Organisatie | Veiligheidsregio Utrecht |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Voorschriften van het dagelijks bestuur van de Veiligheidsregio Utrecht houdende regels omtrent het beheer van informatie van de Veiligheidsregio Utrecht, voor zover deze informatie niet is overgebracht naar de archiefbewaarplaats Besluit informatiebeheer VRU |
Citeertitel | Besluit informatiebeheer VRU |
Vastgesteld door | dagelijks bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Dit besluit vervangt het Besluit Informatiebeheer Veiligheidsregio Utrecht 2006
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2018-73120.html
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-03-2019 | nieuwe regeling | 11-02-2019 |
Het dagelijks bestuur van de Veiligheidsregio Utrecht,
artikel 6.1 van de Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Utrecht;
dat het dagelijks bestuur op grond van de Archiefverordening VRU verantwoordelijk is voor de informatiehuishouding van de ambtelijke organisatie;
I. in te trekken het Besluit Informatiebeheer Veiligheidsregio Utrecht 2006 en,
II. vast te stellen de navolgende
Voorschriften betreffende het beheer van informatie van de Veiligheidsregio Utrecht, voor zover deze informatie niet is overgebracht naar de archiefbewaarplaats.
Artikel 1.1 van de Archiefverordening VRU is van overeenkomstige toepassing. Daarnaast wordt in dit besluit verstaan onder:
a. verordening: de Archiefverordening VRU;
b. algemeen directeur de algemeen directeur van de VRU, bedoeld in artikel 2.13 van de Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Utrecht;
c. organisatieonderdeel: een organisatieonderdeel, bedoeld in de verordening, alsmede projectorganisaties en andere als zodanig door het dagelijks bestuur aan te wijzen eenheden;
d. leidinggevende: functionaris, bedoeld in artikel 1 onder e Organisatieverordening VRU 2015;
e. informatie de in artikel 1 onderdeel d van de verordening bedoelde archiefbescheiden
f. informatiehuishouding: het geheel aan maatregelen nodig voor een optimaal beheer van informatie;
g. informatiebeheersysteem: elk systeem waarin in het kader van de taakuitoefening informatie worden gecreëerd, verwerkt en beheerd;
h. selectielijst: de vigerende selectielijst voor gemeenten en intergemeentelijke organen, bedoeld in artikel 5 van de wet.
i. Beheerplan het Beheerplan Documentaire Informatiehuishouding, als één van de in artikel 3 van de verordening bedoelde voorschriften.
j. manager documentair informatiebeheer degene die is belast met de dagelijkse uitvoering van het beheer van de archiefbescheiden van de VRU, alsmede de voorbereiding van de strategische en tactische besluitvorming dienaangaande;
k. CIO: chief information officer, bedoeld in artikel 19, derde lid Organisatieverordening VRU 2015.
Artikel 5. Het Strategisch Informatie Overleg
Op grond van artikel 3 van het Archiefbesluit 1995 stelt de algemeen directeur het Strategisch Informatie Overleg (SIO) in. Aan dit ambtelijk overleg nemen in ieder geval deel de archivaris en de beheerder, alsmede andere aan te wijzen functionarissen. De CIO en de manager documentair informatiebeheer ontvangen alle vergaderstukken en worden uitgenodigd om deel te nemen aan het SIO.
Artikel 7. Het beheerplan documentaire informatiehuishouding
Dit beheerplan houdt ten minste de volgende elementen in:
het systematisch overzicht van de informatie in de organisatie, met een beschrijving van die informatie, de vindplaats, de relatie met de werkprocessen waarop zij betrekking heeft, de onderlinge relatie(s), de status, de bewaartermijnen van de informatie en de systemen en applicaties waarin de informatie wordt bewaard;
Artikel 8. Informatieverstrekking
De leidinggevenden van alle organisatieonderdelen dragen zorg voor het jaarlijks aan de beheerder aanleveren van de gegevens die benodigd zijn ter uitvoering van artikel 7 van de verordening.
Artikel 9. Veranderingen in het informatiebeheer
1. De beheerder doet aan de archivaris tijdig mededeling van het voornemen tot:
2. De archivaris adviseert gevraagd of ongevraagd over de op grond van het eerste lid medegedeelde voornemens.
3. De beheerder betrekt in verband met de in het eerste lid beschreven gevallen het op grond van het tweede lid gegeven advies van de archivaris.