Organisatie | Heusden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening afvalstoffenheffing 2011 |
Citeertitel | Verordening afvalstoffenheffing 2011 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp | Milieu |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-11-2010 | 01-01-2012 | Onbekend | 11-11-2010 De Scherper, 24-11-2010 | AVGER |
De gemeenteraad van Heusden in zijn openbare vergadering van 11 november 2010;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 14 september 2010;
gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel a en b, van de gemeentewet en artikel 15.33 van de Wet milieubeheer;
Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing 2011
Artikel 2 Aard van de belasting en belastbaar feit
De afvalstoffenheffing als bedoeld in deze verordening en bijbehorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het feitelijk gebruik van een perceel ten aanzien waarvan krachtens artikel 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
Voor de toepassing van het eerste lid wordt als gebruiker aangemerkt:
a degene die naar de omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens eigendom, bezit of beperkt recht of persoonlijk recht feitelijk gebruik maakt van het perceel,
b ingeval een gedeelte van een perceel ten gebruike is afgestaan, degene die dat gedeelte ten gebruike heeft afgestaan.
Artikel 4 Maatstaf van heffing en belastingtarief
De belasting wordt geheven naar de maatstaven en de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel met in achtneming van de overige leden van dit artikel.
Voor de berekening van de belasting bij percelen, ten behoeve waarvan de gemeente minicontainers heeft verstrekt, wordt, naast het basistarief zoals genoemd in hoofdstuk 1.1 van de bij deze verordening behorende tarieventabel, uitgegaan van het aantal malen dat een minicontainer, onderverdeeld naar de aard van het afval, alsmede naar de verschillende volumes ter lediging wordt aangeboden en daarbij door de op het inzamelvoertuig aangebrachte registratieapparatuur wordt geregistreerd.
Voor de berekening van de belasting bij percelen, ten behoeve waarvan ondergrondse containers zijn aangebracht, wordt, naast het basistarief zoals genoemd in hoofdstuk 1.1 van de bij deze verordening behorende tarieventabel, uitgegaan van het aantal malen dat afval in de ondergrondse container wordt gedeponeerd.
Voor de berekening van de belasting bij een groep van percelen, ten behoeve waarvan bovengrondse containers zijn geplaatst, wordt een tarief in rekening gebracht op basis van één- en meerpersoonshuishoudens.
Voor de berekening van de belasting bij percelen waarvoor van gemeentewege geen minicontainers zijn verstrekt, ten behoeve waarvan geen ondergrondse verzamelcontainers en ook geen bovengrondse verzamelcontainers zijn geplaatst en waarvan de inzameling van het huishoudelijk afval op een door het College van burgemeester en wethouders aangegeven wijze geschiedt, wordt een tarief in rekening gebracht op basis van één- en meerpersoonshuishouden bij gebruik van bovengrondse verzamelcontainers.
Indien tijdens enige inzamelbeurt door een calamiteit of door technische storing van de registratieapparatuur op de inzamelauto, of van de op de inzamelauto geplaatste containerherkennings- of containerregistratie-apparatuur of van de middelen waarmee de gegevens van de geledigde containers worden opgeslagen, van een aangeboden container geen automatische herkenning of registratie of gegevensverwerking plaatsvindt, wordt voor de inzameling van de afvalstoffen per perceel voor alle betrokken percelen, ongeacht of de bij deze percelen behorende containers worden aangeboden, geen forfaitaire lediging in rekening gebracht.
Met betrekking tot de belasting die per jaar wordt geheven is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.
De belasting wordt geheven bij wege van een gedagtekende schriftelijke kennisgeving. Deze kan worden gesteld op de afrekening van Brabant Water N.V. Als dagtekening van de kennisgeving geldt in dat geval de dagtekening van de afrekening. Als kennisgeving van voorlopig gevorderde bedragen wordt aangemerkt de jaarnota van de Brabant Water N.V. of de kennisgeving op andere wijze van betaling van voorschotbedragen.
