Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rijnwaarden

Verordening auditcommissie gemeente Rijnwaarden 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRijnwaarden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening auditcommissie gemeente Rijnwaarden 2010
CiteertitelVerordening auditcommissie Rijnwaarden 2010
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De verordening is gepubliceerd op 23-02-2011 en inwerking getreden op 03-03-2011

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 156 lid 2 onder g en art. 213 lid 2

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-03-2011Nieuwe regeling

06-07-2010

Rijnwaarden Post, 23-02-2011

2010.3785

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening auditcommissie gemeente Rijnwaarden 2010

Preambule

De auditcommissie is een commissie ingesteld door de gemeenteraad. Het doel van de commissie is afstemming over de accountantscontrole, zodat die efficiënt en doeltreffend plaatsvindt. De auditcommissie bestaat uit raadsleden. Naast de leden is een aantal adviseurs benoemd.

De auditcommissie heeft als aandachtsgebied alle activiteiten die van belang zijn voor een goede beheersing van de gemeente op het gebied van rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid in het kader van de kaderstellende en controlerende verantwoordelijkheid van de raad. De auditcommissie werkt op basis van de Verordening Auditcommissie Rijnwaarden 2010.

Taken van de Auditcommissie zijn onder andere:

  • ·

    Voorbereiding van het controleprotocol, dat vastgesteld wordt door de raad.

  • ·

    Voorbereiding selectie van de door de raad aangestelde accountant.

  • ·

    Evaluatie van werkzaamheden van de accountant.

  • ·

    Eerste aanspreekpunt voor de accountant.

  • ·

    Afstemmingsoverleg van onderzoeken door accountant, rekenkamer en college.

Verordening Auditcommissie gemeente Rijnwaarden 2010

Artikel 1: Instelling en begripsbepalingen

  • 1.

    Er is een Auditcommissie.

  • 2.

    In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      de commissie: de Auditcommissie;

    • b.

      de raad: de Gemeenteraad;

    • c.

      het college: het College van burgemeester en wethouders;

    • d.

      de accountant: de in de Controleverordening gemeente Rijnwaarden bedoelde accountant die belast is met de controle op de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening;

    • e.

      de voorzitter: de voorzitter van de commissie;

    • f.

      het controleprotocol: het controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening.

Artikel 2: Doel

 

  • 1.

    De commissie heeft als doel afstemmingsoverleg te voeren met de accountant als bedoeld in artikel 2, vierde lid, van de Controleverordening gemeente Rijnwaarden van 14 oktober 2003 en uitvoering te geven aan de taken als omschreven in artikel 3.

  • 2.

    De commissie treedt niet in de onderscheiden bevoegdheden van raad en college.

Artikel 3: Taken en bevoegdheid

  • 1.

    De commissie heeft als aandachtsgebied alle activiteiten die van belang zijn voor een goede beheersing van de gemeente op het gebied van rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid in het kader van de kaderstellende en controlerende verantwoordelijkheid van de raad.

  • 2.

    Onder de in het eerste lid bedoelde activiteiten wordt in ieder geval begrepen:

    • a.

      de voorbereiding van het door de raad vast te stellen controleprotocol;

    • b.

      het zijn van eerste aanspreekpunt voor de accountant richting de raad betreffende de opzet en uitvoering van de accountantscontrole;

    • c.

      een overlegplatform te zijn voor de voorgenomen controleaanpak door de accountant met de mogelijkheid om specifieke aandacht te doen besteden aan bepaalde posten of organisatieonderdelen, zoals ook bedoeld in artikel 4, derde lid, Controleverordening gemeente Rijnwaarden;

    • d.

      een overlegplatform te zijn voor evaluatie van het gebruikte controleprotocol;

    • e.

      het evalueren van de werkzaamheden van de accountant;

    • f.

      het voorbereiden van de selectie van de accountant na afloop van het contract met de accountant;

    • g.

      een afstemmingsoverleg te zijn over de voorgenomen onderzoeken door accountant, rekenkamercommissie en college;

    • h.

      het adviseren aan de gemeenteraad over genoemde taken.

  • 3.

    De commissie heeft geen directe opdrachtgevende rol naar de externe accountant, andere onderzoeksbureaus of de gemeentelijke organisatie.

Artikel 4: Samenstelling en benoeming

  • 1.

    De commissie bestaat raadsleden, waarvan één voorzitter van de commissie is. Per fractie kan één raadslid benoemd worden in de commissie.

  • 2.

    De commissie heeft vier adviseurs te weten de wethouder van financiën, de manager van de afdeling financiën, de gemeentesecretaris (dan wel een door de gemeentesecretaris aan te wijzen vervanger) en de voorzitter van de rekenkamercommissie.

  • 3.

    De griffier (of zijn plaatsvervanger) is secretaris van de commissie en kan eveneens aan de beraadslagingen deelnemen.

  • 4.

    De raad benoemt de leden van de commissie en hun plaatsvervangers.

  • 5.

    De commissie kan andere interne en externe adviseurs verzoeken de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen aan de commissie.

Artikel 5: Zittingsduur

  • 1.

    De zittingsperiode van de leden eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad of bij ontslag als lid van de raad.

  • 2.

    De raad kan een lid tussentijds ontslaan.

  • 3.

    Een lid kan te allen tijde ontslag nemen.

Artikel 6: Voorzitter

  • 1.

    De commissie kiest uit haar leden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 2.

    De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van een heldere besluitvorming over commissieaangelegenheden. De voorzitter wordt daarbij ondersteund door de secretaris van de commissie.

Artikel 7: Vergaderingen en verslaglegging

  • 1.

    De commissie vergadert zoveel zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van de taken van de commissie, doch minimaal twee keer per jaar. Eén maal ten behoeve van voorbereiding van het controleprotocol voor het volgende jaar en één maal ten behoeve van de evaluatie van het controleprotocol van het afgelopen jaar.

  • 2.

    De adviseurs worden in principe voor elke vergadering van de commissie uitgenodigd. De commissie kan besluiten om te vergaderen zonder één of meerdere adviseurs.

  • 3.

    De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 4.

    De besluiten en adviezen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 5.

    Van iedere vergadering wordt een verslag gemaakt onder verantwoordelijkheid van de secretaris. Het verslag wordt vastgesteld door de commissie.

  • 6.

    Het vastgestelde verslag van niet openbare vergaderingen wordt vertrouwelijk ter kennis gebracht aan het college, de leden van het presidium en voor de overige raadsleden c.q. raadscommissieleden.

Artikel 8: Informeren raad

  • 1.

    De commissie informeert de raad en het college over gemaakte afspraken met de accountant en/of andere adviserende leden en beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren over bevindingen aangaande haar werkzaamheden.

  • 2.

    Op verzoek van de raad of het presidium geeft de voorzitter van de commissie een toelichting in de functionele raadscommissie van de gemeenteraad. Vertrouwelijke mededelingen worden in een besloten vergadering gedaan.

Artikel 9: Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als de “Verordening Auditcommissie Rijnwaarden 2010”.

 

Aldus besloten door de gemeenteraad in zijn openbare vergadering van 6 juli 2010

De voorzitter, De griffier,