Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nissewaard

Mandaatbesluit gemeente Nissewaard 2019

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNissewaard
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatbesluit gemeente Nissewaard 2019
CiteertitelMandaatbesluit gemeente Nissewaard 2019
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is tevens vastgesteld door de burgemeester en de heffings- en invorderingsambtenaar van de gemeente Nissewaard.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 160 van de Gemeentewet
  2. afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
  3. titel 3 van Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek
  4. http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/XHTMLoutput/Historie/Nissewaard/423358/423358_1.html
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-02-2020hoofdstuk 8, 15

20-02-2020

gmb-2020-51845

20.B.00073
01-02-202028-02-2020hoofdstuk 8

28-01-2020

gmb-2020-25088

20.B.00024
22-02-201901-02-2020nieuwe regeling

12-02-2019

gmb-2019-41960

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit gemeente Nissewaard 2019

Het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester en de heffings- en invorderingsambtenaar van de gemeente Nissewaard, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

 

gelet op artikel 160 van de Gemeentewet, afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht, Titel 3 van Boek 3 van het Burgerlijk wetboek en artikel 28 van de Financiële verordening gemeente Nissewaard 2017;

 

Overwegende dat het uit een oogpunt van doelmatigheid, effectiviteit en een betere dienstverlening aan de burgers wenselijk is om daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden van het college van burgemeester en wethouders, van de burgemeester respectievelijk van de heffings- en invorderingsambtenaar op te dragen aan medewerkers van de gemeente dan wel aan derden

 

besluiten:

 

vast te stellen het Mandaatbesluit gemeente Nissewaard 2019.

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen voor de uitoefening van bevoegdheden krachtens mandaat, volmacht en machtiging.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen.

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • 1.

    Mandaat

    • a.

      Mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen;

    • b.

      Mandaatgever: degene die het mandaat verleent;

    • c.

      Gemandateerde: degene die het mandaat ontvangt.

  • 2.

    Volmacht:

    • a.

      Volmacht: de bevoegdheid om in naam van de gemeente (volmachtverlener) te besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen en deze ook te verrichten;

    • b.

      Volmachtverlener: degene die de volmacht verleent;

    • c.

      Gevolmachtigde: degene die de volmacht ontvangt.

  • 3.

    Machtiging:

    • a.

      Machtiging: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan (machtigingverlener) te besluiten tot feitelijke handelingen en deze ook te verrichten;

    • b.

      machtigingverlener: degene die de machtiging verleent;

    • c.

      gemachtigde: degene die de machtiging ontvangt.

  • 4.

    Voor de toepassing van dit besluit worden, voor zover niet anders bepaald, met mandaat gelijkgesteld de verlening van volmacht en machtiging.

Artikel 2 Bevoegde functionarissen bij mandaatverlening

  • 1.

    Indien een bevoegdheid krachtens mandaat, volmacht of machtiging aan een functionaris wordt opgedragen, wordt die bevoegdheid geacht eveneens te zijn opgedragen aan de hiërarchisch hogere functionarissen in het betrokken organisatieonderdeel van de gemeente.

  • 2.

    De in het eerste lid bedoelde functionarissen maken van de bevoegdheid die aan hen is verleend, slechts gebruik voor de uitvoering van taken en werkzaamheden die tot hun functie behoren.

Artikel 3 Grenzen aan mandaat, volmacht en machtiging

  • 1.

    Bij de verlening van een bevoegdheid krachtens mandaat, volmacht of machtiging houden het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester rekening met de volgende uitgangspunten:

    • a.

      Bestuurlijk/politiek gevoelige zaken komen niet in aanmerking voor mandaat;

    • b.

      Er moet sprake zijn van efficiency- en effectiviteitwinst;

  • 2.

    Onverminderd het bepaalde in het eerste lid dient een krachtens mandaat, volmacht of machtiging te nemen besluit vooraf aan het college van burgemeester en wethouders c.q. de burgemeester te worden voorgelegd indien:

    • a.

      Het besluit leidt tot afwijking van of aanvulling op het tot dan toe vastgestelde c.q. gevoerde beleid;

    • b.

      Het besluit niet past binnen de daartoe bestemde budgetten of uit het besluit niet voorziene financiële consequenties kunnen voortvloeien;

    • c.

      De betrokken portefeuillehouder, de burgemeester of de gemeentesecretaris dit kenbaar heeft gemaakt;

    • d.

      Bij betrokkenheid van meerdere afdelingen, één van de afdelingen over het te nemen besluit een afwijkend of negatief advies heeft uitgebracht, dan wel de “budgethouder” een negatief advies heeft uitgebracht;

    • e.

      Er persoonlijke betrokkenheid van de gemandateerde, gevolmachtigde, of machtigingverkrijger bij het te nemen besluit bestaat;

    • f.

      Artikel 169 vierde lid van de Gemeentewet van toepassing is,

  • 3.

    In geval de gemandateerde, gevolmachtigde of machtigingverkrijger op basis van het bepaalde in het eerste lid een te nemen besluit voorlegt aan het college van burgemeester en wethouders c.q. de burgemeester, nemen deze bestuursorganen het besluit zelf of geven zij de voorwaarden aan waaronder de gemandateerde, gevolmachtigde of machtigingverkrijger gebruik mag maken van zijn bevoegdheid.

  • 4.

    In geval artikel 169, vierde lid van de Gemeentewet van toepassing wordt een besluit door het college van burgemeester en wethouders zelf genomen.

  • 5.

    Indien door de gemandateerde wordt gehandeld in strijd met het bepaalde in het tweede lid van dit artikel, doet dit niet af aan de rechtsgeldigheid jegens derden van het in mandaat genomen besluit. Een besluit is echter wel onbevoegd genomen in het geval de situatie als bedoeld in het tweede lid, onder e, zich voordoet.

  • 6.

    Bij de uitoefening van een verleende bevoegdheid als bedoeld in dit besluit wordt het daaromtrent gestelde bij of krachtens, wetten, besluiten, verordeningen, regelingen, aanwijzingen en richtlijnen, hoe ook genaamd, van Europese, rijks-, provinciale en gemeentelijke wetgevers of van andere bestuursorganen in acht genomen.

Artikel 4 Reikwijdte mandaat-, volmacht- en machtigingverstrekking

  • 1.

