Organisatie | 's-Hertogenbosch |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel verdeling ventvergunningen kleine bereide etenswaren |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-09-2018 | Nieuwe regelgeving | 23-02-2019 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente ‘s-Hertogenbosch,
Gezien het voorstel met reg.nr. 8250560,
Gelet op het bepaalde in artikel 5:12 van de Algemene Plaatselijke Verordening ’s-Hertogenbosch 2016 en titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;
vast te stellen de “Beleidsregel verdeling ventvergunningen kleine bereide etenswaren”
Op grond van artikel 5:12 van de Algemene Plaatselijke Verordening ’s-Hertogenbosch 2016 (hierna: APV) is het verboden om te venten zonder in het bezit te zijn van een daartoe strekkende vergunning van het college van burgemeester en wethouders. Binnen dit vergunningenstelstel is de reguliere ventvergunning te onderscheiden van de ventvergunning voor kleine bereide etenswaren zoals ijs, broodjes, snacks e.d.
In het belang van de openbare orde hanteert de gemeente ’s-Hertogenbosch als vaste gedragslijn dat er in hetzelfde gebied geen venters met vergelijkbare etenswaren tegelijkertijd aanwezig mogen zijn. Om te kunnen spreken van vergelijkbare etenswaren wordt een onderverdeling gemaakt in categorieën kleine bereide etenswaren. Denk hierbij aan categorieën als frituur, pizza, broodjes en ijs.
De gelijktijdige aanwezigheid van venters uit verschillende categorieën kleine bereide etenswaren is niet aan beperkingen gebonden. Het is dus prima mogelijk dat in één en hetzelfde gebied tegelijkertijd friet en ijs worden aangeboden door verschillende venters. De markt zal bepalend zijn voor de uiteindelijke verdeling.
Via het vergunningenstelsel voorkomt de gemeente ’s-Hertogenbosch dat er in een aanwezen gebied op hetzelfde moment meerdere venters aanwezig zijn met vergelijkbare kleine bereide etenswaren. Door deze systematiek zijn er per categorie etenswaren in totaal 16 verschillende ventvergunningen voor kleine bereide etenswaren op aanvraag te verlenen. Er is zodoende sprake van een maximumstelsel als gevolg van een door de gemeente ingesteld beleidsmatig plafond. De ventvergunningen voor kleine bereide etenswaren zijn daarmee aan te merken als schaarse vergunning.
In het kader van de schaarse vergunning heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State op 2 november 2016 een belangwekkende uitspraak gedaan.1 Deze uitspraak verplicht bestuursorganen er namelijk toe om bij de verdeling van schaarse vergunningen alle potentiële gegadigden gelijke kansen te geven om in een transparante procedure mee te dingen naar de schaarse vergunning. Zo ook bij de verdeling van de ventvergunningen voor kleine bereide etenswaren.
Meer specifiek is het gevolg hiervan dat (I) de ventvergunning niet voor onbepaalde tijd mag worden verleend, (II) er een passende mate van openbaarheid moet worden verzekerd en (III) er tijdig voorafgaand aan de aanvraagprocedure duidelijkheid moet worden geschept zodat potentiële gegadigden daarvan kennis kunnen nemen. Deze beleidsregel beoogt invulling te geven aan deze verplichtingen. Het verzekeren van de passende mate van openbaarheid heeft betrekking op:
Voor wat betreft de verdelingsprocedure heeft het college van burgemeester en wethouders van ’s-Hertogenbosch reeds de keuze gemaakt voor loting. De gemeenteraad is hier op 20 februari 2018 per brief over geïnformeerd.
Zoals genoemd in de aanleiding is de ventvergunning voor kleine bereide etenswaren gebonden aan een maximumstelsel bij aanvragen voor vergelijkbare etenswaren. In het verleden heeft de gelijktijdige aanwezigheid van venters met vergelijkbare etenswaren immers geleid tot verstoringen van de openbare orde. Er is per categorie etenswaren een totaal van 16 ventvergunningen beschikbaar. Dit aantal komt overeen met het aantal aangewezen gebieden en dagdelen waarbinnen het mogelijk is om te venten.
Bijgevoegd is een schematisch overzicht waarin de 16 verschillende ventvergunningen voor kleine bereide etenswaren staan weergegeven. Dit overzicht maakt het mogelijk om vooraf in te zien welke ventvergunning is gekoppeld aan welk gebied en dagdeel. Potentiële gegadigden kunnen aan de hand van dit overzicht een voorkeur voor een bepaalde ventvergunning opmaken.
Concreet heeft dit maximumstelsel tot gevolg dat er sprake is van beleidsmatig, door het bestuursorgaan gecreëerde schaarste. De ventvergunning voor kleine bereide etenswaren wordt daardoor aangemerkt als een zogenaamde schaarse vergunning. Immers, de situatie kan zich voordoen waarin er méér potentiele gegadigden zijn dan het beschikbaar aantal te verlenen ventvergunningen.
