Organisatie | Heumen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel Tegemoetkoming Kinderopvang op basis van Sociaal Medische Indicatie (SMI) Heumen 2019 |
Citeertitel | Beleidsregel tegemoetkoming kosten op basis van Sociaal Medische Indicatie (SMI) 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-02-2019 | 12-02-2019 |
Burgemeester en wethouder van Heumen;
gelet op het bepaalde artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
Vast te stellen de beleidsregels Tegemoetkoming Kinderopvang op basis van Sociaal Medische Indicatie (SMI) 2019
De ouders kunnen voor kinderopvang gebruik maken van de reguliere kinderopvangtoeslag. Er zijn gezinnen of alleenstaande ouders, die als gevolg van sociaal-medische redenen, geen of beperkt recht hebben op kinderopvangtoeslag. Bijvoorbeeld als één van de ouders werkt, terwijl de andere ouder om sociale of gezondheidsredenen tijdelijk niet in staat is om voor de kinderen te zorgen. Voor deze gezinssituaties is de Regeling Kinderopvang op basis van een Sociaal Medische Indicatie (SMI). Het doel van deze regeling is dat kinderen ondersteund worden, die als gevolg van de thuissituatie een ontwikkelingsachterstand dreigen op te lopen. De SMI regeling biedt ouders een financiële tegemoetkoming om een tijdelijke oplossing voor kinderopvang mogelijk te maken en toe te kunnen werken naar een structurele oplossing voor de gezinssituatie.
De gemeenten hebben volledige beleidsvrijheid gekregen van de Rijksoverheid om invulling te geven aan de SMI regeling. Jaarlijks stort het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid 28 miljoen in het gemeentefonds voor de regeling SMI. Gemeenten hebben diverse mogelijkheden om deze middelen in te zetten en eventueel te combineren.
De gemeenten worden in staat gesteld om maatwerk toe te kunnen passen. Vooralsnog is het blijven bieden van maatwerk de reden om de SMI regeling niet in een wet te verankeren. Minister Asscher heeft een onderzoek uit laten voeren over het inzetten van de SMI regeling door gemeenten en heeft eind 2016 de toepassing van de regeling geëvalueerd . De uitvoering van deze maatwerk regeling verloopt over het algemeen goed, de kracht van maatwerk moet behouden blijven.
Hoofdstuk 1.Algemene bepalingen
College: het college van burgemeester en wethouders.
Kinderopvang: de opvang van kinderen woonachtig in de gemeente Heumen
SMI: noodzakelijke indicatie om in aanmerking te kunnen komen voor een tegemoetkoming in kosten voor noodzakelijke kinderopvang: - als gevolg van lichamelijke, verstandelijke en/of psychische beperkingen van de ouder of; - om een dreigende ernstige ontwikkelingsachterstand van het kind op te heffen of te verminderen.
Hoofdstuk 2. Tegemoetkoming kosten kinderopvang op basis van SMI
Tot de doelgroep behoort: belanghebbende met een kind of meerdere kinderen in de leeftijd van 0 jaar tot de leeftijd dat het kind naar het voortgezet onderwijs gaat, waarbij een consulent jeugd een schriftelijk advies heeft afgegeven waarin de noodzaak van kinderopvang wordt aangegeven op grond van een sociaal medische indicatie. Belanghebbende kan geen beroep doen op een voorliggende voorziening
Artikel 3:Voorliggende voorzieningen
Als kinderopvang nodig is op grond van een sociaal-medische indicatie en er geen aanspraak bestaat op een tegemoetkoming in het kader kinderopvangtoeslag via de belastingdienst of een andere voorliggende voorziening, is een tegemoetkoming in het kader van een sociaal medische indicatie mogelijk.
Hoofdstuk 3. Aanvraag tegemoetkoming kosten kinderopvang op basis van SMI
Artikel 4. Aanvraag tegemoetkoming kosten kinderopvang op basis van SMI
Hoofdstuk 4. Toekenning tegemoetkoming op basis van SMI
Artikel 5. Ingangsdatum van de tegemoetkoming
De tegemoetkoming wordt verstrekt met ingang van de datum waarop de kinderopvang, op sociaal-medische indicatie, is begonnen.
