Organisatie | Gelderland |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Gelderland houdende regels omtrent de openstelling van Innovatieve Concepten ten behoeve van een duurzame land- en tuinbouw en de nadere regels Openstellingsbesluit Innovatieve concepten, 2019 |
Citeertitel | Openstellingsbesluit Innovatieve concepten, 2019 |
Vastgesteld door | gemandateerde functionaris |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-03-2019 | 07-05-2019 | nieuwe regeling | 11-03-2019 | 2019-002689 |
namens Gedeputeerde Staten van Gelderland,
Ery Tijink
Programmamanager Land en Tuinbouw
Gepubliceerd te Arnhem
namens Gedeputeerde Staten van Gelderland,
Ery Tijink
Programmamanager Land en Tuinbouw
Bijlage 1, Nadere regels Innovatieve Concepten, 2019
In aanvulling op de definities in artikel 1.1 van de Verordening wordt in deze nadere regels verstaan onder:
innovatief concept: een samenhangend geheel van ideeën of denkbeelden dat gebaseerd is op visie en doelstellingen, iets toevoegt aan de huidige kennis, situatie of stand van zaken, tot stand is gekomen via een creatief denkproces, inspirerend werkt, en leidt tot nieuwe producten of nieuwe diensten ten behoeve van de handel in en de voortbrenging van landbouwproducten;
ontwerp-klimaatakkoord: het rapport ‘Ontwerp van het Klimaatakkoord, 21 december 2018’ van het Klimaatberaad, te vinden op de website: https://www.klimaatakkoord.nl/documenten/publicaties/2018/12/21/ontwerp-klimaatakkoord
Artikel 2 Subsidiabele activiteiten
Op grond van artikel 1.3, vierde lid, aanhef en onder g van de Verordening bedraagt de subsidie
voor de activiteiten zoals genoemd in artikel 2 minimaal € 35.000,-- en maximaal € 100.000,-- per
Subsidie wordt verstrekt aan het samenwerkingsverband als bedoeld in artikel 1.6 en 2.7.2 van de
Verordening of aan de initiatiefnemer van het samenwerkingsverband in oprichting.
Artikel 6 Selectiecriteria, weging en selectie
Op grond van artikel 1.15, vierde lid, van de Verordening bepalen Gedeputeerde Staten dat, indien aanvragen voor subsidie op gelijke plaats zijn gerangschikt en honorering van die aanvragen zou leiden tot een overschrijding van het subsidieplafond, deze aanvragen opnieuw worden beoordeeld door de Adviescommissie totdat de projecten verschillend scoren.
Als uitwerking van artikel 1.14, tweede lid van de Verordening worden aanvragen, die voor subsidie in aanmerking komen, voorgelegd aan een door Gedeputeerde Staten ingestelde adviescommissie.
TOELICHTING bij de Nadere regels Innovatieve Concepten 2019
Een van de instrumenten om innovaties in de land- en tuinbouw te ondersteunen is het derde Europees Plattelandsontwikkelingsprogramma (POP3). De kaders voor de invulling van POP3, onderdeel innovatie, zijn vastgelegd in het ‘Koersdocument stimulering innovaties in de land- en tuinbouw in Gelderland’ dat op 23 juni 2015 door Gedeputeerde Staten is vastgesteld en de Derde Agenda Vitaal Platteland die op 17 april 2018 door Gedeputeerde Staten is vastgesteld.
Met het Koersdocument zet de provincie in op structureel vernieuwen. Dit houdt in dat ingezet wordt op de ontwikkeling van innovatieve concepten voor een duurzame voedselketen, landbouwsector of plattelandsregio.
Provincie Gelderland werkt aan een duurzame landbouw, die bijdraagt aan een economisch en ecologisch gezond en leefbaar platteland. De Agenda Vitaal Platteland geeft hiervoor de richting aan. Dit gebeurt via thema’s. Bij de keuze van de thema’s en de invulling ervan wordt ingespeeld op maatschappelijke ontwikkelingen. Het is dus geen statisch beleidsdocument, maar een ‘rollende’ agenda.
Gezien de actuele maatschappelijke uitdagingen wordt met dit openstellingsbesluit ingezet op stimulering van de (door)ontwikkeling van innovatieve concepten gericht op het halen van de doelstellingen als genoemd het ontwerp-klimaatakkoord en de omgevingsvisie Gaaf Gelderland.
Dit openstellingbesluit betreft een nadere uitwerking van de Verordening. Voor zaken die niet specifiek benoemd zijn in dit openstellingsbesluit is de Verordening van toepassing. Het gaat daarbij met name om hoofdstuk 1 en paragraaf 7 van hoofdstuk 2.
