Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Leeuwarden

Nadere regels op basis van de Verordening naamgeving en nummering (adressen) Leeuwarden 2018

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLeeuwarden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regels op basis van de Verordening naamgeving en nummering (adressen) Leeuwarden 2018
CiteertitelNadere regels op basis van de Verordening naamgeving en nummering (adressen) gemeente Leeuwarden 2018
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerpNadere regels Naamgeving en nummering

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

hoofdstuk 6 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-03-2019Nadere regels op de Verordening naamgeving en nummering van de gemeente Leeuwarden.

28-11-2018

gmb-2019-46732

417139

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regels op basis van de Verordening naamgeving en nummering (adressen) Leeuwarden 2018

Bijlage A. Technische uitvoeringsvoorschriften als bedoeld in artikel 8 Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, gelet op artikel 2 t/m 4 en artikel 8, van de Verordening naamgeving en nummering (adressen) Leeuwarden 2018, besluiten vast te stellen de volgende: Technische uitvoeringsvoorschriften voor de nummering.

Artikel 1 Wijze van toekenning van nummers

De wijze van toekenning van de nummers gebeurt overeenkomstig systemen A, B en C uit de Nederlandse norm NEN 1773, uitgave 1983. Systeem A wordt als hoofdregel gehanteerd,

waarna de systemen B en C worden gebruikt als nevenregels.

Artikel 2 Plaatsing van de nummerdragers

Nummerdragers worden aangebracht overeenkomstig het gestelde in de Nederlandse norm

NEN 1773, uitgave 1983.

Artikel 3 Afmetingen en vormgeving nummerdragers

  • 1.

    Nummerdragers moeten bij voorkeur voldoen aan het gestelde inzake afmetingen en vormgeving in de Nederlandse norm NEN 1772+C1:2014, uitgave 2014.

  • 2.

    Indien niet kan worden voldaan aan het voorschrift van het eerste lid, hebben de nummerdragers een mate van leesbaarheid die ten minste gelijkwaardig is aan wat wordt beoogd met het eerste lid.

Artikel 4 Materiaalkeuze voor de nummerdragers

Het materiaal dat wordt toegepast voor de vervaardiging van al dan niet te verlichten nummerdragers, is bij voorkeur in overeenstemming met het over de uitvoering van de dragers gestelde in de Nederlandse norm NEN 1772+C1:2014, uitgave 2014.

Artikel 5 Voeren oude en nieuwe nummers

Bij het gedurende een jaar naast elkaar gebruiken van de oude naam of het oude nummer naast de nieuwe naam of het nieuwe nummer wordt de oude naam met een streep en het oude nummer met een kruis doorgehaald (facultatief).

Artikel 6 Naamdragers

De naamdragers moeten voldoen aan de gestelde functionele eisen ten aanzien van de afmetingen, de uitvoering, de constructie, de kleursoorten en de lichttechnische eigenschappen van de toegepaste materialen en de plaatsing van naamborden en naamverwijsborden, zoals vervat in de Nederlandse norm NEN 1772+C1:2014, uitgave 2014.

Artikel 7 Afhandeling kosten bij vernummering

Bij het wijzigen van adressen komen particulieren en niet-particulieren in een aantal gevallen in aanmerking voor compensatie.

   

Toelichting bijlage A: technische uitvoeringsvoorschriften

 

Artikel 1

Ook voor nieuwe wijken of buurten verdient het aanbeveling om een systeem van nummering te kiezen dat zo veel mogelijk aansluit bij het systeem dat van oudsher in de gemeente gangbaar is. In de Nederlandse norm 1773 (uitgave: Nederlands Normalisatie-instituut, Delft, herziende uitgave, 1983), hoofdstuk 3, zijn de in gemeente gangbare systemen van nummering nader gedefinieerd:

 

  • 1.

    Hoofdregel Systeem A: dit systeem houdt in dat de nummers oplopen, gerekend vanuit het centrum van de gemeente (de Oldehove).

  • 2.

    Nevenregel Systeem B: de hoofdregel van dit systeem houdt in dat de nummers oplopen, gerekend van noord naar zuid en van west naar oost.

  • 3.

    Nevenregel Systeem C: de nummering vindt in dit systeem plaats gerekend vanaf hoofdwegen naar het einde van (doodlopende) zijwegen of woonerven.  