Artikel 6. Maximaal aantal dagdelen
Bij het vaststellen van de vergoeding voor kinderopvang op grond van SMI wordt uitgegaan van maximaal 4 dagdelen per week.
Artikel 7. Periode van tegemoetkoming
De tegemoetkoming geldt voor maximaal 3 maanden.
Na afloop van deze periode kan de tegemoetkoming weer voor maximaal 3 maanden worden toegekend nadat de noodzaak van verlenging is vastgesteld door het college.
Artikel 8.Hoogte van de tegemoetkoming
De hoogte van de tegemoetkoming per maand is maximaal: het benodigde aantal opvanguren per maand vermenigvuldigd met het uurtarief van de kinderopvang (zoals vastgesteld door de Belastingdienst) minus de inkomensafhankelijke ouderbijdrage. Opvangkosten die boven dit tarief liggen worden door de ouder zelf betaald.
Het college weigert de tegemoetkoming in de kosten kinderopvang op grond van sociaal medische indicatie in ieder geval indien:
Artikel 11. Inlichtingenplicht
Artikel 12. Vaststelling tegemoetkoming
Het college kan in bijzondere gevallen afwijken van het bepaalde in deze regeling.
Artikel 14. Inwerkingtreding en citeertitel
Ouders kunnen voor kinderopvang gebruik maken van de reguliere kinderopvangtoeslag. Gezinnen of alleenstaande ouders, die als gevolg van sociaal-medische redenen, geen recht hebben op kinderopvangtoeslag. Bijvoorbeeld als één van de ouders werkt, terwijl de andere ouder om sociale of gezondheidsredenen tijdelijk niet in staat is om voor de kinderen te zorgen. Voor deze gezinssituaties is de Regeling Kinderopvang op basis van een Sociaal Medische Indicatie (SMI). Het doel van deze regeling is dat kinderen ondersteund worden, die als gevolg van de thuissituatie een ontwikkelingsachterstand dreigen op te lopen. De SMI regeling biedt ouders een financiële tegemoetkoming om een tijdelijke oplossing voor kinderopvang mogelijk te maken en toe te kunnen werken naar een structurele oplossing voor de gezinssituatie.
Artikel 1: Begripsomschrijving
Dit artikel behoeft geen nadere uitleg.
Dit artikel behoeft geen nadere uitleg.
Artikel 3: Voorliggende voorzieningen
De tegemoetkoming fungeert als een vangnet.
Als de informele kinderopvang (opvang door buurt, familie, mantelzorg) of andere voorliggende voorzieningen uitkomst bieden dan moet daarvan gebruik worden gemaakt.
Artikel 4: Aanvraag tegemoetkoming op basis SMI
Dit artikel behoeft geen nadere uitleg.
Dit artikel behoeft geen nadere uitleg.
Artikel 6: Maximaal aantal dagdelen per leeftijdsfase
Dit artikel behoeft geen nadere uitleg.
Artikel 7: Periode tegemoetkoming
Kinderopvang op grond van sociaal medische indicatie is met nadruk een tijdelijke oplossing. Verlenging is slecht eenmaal mogelijk met een maximum van 3 maanden. Werken aan een oplossing op langere termijn is belangrijk.
Artikel 8: Hoogte tegemoetkoming
Voor vaststelling van de hoogte van de tegemoetkoming is aansluiting gezocht bij de berekeningssystematiek van de belastingdienst. Deze bedragen worden door de belastingdienst elk jaar opnieuw bekeken en vastgesteld. Deze tarieven houdt de gemeente Heumen ook aan.
Dit artikel behoeft geen nadere uitleg.
Het college kan op verzoek van de ouder(s) ook rechtstreeks uitbetalen aan de kinderopvangorganisatie of het gastouderbureau in de vorm van een SMI-toeslag als er sprake is van schulden.
Artikel 11: Inlichtingenplicht
Dit artikel behoeft geen nadere uitleg.
Artikel 12: Vaststelling tegemoetkoming
Dit artikel behoeft geen nadere uitleg.
Dit artikel behoeft geen nadere uitleg.
Artikel 14: Inwerkingtreding en citeertitel