Organisatie | Haarlem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsregeling Haarlem Aardgasvrij |
Citeertitel | Uitvoeringsregeling Haarlem Aardgasvrij |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp | Vaststellen uitvoeringsregeling Subsidie Haarlem Aardgasvrij |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-03-2019 | 16-11-2019 | Nieuwe regeling | 26-02-2019 | 2019/14424 |
Het college kan subsidie verstrekken voor ondersteuning in de kosten van maatregelen van particuliere woningeigenaren voor de transitie naar aardgasvrij wonen. Door te verwarmen en te koken met een duurzaam alternatief in plaats van met aardgas wordt bijgedragen aan de Haarlemse Routekaart naar aardgasvrij in 2040.
De aanvrager als bedoeld in artikel 1, onder a, van deze Regeling kan subsidie aanvragen voor een woning in de gemeente Haarlem.
Artikel 5 Procedure voor het indienen en behandelen van een aanvraag
Het college verdeelt het beschikbare bedrag in volgorde van ontvangst van de complete aanvragen. Wanneer de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Awb de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de dag, waarop de aanvulling is ontvangen door de gemeente.
In aanvulling op artikel 8 van de ASV wordt de subsidie geweigerd indien de activiteiten als bedoeld in artikel 4, eerste lid, van deze regeling hebben plaatsgevonden vóór inwerkingtreding van de regeling.
In aanvulling op artikel 13 van de ASV, zijn aan de subsidie de volgende verplichtingen verbonden:
Toelichting bij Uitvoeringsregeling Haarlem Aardgasvrij
De gemeente Haarlem bereidt de stad voor op een aardgasvrije toekomst. Haarlem ondertekende in 2017 samen met het Rijk, andere gemeenten, netwerkbeheerders en de twaalf provincies de Green Deal ‘Aardgasvrije wijken’. In de Routekaart naar klimaatneutraal in 2030 en aardgasvrij in 2040 heeft de gemeente inzichtelijk gemaakt hoe Haarlem in 2040 aardgasvrij wil zijn.
In dit kader heeft de gemeente voor 2019 een bedrag van Euro 500.000 beschikbaar gesteld om particuliere woningeigenaren te stimuleren en te ondersteunen hun woning volledig aardgasvrij te maken.
Onder aanvrager wordt verstaan een natuurlijk persoon. De subsidie is niet bedoeld voor rechtspersonen waaronder VvE’s en zakelijke vastgoedeigenaren. De regeling richt zich dus op de bewoners (eigenaren) van de gemeente Haarlem met een eigen woning. Dit draagt bij aan de duidelijkheid en uitvoerbaarheid van de uitvoeringsregeling. Voor VvE’s vanaf 10 appartementen bestaat bovendien de mogelijkheid een energiebespaarlening bij het Energiebespaarfonds aan te vragen.
Woning is een bestaande woning; het aardgasvrij bouwen van nieuwbouw is dus uitgesloten van deze regeling.
Artikel 4 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Omdat met deze regeling het doel, en niet de techniek, centraal gesteld wordt, kunnen de maatregelen voor de verbouw naar een aardgasvrije woning divers zijn. Subsidiabel zijn in ieder geval de kosten voor vervanging van een aardgasgestookte verwarmingsketel naar een aardgasvrij alternatief. Noodzakelijke andere verbouwingskosten zoals isolatie van de woning kunnen onderdeel zijn van de verbouw van een woning naar aardgasvrij en zijn ook subsidiabel. De kosten zijn uitsluitend subsidiabel, indien de gasaansluiting na de werkzaamheden wordt verwijderd. Dit volgt uit de verplichting van artikel 7, sub a, van de regeling.
Bij het verwijderen van de gasaansluiting bestaan de werkzaamheden van Liander, de netbeheerder, uit het weghalen van de meter, de aansluitkast en de leiding in de grond. Aardgas verdwijnt dus volledig uit de woning. Op de website van de netbeheerder zijn de tarieven terug te vinden.
Vanwege de negatieve effecten op de luchtkwaliteit komen de in lid 2, onder b en c genoemde maatregelen niet voor subsidie in aanmerking.
Het college kan besluiten dat kosten die niet of onvoldoende bijdragen aan het doel van de regeling niet voor subsidie in aanmerking komen. Daarbij kan worden gedacht aan materiaalkosten voor het vervangen van een vloer van de woning of de aanschafkosten van keukenapparatuur (in tegenstelling tot bijv. installatiewerkzaamheden).
De subsidie mag gecombineerd worden met andere subsidieregelingen, maar tegelijkertijd moet overcompensatie worden voorkomen. De subsidie bedraagt daarom maximaal 100% van de subsidiabele kosten. In dit verband dient de aanvrager een overzicht te geven van andere subsidies of vergoedingen voor dezelfde activiteiten (zie artikel 5).
Bij een combinatie van deze subsidie met een duurzaamheidslening van de gemeente Haarlem geldt tevens het bepaalde in artikel 3, lid 2 van de Verordening Duurzaamheidslening gemeente Haarlem.
Artikel 5 Procedure voor het indienen en behandelen van een aanvraag
De gemeente beoogt met de regeling een stimulerende werking. Daarom zijn activiteiten die al zijn uitgevoerd vóór de inwerkingtreding van deze regeling niet subsidiabel. Dit komt terug in het vereiste dat de facturen, betaalbewijzen en het bewijs van verwijdering van de gasaansluiting van latere datum zijn dan de dag van inwerkingtreding van de regeling.
Onder betaalbewijs wordt verstaan een afschrift van de bankrekening van aanvrager waarop de betaling van de factuur, de datum en het bedrag inzichtelijk zijn.
Onder ontvangen subsidies valt zowel een verleende subsidie als een vastgestelde subsidie.
Het opnemen van een hardheidsclausule opent de mogelijkheid voor het college om artikelen van deze verordening buiten toepassing te laten of daarvan af te wijken, wanneer strikte toepassing voor een belanghebbende onbillijke of onevenredige gevolgen heeft. De toepassing van de hardheidsclausule blijft beperkt tot bijzondere individuele gevallen, die een aanvullende belangenafweging noodzakelijk maken. De te treffen voorziening, die niet in de verordening is voorzien, dient altijd binnen de doelstellingen van de subsidie te passen. Het gebruik van de hardheidsclausule is een uitzondering; het college is in principe gehouden aan toepassing van de regeling, op grond van beginselen als gelijkheid en rechtszekerheid.