Ventvergunningen hebben een geldigheidstermijn van maximaal één jaar en worden steevast afgegeven op 1 januari van het jaar waarop de vergunning betrekking heeft. Voorafgaand aan de verdeling wordt onderstaande procedure gevolgd om daarmee te voldoen aan de verplichting potentiële gegadigden gelijke kansen te geven om mee te dingen naar de schaarse vergunning. Deze procedure laat zich grofweg in twee fasen verdelen. Hierbij is een onderscheid gemaakt tussen de formele en de inhoudelijke behandeling van de aanvraag:
Ruim voor het verlopen van de reeds verleende ventvergunningen, maar uiterlijk in oktober voorafgaand aan het jaar van de vergunningverlening, plaatst de gemeente ’s-Hertogenbosch een oproep tot mededinging via de gemeentesite. Bestaande houders van ventvergunningen voor kleine bereide etenswaren worden actief aangeschreven en gewezen op de aankondiging.
In deze oproep staat beschreven:
b. ontvankelijkheid van de aanvraag
Aanvragen die binnen de daarvoor gestelde aanvraagperiode ontvangen zijn, worden eerst getoetst op ontvankelijkheid. Hiervoor is bepalend of aan de volgende indieningsvereisten is voldaan:
Op grond van artikel 10, eerste lid, Vreemdelingenwet 2000 j° artikel 8.3, tweede lid, Vreemdelingenbesluit 2000 komt een vreemdeling slechts voor een ventvergunning in aanmerking, voor zover deze rechtmatig verblijf heeft in Nederland. Wanneer dit rechtmatige verblijf niet blijkt uit het kopie van een geldig legitimatiebewijs kan, in aanvulling op voornoemde indieningsvereisten, verzocht worden om verblijfsvergunning als genoemd in artikel 8 Vreemdelingenwet 2000.
In geval van een onvolledige aanvraag wordt de aanvrager, overeenkomstig artikel 4:5 Algemene wet bestuursrecht, gedurende de periode van 2 weken in de gelegenheid gesteld de aanvraag aan te vullen. Een aanvraag die wordt ingediend buiten de daarvoor gestelde aanvraagperiode komt niet in aanmerking voor een ventvergunning. De aanvraag wordt buiten behandeling gesteld.
De ontvankelijke aanvraag wordt inhoudelijk getoetst op de daarvoor bestaande weigeringsgronden genoemd in artikel 1:8 en artikel 5:12, derde lid, APV. Concreet kan een aanvraag voor een ventvergunning uitsluitend geweigerd worden in het belang van:
Wanneer er tegen de aanvraag geen grond voor weigering bestaat, komt deze in aanmerking voor deelname aan loting in de volgende stap van het proces. Diegenen van wie de aanvraag in aanmerking komen voor loting worden daarvan schriftelijk of per e-mail op de hoogte gebracht.
Een eventuele weigering van de aanvraag is een besluit in de zin van artikel 1:3 Algemene wet bestuursrecht, waartegen voor belanghebbenden bezwaar en/of beroep open staat.
Zoals genoemd in de aanleiding, is eerder door het college van burgemeester en wethouders besloten om bij de verdeling van de ventvergunningen voor kleine bereide etenswaren gebruik te maken van de procedure op basis van loting. Achterliggende gedachte is dat deze verdelingsprocedure gelijke kansen waarborgt voor iedere aanvraag die voldoet aan voornoemde indieningsvereisten. Bovendien is de verdeling niet afhankelijk van ingewikkelde beoordelingscriteria, te leveren tegenprestaties en/of het moment van binnenkomst.
Daadwerkelijke loting vindt pas plaats wanneer er meerdere venters met vergelijkbare etenswaren een aanvraag hebben ingediend voor dezelfde ventvergunning kleine bereide etenswaren. Wanneer deze situatie niet aan de orde is, wordt van loting afgezien.
De loting wordt uitgevoerd door een onafhankelijke notaris. Deze loting heeft als doel om aanvragen voor vergelijkbare etenswaren te koppelen aan één van de beschikbare ventvergunningen. Hierdoor wordt objectief bepaald welke aanvraag in aanmerking komt voor welke ventvergunning.
De loting vindt plaats ten kantore van de notaris. De loting kan niet door derden worden bijgewoond, de uitkomst ervan is niet openbaar en wordt zo spoedig mogelijk aan de betreffende aanvragers kenbaar gemaakt.
De uitkomst van de loting wordt zo snel mogelijk schriftelijk of per e-mail aan de deelnemers kenbaar gemaakt. Tegen de uitkomst van de loting is geen bezwaar en/of beroep mogelijk.
Nadat de loting heeft plaatsgevonden volgt een definitieve beslissing op de aanvraag door het college van burgemeester en wethouders. Dit betreft een besluit in de zin van artikel 1:3 Algemene wet bestuursrecht, waartegen voor belanghebbenden bezwaar en/of beroep open staat.
Op grond van artikel 1:5 APV heeft de ventvergunning een persoonlijk karakter en komt deze niet voor overdracht aan een ander in aanmerking. De houder van de ventvergunning wordt geacht daarvan zelf feitelijk gebruik te maken óf daarvoor personeel in dienst te nemen.