    Voor de uitoefening van een bevoegdheid krachtens mandaat, volmacht of machtiging geldt dat zulks mag geschieden in de ruimste zin des woords, onverminderd het bepaalde in artikel 3, zesde lid. Naast het nemen van besluiten in positieve of negatieve zin wordt hiertoe ook gerekend:

    • -

      Het in ontvangst nemen van aanvragen, verzoeken, klachten, bezwaarschriften, schadeclaims en dergelijke;

    • -

      Het uitreiken van een bewijs van ontvangst voor aanvragen en andere documenten;

    • -

      Het vaststellen van (web)formulieren voor het doen van aanvragen;

    • -

      Besluiten omtrent verdagen, opschorten en/of uitstellen;

    • -

      Verzoeken om aanvullende informatie;

    • -

      Verzoeken tot kostenloze advisering aan derden (politie, brandweer, rijksdiensten etc);

    • -

      Verzoeken tot het betalen van legeskosten op basis van vastgestelde verordeningen;

    • -

      Het verstrekken van inlichtingen over vastgesteld beleid, voor zover geen sprake is van een verzoek om informatie in het kader van Wet openbaarheid van bestuur;

    • -

      Het verlenen van medewerking aan enquêtes en onderzoeken voor zover daarbij informatie wordt verstrekt over vastgesteld beleid;

    • -

      Het stellen van nadere voorwaarden bij een eerder genomen besluit;

    • -

      Het bepalen dat toegekende bedragen in termijnen worden betaald;

    • -

      Het uitvoeren van selectie en gunning conform het vigerende inkoop- en aanbestedingsbeleid;

    • -

      Het verstrekken van inlichtingen en het afleggen van verantwoording aan het Rijk, provincie en andere overheden voor wat betreft de uitvoering van (bijdrage)regelingen van die overheden;

    • -

      Het toezenden van besluiten aan personen en instanties, voor zover de verplichting daartoe bij of krachtens de wet is bepaald;

    • -

      Besluiten ter uitvoering van de Algemene wet bestuursrecht voor zover het bevoegdheden en verplichtingen betreft van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, uitgezonderd het nemen van een beslissing op een bezwaarschrift tenzij de bevoegdheid daartoe krachtens dit besluit is gemandateerd.

    • -

      en alle andere besluiten die genomen moeten worden en alle andere handelingen die moeten worden verricht binnen het kader van de uitvoering van de verleende bevoegdheid.

  • 2.

    De gemandateerde, de gevolmachtigde en de machtigingverkrijger zijn bevoegd de gemeente buiten rechte te vertegenwoordigen voor zover dat voor de uitvoering van de hen toegekende bevoegdheid nodig is.

  • 3.

    De bevoegdheid tot het verrichten van uitvoeringscorrespondentie en het verstrekken van informatie voor niet-gemandateerde bevoegdheden worden bij deze opgedragen aan alle ambtelijke functionarissen, zulks voor zover betrekking hebbend op de hen opgedragen taken en voorts voor zover daardoor geen nieuwe rechtsverhoudingen ontstaan.

Artikel 5 Ondertekening

  • 1.

    De bevoegdheid om krachtens mandaat, volmacht of machtiging besluiten te nemen of rechtshandelingen te verrichten omvat tevens de bevoegdheid om die besluiten en rechtshandelingen te ondertekenen.

  • 2.

    In de ondertekening dient tot uitdrukking te worden gebracht dat een besluit is genomen krachtens (onder)mandaat, volmacht of machtiging. De ondertekening dient te luiden als volgt:

    • Burgemeester en wethouders van Nissewaard,

      Namens dezen,

       

      Functie van de gemandateerde

      Naam van de gemandateerde.

      Of

      De Burgemeester van Nissewaard,

      Namens deze,

       

      Functie van de gemandateerde

      Naam van de gemandateerde

  • 3.

    Indien een besluit wordt genomen door een plaatsvervanger of waarnemer van de gemandateerde, gevolmachtigde of machtigingverkrijger geldt bij ondertekening het volgende:

    • Burgemeester en wethouders (c.q. de burgemeester) van Nissewaard

      Namens deze(n)

       

      Functie van de gemandateerde (en de toevoeging: “bij afwezigheid” of “b.a.”)

      Naam van de plaatsvervanger of waarnemer

Artikel 6 Ondermandaat, het doorgeven van volmacht of machtiging

Het verlenen van ondermandaat en het doorgeven van volmacht of machtiging zijn niet toegestaan, tenzij dat in dit besluit uitdrukkelijk is aangegeven.

Artikel 7 Bekendmaking

Daar waar door het college van burgemeester en wethouders dan wel door de burgemeester een bevoegdheid in mandaat, volmacht of machtiging is verleend, wordt tevens de bevoegdheid tot bekendmaking hiervan verleend.

Artikel 8 Afwezigheid van gemandateerden, gevolmachtigde of machtigingverkrijgers

  • 1.

    In geval van afwezigheid of ontstentenis van de gemandateerde, gevolmachtigde of machtigingverkrijger worden de aan hem toegekende bevoegdheden uitgeoefend door zijn plaatsvervanger of waarnemer.

  • 2.

    Tenzij de plaatsvervanging of het waarnemerschap is opgenomen in de functiebeschrijving van de betreffende functionaris wordt de plaatsvervanger of waarnemer aangewezen bij schriftelijk besluit van degene die hij vervangt of waarneemt.

  • 3.

    In afwijking van het bepaalde in het tweede lid kunnen bij afwezigheid of ontstentenis van een afdelingshoofd diens bevoegdheden worden uitgeoefend door het hoofd van een van de andere afdelingen binnen dezelfde directie.

  • 4.

    In afwijking van het bepaalde in het tweede lid kunnen bij afwezigheid of ontstentenis van een teamcoördinator diens bevoegdheden worden uitgeoefend door de teamcoördinator van een ander team binnen dezelfde afdeling.

  • 5.

    In geval van afwezigheid of ontstentenis van een directeur kunnen diens bevoegdheden worden uitgeoefend door een van de andere directeuren.

  • 6.

    Indien een bevoegdheid is uitgeoefend door een plaatsvervanger of waarnemer dient dat, overeenkomstig het bepaalde in artikel 5, derde lid, in de ondertekening van het betreffende besluit tot uitdrukking te worden gebracht.

Artikel 9 Algemeen mandaat, volmacht en machtiging ten behoeve van de directie

Aan de gemeentesecretaris en de directeuren wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

  • 1.

    Het besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen met betrekking tot de taken en activiteiten van de afdelingen van de betreffende directies;

  • 2.

    De bevoegdheid als bedoeld in het voorgaande lid mag worden uitgeoefend tot een bedrag van € 1.500.000 per rechtshandeling en met inachtneming, voor zover van toepassing, van het vigerende inkoop- en aanbestedingsbeleid en passend binnen de vastgestelde begroting en vastgesteld beleid;

  • 3.

    Voor bedragen van méér dan € 1.500.000 per rechtshandeling mag de bevoegdheid als bedoeld in het eerste lid worden uitgeoefend door de gemeentesecretaris op voorwaarde dat een van de andere directeuren daarin voorafgaand wordt gekend.

  • 4.

    Besluiten ter uitvoering van de Regeling Faciliteiten Opleiding en Ontwikkeling tot het al dan niet toekennen van voorzieningen en faciliteiten ten behoeve van de ontwikkeling van een afdelingshoofd;

  • 5.