    Voor elk systeem bevat de norm detailregels voor situaties waarin de hoofdregels niet onverkort toepasbaar zijn, alsmede nadere regels over etagewoningen en dergelijke.

    Tevens zijn toelichtende tekeningen opgenomen.

     

Artikel 2

Met het oog op de zichtbaarheid vanaf de openbare weg bevat de Nederlandse norm NEN 1773, hoofdstuk 4, maatvoorschriften voor de plaats van de nummerdragers, gerekend vanaf het maaiveld en de bijbehorende voordeur. Tevens worden regels gegeven voor de verzamel- en verwijsbordjes die nodig zijn bij de ligging van meer dan één woning (of bedrijf) in hetzelfde gebouw, respectievelijk bij de ligging binnen een complex of op grote afstand van de weg.

 

Artikel 3

Lid 1

In de Nederlandse norm NEN1772+C1:2014, uitgave 2014, zijn tekeningen voor nummerdragers opgenomen met volledige maatvoering. Uitgegaan is van een hoogte van de cijfers van 88 millimeter.

De breedte van de nummerdragers varieert, afhankelijk van het aantal cijfers waaruit een bepaald nummer bestaat. Het opgenomen cijferontwerp is van een schreefloos, op grote afstand leesbaar type.

 

Lid 2

Bij de beoordeling van een gelijkwaardige leesbaarheid verdient het in elk geval aanbeveling om geen cijfers van een geringere hoogte dan circa 9 cm te accepteren.

De overigens globaal omschreven uitvoeringseisen in de Nederlandse norm NEN 1772+C1:2014, uitgave 2014, zijn gericht op de keuze van materialen die duurzaam bestand zijn tegen weersinvloeden.

Te verlichten nummerdragers bestaan in de regel uit zogenaamde transparanten, waarachter bij duisternis een lampje brandt.

(De bovenstaande tekst is een beschrijving gebaseerd op de in gemeente van oudsher gehanteerde werkwijze die later in NEN-normen zijn neergelegd. Gemeenten worden aangeraden uit te gaan van de genoemde NEN-normen, waarin de voornoemde werkwijze is gecodificeerd. De NEN-bladen zijn verkrijgbaar bij het NEN, Vlinderweg 6, Postbus 5059, 2600 GB Delft, www.nen.nl)

 

Artikel 4

Dit artikel regelt de afmeting en vorm van nummerdragers. De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.

 

Artikel 5

Met het met een streep doorhalen van de oude naam en met een kruis doorhalen van het oude nummer wordt voor eenieder die zoekt op de oude naam of het oude nummer duidelijk dat er een wijziging in de naam of nummer is opgetreden (facultatief).

 

Artikel 6

Dit artikel regelt de functionele eisen voor naamborden en naamverwijsborden.

 

Artikel 7

(zie ook toelichting algemeen)

Indien de adreswijziging op initiatief van de gemeente plaatsvindt en er weinig voorbereidingstijd in acht wordt genomen, ligt het voor de hand verschillende compensaties toe te kennen voor particulieren en niet-particulieren.

Voor particulieren geldt dat een groot aantal instanties kosteloos van de adreswijziging op de hoogte gebracht wordt, door o.a. PostNL-service, zodat in de praktijk de standaardtegemoetkoming zal voldoen.

Niet-particulieren zoals bedrijven, instellingen, stichtingen, verenigingen, praktijken etc. hebben over het algemeen meer relaties en ook vaker briefpapier, visitekaartjes, opschriften e.d. die veranderd moeten worden, waardoor een hogere standaardtegemoetkoming gerechtvaardigd is.

In het geval van een wijziging van straatnamen of nummers op initiatief van de gemeente kunnen hierdoor benadeelde partijen in aanmerking komen voor een standaardtegemoetkoming in de gemaakte kosten per te vernummeren object van:

• € 60,-- voor particulieren. (Verhuisservice van PostNL voor een half jaar is in 2018 € 44,20. Het doorgeven van een adreswijziging aan bedrijven is gratis via PostNL.)

• € 600,-- voor niet-particulieren. (Zakelijke Doorzendservice van PostNL voor drie maanden is in 2018 voor post in Nederland € 481.)

