Organisatie | Leeuwarden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Instellingsbesluit Commissie Naamgeving |
Citeertitel | Instellingsbesluit Commissie Naamgeving |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | Instellingsbesluit Commissie Naamgeving |
Vervangt de versie van 2004
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-03-2019 | Vervanging oude regeling | 13-11-2018 | . |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Leeuwarden;
gezien het advies van de Commissie Naamgeving;
gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;
Er is een Commissie Naamgeving, hierna de Commissie, die adviseert aan het college van Burgemeester en Wethouders, hierna het college, over de naamgeving van de openbare ruimte.
De Commissie brengt, met inachtneming van de door het college vastgestelde beleidsregels gevraagd en ongevraagd schriftelijk advies uit aan het college over:
Artikel 3 Samenstelling en lidmaatschap
waarvan de leden genoemd onder a t/m e stemrecht hebben.
De Commissie benoemt uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter.
De stukken van de Commissie worden ondertekend door de voorzitter. De voorzitter kan de secretaris machtigen bepaalde stukken namens hem te ondertekenen.
De voorzitter is bevoegd ambtenaren en andere deskundigen uit te nodigen tot het deelnemen aan de vergaderingen van de Commissie.
De Commissie vergadert slechts als ten minste drie leden, onder wie de voorzitter of de plaatsvervangend voorzitter, aanwezig zijn. Wanneer het vereiste aantal leden niet aanwezig is, belegt de voorzitter binnen twee weken een nieuwe vergadering en stelt de leden daarvan terstond schriftelijk in kennis. In deze laatste vergadering kunnen besluiten worden genomen ongeacht het aantal aanwezige leden.
Vastgesteld in de vergadering van 13 november 2018 door B. en W. van de Gemeente Leeuwarden
Gepubliceerd in Huis aan Huis d.d. 21-11-2018
Burgemeester en wethouders voornoemd,
Toelichting op het Instellingsbesluit Commissie Naamgeving
Namen toekennen aan delen van de openbare ruimte is om verschillende redenen van belang. Zo maakt de indeling van een gemeente in straten het mogelijk dat enerzijds burgers en anderzijds dienstverlenende instanties als politie, brandweer, ambulance en posterijen zich snel kunnen oriënteren in een gemeente. Ook is de indeling van een gemeente in straten voor de gemeente zelf van belang. In vrijwel alle gemeentelijke registraties komen immers straatnamen voor en wordt gesorteerd op de alfanumerieke volgorde van die namen.
Namen voor de openbare ruimte ontstaan echter niet zomaar. Namen moeten worden toegekend; er moeten namen worden bedacht. Daarbij dienen deze namen aan allerlei eisen te voldoen. Zo moeten de namen bijvoorbeeld bruikbaar zijn in de spreektaal en uniek in de desbetreffende gemeente. Ook is een bepaalde systematiek bij het geven van namen onontbeerlijk. Gezien het belang van goede naamgeving en de ingewikkeldheid daarvan verdient het aanbeveling dat het college van burgemeester en wethouders zich laat adviseren door een Commissie Naamgeving.
De Commissie is gehouden aan de beleidsregels die het college ten aanzien van de naamgeving en nummering heeft vastgesteld (zie hiervoor de Nadere regels op de Verordening naamgeving en nummering (adressen) 2018).
De Commissie dient tevens rekening te houden met de afspraken die de Staat met PostNL heeft gemaakt (Convenant inzake Postcodes zoals gepubliceerd in de Staatscourant op 20 februari 2014. nr. 3779).
De aanleiding tot deze afspraken is het terughoudende beleid van PostNL om wijzigingen aan te brengen in het postcodesysteem. Er is afgesproken dat gemeenten niet nodeloos wijzigingen in de naamgeving aanbrengen die tot wijzigingen in het postcodesysteem noodzaken. Hiervan was bijvoorbeeld sprake toen een Friese gemeente besloot de namen van straten en woonplaatsen in het Fries om te zetten. Indien een gemeente zich niet aan de afspraak houdt om de naamgeving niet nodeloos te wijzigen, worden de kosten die PostNL als gevolg hiervan moet maken bij het gemeentebestuur in rekening gebracht. Ook is afgesproken dat een gemeentebestuur zo spoedig mogelijk overleg met PostNL pleegt over zijn voornemen om wijzigingen aan te brengen in de naamgeving, die gevolgen hebben voor het postcodesysteem.
De bevoegdheid tot het toekennen van namen aan de openbare ruimte berust bij het college van burgemeester en wethouders. Op basis van artikel 84 van de Gemeentewet kan het college de Commissie Naamgeving instellen, die het college ten behoeve van deze taak adviseert. De Commissie Naamgeving kan naar eigen inzicht en op basis van de eerder door het college vastgestelde beleidsregels namen voorstellen voor delen van de openbare ruimte. Op dit gebied bestaan immers geen voorschriften of richtlijnen van hogere overheden.
2. Artikelsgewijze toelichting
De Commissie Naamgeving adviseert niet alleen over namen aan woonplaatsen, wijken en buurten. Ook het adviseren over het toekennen van namen aan delen van de openbare ruimte en zonodig aan gemeentelijke bouwwerken behoort tot haar taak. Particuliere bouw is daarvan uitgesloten.
In het kader van de dualisering kunnen sinds 7 maart 2002 in de Commissie Naamgeving geen raadsleden meer plaatsnemen (zie artikel 84, tweede lid, juncto artikel 83, tweede lid van de Gemeentewet).
De Commissie Naamgeving is een commissie van advies aan het college van burgemeester en wethouders. Daarom verdient het aanbeveling om het commissielid dat lid is van het college te benoemen als voorzitter van de Commissie.
Het verdient aanbeveling dat de secretaris uit het ambtelijk apparaat (bij voorkeur uit de dienst Stadsontwikkeling en -beheer) afkomstig is. Zodoende kan een deskundige worden aangewezen voor de functie van secretaris.
Na jarenlang lidmaatschap van deze commissie heeft PostNL in september 2017 besloten niet langer
een medewerker ter beschikking te stellen voor deze commissie naamgeving. De reden hiervan is de reorganisatie van PostNL.
De Commissie wordt in ieder geval door de voorzitter of op verzoek van het college bijeengeroepen wanneer nieuwe namen moeten worden toegekend of herzien. Herziening van namen kan onder andere wenselijk zijn als gevolg van een gewijzigde verkeerssituatie of bij verbouw van panden, waardoor de bestaande naamgeving of de vindbaarheid van panden bemoeilijkt is.