Organisatie | Amsterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent subsidie Subsidieregeling Broedplaatsen 2017 |
Citeertitel | Subsidieregeling Broedplaatsen 2017 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Het historisch overzicht van deze regeling is niet compleet.
Deze regeling is verlengd tot het moment dat het nieuwe Broedplaatsenbeleid met bijbehorende Subsidieregeling in werking treedt.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-03-2019 | nieuwe regeling | 29-01-2019 |
Burgemeester en wethouders van Amsterdam
Brengen ter algemene kennis dat zij in hun vergadering van 29 januari 2019 hebben besloten:
In te stemmen met het tijdelijk verlengen van de werkingsduur van de Subsidieregeling Broedplaatsen 2017 als bedoeld in bijlage 1 behorende bij het “Herzien Amsterdams Atelier- en Broedplaatsenbeleid 2015 – 2018” tot het moment dat het nieuwe Broedplaatsenbeleid met bijbehorende Subsidieregeling in werking treedt.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1.Begripsomschrijvingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
CAWA: de Commissie voor Ateliers en (Woon)Werkpanden Amsterdam is ingesteld door het College van B&W van Amsterdam en verzorgt de toewijzing van een groot aantal ateliers en atelierwoningen in Amsterdam aan geregistreerde kunstenaars en de toewijzing van (woon)werkpanden en broedplaatsruimtes aan groepen. Daarnaast beoordeelt de CAWA of visiedocumenten passen binnen het broedplaatsenbeleid en brengt hierover advies uit aan de wethouder;
Artikel 2. Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013
De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.
Artikel 3. Doel subsidieregeling
Deze subsidieregeling is een uitwerking van het ‘Herzien Amsterdams Atelier- en Broedplaatsenbeleid
2015 – 2018’. Het doel van deze subsidie het realiseren van nieuwe woon- en werkruimte voor CAWA-creatieven door het subsidiëren van onrendabele bouwkosten bij de start van nieuwe broedplaatsen.
Artikel 4. Subsidiabele activiteiten
Het maximaal te verlenen subsidiebedrag wordt bepaald door het oppervlak dat voor CAWA gebruik gerealiseerd wordt, waarbij geldt dat de subsidie niet hoger kan worden vastgesteld dan het onrendabele deel van de investeringskosten en dat de subsidie niet meer bedraagt dan maximaal € 250 per m2 gereali¬seerde CAWA-atelierruimte in de broedplaats. Hierbij wordt het oppervlakte gerelateerd aan het BVO.
Hoofdstuk 4 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Artikel 9. Aanvullende verplichtingen
Naast de verplichtingen op grond van artikel 10 en 11 van de ASA 2013, zijn aan de subsidie de volgende verplichtingen verbonden:
voor de broedplaatsen betalen de CAWA-creatieven gedurende de periode als aangegeven in de beschikking ieder tussen de € 150 en € 300 per maand (excl. WEVI) 1 voor hun ateliers of een werkplek daarbinnen, exclusief water, elektra, verwarming en internet en eventuele btw;
De gemeente Amsterdam werkt sinds 2000 aan de realisatie van nieuwe betaalbare ruimte in de vorm van zogenaamde broedplaatsen. Dit zijn gebouwen met ateliers, expositie- en projectruimten, soms woonruimte of ongewone horeca. Deze ruimten zijn in gebruik bij kunstenaars, ambachtslieden, culturele en creatieve bedrijfjes. In broedplaatsen ontmoeten ideeën en mensen elkaar. Er vindt productie plaats van kunst, cultuur en wijkprogrammering. De broedplaatsen vormen gemeenschappen met meerwaarde en betekenis voor de betrokken creatieven zelf, de wijk en de creatieve stad Amsterdam.
Broedplaatsen vormen een basis voor beginnende artistieke talenten die een ruimte zoeken om zich in Amsterdam te vestigen. Zij kunnen vanuit hier hun carrières starten als ‘kunstenaars pur sang’ of creatieve ondernemers. Die nieuwe instroom van talent is essentieel voor de vitaliteit van de creatieve stad Amsterdam. De stad moet daarom uitnodigend en toegankelijk zijn en een aantrekkelijke omgeving vormen voor deze creatieve nieuwkomers.
Dankzij hergebruik van leegstaande (bedrijfs) panden, schoolgebouwen, kantoren, pakhuizen en loodsen in en rondom Amsterdam zijn er inmiddels ruim zestig van deze broedplaatsen gerealiseerd, die sterk in profiel, opvang, locatie en samenstelling verschillen.