• Uitbetaling van deze tegemoetkoming geschiedt alleen op schriftelijk verzoek.

• Bij vernummering wordt per vernummerd object slechts éénmaal een nadeelcompensatie verstrekt, met dien verstande dat ingeval het een woning betreft de bewoner als partij wordt aangemerkt en bij bedrijven de gebruiker.

Indien partijen binnen alle redelijkheid kunnen aantonen meer kosten te hebben voor het wijzigen van straatnamen of nummers dan de standaardtegemoetkoming kunnen deze bedragen worden verhoogd tot een maximum van resp. € 100,-- en € 500,--.

Er kan geen aanspraak gemaakt worden op een tegemoetkoming in de kosten wanneer vernummering geschiedt op verzoek van de eigenaar of gebruiker van het object.

Schade die het gevolg is van een noodzakelijke vernummering op initiatief van derden wordt verhaald op de initiatiefnemer.

  

Bijlage B.

 

Administratieve uitvoeringsvoorschriften als bedoeld in artikel 8

Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, gelet op artikel 8, van de Verordening naamgeving en nummering (adressen) Leeuwarden 2018, besluiten vast te stellen de volgende:

 

Administratieve uitvoeringsvoorschriften voor namen en nummers (adressen):

 

Artikel 1 Naamgeving van woonplaatsen en van delen van de openbare ruimte

Door gemeenten zelf in te vullen regels over bijvoorbeeld de bestuurlijke, taalkundige en inhoudelijke uitgangspunten bij het benoemen van woonplaatsen en delen van de buitenruimte.

 

Artikel 2 De indeling in wijken en buurten

Door de gemeente zelf in te vullen regels in aansluiting op de door het CBS voorgestelde werkwijze.

 

Artikel 3 De nummering van objecten

De gemeente is gehouden aan de voorschriften van de wet BAG. Daarnaast kunnen regels worden gegeven over het gemeentelijk nummeringsproces voor niet-authentieke ‘adressen’. Naast het besluit tot toekenning van een nummeraanduiding, wordt in verband met de plaatsing daarvan aan de rechthebbende in een folder de NEN-regels voor het uiterlijk van een nummerdrager uitgelegd en meegezonden.

 

Artikel 4 De opmaak van documenten

Door gemeenten zelf in te vullen regels over bijvoorbeeld:

  • 1.

    het opmaken van het naambesluit met de bijbehorende tekeningen;

  • 2.

    door gemeenten zelf in te vullen regels inzake de nummerbeschikking met bijbehorende situatietekening(en);

  • 3.

    door de gemeente zelf in te vullen regels met betrekking tot het plaatsen van verwijs- en verzamelborden. 

    Artikel 5 De registratie en het register in het kader van de wet BAG

    De gemeente is gehouden aan de voorschriften van de wet BAG inzake registratie en register van brondocumenten.

       

    Toelichting op de administratieve uitvoeringsvoorschriften

     

    De wet BAG voorziet in strakke voorschriften en definities voor het registreren van namen, nummers, pand- en verblijfsobjectgegevens en het voeren van een register van brondocumenten.

    Naast de voorschriften van de wet BAG kunnen onderdelen uit het VNG-handboek ‘Benoemen, nummeren en begrenzen’ (2e druk januari 2005) worden gebruikt.

     

    Artikel 2: is meegenomen in de benoeming van Openbare Ruimten en daarmee geregistreerd in de BAG.

     

    Artikel 3: Te denken valt aan de nummering van rioolgemalen, bergbezinkbassins en andersoortige (milieu) objecten. De gemeente heeft hiervan een uitputtende lijst te adresseren objecten opgesteld.

      

Bijlage C.

 

Nadere richtlijnen voor naamgeving als bedoeld in artikel 8.

 

Naamgeving

Bij het geven van namen dient rekening te worden gehouden met:

  • 1.

    de praktische uitvoerbaarheid van namen;

  • 2.

    de geautomatiseerde verwerking;

  • 3.

    de systematiek, die zou moeten leiden tot een uniforme uitvoering van de naamgeving (onder andere door gebruik van voorletters, voornamen titels etc. zo veel mogelijk te beperken)

 

Uitgangspunten

Vernoeming van personen

Nog levende personen worden -behoudens leden van het Koninklijk Huis- niet vernoemd.