Bijvoorbeeld artikel 1.7 (wijze van indienen van een aanvraag), artikel 1.17 (verplichtingen), artikel 2.7.4 (aanvraag) en artikel 2.7.5 weigeringsgronden van de Verordening zijn onverkort van toepassing al worden ze in dit openstellingsbesluit niet herhaald.
Voor de periode 2016 t/m 2020 is de EU-bijdrage voor de uitvoering van POP3 Gelderland vastgesteld op € 13,5 miljoen voor land- en tuinbouw. Van dit bedrag is € 1,55 miljoen gereserveerd voor Innovatieve Concepten. De Europese bijdrage wordt door de provincie verdubbeld. Er is dus € 3,1 miljoen aan subsidiegeld beschikbaar gesteld in de periode 2016 - 2020.
Via de openstellingsbesluiten Inovatieve Concepten 2016 en 2017 is aan 11 respectievelijk 23 projecten subsidie toegekend. Over het openstellingsbesluit van 2018 is op het moment van schrijven nog niets bekend.
Meer informatie over de in 2016 en 2017 gesubsidieerde projecten is te vinden in de documenten bij https://www.gelderland.nl/Duurzame-land-en-tuinbouw.
Subsidieaanvragen kunnen slechts in een beperkte periode worden ingediend. Op de sluitingsdatum van de tender moet alle inhoudelijke informatie (dus ook alle verplichte bijlagen en een duidelijke toelichting op de begroting) die bij een aanvraag hoort, ontvangen zijn. Deze sluitingsdatum wordt strikt gehanteerd. Als de aanvraag minimaal tien werkdagen voor de sluitingsdatum wordt ontvangen, wordt de aanvraag gecontroleerd op volledigheid van verplichte bijlagen. Na de sluitingsdatum is aanvullen van de aanvraag niet meer mogelijk. Een onafhankelijke adviescommissie gaat vervolgens de aanvragen beoordelen aan de hand van de beschikbare informatie. Met behulp van selectiecriteria worden de projecten gerangschikt. Het kan voorkomen dat vanwege het subsidieplafond niet alle projecten gehonoreerd kunnen worden. De projecten met de meeste punten worden als eerste gehonoreerd. De criteria waarop de aanvragen worden beoordeeld, staan beschreven in artikel 6 van de Nadere Regels en de toelichting bij dat artikel.
Kosten zijn alleen subsidiabel als zij zijn gemaakt na de aanvraag om subsidie. Kosten die voor de aanvraag om subsidie zijn gemaakt, komen niet voor subsidie in aanmerking. Uitdrukkelijk zij vermeld dat het ondertekenen van een offerte - voor de datum van indiening van de aanvraag – zonder dat daarin een voorbehoud is gemaakt over het aanvragen of ontvangen van subsidie – uitgelegd wordt als start met de uitvoering van de activiteit.
De ervaring wijst uit dat veel initiatiefnemers met de start van hun project wachten totdat de beschikking ontvangen is. Dat hoeft niet. Kosten kunnen subsidiabel zijn vanaf het moment van indienen van de aanvraag. De beschikking geeft zekerheid over de subsidiabiliteit van de kosten. Kosten maken na het indienen van de aanvraag en voor ontvangst van de beschikking betekent dus een zeker risico nemen.
In de subsidieverleningsbeschikking wordt de startdatum van de activiteit opgenomen.
Meer informatie over de subsidiemogelijkheden, de voorwaarden en relevante informatie en tips vindt u op de website van provincie Gelderland. Via het kopje ‘subsidies’ kunt u kiezen voor ‘POP3 Innovatieve Concepten 2019’. Ook kan het Handboek voor aanvragers POP3 subsidie worden geraadpleegd. Het handboek is te vinden op de website van het Regiebureau POP.
Subsidie wordt verstrekt voor de oprichting van in combinatie met het gezamenlijk formuleren van een innovatief concept en voor de uitvoering van een innovatief concept of project. Het innovatief concept dat gezamenlijk wordt geformuleerd is in artikel 2.7.1, eerste lid, onderdeel a, van de Verordening aangeduid als ‘projectplan’. Het uitvoeren van een innovatief concept betreft de doorontwikkeling van een innovatief concept. In beide gevallen hebben de kosten betrekking op niet-productieve investeringen. Het projectplan moet onderscheiden worden van het projectplan dat op grond van artikel 1.7 van de Verordening bij iedere subsidieaanvraag moet worden ingediend.