De ambitie om jaarlijks tenminste 10.000 m2 broedplaatsen te realiseren.
BBp vormt het integrale aanspreekpunt vanuit de gemeente voor iedereen die een broedplaats wil maken. BBp realiseert niet zelf broedplaatsen, maar faciliteert initiatiefnemers die dat willen doen met advies over bouwen, contractvorming of bestemmingsplan, expertise over zelforganisatie voor groepen creatieven, over het maken van een (verbouw)plan voor een pand en over hoe tot exploitatie en beheer van een pand te komen. Het team van Bureau Broedplaatsen vervult een gidsrol door de gemeentelijke organisatie over vergunningen en adviseert over bijvoorbeeld brandveiligheid.
BBp werkt ook mee aan de financiering om nieuwe broedplaatsen mogelijk te maken. Voorbeeld hiervan is het Borgstellingsfonds Broedplaatsen waarmee initiatiefnemers geld kunnen lenen bij de Triodosbank voor de verbouwing van een pand tot broedplaats. Bij gebrek aan onderpand zouden initiatiefnemers zonder de borgstelling van de gemeente anders geen kans op een banklening maken. Als een lening niet volledig uit de exploitatie gefinancierd kan worden is een subsidie uit het Broedplaatsenfonds mogelijk. Op basis van de exploitatie berekent Bureau Broedplaatsen of een banklening aangegaan kan worden door de broedplaatsontwikkelaar. Het verschil tussen wat men kan lenen bij de bank op basis van de ex¬ploitatie en wat men nodig heeft aan verbouwingsbudget, kan gesubsidieerd worden.
Tot en met 2018 is er nog ongeveer 3,8 miljoen euro beschikbaar voor het broedplaatsenbeleid. Met dit meerjarenbudget is het haal¬baar om de ambitie om tenminste 10.000 m2 broedplaatsen per jaar te realiseren.
In 2017 heeft het college van burgemeester en wethouders de subsidieregeling vastgesteld. De subsidieregeling is op de 8e dag na publicatie in het Gemeente blad in werking getreden.
De gemeente Amsterdam werkt sinds 2000 aan de realisatie van nieuwe betaalbare ruimte in de vorm van zogenaamde broedplaatsen. Het zijn gebouwen met ateliers, expositie- en projectruimten, soms woonruimte of ongewone horeca. Deze ruimten zijn in gebruik bij kunstenaars, ambachtslieden, culturele en creatieve bedrijfjes. In broedplaatsen ontmoeten ideeën en mensen elkaar. Er vindt productie plaats van kunst, cultuur en wijkprogrammering. De broedplaatsen vormen gemeenschappen met meerwaarde en betekenis voor de betrokken creatieven zelf, de wijk en de creatieve stad Amsterdam.
BBp vormt het integrale aanspreekpunt vanuit de gemeente voor iedereen die een broedplaats wil maken. Het gemeentelijk broedplaatsbeleid is uniek: geen andere stad ter wereld kent dergelijk meerjarig beleid
Het subsidiebedrag is nooit hoger dan het onrendabele deel van de investering, hiernaast geldt per subsidie een subsidieplafond. Deze is op de onderstaande wijze te berekenen.
BVO = 2.400 m2 WOCAWA = 900 m2 WOTOTAAL = 1.800 m2
CAWA-percentage = WOCAWA / WOTOTAAL x 100% = 900/1.800 x 100% = 50%
Maximaal subsidiebedrag = € 250 x CAWA-percentage x BVO = € 250 x 50% x 2.400 m2 = € 300.000
Aanvullende toelichting op Artikel 1.Begripsomschrijvingen
Investeringskosten: de totale kosten die nodig zijn om een broedplaats op te zetten; Dit zijn naast bouwkosten ook de direct aan de bouw te relateren advieskosten zoals bijvoorbeeld de kosten voor een architect of brandveiligheid adviseur.
Gereedmeldingsformulier: het formulier waarmee de bouw of verbouwing in overleg met BBp gereed gemeld wordt; De financiële onderbouwing van de werkzaamheden hoort hier ook bij.
Looptijd: de in de beschikking opgenomen minimale looptijd van de broedplaats; deze heeft vaak een direct verband met de periode waarin het pand beschikbaar is voor de broedplaatsontwikkelaar. Gedurende de looptijd is de broedplaats verplicht te voldoen aan de voorwaarden zoals genoemd in de beschikking.