Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Leeuwarden

Instellingsbesluit Commissie Naamgeving

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLeeuwarden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingInstellingsbesluit Commissie Naamgeving
CiteertitelInstellingsbesluit Commissie Naamgeving
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerpInstellingsbesluit Commissie Naamgeving

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Vervangt de versie van 2004

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 84 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-03-2019Vervanging oude regeling

13-11-2018

gmb-2019-52293

.

Tekst van de regeling

Intitulé

Instellingsbesluit Commissie Naamgeving

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Leeuwarden;

gezien het advies van de Commissie Naamgeving;

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

besluiten:

Hoofdstuk I

Artikel 1 De commissie

Er is een Commissie Naamgeving, hierna de Commissie, die adviseert aan het college van Burgemeester en Wethouders, hierna het college, over de naamgeving van de openbare ruimte.

Artikel 2 Taak

De Commissie brengt, met inachtneming van de door het college vastgestelde beleidsregels gevraagd en ongevraagd schriftelijk advies uit aan het college over:

 

  • 1.

    het vaststellen van grenzen van woonplaatsen en het daaraan toekennen of wijzigen van namen;

  • 2.

    de verdeling van de gemeente in woonplaatsen, wijken, buurten en aangevuld met nummers en namen;

  • 3.

    het toekennen of wijzigen van namen aan delen van de openbare ruimte en zonodig aan gemeentelijke bouwwerken.

 

Artikel 3 Samenstelling en lidmaatschap

  • 1.

    De Commissie bestaat ten minste uit:

  • a.

    een lid van het college als voorzitter;

  • b.

    de directeur Historisch Centrum Leeuwarden of een door hem aan te wijzen medewerker van het HCL;

  • c.

    een medewerker van de gemeentelijke basisregistratie adressen en gebouwen als secretaris, op voordracht van de directeur Fysiek Domein;

  • d.

    een medewerker van Fysiek Domein, Ruimtelijke Ontwikkeling en Inrichting, op voordracht van de directeur Fysiek Domein;

  • e.

    twee medewerkers van de gemeentelijke afdeling Shared Service Center, Communicatie en marketing: een medewerker van Communicatie en een medewerker van Statistiek;

waarvan de leden genoemd onder a t/m e stemrecht hebben.

  •  

  • 2.

    De leden worden door het college benoemd.

  • 3.

    Het lid dat de hoedanigheid verliest op grond waarvan hij lid van de Commissie is, treedt op dat moment af als commissielid.

  • 4.

    De leden kunnen tussentijds ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan het college, dat maatregelen treft om in de vacature te voorzien.

 

Artikel 4 Voorzitterschap

De Commissie benoemt uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter.

 

Artikel 5 Tekenen van stukken

De stukken van de Commissie worden ondertekend door de voorzitter. De voorzitter kan de secretaris machtigen bepaalde stukken namens hem te ondertekenen.

 

Artikel 6 Deskundigen

De voorzitter is bevoegd ambtenaren en andere deskundigen uit te nodigen tot het deelnemen aan de vergaderingen van de Commissie.

 

Artikel 7 Werkwijze

  • 1.

    De Commissie komt bijeen:

  • a.

    wanneer de voorzitter dit nodig acht; of

  • b.

    op verzoek van het college;

  • c.

    tenminste twee keer per jaar.

  • 2.

    De voorzitter roept de leden schriftelijk op voor de vergadering, onder opgaaf van de punten die zullen worden behandeld. De agenda en vergaderstukken worden tien dagen voor de vergadering aan de leden toegezonden.

  • 3.

    De Commissie vergadert slechts als ten minste drie leden, onder wie de voorzitter of de plaatsvervangend voorzitter, aanwezig zijn. Wanneer het vereiste aantal leden niet aanwezig is, belegt de voorzitter binnen twee weken een nieuwe vergadering en stelt de leden daarvan terstond schriftelijk in kennis. In deze laatste vergadering kunnen besluiten worden genomen ongeacht het aantal aanwezige leden.

  • 4

    Besluiten van de Commissie worden genomen bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken, beslist de voorzitter.

  • 5.

    De Commissie vergadert en besluit in het openbaar.

  • 6.

    Het advies van de Commissie aan het college bevat, indien de leden dit wensen, de van het advies afwijkende zienswijzen van de leden van de Commissie.

Artikel 8 Slotbepalingen

  • 1.

    In gevallen waarin dit instellingsbesluit niet voorziet, beslist de voorzitter van de Commissie;

  • 2.

    Het Instellingsbesluit Commissie Naamgeving, vastgesteld op 7 december 2004, kenmerk 65572, wordt ingetrokken.

  • 3.

    De huidige commissie blijft in huidige samenstelling gehandhaafd, met uitzondering van een medewerker van PostNL.

  • 4.

    Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking en wordt aangehaald als “Instellingsbesluit Commissie Naamgeving”.