Het verschil tussen formuleren en uitvoeren van een innovatief concept:
Bij een aanvraag voor het ‘formuleren van een innovatief concept’ staat de probleembeschrijving centraal. Bij aanvang van het proces is er nog veel open, de oplossing(srichting) is veelal nog niet bekend, deze wordt ontwikkeld gedurende de looptijd van het project. Bij deze aanvraag hoort een beschrijving van de procesmatige aanpak. Gedurende het project zal veel via sociale media gecommuniceerd moeten worden over de voortgang van het project. Het op te leveren eindproduct is een document waarin het innovatieve concept wordt beschreven. Het innovatieve concept is gericht op het halen van de doelstellingen als genoemd in het ontwerp-klimaatakkoord en de omgevingvisie.
Bij een aanvraag voor de ‘uitvoering van een innovatief concept’ is al gekozen voor een of meerdere oplossingsrichtingen die tijdens het project verder uitgewerkt gaan worden. Het gaat daarbij om opschalen, praktijkrijp maken of ontwikkelen. Ook de uitvoering is gericht op het halen van de doelstellingen als genoemd in het ontwerp-klimaatakkoord en de omgevingsvisie. Hierbij kan sprake zijn van een procesaanpak. Ook een projectmatige aanpak is mogelijk. Ten aanzien van de communicatie geldt hetzelfde als bij een ontwikkeltraject. Hoe meer er gecommuniceerd wordt, des te beter.
Bij deze openstelling gaat het om innovatie, en veelal om een procesaanpak. De uitkomst van dat proces is bij aanvang vaak niet duidelijk. Om die reden is er sprake van een inspanningsverplichting en niet van een resultaatsverplichting. In de aanvraag dient het doel van de (concrete) inspanningen te worden beschreven, en ook de (concrete) processtappen die nodig zijn om dat doel te bereiken.
Het kan voorkomen dat na de start van het project dingen anders lopen dan gepland. Neem in dat geval contact op met de afdeling subsidieverlening van de provincie Gelderland. Er kan een wijzigingsverzoek worden ingediend, zie artikel 1.26 van de Verordening. Als een wijziging betrekking heeft op een of meerdere van de selectiecriteria, en de afdeling subsidieverlening beoordeelt dat de kans aanwezig is dat de score zo laag uitvalt dat het project in de gewijzigde vorm minder dan het minimaal vereiste aantal punten scoort, dan zal het wijzigingsvoorstel opnieuw worden voorgelegd aan de Adviescommissie. Een wijzigingsvoorstel kan leiden tot een verlaging van het subsidiebedrag.
Toelichting bij artikel 3 en 4
Niet-productieve investeringen en inzet van menskracht als genoemd in artikel 4 zijn subsidiabel. Voor het bepalen van de hoogte van het subsidiepercentage zijn de artikelen 2.7.6 en 2.7.8 eerste lid van de Verordening van toepassing. Daarbij geldt echter dat de totale subsidie minimaal € 35.000,-- en maximaal € 100.000,-- per aanvraag bedraagt.
Personeelskosten zijn alleen subsidiabel als zij zijn berekend overeenkomstig artikel 1.9 van de Verordening.
De algemene kosten ten behoeve van investeringen zijn alleen subsidiabel als voor de uitvoering van een innovatieproject een fysieke investering wordt gedaan.
Voorbereidingskosten zijn niet subsidiabel gesteld. Voorbereidingskosten zijn kosten van handelingen ter voorbereiding van de subsidiabele activiteit(en) waar subsidie voor wordt aangevraagd.
De aanvrager maakt deel uit van het samenwerkingsverband. Indien hij/zij in loondienst is, dan vallen zijn/haar personeelskosten onder de subsidiabele activiteit ‘personeelskosten’. De werkgever berekent de personeelskosten volgens de methode als beschreven in artikel 1.9 van de Verordening. Deze berekening alsmede een inschatting van het aantal uren maakt onderdeel uit van de begroting. Het definitieve subsidiebedrag wordt berekend na afloop van het project op basis van het aantoonbaar werkelijk gemaakt aantal uren. Het bijhouden van een tijdschrijfsysteem wordt aangeraden.
Ingehuurde adviseurs, architecten en ingenieurs kunnen geen deelnemers zijn van het samenwerkingsverband. Zij kunnen worden ingehuurd door het samenwerkingsverband. Hun kosten zijn 100% subsidiabel op basis van offerte.
