Organisatie | Middelburg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel uitgifte nachtvergunning cafés en Beleidsregel uitgifte nachtvergunning maaltijd/spijsverstrekkers. Voorschriften verbonden aan nachtvergunning cafés en voorschriften verboden aan nachtvergunning maaltijd/spijsverstrekkers. |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-03-2019 | 21-03-2019 | 26-02-2019 |
Gesproken wordt over twee onderwerpen:
De criteria waaraan de burgemeester de uitgifte van een nachtvergunning zal toetsen (Beleidsregel) en
De voorschriften die de burgemeester koppelt aan het afgeven van een nachtvergunning (Voorschriften).
Het eerste is een beleidsregel waaraan een aanvraag voor een nachtvergunning getoetst zal worden en het tweede zijn voorschriften/regels die gesteld worden als een zaak een nachtvergunning toegekend krijgt. De beleidsregel geldt voor de cafés¹ en voor maaltijd/spijsverstrekkers. Het onderscheid tussen beleidsregel en voorschrift wordt gemaakt omdat de voorwaarden voor een nachtvergunning maatwerk zijn, betrekking hebbend op de specifieke horeca inrichting en ondernemer(s) terwijl de beleidsregel het beleidskader voor uitgifte schept. In zijn algemeenheid geldt dat de nachtzaak moet passen binnen de regels van het geldende planologisch regime in de Gemeente Middelburg. Vooraf moet een aanvrager kennis hebben genomen van de beperkingen en de standaardvoorschriften die verbonden worden aan de nachtvergunning.
Beleidsregel uitgifte nachtvergunning cafés:
Bij de aanvraag van een nachtvergunning moet een recent akoestisch rapport worden ingediend zodat beoordeeld kan worden of de aanvraag kan voldoen aan de eisen van het Activiteitenbesluit of dat er (extra) maatregelen genomen moeten worden (zoals een geluidsbegrenzer) zodat aan de geldende geluidsnormen kan worden voldaan;
Indien er na toetsing aan de beleidsregel meer aanvragen voor een nachtvergunning zijn dan af te geven vergunning(en), zal de nachtvergunning via openbare loting toegekend worden.
Voorschriften nachtvergunning cafés:
Het nachtbedrijf moet bij elke toegang tot de inrichting een gecertificeerde nachtportier hebben die belast is met de toegangscontrole en ook toeziet op een ordelijke verloop in de onmiddellijke omgeving van het bedrijf, waardoor overlast voor de omgeving wordt voorkomen. De houder van de nachtvergunning dient voor de aanvang van de feitelijke beveiligingswerkzaamheden de volledige personalia van genoemde portier te melden aan bij de Politie Zeeland-West Brabant, basisteam Walcheren te Middelburg;
De nachtzaak dient om 05.00 uur voor bezoekers gesloten te zijn; bezoekers dienen voor dit tijdstip de inrichting verlaten te hebben; uitzondering wordt gemaakt voor de nacht van zaterdag op zondag in het laatste weekend van maart waarin de klok een uur vooruitgezet wordt in verband met de verschuiving van winter- naar zomertijd om het normale aantal uren die nacht het nachtbedrijf geopend te hebben (dus tot 06.00 uur zomertijd);
Beleidsregel nachtvergunning maaltijd/spijsverstrekkers
De APV kent ook de mogelijkheid om een ontheffing (“nachtvergunning”) toe te kennen aan 2 openbare inrichtingen waar geen alcoholische dranken worden geschonken die maaltijden/spijzen verstrekken. Daarmee kunnen deze 2 zaken tot 05.00 uur open zijn, terwijl de algemene sluitingstijd voor deze zaken is bepaald op 02.00 uur. Hiervoor geldt een specifieke beleidsregel.
