Organisatie | Sint-Michielsgestel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels terrassen Sint-Michielsgestel |
Citeertitel | Nadere regels terrassen Sint-Michielsgestel |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | terras, APV |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-03-2019 | Nieuwe regeling | 26-02-2019 | Onbekend |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Sint-Michielsgestel;
overwegende dat het de bevoegdheid heeft om in het belang van de openbare orde of de woon- en leefomgeving nadere regels te stellen ten aanzien van terrassen;
vast te stellen de navolgende:
Bij de aanvraag om ontheffing die (mede) plaatsing of uitbreiding van een terras betreft, moeten de volgende gegevens en stukken worden overgelegd:
Een gedetailleerde maatvaste plattegrond, schaal 1:100 of 1: 50 voorzien van een aanduiding waar het terras zich bevindt. Verder is hierop in ieder geval de ligging van het terras ten opzichte van de openbare inrichting en de direct naastgelegen panden en objecten in de openbare ruimte weergegeven alsmede de plaatsing van tafels, stoelen, banken, terrasschermen, -schotten, bloembakken, hagen en parasols op het terras.
HOOFDSTUK 4 BIJZONDERE BEPALINGEN TERRAS
De in- en uitgangen en nooduitgangen van de openbare inrichting dienen te allen tijde vrij gehouden te worden. Hiervan dient direct gebruik gemaakt te kunnen worden door zowel de bezoekers als door de hulpdiensten. De inrichting van het terras dient dusdanig te gebeuren dat personen altijd kunnen vluchten. Tevens dienen de brandkranen vrij toegankelijk te blijven.
Het terras en omliggende omgeving moet gedurende de periode van exploitatie dagelijks na sluiting van de openbare inrichting vrij te worden gemaakt van afval, achtergebleven stoffen of voorwerpen.
Het college handelt overeenkomstig deze nadere regels, tenzij dat voor een of meer belanghebbende(n) gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de regels te dienen doelen.
Voor terrassen die aanwezig zijn op het moment van inwerkingtreden van deze regels en waarvoor binnen 6 maanden daarna ontheffing is aangevraagd, kan het bevoegd bestuursorgaan besluiten bij de beoordeling van die aanvraag deze nadere regels deels of geheel buiten toepassing te laten.
Reeds jaren worden terrassen geëxploiteerd bij de horeca-inrichtingen in de gemeente. Door nieuwe bestemmingsplannen met ruimere mogelijkheden voor de horeca groeide de behoefte om – op beperkte schaal – regels op te stellen over deze terrassen. Zo is van te voren duidelijk waar een horeca-inrichting zich aan moet houden bij het inrichten van het terras. Voor zover het terras gelegen is op gemeentegrond wordt een en ander vastgelegd in een ontheffing. Het inrichten van een terras is nl. niet direct toegestaan op grond van artikel 2:10 van de Algemene plaatselijke verordening. Verder kan het college nadere regels vaststellen over terrassen vanuit het belang van de openbare orde of de woon- en leefomgeving. Tot slot kan het bevoegde bestuursorgaan ontheffing verlenen van het eerder genoemde verbod. Voor terrassen is de burgemeester het bevoegde bestuursorgaan.
Op 31 oktober 2018 is overleg gevoerd met vertegenwoordigers van de horeca uit Sint-Michielsgestel, Gemonde, Den Dungen, Berlicum en Middelrode en een vertegenwoordiger van Koninklijke Horeca Nederland over een concept van deze regeling.
Onderdelen van terrassen zoals terrasschermen en parasols zijn in sommige gevallen aan te merken als bouwwerken. Om ze te kunnen plaatsen kan dan een omgevingsvergunning vereist zijn. Deze nadere regels bevatten daar geen verdere bepalingen over, omdat hier de bouwregelgeving zèlf over gaat. Ook vaste markiezen, (gevel)zonweringen en uitvalschermen kunnen in bepaalde gevallen aan te merken zijn als vergunningplichtige veranderingen van een bouwwerk.
De meest gewenste locatie voor een terras is direct voor de voorgevel van het pand van waaruit bediend wordt. In sommige gevallen is het echter niet mogelijk om een terras in te richten direct voor de voorgevel van de openbare inrichting. Een terras op enige afstand is dan toegestaan, maar wel moet dit terras zich bevinden in de directe nabijheid. Hiertoe zijn enkele regels opgenomen in artikel 4.
Artikel 2:27, eerste lid, onder a, van de Apv geeft de volgende definitie:
Artikel 2:27, eerste lid, onder b, van de Apv geeft de volgende definitie:
terras: een buiten de besloten ruimte van de openbare inrichting liggend deel daarvan waar sta- of zitgelegenheid kan worden geboden en waar tegen vergoeding dranken kunnen worden geschonken of spijzen voor directe consumptie ter plaatse kunnen worden bereid of verstrekt.
Hierbij kan gedacht worden aan:
Artikel 1 van de Winkeltijdenwet geeft de volgende definitie: een voor het publiek toegankelijke besloten ruimte, waarin goederen aan particulieren plegen te worden verkocht.
Het terras is onderdeel van de openbare inrichting waar het bij hoort. Door de omvang van het terras te beperken tot 50% van de oppervlakte van de gehele openbare inrichting is het terras nooit groter dan het deel van de openbare inrichting dat in de gebouwen in gelegen.
Het derde lid bepaalt dat uitsluitend stemgeluid is toegestaan op de terrassen. Voor het maken van muziek kan incidenteel ontheffing worden verleend. De ontheffing kan worden verleend onder voorwaarden.