Conform artikel 2.7.2 van de Verordening wordt subsidie toegekend aan een samenwerkingsverband bestaande uit ten minste twee partijen waarvan er ten minste één landbouwer is, of in dienst is bij een organisatie die de landbouwsector vertegenwoordigt. Bij een subsidieaanvraag zal uit de statuten van de betreffende organisatie moeten blijken of deze organisatie landbouwers vertegenwoordigt. Eén van de personen uit het samenwerkingsverband is de penvoerder (aanvrager).
Het samenwerkingsverband dient een samenwerkingsovereenkomst te overleggen dat voldoet aan de voorwaarden zoals gesteld in artikel 1.6 van de Verordening.
Artikel 1.7 en artikel 2.7.4 van de Verordening geven weer hoe de aanvrager een aanvraag moet indienen en welke bijlagen hij mee moet sturen. Tevens staat er op de website van de provincie meer informatie over de eisen die aan de bijlagen worden gesteld.
Subsidieverlening verloopt via een tendersysteem. Dat wil zeggen dat gedurende een beperkte periode subsidieaanvragen kunnen worden ingediend. De beste voorstellen komen in aanmerking voor subsidie.
De aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen worden gerangschikt op basis van vier selectiecriteria. Voor elk selectiecriterium kunnen 0 tot en met 5 punten worden behaald. De provincie vindt het belangrijk om via deze regeling een bijdrage te leveren aan systeeminnovatie in de landbouw. Daarom weegt effectiviteit zwaarder dan de andere selectiecriteria. Indien een aanvraag minder dan 24 punten behaalt, dan wordt de aanvraag afgewezen.
selectiecriterium effectiviteit
Met effectiviteit van de activiteit wordt bedoeld de mate waarin wordt bijgedragen aan het doel dat met de openstelling resp. de samenwerking wordt nagestreefd (‘wat voegt dit project toe’).
Bij het thema Samenwerking gaat het niet alleen om het effect van de innovatie, als deze slaagt, maar ook om de meerwaarde van het samenwerkingsproces, dat leidt tot meer kennisdeling regionaal, nationaal, internationaal, ontstaan van nieuwe innovatie-verbindingen (zoals cross-overs tussen meerdere sectoren) en nieuw samenspel tussen ketenpartijen.
In samenhang worden de volgende aspecten bezien:
Op 23 juni 2015 heeft het college van GS het ‘Koersdocument stimulering innovaties in de land- en tuinbouw in Gelderland’ vastgesteld. In dit Koersdocument zijn de volgende vier innovatieniveau’s onderscheiden: optimaliseren, verminderen van neveneffecten, structureel vernieuwen, en transities. In het Koersdocument is aangegeven dat de provincie Gelderland niet langer de uitrol van technische innovaties op individuele bedrijven ondersteunt, zoals bijvoorbeeld de aanschaf van een voercomputer of een innovatief stalsysteem, maar dat het zwaartepunt komt te liggen op de ontwikkeling van nieuwe concepten waar een sector of een keten profijt van heeft. Ook kan het gaan om een nieuw concept voor een regio waarbij het project meerdere sectoren bedient.
Optimaliseren, te weten acties gericht op het verlagen van de kostprijs, het verhogen van de kwaliteit en/of het verkorten van de levertijd wordt in dit kader gezien als de laagste, minst efficiente vorm van innovatie.
Het verminderen van neveneffecten betreft het verminderen van emissies naar bodem- lucht en/of water, het verbeteren van dierenwelzijn of volksgezondheid, of benutting van reststromen.
Structureel vernieuwen betreft het structureel verbeteren van de duurzaamheid van een keten, sector of regio. Structureel vernieuwen kan betrekking hebben op economie (bv verbetering concurrentiepositie), milieu (bv gezamenlijke aanpak van de mineralenproblematiek, maatregelen ter verminderen van de CO2 uitstoot) of maatschappij (bv verkorting van de afstand tussen boer en burger, gedragsverandering bij producent en consument).
Transities zijn fundamentele veranderingen in de manier waarop de samenleving basale functies, zoals voedselproductie of energievoorziening, invult. Een voorbeeld van een transitie is de ontwikkeling die in Nederland plaats vond na de wereldoorlogen en die gericht was op goedkoop en voldoende voedsel.
Met het Koersdocument zet de provincie in op structureel vernieuwen, op de ontwikkeling van innovatieve concepten voor een duurzame voedselketen, landbouwsector of plattelandsregio. Het is een richting in waarbij meer resultaat wordt gehaald uit de beschikbare middelen. De verwachting is dat inzet op het schaalniveau van een keten, sector of regio een grotere impact heeft dan inzet op bedrijfsniveau. Bij structureel vernieuwen is de kosteneffectiviteit dan ook groter dan bij het verminderen van neveneffecten.