Er zijn 2 nachtvergunningen mogelijk in de gemeente voor openbare inrichtingen waar geen alcoholische dranken worden geschonken voor gebruik ter plaatse die maaltijden/spijzen verstrekken. Daarbij geldt dat het nachtbedrijf gevestigd moet zijn in het horecaconcentratie gebied (Kromme Weele/Beddewijkstraat/Schuttershofstraat/Vlasmarkt / “Tympaanplein” / Pottenmarkt). Plein 1940 is hiervan uitgesloten vanwege het planologische regime daar;
Voorschriften nachtvergunning voor nachtzaken die maaltijden/spijzen verstrekken
De inrichting dient om 05.00 uur voor bezoekers gesloten te zijn; bezoekers dienen voor dit tijdstip de inrichting verlaten te hebben; uitzondering wordt gemaakt voor de nacht van zaterdag op zondag in het laatste weekend van maart waarin de klok een uur vooruitgezet wordt in verband met de verschuiving van winter- naar zomertijd om het normale aantal uren die nacht het nachtbedrijf geopend te hebben (dus tot 06.00 uur zomertijd);
Voor de bestaande nachtvergunningen van zowel de cafés als de maaltijdverstrekkers zullen deze beleidsregels niet gelden, daarvoor geldt een overgangsrecht. Dit overgangsrecht luidt als volgt: “De nachtvergunningen voor zowel de cafés als de maaltijdverstrekkers die van kracht zijn op het moment dat deze beleidsregels in werking treden blijven onverminderd gelden. De beleidsregels worden van toepassing op het moment dat een vergunning beschikbaar komt. Het beschikbaar komen vindt plaats in de omstandigheden genoemd in de beleidsregels (overname en/of beëindiging van de exploitatie, verandering van de aard van de inrichting).
¹ Café: In de tekst van de beleidsregels wordt het begrip cafés gebruikt, een begrip waarvan iedereen begrijpt wat daaronder verstaan wordt. De APV kent het begrip “openbare inrichting”. Voor de leesbaarheid is het begrip café gebruikt in de betekenis van de APV: Openbare inrichting: De voor het publiek toegankelijke, besloten ruimte waarin bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was logies wordt verstrekt of dranken worden geschonken of rookwaren of spijzen voor directe consumptie worden bereid en/of verstrekt. Onder een openbare inrichting wordt in ieder geval verstaan: een hotel, restaurant, pension, café, cafetaria, snackbar, afhaalrestaurant, discotheek, buurthuis of clubhuis alsmede een bij dit bedrijf behorend terras en de andere aanhorigheden.
² Door recente jurisprudentie is het gemeenten niet meer toegestaan vergunningen voor onbepaalde tijd te verlenen, maar moet deze in de tijd beperkt worden. In dit geval is voor een periode van in totaal 10 jaar gekozen hetgeen een redelijke terugverdientijd voor de ondernemer(s).
Toelichting op het begrip “aard van de inrichting”.
De nachtvergunning vervalt wanneer de aard van de inrichting wordt gewijzigd.(Beleidsregel cafés punt 11 en beleidsregel maaltijd/spijzenverstrekker punt 7)
Een (horeca)inrichting kan verschillende functies vervullen. Functies die als café, bar, discotheek, evenementenhal, restaurant, lunchroom, dorpshuis en/of kantine worden aangeduid. Een aanduiding die soms een juridische is, maar ook veelal een benaming die in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is en waaraan een bepaald gebruik wordt gekoppeld. Het begrip aard van de inrichting ziet op de functie die de inrichting heeft.
De nachtvergunning (juridisch: ontheffing van het verplichte sluitingsuur) wordt alleen verstrekt aan inrichtingen met de functie van café, bar, discotheek, evenementenhal. De inrichtingen met een andere functie komen niet in aanmerking voor een dergelijke vergunning.
Mocht een inrichting die een nachtvergunning bezit, van functie wijzigen en daardoor een andere functie gaan uitoefenen dan de hiervoor genoemde: dan vervalt de vergunning.