Artikel 7 Ontstaan van de belastingschuld en heffing naar tijdsgelang
Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, is de belasting bedoeld in hoofdstuk 1.1 en 1.4 van de tarieventabel verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting bedoeld in hoofdstuk 1.1 en 1.4 van de tarieventabel als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de invorderingswet 1990 moet het voorlopig gevorderde bedrag, alsmede het definitief gevorderde bedrag worden betaald tegelijk met en op dezelfde wijze als die waarop het voorschotbedrag, onderscheidenlijk het definitieve bedrag van de afrekening van Brabant Water N.V. moet worden betaald.
De belastingplichtige kan vermindering van afvalstoffenheffing aanvragen indien in zijn gezin extra huishoudelijke afvalstoffen ontstaan als gevolg van een medische indicatie.
Het verzoek om vermindering moet 1 keer per drie jaar voor het einde van het belastingjaar worden aangevraagd onder overlegging van een recent medisch advies van een huisarts of medisch specialist.
Indien geen advies van de huisarts of medisch specialist kan worden overgelegd, moet met een eigen verklaring worden overgelegd waarbij op basis van redelijkheid wordt aangetoond dat gebruik moet worden gemaakt van materiaal dat medisch afval tot gevolg heeft, onder overlegging van aankoopnota’s of anderszins.
De te verlenen vermindering van de afvalstoffenheffing bedraagt per verbruiksperiode maximaal de verschuldigde belasting voor het aantal ledigingen boven het aantal van 17 van de container bestemd voor het restafval.
Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd om medisch advies in te winnen.
Hoofdstuk 1 Maatstaven en tarieven afvalstoffenheffing
1.1De belasting bedraagt per perceel per belastingjaar, indien dat perceel op 1 januari van het belastingjaar of, indien de belastingplicht aanvangt in de loop van het belastingjaar bij de aanvang van de belastingplicht wordt gebruikt, voor het gebruik van minicontainers
per belastingjaar vermeerderd voor het in bruikleen
hebben van een extra container ongeacht het
1.2 Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1 bedraagt de belasting
1.2.1 een minicontainer bestemd voor groente-, fruit en tuinafval met
een inhoud van 140 liter € 2,33
1.2.2 een minicontainer bestemd voor groente-, fruit en tuinafval met
een inhoud van 240 liter € 4,00
1.2.3 een minicontainer bestemd voor overige huishoudelijke afvalstoffen
met een inhoud van 140 liter € 3,11
1.2.4 een minicontainer bestemd voor overige huishoudelijke afvalstoffen
met een inhoud van 240 liter € 5,33
1.3Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1 bedraagt de belasting
de belasting voor het gebruik van een ondergrondse verzamelcontainer
een bedrag per inworp van € 1,50
1.5.1 voor een meerpersoonshuishouden € 225,60
1.5.2 voor een éénpersoonshuishouden € 161,52
Hoofdstuk 2 Maatstaven en tarieven omwisselen minicontainers
de bewoner een bewijs van aangifte van vermissing bij de politie
2.5 In afwijking van het bepaalde in 2.1 wordt een container bij een woning gratis vervangen indien er sprake is van wijziging van de gezinssamenstelling en deze wijziging van de gezinssamenstelling blijkt uit de registratie in de gemeentelijke basisadministratie.
Hoofdstuk 3 Maatstaven en overige tarieven
2 voor het op aanvraag verwijderen van afgedankte
elektrische en elektronische apparatuur € 17,75
3.3voor het achterlaten op een daartoe van gemeentewege
3.3 ter beschikking gestelde plaats:
3.3 3.3.1 composteerbaar groenafval, oud papier en karton,
3.3 textiel, glas, metalen, wit- en bruingoed, klein
3.3 chemisch afval (KCA), kadavers van kleine
3.3 huisdieren en asbest gratis, voor zover deze gescheiden worden aangeleverd en niet
3.3 zijn vervuild met andere afvalstoffen.
3.3 3.3.2 a. alle overige huishoudelijke afvalstoffen, puin en hout
vóór de invoering van het diftarsysteem in gebruik was, per
Deze tarieventabel behoort bij de Verordening Afvalstoffenheffing 2011.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 11november 2010.