De provincie stimuleert een duurzame land- en tuinbouw. Dit is het meest effectief op het niveau van structureel vernieuwen. Daarom zal het eerste aspect bij de beoordeling zwaarder worden gewogen dan de andere genoemde aspecten.
selectiecriterium haalbaarheid / kans op succes
De “kans op succes” wordt gedefinieerd als de kans dat de partijen er in slagen een werkbare en vruchtbare samenwerking tot stand te brengen, inclusief goede afspraken over taken en verantwoordelijkheden en over lasten en lusten met betrekking tot de beoogde innovatie en er in slagen om de beoogde innovatie goed scherp te krijgen in termen van technische en organisatorische haalbaarheid en in termen van marktmogelijkheden (behoefte). Of hierover goed is nagedacht blijkt uit
In het Koersdocument is opgenomen dat de provincie Gelderland dwarsverbindingen (cross-overs) tussen agrobusiness en andere sectoren zal bevorderen, immers, door kennisuitwisseling ontstaan nieuwe ideeën, nieuwe concepten, innovaties. De circulaire economie is een verbindend thema tussen landbouw, industrie, watermanagement en milieu/energie. De slagingskans van een innovatieproject wordt groter naarmate er meer verschillende partijen (onderzoek, onderwijs, bedrijfsleven, overheid, maatschappelijke organisatie) en meer verschillende disciplines/sectoren (bv landbouw, natuur, energie, mkb, watermanagement, creatieve sector) samen werken. Enerzijds gaat het om een zo divers mogelijk gezelschap. Anderszijds gaat het om nieuwe verbanden, nieuwe combinaties. Hoe meer gangbaar de samenwerking tussen de partijen is, hoe minder punten er zullen worden toegekend.
Het projectteam dient zoveel als mogelijk te bestaan uit personen die van belang zijn voor het verwezenlijken van de doelstelling van het project. Gedacht wordt aan een deskundige op het gebied van verdienmodellen, een deskundige op het gebied van kringlooplandbouw en/of klimaat en milieu, een architect of ontwerper, een vertegenwoordiger van de bank en/of een deskundige op het terrein van andere financieringsvormen, een procesbegeleider, en desgewenst een partij die de administratie van het project uitvoert.
selectiecriterium innovativiteit
Met innovativiteit kan hierbij gedoeld worden op het samenwerkingsproces als zodanig, op het onderwerp van de samenwerking of op beide.
Bij de beoordeling van de innovativiteit van het samenwerkingsproces wordt gekeken in hoeverre de voorgestelde samenwerking NIEUWE verbanden / verbintenissen tot stand brengt. Hoe meer gangbaar de samenwerking tussen de partijen is, hoe minder punten er zullen worden toegekend.
Voor de beoordeling van het onderwerp van de samenwerking / de beoogde innovatie zelf geldt: het gaat om de meerwaarde die de innovatie heeft, in de zin dat het gaat om het verschil dat het product zelf te weeg kan brengen. Betreft de beoogde innovatie slechts een zeer geringe aanpassing van een bestaand product (of dienst, proces, procedé enz), dan wordt er geen punt toegekend. Betreft de beoogde innovatie bijvoorbeeld een geheel of vrijwel geheel nieuw product, dan zullen vier of vijf punten toegekend worden.
In samenhang worden de volgende aspecten bezien:
Transitie karakter van de innovatie – draagt de innovatie bij aan realisatie van de toekomstbestendige “duurzame landbouw”, dat wil zeggen inzet op beoogde transitie van benadering kostenreductie en/of verhoogde volumes naar benadering meerwaardecreatie, circulaire bedrijfsvoering / productie en/of sectoroverstijgende toepassing (cross-over)?
Ook bij dit criterium is de beoordeling van de onafhankelijke commissie die bestaat uit deskundigen van groot belang. De commissie zal het toekennen van punten moeten motiveren waarbij als richtsnoer geldt:
De efficiëntie wordt bepaald door in samenhang te kijken naar de volgende aspecten:
Gedeputeerde Staten stellen een adviescommissie in, genaamd Adviescommissie POP3 Gelderland. Deze commissie beoordeelt de aanvragen aan de hand van de in de regeling opgenomen selectiecriteria. Op basis hiervan geeft ze advies aan Gedeputeerde Staten over de rangschikking van de projecten.