    Besluiten tot vaststelling van een functiebeschrijving en de inpassing daarvan in een functiefamilie;

  • 6.

    Besluiten ter uitvoering van de Regeling Vitaliteitspact;

  • 7.

    Besluiten tot het boventallig verklaren van een medewerker, niet zijnde een directeur;

  • 8.

    Besluiten tot aanstelling en ontslag van het hoofd van de afdeling Personeel en Organisatie op grond van de artikelen 8:1, 8:2, 8:2a, 8:4, 8:5, 8:6, 8:7, 8:8, 8:12 en 8:13 van de CAR/UWO;

  • 9.

    Besluiten ter uitvoering van de artikelen 4.1 en 4.2 van het Sociaal Statuut, met dien verstande dat het advies als bedoeld in artikel 4.2, tweede lid wordt gegeven door een directeur die het plaatsingsplan niet heeft vastgesteld.

  • 10.

    Besluiten naar aanleiding van een klacht als bedoeld in de Interne Klachtenregeling Gemeente Nissewaard.

Artikel 10 Algemeen mandaat, volmacht en machtiging ten behoeve van afdelingshoofden

Aan het hoofd van elke afdeling wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

  • 1.

    Besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover betrekking hebbend op de taken en activiteiten die aan de betreffende afdeling zijn opgedragen;

  • 2.

    De bevoegdheid als bedoeld in het voorgaande lid mag worden uitgeoefend tot een bedrag van maximaal € 750.000,-- per rechtshandeling en met inachtneming, voor zover van toepassing, van het gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid en passend binnen de vastgestelde begroting en vastgesteld beleid.

  • 3.

    Besluiten tot het afwijken van de inkoopprocedures zoals opgenomen in het Inkoop- en Aanbestedingsbeleid 2019 onder de voorwaarde dat:

    • a.

      de Inkoopadviseur van het team Inkoop van de afdeling Financiën voor die afwijking een positief advies heeft gegeven;

    • b.

      Het voornemen tot afwijking is besproken met de verantwoordelijke porteuillehouder;

    • c.

      Jaarlijks vóór 1 februari aan het college van burgemeester en wethouders schriftelijk verslag wordt gedaan van de besluiten tot afwijking van de inkoopprocedures.

  • 4.

    Een besluit tot afwijking als bedoeld in het vorige lid is slechts mogelijk in geval het gaat om:

    • a.

      Verlenging van een opdracht vanwege omstandigheden die bij het aangaan van de overeenkomst niet waren voorzien, waarbij:

      • i.

        De algemene aard van die opdracht niet verandert, en

      • ii.

        Een verandering van opdrachtnemer voor de gemeente om economische, technische of praktische reden bezwarend is;

    • a.

      Een opdracht die om artistieke of technische redenen slechts aan één bepaalde opdrachtnemer kan worden gegeven;

    • b.

      Een situatie van dringende spoed als gevolg van omstandigheden die niet aan de gemeente kunnen worden toegerekend.

  • 5.

    Besluiten in zake verlening en vaststelling van een subsidie als bedoeld in de Algemene Subsidieverordening en de daarop gebaseerde nadere regelingen, voor zover passend binnen de vastgestelde begroting en vastgesteld beleid en tot een bedrag van maximaal € 50.000,-- per aanvraag.

  • 6.

    Besluiten ter uitvoering van de Algemene Verordening Gegevensbeheer, voor zover betrekking hebbend op de taken en activiteiten van de afdeling;

  • 7.

    Besluiten ter uitvoering van de Wet hergebruik overheidsinformatie, voor zover betrekking hebbend op de taken en activiteiten van de afdeling;

  • 8.

    Besluiten ter uitvoering van § 4.1.3.2 “Dwangsom bij niet tijdig beslissen” van de Algemene wet bestuursrecht voor zover betrekking hebbend op de taken en activiteiten van de afdeling;

  • 9.

    Besluiten tot het verlenen van verlof en vakantie aan de medewerkers van de afdeling;

  • 10.

    Besluiten ter uitvoering van de Regeling Faciliteiten Opleiding en Ontwikkeling tot het al dan niet toekennen van voorzieningen en faciliteiten ten behoeve van de ontwikkeling van een medewerker van de afdeling;

  • 11.

    Besluiten op een verzoek tot verlening van buitengewoon verlof en onbetaald verlof;

  • 12.

    Besluiten ter uitvoering van de “Gedragslijn voorzieningen bij vertrek uit gemeentedienst, bij ambtsjubilea en bij overige gelegenheden;

  • 13.

    Besluiten tot het toekennen van een gratificatie als bedoeld in hoofdstuk 3 van de CAR/UWO en het bijbehorende beloningsbeleid;

  • 14.

    Besluiten op een verzoek tot verkoop van verlofuren aan de werkgever;

  • 15.

    Besluiten op grond van de Wet op de Ondernemingsraden voor wat betreft:

    • a.

      Het vragen van advies aan de Ondernemingsraad in de gevallen als bedoeld in artikel 25;

    • b.

      Het vragen van instemming van de Ondernemingsraad in gevallen als bedoeld in artikel 27.

  • 16.

    Het bij de politie doen van aangifte van strafbare feiten gepleegd jegens de gemeente en/of haar medewerkers en/of haar eigendommen.

Hoofdstuk 2 Mandaatlijst Afdeling Financiën

 

Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst van de afdeling Financiën.

  • 1.

    Aan het hoofd van de afdeling Financiën wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor besluiten tot het oninbaar verklaren van een geldvordering tot een maximum van € 25.000 per debiteur.

  • 2.

    Aan de teamcoördinator van het team Boekhouding en Informatie van de afdeling Financiën wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Het besluiten op een verzoek tot uitstel van betaling en/of schuldsanering tot een bedrag van € 25.000 per verzoek;

    • b.

      Het doen van een verzoek tot kwijtschelding van een door de fiscus opgelegde administratieve boete en/of verhoging.

    • c.

      Besluiten tot het aangaan en aflossen/opzeggen van Call-geldleningen;

    • d.

      Besluiten ter uitvoering van de verordening Startersleningen.

    • e.

      Besluiten tot het oninbaar verklaren van een geldvordering tot een bedrag van maximaal € 5.000 per debiteur.

  • 3.

    Aan de teamcoördinator van het team Advies en Control van de afdeling Financiën wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Het doen van aangifte voor de Wet Omzetbelasting en de Wet op de Vennootschapsbelasting;

    • b.

      Instellen van bezwaar en/of beroep tegen een aanslag Omzetbelasting of een aanslag Vennootschapsbelasting;

    • c.

      Het doen van een verzoek tot kwijtschelding van een door de fiscus opgelegde administratieve boete en/of verhoging.

    • d.

      Het indienen van declaraties bij het BTW Compensatiefonds.