  

Vastgesteld in de vergadering van 13 november 2018 door B. en W. van de Gemeente Leeuwarden

Gepubliceerd in Huis aan Huis d.d. 21-11-2018

  

Burgemeester en wethouders voornoemd,

    

burgemeester,

    

secretaris.

Toelichting op het Instellingsbesluit Commissie Naamgeving

 

1. Algemeen

Namen toekennen aan delen van de openbare ruimte is om verschillende redenen van belang. Zo maakt de indeling van een gemeente in straten het mogelijk dat enerzijds burgers en anderzijds dienstverlenende instanties als politie, brandweer, ambulance en posterijen zich snel kunnen oriënteren in een gemeente. Ook is de indeling van een gemeente in straten voor de gemeente zelf van belang. In vrijwel alle gemeentelijke registraties komen immers straatnamen voor en wordt gesorteerd op de alfanumerieke volgorde van die namen.

Namen voor de openbare ruimte ontstaan echter niet zomaar. Namen moeten worden toegekend; er moeten namen worden bedacht. Daarbij dienen deze namen aan allerlei eisen te voldoen. Zo moeten de namen bijvoorbeeld bruikbaar zijn in de spreektaal en uniek in de desbetreffende gemeente. Ook is een bepaalde systematiek bij het geven van namen onontbeerlijk. Gezien het belang van goede naamgeving en de ingewikkeldheid daarvan verdient het aanbeveling dat het college van burgemeester en wethouders zich laat adviseren door een Commissie Naamgeving.

 

De Commissie is gehouden aan de beleidsregels die het college ten aanzien van de naamgeving en nummering heeft vastgesteld (zie hiervoor de Nadere regels op de Verordening naamgeving en nummering (adressen) 2018).

 

De Commissie dient tevens rekening te houden met de afspraken die de Staat met PostNL heeft gemaakt (Convenant inzake Postcodes zoals gepubliceerd in de Staatscourant op 20 februari 2014. nr. 3779).

De aanleiding tot deze afspraken is het terughoudende beleid van PostNL om wijzigingen aan te brengen in het postcodesysteem. Er is afgesproken dat gemeenten niet nodeloos wijzigingen in de naamgeving aanbrengen die tot wijzigingen in het postcodesysteem noodzaken. Hiervan was bijvoorbeeld sprake toen een Friese gemeente besloot de namen van straten en woonplaatsen in het Fries om te zetten. Indien een gemeente zich niet aan de afspraak houdt om de naamgeving niet nodeloos te wijzigen, worden de kosten die PostNL als gevolg hiervan moet maken bij het gemeentebestuur in rekening gebracht. Ook is afgesproken dat een gemeentebestuur zo spoedig mogelijk overleg met PostNL pleegt over zijn voornemen om wijzigingen aan te brengen in de naamgeving, die gevolgen hebben voor het postcodesysteem.

 

De bevoegdheid tot het toekennen van namen aan de openbare ruimte berust bij het college van burgemeester en wethouders. Op basis van artikel 84 van de Gemeentewet kan het college de Commissie Naamgeving instellen, die het college ten behoeve van deze taak adviseert. De Commissie Naamgeving kan naar eigen inzicht en op basis van de eerder door het college vastgestelde beleidsregels namen voorstellen voor delen van de openbare ruimte. Op dit gebied bestaan immers geen voorschriften of richtlijnen van hogere overheden.

 

2. Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 2

De Commissie Naamgeving adviseert niet alleen over namen aan woonplaatsen, wijken en buurten. Ook het adviseren over het toekennen van namen aan delen van de openbare ruimte en zonodig aan gemeentelijke bouwwerken behoort tot haar taak. Particuliere bouw is daarvan uitgesloten.

 

Artikel 3

In het kader van de dualisering kunnen sinds 7 maart 2002 in de Commissie Naamgeving geen raadsleden meer plaatsnemen (zie artikel 84, tweede lid, juncto artikel 83, tweede lid van de Gemeentewet).

De Commissie Naamgeving is een commissie van advies aan het college van burgemeester en wethouders. Daarom verdient het aanbeveling om het commissielid dat lid is van het college te benoemen als voorzitter van de Commissie.

Het verdient aanbeveling dat de secretaris uit het ambtelijk apparaat (bij voorkeur uit de dienst Stadsontwikkeling en -beheer) afkomstig is. Zodoende kan een deskundige worden aangewezen voor de functie van secretaris.

Na jarenlang lidmaatschap van deze commissie heeft PostNL in september 2017 besloten niet langer

een medewerker ter beschikking te stellen voor deze commissie naamgeving. De reden hiervan is de reorganisatie van PostNL.

 

Artikel 7

De Commissie wordt in ieder geval door de voorzitter of op verzoek van het college bijeengeroepen wanneer nieuwe namen moeten worden toegekend of herzien. Herziening van namen kan onder andere wenselijk zijn als gevolg van een gewijzigde verkeerssituatie of bij verbouw van panden, waardoor de bestaande naamgeving of de vindbaarheid van panden bemoeilijkt is.