In principe geldt slechts delen van de buitenruimte te vernoemen naar personen die reeds (langere tijd) overleden zijn. De VNG adviseert hierin een periode van 10 jaar. In ieder geval dient te worden voorkomen dat men zich laat leiden door emoties van het moment. Bij vernoeming van personen moet de te vernoemen persoon van onbesproken gedrag en onomstreden zijn, van groot belang geweest zijn voor de gemeente Leeuwarden of de samenleving in bredere zin en de nabestaanden moeten geen bezwaar hebben tegen vernoeming.

 

Het gebruik van thema’s

Het verdient aanbeveling om één thema voor naamgeving te gebruiken wanneer er sprake is van de realisatie van een nieuwe buurt of wijk (of delen daarvan) die als zodanig naar buiten herkenbaar is. Bij het kiezen van een thema voor de naamgeving dient rekening te worden gehouden met het aantal straten in de buurt/wijk.

 

Overige aandachtspunten

  • 1.

    Korte straatnamen verdienen de voorkeur.

  • 2.

    Het gebruik van toevoegingen als straat, strjitte, weg, wei, laan, plein, dyk etc. dient in overeenstemming te zijn met de feitelijke situatie.

  • 3.

    Aanduiding als Eerste, Tweede, Verlengde, Westzijde, Zuidzijde etc. zijn ongewenst evenals namen waarin getallen voorkomen.

  • 4.

    Namen waaraan voornamen, voorletters, titels etc. zijn toegevoegd moeten worden vermeden.

  • 5.

    In elkaars verlengde liggende straten, die het karakter van één straat hebben, krijgen dezelfde naam, terwijl evenwijdig aan een weg lopende fiets- voetpaden en ventwegen dezelfde naam als de hoofdweg krijgen.

  • 6.

    Geen nieuwe namen die verwarring of aanstoot kunnen geven met bestaande namen.

  • 7.

    Het gebruik van buitenlandse namen dient geen moeilijkheden op te leveren bij uitspraak en of schrijfwijze, en mag geen aanleiding geven tot klemtoonverandering of ‘vernederlandsing’.

  • 8.

    Nieuwe namen in de buitenwijken, buitengebieden en dorpen worden in de Friese taal gegeven.

  • 9.

    Met betrekking tot naamgeving van wijken en buurten

    a. de relatie met de naamgeving van straten

    b. cultuurhistorische achtergronden

    c. maatschappelijke ontwikkelingen

    d. logische samenhang met reeds bestaande namen

    e. acceptatie (spreekt de naamgeving de bevolking aan)

  • 10.

    Bij de volgende redenen kunnen burgemeester en wethouders overgaan tot benoemen van fietstunnels:

    a. indien een onduidelijke situatie tot bespoediging van hulpverlening in noodgevallen kan leiden

    b. er een vraag komt tot benoeming vanuit hulpdiensten qua veiligheid en oriëntatie

    c. er vanuit de wijk- of belangenorganisatie een vraag tot benoeming wordt gesteld.

  • 11

    Bij de volgende redenen kunnen burgemeester en wethouders overgaan tot benoemen van bruggen:

    a. het komt de duidelijkheid ten goede / Praktische afweging

    b. de brug ligt in een doorgaande fietsroute/ openbare weg

    c. historische erfenis

    d. zichtbaarheid van de brug in het landschap / Met opbouw en/of duidelijke kenmerken qua brug

  • 12

    Ten aanzien van het benoemen van onderdoorgangen sloepenroute/duikers

    terughoudendheid betrachten. Het water van een onderdoorgang is veelal benoemd.

  • 13

    Hedendaagse bedrijven worden niet benoemd.

  • 14

    Alle straatnaamborden in de Gemeente Leeuwarden worden bij plaatsing of vervanging voorzien van een verklarende ondertitel, indien dit een toegevoegde waarde heeft.

  • 15

    Ook straatnaamborden van fiets- en voetpaden worden voorzien van een verklarende ondertiteling, indien dit een toegevoegde waarde heeft.

  • 16

    In het gebied binnen de grachten van de binnenstad meer straatnamen toe te kennen in het Leeuwarders.