  • 4.

    Aan de teamcoördinator en de inkoopadviseurs van het team Inkoop van de afdeling Financiën wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      het nemen van besluiten en het verrichten van andere rechtshandelingen ter uitvoering van selectie en gunning bij aanbesteding conform het vigerende inkoop- en aanbestedingsbeleid de Aanbestedingswet en Europese aanbestedingsregels.

  • 5.

    Aan de teamcoördinator van het team Belastingen van de afdeling Financiën wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor: besluiten omtrent een verzoek om toepassing van de hardheidsclausule in verband met een gemeentelijke belasting;

  • 6.

    Aan de medewerkers van het team Belastingen van de afdeling Financiën wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Beslissen op een bezwaarschrift tegen een besluit over een gemeentelijke belasting;

    • b.

      Besluiten op een verzoek om vrijstelling, vermindering, ontheffing of teruggaaf van een gemeentelijke belasting;

    • c.

      Besluiten tot het ambtshalve verlenen van vrijstelling van een gemeentelijke belasting;

    • d.

      Besluiten op een verzoek tot uitstel van betaling dan wel om kwijtschelding van een gemeentelijke belasting;

    • e.

      Besluiten tot het niet invorderbaar verklaren van een gemeentelijke belasting;

    • f.

      Beslissen op een bezwaarschrift tegen een besluit tot bepaling van de WOZ – waarde als bedoeld in de Wet waardering onroerende zaken;

    • g.

      Besluiten tot het ambtshalve verminderen van de waarde van een onroerende zaak als bedoeld in de Wet waardering onroerende zaken;

    • h.

      Besluiten tot het ambtshalve verminderen van een gemeentelijke belastingaanslag;

    • i.

      Besluiten tot het aangaan van fiscale compromissen;

    • j.

      Besluiten ter uitvoering van de Algemene wet in zake rijksbelastingen:

      • i.

        Het vorderen van gegevens en inlichtingen;

      • ii.

        Het vorderen van inzage in boeken en andere bescheiden en het maken van afschriften, uittreksels en kopieën daarvan;

      • iii.

        Het vorderen van toegang tot gebouwen en gronden en het geven van aanwijzingen voor onderzoeken in die gebouwen en op die gronden.

    • k.

      Het vertegenwoordigen van de gemeente in belastingzaken in beroep, hoger beroep dan wel in cassatie.

    • l.

      Besluiten tot het terugbetalen van door een belastingplichtige teveel betaalde belasting

Hoofdstuk 3 Mandaatlijst afdeling Personeel en Organisatie

 

Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst van de afdeling Personeel en Organisatie.

  • 1.

    Aan het hoofd van de afdeling Personeel en organisatie wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van de CAR-UWO en de daarop gebaseerde nadere regelingen voor wat betreft:

      • i.

        Aanstelling en ontslag van een medewerker op grond van de artikelen 8:1, 8:2, 8:2a, 8:4, 8:5, 8;6, 8:7, 8:8, 8:12 en 8:13 van de CAR/UWO, zulks onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1, artikel 9, achtste en negende lid.

      • ii.

        Schorsing van een medewerker als ordemaatregel op grond van artikel 8:15:1 en 8:15:2

      • iii.

        Disciplinaire maatregelen:

        • 1.

          Het instellen van een onderzoeksteam in het kader van het voornemen om een disciplinaire maatregel op te leggen;

        • 2.

          Het voornemen tot het opleggen van een disciplinaire maatregel;

        • 3.

          Het definitief opleggen van een disciplinaire maatregel als bedoeld in artikel 16:1:2, eerste lid onder a. en b.

      • iv.

        Van de bevoegdheden genoemd onder i tot en met iii zijn uitgezonderd disciplinaire maatregelen op te leggen aan het hoofd van de afdeling Personeel en Organisatie;Doorbetaling van salaris en salaristoelagen bij ziekte, inclusief het opleggen van een sanctie;

      • v.

        Studiefaciliteiten;

      • vi.

        Zwangerschaps- en bevallingsverlof;

      • vii.

        Wijziging van de formele aanstellingstijd en de feitelijke werkuren van een medewerker;

      • viii.

        Verhuiskostenvergoeding;

      • ix.

        Ouderschapsverlof, kort en langdurig zorgverlof, adoptie- en pleegverlof als bedoeld in de Wet Arbeid en zorg;

      • x.

        Functiewijziging;

      • xi.

        Het uitbreiden van de personeelsformatie ter uitvoering van de banenafspraak als bedoeld in artikel 1:2c van de CAR/UWO, mits de financiële gevolgen van de uitbreiding volledig kunnen worden gedekt uit daarvoor beschikbaar budget.

      • xii.

        Toekennen van een gratificatie bij een ambtsjubileum;

      • xiii.

        Besluiten ter uitvoering van de Regeling reiskosten woon-werkverkeer;

      • xiv.

        Besluiten ter uitvoering van de Fietsregeling;

      • xv.

        Besluiten met betrekking tot parkeerabonnementen voor medewerkers;

      • xvi.

        Besluiten ter uitvoering van de Regeling melding financiële belangen;

      • xvii.

        Besluiten ter uitvoering van schuldhulpverlening voor medewerkers;

      • xviii.

        Besluiten ter uitvoering van de hoofdstukken 6 en 7 van het Sociaal Statuut van de gemeente Nissewaard, met uitzondering van besluiten op grond van artikel 7.4 vierde lid en artikel 7.5 van het Statuut.

  • 2.

    Aan de adviseurs van de afdeling Personeel en Organisatie wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • i.

      Het aangaan van overeenkomsten met betrekking tot de reguliere taken en activiteiten van de afdeling tot een waarde (in geld uitgedrukt) van maximaal € 500,- per geval.

    • ii.

      Opdracht geven tot interventies ten behoeve van de re-integratie van medewerkers en van Werk-naar-werk-trajecten tot een bedrag van maximaal € 2000 per traject/opdracht.

  • 3.

    Aan de senior medewerker salarisadministratie van de afdeling Personeel en Organisatie wordt mandaat, volmacht en machtiging voor het doen van aangifte voor de Wet op de Loonbelasting.

Hoofdstuk 4 Mandaatlijst afdeling Juridische en bestuurlijke zaken

 

Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst van de afdeling Juridische en bestuurlijke zaken.

  • 1.

    Aan de medewerkers het team Juridisch, bestuurlijk advies en control van de afdeling Juridische en bestuurlijke zaken wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

  • 2.

    Besluiten op verzoeken om informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur, Algemene Verordening Gegevensbeheer en de Wet hergebruik overheidsinformatie;Aan de medewerkers van het team Rechtsbescherming van de afdeling Juridische en bestuurlijke zaken wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Het nemen van een beslissing op een bezwaarschrift tegen een krachtens mandaat genomen besluit.

    • b.

