Organisatie | Lingewaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lingewaard houdende regels omtrent ontheffingsbeleid geslotenverklaring |
Citeertitel | Ontheffingsbeleid geslotenverklaring |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-03-2019 | nieuwe regeling | 29-01-2019 |
De winkelstraten in het centrum van Huissen zijn drukker geworden. Het winkelende publiek wordt regelmatig geconfronteerd met gemotoriseerd verkeer dat door de winkelstraten rijdt. Dit heeft een negatief effect op de leefbaarheid, aantrekkelijkheid en verkeersveiligheid van het centrum. Daarom is er in 2018 besloten om het verkeersplan centrum Huissen vast te stellen. In dit verkeersplan zijn de winkelstraten met verzinkbare palen en tussen bepaalde venstertijden (tabel 1.1) gesloten voor het gemotoriseerde verkeer. Buiten de venstertijden staan de palen omlaag en zijn de winkelstraten voor iedereen toegankelijk.
Volgens het ontheffingenbeleid hebben een aantal diensten en bedrijven vanwege hun maatschappelijke doel of belang recht op aanvraag van een tijdelijke ontheffing. Daarnaast is het voor inwoners die binnen het gesloten gebied wonen en geen achteringang hebben, mogelijk om een vaste ontheffing aan te vragen.
Deze beleidsregels maken duidelijk wanneer ontheffingen voor de geslotenverklaring worden verleend. De nieuwe beleidsregels en systemen vereenvoudigen de beoordeling van aanvragen en vergroten de handhaafbaarheid voor buitengewoon opsporingsambtenaren en politie.
In hoofdstuk 2 is aangegeven wie er recht hebben op aanvraag van een ontheffing. Voor de beoordeling ervan is het nodig om verschillende documenten aan te leveren. Vervolgens is in hoofdstuk 3 uitgelegd hoe men een aanvraag kan indienen. Tot slot bevat hoofdstuk 4 een processchema met een verwijzing naar de legesverordening.
Hieronder is toegelicht welke groepen recht hebben op de aanvraag van een ontheffing.
Deze bedrijven of instellingen krijgen onbeperkt toegang tot de geslotenverklaring.
Deze ontheffing verleent de houder toegang tot de geslotenverklaring gedurende de periode van één kalenderjaar.
Deze ontheffing verleent de houder toegang tot de geslotenverklaring gedurende de dag(en) en het tijdstip zoals vermeld.
Deze ontheffing verleent de houder toegang tot de geslotenverklaring gedurende de dag en het tijdstip of een periode zoals vermeld.
Deze ontheffing en/of vergunning verleent de houder toegang tot de geslotenverklaring gedurende de dag en het tijdstip of een periode zoals vermeld.
Marktkooplieden met een geldige marktvergunning mogen de geslotenverklaring zonder aanvraag van een ontheffing betreden;
Marktkooplieden zijn in het bezit van een geldige marktvergunning. De verzinkbare paal staat omlaag, zodat men de kramen kan opbouwen. De buitengewoon opsporingsambtenaren en marktmeester moeten er op toezien dat onbevoegden het gesloten gebied niet betreden. Dit zal door de locatie van kramen grotendeels niet mogelijk zijn.
Evenementenorganisaties en deelnemers met een geldige evenementenvergunning mogen de geslotenverklaring zonder aanvraag van een ontheffing betreden.
Bij evenementen is het niet realistisch om alle deelnemers een ontheffing te laten aanvragen. De verzinkbare paal staat omlaag, zodat men de kramen kan opbouwen. Evenementenorganisaties moeten er op toezien dat onbevoegden het gesloten gebied niet betreden. Dit zal in veel gevallen door de aanwezigheid van dranghekken niet mogelijk zijn.
Inwoners, bedrijven of instellingen kunnen via de gemeentelijke website een tijdelijke of vaste ontheffing aanvragen. Bij goedkeuring van de aanvraag ontvangt de aanvrager een schriftelijke reactie en wordt het kenteken verwerkt in het kentekenherkenningssysteem.
Het aantal ontheffingen per huishouden is ongelimiteerd. De aanvrager dient per ontheffing antwoord te geven op één van onderstaande vragen:
Toegang tot het gesloten gebied
Wanneer een aanvraag is goedgekeurd, zullen de verzinkbare palen bij aankomst en vertrek van het gesloten gebied automatisch bewegen.
Ontheffingen voor motorfietsen
Motorfietsen zijn in het gesloten gebied alleen toegestaan, wanneer de gebruiker in het bezit is van een geldige ontheffing. De gebruiker ontvangt na goedkeuring van de aanvraag een toegangspas met het kenteken van de motorfiets. Gebruikers moeten deze toegangspas altijd bij zich dragen, omdat de buitengewoon opsporingsambtenaren hier op handhaven.
Kosten van een overtreding (prijspeil 2019)
De boete voor het inrijden van de geslotenverklaring (figuur 1) zonder geldige ontheffing is € 95,- (exclusief € 9,- administratiekosten).
Figuur 1: Gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, verkeersbord C01.
Door omstandigheden kunnen persoonsgegevens wijzigen. Het is belangrijk om dit zo snel mogelijk aan te passen. Een wijziging kan doorgegeven worden door gebruik te maken van het aanvraagformulier op de gemeentelijke website.
Het tussentijds wijzigen van een ontheffing kost geld (legesverordening 1.19.3). Een wijziging doorvoeren kan via het aanvraagformulier op de gemeentelijke website.
De gemeente Lingewaard kan besluiten een ontheffing in te trekken: