te beperken en zo de kosten te kunnen beheersen.
Het algemene uitgangspunt is dat hiervoor aangesloten wordt bij de systematiek die wordt gehanteerd bij het verlenen van tegemoetkomingen op grond van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen. De belastingdienst kent een tegemoetkoming die afhankelijk is van het inkomen van de ouder/verzorger en zijn partner. In dit besluit wordt ten aanzien van de berekening van de hoogte van de tegemoetkoming aangesloten bij de systematiek die de belastingdienst hanteert.
Middels een proefberekening van de kinderopvangtoeslag kan een voorschot worden bepaald voor de tegemoetkoming. Na afloop van het jaar wordt op basis van het werkelijke verzamelinkomen en de jaaropgave van het kindercentra de subsidie definitief vastgesteld. Mocht het definitieve bedrag hoger zijn dan € 500,- per maand, dan zal het meerdere niet worden vergoed.
In de nadere regels tegemoetkoming kinderopvang sociaal medische indicatie Steenwijkerland zijn de bepalingen met betrekking tot de verlening en de vaststelling van de tegemoetkoming en de bepaling betreffende de inlichtingenplicht uit de Verordening kinderopvang 2010 en de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen overgenomen. Daarnaast zijn nieuwe bepalingen opgenomen over onderwerpen die in de verordening voor de doelgroep niet of onvoldoende zijn geregeld.