      De bevoegdheid onder a. geldt niet voor het nemen van een beslissing op een bezwaarschrift tegen een besluit inzake:

      • i.

        Personele aangelegenheden;

      • ii.

        Gemeentelijke belastingen;

      • iii.

        Wet waardering onroerende zaken;

    • c.

      De bevoegdheid onder a. geldt voorts niet in geval de bij het primaire besluit betrokken vakafdeling “contrair” wil gaan.

    • d.

      Besluiten op verzoek van een belanghebbende om vergoeding van de kosten van professionele rechtsbijstand.

    • e.

      Het ondertekenen van de bekendmaking van een besluit op een bezwaarschrift dat door het bestuursorgaan zelf is genomen.

  • 3.

    Aan de gemeenteadvocaat wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend om de gemeente te vertegenwoordigen in gerechtelijke procedures.

  • 4.

    Aan de CISO-functionaris c.q. de Functionaris gegevensbeheer van het team Juridisch bestuurlijk advies en control van de afdeling Juridische en bestuurlijke zaken wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten en handelingen ter uitvoering van Algemene Verordening Gegevensbeheer;

    • b.

      Het doen van onderzoek naar (mogelijke) inbreuken op de beveiliging van persoonsgegevens en daarover rapporteren aan burgemeester en wethouders en directie.

Hoofdstuk 5 Mandaatlijst afdeling Communicatie en representatie

 

Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst van de afdeling Communicatie en representatie.

  • 1.

    Aan het hoofd van de afdeling Communicatie en representatie wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het informeren van de nieuwsmedia ten tijde van een crisis- of noodsituatie waarbij de veiligheid en gezondheid van degenen die zich in de gemeente bevinden in gevaar is.

Hoofdstuk 6 Mandaatlijst afdeling Accommodaties

 

Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst van de afdeling Accommodaties.

  • 1.

    Aan het hoofd van de afdeling Accommodaties wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Het verstrekken van een schriftelijke waarschuwing of een pandverbod aan een bezoeker van een gemeentelijk accommodatie die de (huis)regels van die accommodatie heeft overtreden dan wel de orde en rust in die accommodatie heeft verstoord of ten aanzien van wie ernstige vrees bestaat dat hij zulks zal gaan doen.

    • b.

      Besluiten ter uitvoering van de Regeling Bedrijfshulpverlening;

    • c.

      Besluiten tot het toekennen/intrekken van toelagen en gratificaties ten behoeve van BHV en EHBO;

  • 2.

    Aan alle teamcoördinatoren van de afdeling Accommodaties wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van de reclameregeling gemeentelijke sportaccommodaties en de reclameregeling gemeentelijke parkeergarages.

    • b.

      Het vaststellen van een financiële vergoeding voor zelfwerkzaamheid door sportverenigingen en andere maatschappelijke organisaties die een gemeentelijk object in gebruik hebben.

  • 3.

    Aan de teamcoördinator Vastgoed van de afdeling Accommodaties wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Het besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen met betrekking tot de huur/verhuur (anders dan incidentele, kortdurende verhuur) in bruikleen geven, beheer, exploitatie en onderhoud van gemeentelijke onroerende en roerende zaken.

    • b.

      De bevoegdheid als bedoeld in het voorgaande lid mag worden uitgeoefend tot een bedrag van € 250.000 per rechtshandeling en met inachtneming, voor zover van toepassing, van het vigerende inkoop- en aanbestedingsbeleid en passend binnen de vastgestelde begroting en vastgesteld beleid.

    • c.

      Het vaststellen van financiële bijdragen, niet zijnde precariorechten, te betalen door maatschappelijke organisaties voor het gebruik van gemeentelijke onroerende en/of roerende zaken.

    • d.

      Het vertegenwoordigen van de gemeente bij de (her)opmeting van een perceel, waarbij de gemeente een belang heeft, door het Kadaster.

  • 4.

    Aan de teamcoördinator Front Office en Administratie van de afdeling Accommodaties wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Het besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen met betrekking tot de incidentele en kortdurende huur/verhuur van gemeentelijke onroerende en roerende zaken.

    • b.

      De bevoegdheid als bedoeld in het voorgaande lid mag worden uitgeoefend tot een bedrag van € 250.000 per rechtshandeling en met inachtneming, voor zover van toepassing, van het vigerende inkoop- en aanbestedingsbeleid en passend binnen de vastgestelde begroting en vastgesteld beleid. Het besluiten tot en het aangaan, wijzigen of opzeggen van overeenkomsten tot verzekering van gemeentelijke belangen en objecten.

    • c.

      Het claimen bij de verzekeraar van schade aan een verzekerd gemeentelijk belang of object. Het aannemen van aansprakelijkstellingen en schadeclaims jegens de gemeente en het behandelen van deze claims in het kader van de wettelijke aansprakelijkheid van de gemeente.

    • d.

      Besluiten ter uitvoering van de Regeling Elektronische communicatiemiddelen.

  • 5.

    Aan de teamcoördinator Facilitaire Dienstverlening van de afdeling Accommodaties wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Het besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen met betrekking tot de incidentele en kortdurende huur/verhuur, in bruikleen geven, beheer, exploitatie en onderhoud van gemeentelijke onroerende en roerende zaken.

    • b.

      De bevoegdheid als bedoeld in het voorgaande lid mag worden uitgeoefend tot een bedrag van € 250.000 per rechtshandeling en met inachtneming, voor zover van toepassing, van het vigerende inkoop- en aanbestedingsbeleid en passend binnen de vastgestelde begroting en vastgesteld beleid.

  • 6.

    Het vaststellen van een financiële vergoeding aan een sportvereniging voor het gebruik van haar kleedlokalen door derden. Aan de teamcoördinator van het team Parkeerbeheer van de afdeling Accommodaties wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Het besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen met betrekking tot het beheer en onderhoud van gemeentelijke parkeergebouwen, parkeerinstallaties en –voorzieningen.

    • b.

      De bevoegdheid als bedoeld in het voorgaande lid mag worden uitgeoefend tot een bedrag van € 250.000 per rechtshandeling en met inachtneming, voor zover van toepassing, van het vigerende inkoop- en aanbestedingsbeleid en passend binnen de vastgestelde begroting en vastgesteld beleid.

    • c.

      Besluiten ter uitvoering van het Besluit opleidingen en bevoegdheden nautische beroepsbeoefenaren tot het aanwijzen van een VTS-operator voor de bediening van een brug en/of sluis op afstand.

  • 7.

    Aan de medewerkers van de afdeling Accommodaties wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Het vertegenwoordigen van de gemeente in de Vereniging van Eigenaren van onroerende zaken waarin de gemeente een belang heeft.

    • b.

      Het doen van aangifte bij de politie van strafbare feiten gepleegd jegens de gemeente en/of haar medewerkers, het aansprakelijk stellen van de dader en het verhaal op hem van de schade die daaruit is voortgevloeid.

    • c.

      Het voegen van de gemeente in een strafproces ten behoeve van het verhaal van schade.

    • d.

      De bevoegdheden als bedoeld onder a. tot en met c. mogen worden uitgeoefend na voorafgaande goedkeuring van een teamcoördinator van de afdeling.

  • 8.

    Aan de medewerkers van de afdeling Accommodaties met piketdienst wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Het besluiten tot en het nemen van spoedeisende maatregelen nodig ter bestrijding of beperking van een crisissituatie of ter voorkoming of beperking van (verdere) schade of nadeel voor de gemeente;

    • b.

      Besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen met betrekking tot de taken en activiteiten als bedoeld onder a.;

    • c.

      De bevoegdheid als bedoeld onder b. mag worden uitgeoefend tot een bedrag van € 15.000 per rechtshandeling.

  • 9.

    Aan de coördinator Jeugd- en Wijkcentra van de afdeling Accommodaties wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Het besluiten tot en het aangaan van overeenkomsten tot het doen van inkopen voor de exploitatie van de bar in de gemeentelijke jeugd- en wijkcentra tot een maximum van € 1000,-- per inkoop en met inachtneming, voor zover van toepassing, van het vigerende inkoop- en aanbestedingsbeleid en passend binnen de vastgestelde begroting en vastgesteld beleid.

    • b.

      Het besluiten tot en het aangaan van tijdelijke en kortlopende overeenkomsten voor de verhuur van ruimten in de gemeentelijke jeugd- en wijkcentra tot een maximum van € 1000 per geval.

Hoofdstuk 7 Mandaatlijst afdeling Stadsbeheer

 

Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst van de afdeling Stadsbeheer.

  • 1.

    Aan het hoofd van de afdeling Stadsbeheer wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor besluiten tot het vaststellen en doen uitvoeren van een Gladheidbestrijdingsplan.

  • 2.

    Aan de teamcoördinator Buitenruimte van de afdeling Stadsbeheer wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen met betrekking tot de taken en activiteiten van de afdeling;

    • b.

      De bevoegdheid als bedoeld in het voorgaande lid mag worden uitgeoefend tot een bedrag van € 250.000 per rechtshandeling en met inachtneming, voor zover van toepassing, van het vigerende inkoop- en aanbestedingsbeleid en passend binnen de vastgestelde begroting en vastgesteld beleid;

    • c.

      Besluiten ter uitvoering van de Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen Nissewaard 2015 en het Uitvoeringsbesluit beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen Nissewaard 2015.

  • 3.

    Aan de teamcoördinator Regie en Beheer van de afdeling Stadsbeheer wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen met betrekking tot de taken en activiteiten van de afdeling;

    • b.

      De bevoegdheid als bedoeld in het voorgaande lid mag worden uitgeoefend tot een bedrag van € 250.000 per rechtshandeling en met inachtneming, voor zover van toepassing, van het vigerende inkoop- en aanbestedingsbeleid en passend binnen de vastgestelde begroting en vastgesteld beleid;

    • c.

      Besluiten en feitelijke handelingen ter uitvoering van de Wegenverkeerswet en het Besluit administratieve bepalingen in zake het wegverkeer, voor zover daarbij niet wordt afgeweken van de adviezen van de Algemene Verkeerscommissie.

    • d.

      Besluiten en feitelijke handelingen ter uitvoering van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht voor wat betreft de toepassing van bestuursdwang in geval van huisuitzettingen.

    • e.

      Besluiten ter uitvoering van het bepaalde bij of krachtens de Afvalstoffenverordening Nissewaard.

    • f.

      Besluiten ter uitvoering van de Telecommunicatiewet en Telecommunicatieverordening Nissewaard;

    • g.

      Besluiten ter uitvoering van de Leidingenverordening Nissewaard, het Handboek Kabels en Leidingen Nissewaard, de Regeling Nadeelcompensatie leidingen Nissewaard.

  • 4.

    Aan de Marktmeester van de afdeling Stadsbeheer wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van de Marktverordening Nissewaard 2015, met inachtneming van het bepaalde in artikel 4 van de verordening (mandaatverbod).

  • 5.

    Aan de Beheerder begraafplaatsen van de afdeling Stadsbeheer wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • Besluiten ter uitvoering van de Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen Nissewaard 2015 en het Uitvoeringsbesluit beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen Nissewaard 2015.

  • 6.

    Aan de Havenmeester van de afdeling Stadsbeheer wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van afdeling 6 van de Algemene Plaatselijke Verordening.

  • 7.

    Aan de medewerkers van de afdeling Stadsbeheer met piketdienst of een functie als opzichter wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Het besluiten tot en het nemen van spoedeisende maatregelen nodig ter bestrijding of beperking van een crisissituatie of ter voorkoming of beperking van (verdere) schade of nadeel voor de gemeente;

    • b.

      Besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen met betrekking tot de taken en activiteiten als bedoeld onder a.;

    • c.

      De bevoegdheid als bedoeld onder b. mag worden uitgeoefend tot een bedrag van € 15.000 per rechtshandeling.

Hoofdstuk 8 Mandaatlijst afdeling Veiligheid, vergunningen en handhaving

 

Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst van de afdeling Veiligheid, Vergunningen en Handhaving.

  • 1.

    Aan de teamcoördinatoren van de afdeling Veiligheid, vergunningen en handhaving wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen met betrekking tot de taken en activiteiten van de afdeling;

    • b.

      De bevoegdheid als bedoeld in het voorgaande lid mag worden uitgeoefend tot een bedrag van € 25.000 per rechtshandeling en met inachtneming, voor zover van toepassing, van het vigerende inkoop- en aanbestedingsbeleid en passend binnen de vastgestelde begroting en vastgesteld beleid;

    • c.

      Besluiten ter uitvoering van het bepaalde in de Algemene Plaatselijke verordening (APV)

    • d.

      In afwijking van het bepaalde onder a. is het gebruik van die bevoegdheid niet toegestaan voor wat betreft het bepaalde in de artikelen 2:1 (samenscholing), 2:3 (betoging), 2:74a (verblijfsontzegging in verband met drugs), 2:75 (bestuurlijke ophouding), 2:76 (veiligheidsrisicogebieden), 2:77 (cameratoezicht op openbare plaatsen) en 3:9 (straatprostitutie)

    • e.

      Besluiten ter uitvoering van Drank- en Horecawet en de Drank- en horecaverordening;

    • f.

      Besluiten ter uitvoering van Titel Va van de Wet op de Kansspelen (speelautomaten) en de Regeling kleine kansspelen;

    • g.

      Besluiten ter uitvoering van het bepaalde bij of krachtens de Winkeltijdenwet;

    • h.

      Besluiten ter uitvoering van de Zondagswet;

    • i.

      Besluiten ter uitvoering van artikel 148 van de Wegenverkeerswet (puzzelritten en wedstrijden op de openbare weg)

    • j.

      Besluit tot aanwijzing van verkeersregelaars en verkeersbrigadiers als bedoeld in artikel 57 van het Besluit algemene bepalingen in zake het wegverkeer en de Regeling Verkeersregelaars

    • k.

      Besluiten ter uitvoering van het bepaalde bij of krachtens de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (WABO), Woningwet, Bouwbesluit, Bouwverordening en Brandveiligheidverordening, het Besluit mobiel breken van bouw- en sloopafval;

    • l.

      Besluiten ter uitvoering van de artikelen 33 en 41 van de Wet Bodembescherming;

    • m.

      Besluiten ter uitvoering van de artikelen 110a tot en met 110c van de Wet Geluidhinder;

    • n.

      Besluiten ter uitvoering van de Wet Milieubeheer voor wat betreft:

    • o.

      het verlenen, wijzigen of intrekken van een omgevingsvergunning voor een inrichting;

    • p.

      verklaring van melding op grond van de artikelen 8:40 en 8:41 van de wet;

    • q.

      Het buiten behandeling stellen van een aanvraag als bedoeld in artikel 8:41a van de wet.

    • r.

      het opleggen van voorschriften, beperkingen of gelijkwaardige maatregelen als bedoeld in de artikelen 8:40a en 8:42;

    • s.

      het vaststellen van regels in een omgevingsvergunning die afwijken van de regels in de algemene maatregel van bestuur als bedoeld in artikel 8:42a van de wet.

    • t.

      Besluiten ter uitvoering van de artikelen 21 en 22 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen;

    • u.

      Besluiten ter uitvoering van artikel 2, vijfde lid, sub b van het Besluit Milieueffectrapportage

    • v.

      Besluiten op een verzoek om planschade als bedoeld in artikel 6 van de Wet ruimtelijke ordening;

    • w.

      Besluiten tot het aangaan van een overeenkomst met de aanvrager van een omgevingsvergunning voor de activiteit “afwijking van een bestemmingsplan” tot verhaal van planschade.

    • x.

      Besluiten op grond van artikel 125 Gemeentewet en hoofdstuk 5 van de Algemene wet bestuursrecht tot bestuursrechtelijke handhaving van wettelijke normen voor zover de uitvoering en handhaving van die normen behoren tot de taken en de activiteiten van de afdeling waaronder:

    • y.

      Het opleggen en invorderen van een last onder dwangsom;

    • z.

      Het opleggen en (doen) uitvoeren van een last onder bestuursdwang;

    • aa.

      Het spoedshalve opleggen en (doen) uitvoeren van bestuursdwang;

    • bb.

      Het stilleggen van bouw- en sloopwerken als bedoeld in artikel 5:17 Wabo.

  • 2.

    Aan medewerkers van het team Vergunningen van de afdeling Veiligheid, vergunningen en handhaving wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Het aannemen en verwerken van een melding van een klein evenement als bedoeld in artikel 2:25 APV;

    • b.

      Besluiten ter uitvoering van artikel 30a van de Drank- en Horecawet;

  • 3.

    Aan medewerkers van het team Openbare orde, Handhaving en Veiligheid van de afdeling Veiligheid, vergunningen en handhaving wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van artikel 2:59 van de APV (gevaarlijke honden)

  • 4.

    Aan de Officieren van Dienst Bevolkingszorg wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Het besluiten tot en het nemen van spoedeisende maatregelen nodig ter bestrijding of beperking van een crisissituatie of ter voorkoming of beperking van (verdere) schade of nadeel voor de gemeente;

    • b.

      Besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen met betrekking tot de taken en activiteiten als bedoeld onder a.;

    • c.

      De bevoegdheid als bedoeld onder b. mag worden uitgeoefend tot een bedrag van € 15.000 per rechtshandeling .

  • 5.

    Aan de Beleidsmedewerker Openbare Orde, Handhaving & Veiligheid, de Officier van Dienst Bevolkingszorg; de Regisseur Ondermijning van het team Openbare Orde, Handhaving & Veiligheid; de Informatie Makelaar van het team Openbare Orde, Handhaving & Veiligheid; de Regisseur Woonoverlast; de Coördinator Steunpunt Woonoverlast; de Adviseur ISA; de Juridisch Beleidsmedewerker Openbare Orde & Veiligheid en de Coördinator Buurtpreventie & Buurtbemiddeling van de afdeling Veiligheid, Vergunningen en Handhaving worden mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      om in het kader van de handhaving van de openbare orde namens de burgemeester politiegegevens in ontvangst te nemen, zoals bedoeld in artikel 16, eerste lid, onder b, van de Wet Politiegegevens;

    • b.

      om kennis te nemen van die politiegegevens onder verplichting om die geheim te houden, behoudens voor zover een bij of krachtens de wet gegeven voorschrift tot verstrekking van die gegevens verplicht of de taak van de medewerker daartoe noodzaakt.

  • 6.

    Aan de Regisseur Woonoverlast wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      het behandelen van een aanvraag van een huisvestingsvergunning voor in de Verordening bijzondere toegang woningmarkt Nissewaard 2020 aangewezen woonruimte en het geven van kennis van deze aanvraag aan de burgemeester voor het vragen van onderzoek aan de politiechef;

    • b.

      het in ontvangst nemen van een woonverklaring van de burgemeester en het beslissen op de aanvraag van een huisvestingsvergunning overeenkomstig het bepaalde in artikel 10, vijfde lid, en in artikel 10b, vijfde lid, van de Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek;

    • c.

      het geven van kennis van de beslissing aan de aanvrager en aan degene die bereid is de betreffende woonruimte in gebruik te geven;

    • d.

      het geven van kennis van de beslissing aan een woningcorporatie, waaronder het opleggen van de verplichting:

      • 1.

        om voorschriften op te nemen in de door de woningcorporatie in mandaat te verlenen huisvestingsvergunning of om deze vergunning te weigeren;

      • 2.

        om persoonsgegevens te verwerken, verwijderen en vernietigen en om een afschrift van het in mandaat genomen besluit op de aanvraag van een huisvestingsvergunning aan burgemeester en wethouders te verzenden, een en ander als bedoeld in artikel 10 van het Besluit verwerking persoonsgegevens bij selectieve woningtoewijzing ter beperking van overlastgevend en crimineel gedrag;

    • e.

      het namens burgemeester en wethouders verrichten van taken en het verwerken, verwijderen en vernietigen van persoonsgegevens overeenkomstig het bepaalde in het Besluit verwerking persoonsgegevens bij selectieve woningtoewijzing ter beperking van overlastgevend en crimineel gedrag.

  • 7.

