Organisatie | Loon op Zand |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Loon op Zand houdende regels omtrent orde met betrekking tot de gemeenteraad(Reglement van Orde Loon op Zand 2019) |
Citeertitel | Reglement van Orde Loon op Zand 2019 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-05-2020 | artikel 2, 8, 12, 21, 22, 30 | 18-05-2020 | |||
05-03-2019 | 29-05-2020 | nieuwe regeling | 21-02-2019 | ZK18.05518 |
De raad van de gemeente Loon op Zand;
gezien het voorstel van het presidium d.d. 19 december 2018;
gelet op artikel 16 van de Gemeentewet;
besluit vast te stellen het “Reglement van Orde Loon op Zand 2019” onder gelijktijdige intrekking van het “Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad gemeente
Hoofdstuk 2. Organisatie van de gemeenteraad
Er is een presidium dat bestaat uit de voorzitter van de raad, de (eerste of tweede) plaatsvervangend voorzitter van de raad, en de fractievoorzitters. Het presidium kiest uit zijn midden een voorzitter
Een lid van het presidium kan zich te allen tijde laten vervangen door een fractielid. De voorzitter van het presidium kan worden vervangen door de eerste of tweede plaatsvervangend voorzitter van de raad.
Artikel 3. Benoeming nieuwe raadsleden en wethouders
Deze onderzoekt de geloofsbrieven en de daarop betrekking hebbende stukken van de nieuw benoemde raadsleden en brengt vervolgens advies uit aan de raad over de toelating van de nieuw benoemde raadsleden tot de raad. Indien van toepassing, wordt van een minderheidsstandpunt melding gemaakt in dit advies.
Bij de benoeming van een wethouder stelt de raad uit zijn midden een commissie van 3 leden in. De commissie onderzoekt of benoeming van de kandidaat voldoet aan de vereisten van de Gemeentewet en brengt vervolgens advies uit aan de raad. Indien nodig maken de burgemeester en de griffier voor de benoeming een risicoanalyse integriteit.
Artikel 5. Fractieondersteuners
Het fractieondersteunerschap eindigt in ieder geval met het einde van de zittingsperiode van de raad. Het fractieondersteunerschap eindigt tevens wanneer de fractieondersteuner niet meer voldoet aan de eisen als genoemd in lid 2 of wanneer de fractie die de fractieondersteuner heeft aangemeld, bij de griffier de fractieondersteuner afmeldt of wanneer de fractieondersteuner zichzelf afmeldt.
Artikel 6. Vergadermodel: beeldvorming - opiniërend - besluitneming
Voorafgaand aan elke opiniërende ronde kunnen er technische schriftelijke vragen worden gesteld over de voorstellen die tijdens de komende opiniërende ronde of vergadering worden behandeld. Deze a-politieke vragen worden door de griffier in de organisatie uitgezet. De antwoorden op deze vragen worden voorafgaand aan de opiniërende ronde respectievelijk vergadering aan de raad verzonden.
Artikel 9. Agenda en agendapunten
De agenda wordt bij aanvang van een vergadering door de raad vastgesteld. Op voorstel van een lid van de raad of van de voorzitter kan de raad onderwerpen aan de agenda toevoegen of van de agenda afvoeren. Ook kan op voorstel van een lid van de raad of van de voorzitter de raad besluiten de volgorde van behandeling van de agendapunten te wijzigen.
Artikel10. Ingekomen stukken & mededelingen
Een raadslid kan verzoeken een ingekomen stuk of de afdoening daarvan in de opiniërende ronde op de agenda te zetten. Een raadslid dient een dergelijk verzoek uiterlijk 24 uur voor de betreffende vergadering in bij de griffier. De griffier zorgt ervoor dat de gehele raad hiervan op de hoogte wordt gesteld.
Hoofdstuk 4. Orde bij de vergadering & opiniërende ronde
Artikel 14. Deelname door en spreekrecht burgers
Na de opening van de opiniërende ronde, of indien geen behandeling in de voorafgaande opiniërende ronde heeft plaatsgevonden na de opening van de vergadering, kunnen andere aanwezige burgers gezamenlijk gedurende maximaal dertig minuten het woord voeren over geagendeerde onderwerpen. Dit noemen we spreekrecht.
Artikel 18. Besluitvorming en stemming
Een raadslid dat zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, kan deze vergissing herstellen totdat het volgende raadslid heeft gestemd. Bemerkt het raadslid zijn vergissing pas later, dan kan deze nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt aantekening vragen van zijn vergissing. Dit brengt geen verandering in de uitslag van de stemming.
De besluitenlijst moet minimaal inhouden:
de besluiten, stemverklaringen, stemmingen met vermelding bij hoofdelijke stemming van de namen van de leden die voor of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de leden die zich overeenkomstig de Gemeentewet van stemming hebben onthouden, interpellaties en de verwijzing naar de moties, (sub)amendementen, voorstellen van orde en toezeggingen.
Aan de raad en aan leden van de raad, aan fractieondersteuners en aan een raadscommissie /-werkgroep kan geheimhouding worden opgelegd door de gemeenteraad, het college of de burgemeester, elk ten aanzien van de stukken die zij aan de raad of de leden van de raad overleggen, conform de mogelijkheden in de Gemeentewet ten aanzien van de stukken en wat over die stukken besproken is (art. 25, 55 en 86 Gemeentewet). De criteria daarvoor staan in de Wet Openbaarheid van Bestuur.
In alle gevallen moet de raad de geheimhouding eerst bekrachtigen en in een volgende vergadering bevestigen. Doet de raad dit niet, dan vervalt de geheimhouding. De bekrachtiging gebeurt in een openbare vergadering. Ieder die kennis draagt van de inhoud van geheime stukken is gebonden aan de geheimhouding totdat deze wordt opgeheven. Over een onderwerp waarover geheimhouding is opgelegd, kunt u alleen spreken in een besloten vergadering.
Indien een raadslid of een fractie het niet eens is met de opgelegde geheimhouding, dan kan men in de besloten vergadering vragen waarom de betreffende stukken geheim dienen te blijven. Als de raad of een raadsgremium bij meerderheid van mening is dat niet voldoende grond is voor geheimhouding, dan kan de raad besluiten de geheimhouding op te heffen. Totdat de raad dit doet, of het orgaan dat de geheimhouding heeft opgelegd, is elk lid gebonden aan de geheimhouding.
Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, artikel 55, tweede en derde lid, of artikel 86, tweede en derde lid, van de gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat de geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Hoofdstuk 5. Rechten van raadsleden
Artikel 24. Schriftelijke vragen
Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen 30 dagen nadat de vragen zijn ingediend. Indien beantwoording niet binnen deze termijn kan plaatsvinden, stelt het verantwoordelijk lid van het college of de burgemeester de vragensteller hiervan, via de griffier, gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden. De griffier zorgt er voor dat ook de overige leden van de raad hiervan op de hoogte gebracht worden.
Raadsleden en / of burgers die tijdens het vragenhalfuur vragen willen stellen, melden dit onder aanduiding van het onderwerp ten minste 10 uur voor aanvang van het vragenhalfuur bij de griffier. Zo spoedig mogelijk daarna worden alle raadsleden en het college door de griffier in kennis gesteld van de ingediende vragen.