    Aan de Juridisch medewerker wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      het aan de politiechef vragen om een overzicht van politiegegevens, bedoeld in artikel 8 van de Verordening bijzondere toegang woningmarkt Nissewaard 2020, om de duiding van deze gegevens en een overzicht van de periode waarop deze gegevens betrekking hebben;

    • b.

      het beoordelen van de verstrekte gegevens, bedoeld in onderdeel a, aan de hand van de criteria, bedoeld in artikel 10b, vierde lid van de Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek;

    • c.

      het horen van de aanvrager van de huisvestingsvergunning;

    • d.

      het afgeven van een woonverklaring, waaronder het verbinden van voorschriften aan deze verklaring, aan burgemeester en wethouders;

    • e.

      het namens de burgemeester verwerken, verwijderen en vernietigen van persoonsgegevens overeenkomstig het bepaalde in artikel 8, eerste lid, van het Besluit verwerking persoonsgegevens bij selectieve woningtoewijzing ter beperking van overlastgevend en crimineel gedrag.

Hoofdstuk 9 Mandaatlijst afdeling Strategie

 

Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst van de afdeling Strategie.

  • 1.

    Aan het hoofd van de afdeling Strategie wordt, mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten op grond van de Verordening naamgeving en nummering gemeente Bernisse tot het toekennen van namen aan de openbare ruimte.

  • 2.

    Aan de teamcoördinator Stadsontwikkeling van de afdeling Strategie en de Archeologiecoördinator wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van de Monumentenwet 1988 en de Erfgoedwet voor zover archeologische belangen in het geding (kunnen) zijn en van het bepaalde in de gemeenschappelijke regeling BOOR voor:

    • b.

      Het verlenen van opdracht voor en het autoriseren van bureau- en veldonderzoek;

    • c.

      het verlenen van opdracht voor het vervaardigen van archeologische paragrafen voor bestemmings- en andere ruimtelijke plannen;

    • d.

      Het vragen van advies.

    • e.

      Besluiten tot verlening en vaststelling van subsidies als bedoeld in de Erfgoedverordening.

  • 3.

    Aan de teamcoördinator Maatschappelijke ontwikkeling van de afdeling Strategie wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Spijkenisse, uitgezonderd besluiten op grond van artikel 39 van die verordening;

    • b.

      Besluiten ter uitvoering van het lokaal onderwijsachterstandenbeleid als bedoeld in de Wet op het primair onderwijs;

Hoofdstuk 10 Mandaatlijst afdeling Projecten

 

Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst van de afdeling Projecten.

  • 1.

    Aan de teamcoördinatoren van de afdeling Projecten wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Het besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen met betrekking tot de taken en activiteiten van de afdeling;

    • b.

      De bevoegdheid als bedoeld onder a. mag worden uitgeoefend tot een bedrag van maximaal € 250.000 per rechtshandeling en met inachtneming, voor zover van toepassing, van het vigerende inkoop- en aanbestedingsbeleid en passend binnen de vastgestelde begroting;

    • c.

      Het vertegenwoordigen van de gemeente in de Vereniging van Eigenaren van onroerende zaken waarin de gemeente een belang heeft;

    • d.

      Het vertegenwoordigen van de gemeente bij de (her)opmeting door het Kadaster van een perceel, waarbij de gemeente een belang heeft.

    • e.

      Het vertegenwoordigen van de gemeente en haar bestuursorganen in gerechtelijke procedures.

  • 2.

    Aan de teamcoördinator Projectleiding van de afdeling Projecten wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:Het aanvragen van een omgevingsvergunning voor de sloop van een object gelegen binnen een projectgebied en, na verlening daarvan, het daadwerkelijk doen slopen van dat object.

Hoofdstuk 11 Mandaatlijst van Theater De Stoep en Centrum voor de Kunsten

 

Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst van theater De Stoep en het Centrum voor de Kunsten.

  • 1.

    Aan de directeur van theater De Stoep en het Centrum voor de Kunsten wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Het periodiek vaststellen van tarieven voor het verstrekken van dranken, spijzen en andere horecadiensten in theater De Stoep;

    • b.

      Het periodiek vaststellen van tarieven voor abonnementen en losse kaarten voor theater De Stoep;

    • c.

      Het periodiek vaststellen van tarieven voor cursussen van het Centrum voor de Kunsten;

    • d.

      Besluiten tot ontslag op grond van artikel 8:3 juncto artikel 19b:17 van de CAR/UWO.

Hoofdstuk 12 Mandaatlijst afdeling Stadswinkel

 

Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst van de afdeling Stadswinkel.

  • 7.

    Aan het hoofd van de afdeling Stadswinkel wordt mandaat, volmacht, machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van de Wet op de Lijkbezorging voor wat betreft het verlenen van verlof tot het opgraven, verwijderen en/of vervoer van een lijk;

  • 8.

    Aan de teamcoördinatoren en de medewerker vergunningverlening van de afdeling Stadswinkel wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van de Algemene Plaatselijke Verordening voor het volgende:

      • i.

        ontheffing op grond van artikel 2:9 (optreden straatartiest);

      • ii.

        vergunning op grond van artikel 2:10 (plaatsen van een voorwerp op, aan of boven de openbare weg);

      • iii.

        vergunning op grond van artikel 2:25 (evenement cat. A);

      • iv.

        ontheffing op grond van artikel 4:6 lid 1 (verbod geluidhinder buiten een inrichting)

      • v.

        ontheffing op grond van artikel 4:18 lid 1(recreatief nachtverblijf buiten kampeerterrein);

      • vi.

        ontheffing op grond van artikel 5:6 (parkeren kampeermiddelen);

      • vii.

        collectevergunning als bedoeld in artikel 5:13;

      • viii.

        standplaatsvergunning voor promotionele doeleinden als bedoeld in de artikelen 5:18 en 5:18a;

      • ix.

        snuffelmarkt als bedoeld in artikel 5:23;

    • b.

      Besluiten ter uitvoering van artikel 15 van de Leegstandswet;

    • c.

      Besluiten tot ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank en Horecawet;

    • d.

      Besluiten ter uitvoering van de Zondagswet;

    • e.

      Besluiten ter uitvoering van artikel 148 van de Wegenverkeerswet 1994;

    • f.

      Besluiten ter uitvoering van de Wet op Kansspelen;

  • 9.

    Aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de afdeling Stadswinkel wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Het afgeven van een bewijs van in leven zijn als bedoeld in de Wet Basisregistratie Personen;

    • b.

      Besluiten ter uitvoering van de Wet op de Lijkbezorging voor wat betreft:

      • i.

        het verlenen verlof/uitstel tot begraven of cremeren;

      • ii.

        het verlenen van verlof tot ontleding;

      • iii.

        het verlenen van een laissez-passer als bedoeld in artikel 11 van de wet;

      • iv.

        doen van opgaaf van sterfgevallen aan Inspecteur Registratie en Successie;

  • 10.

    Aan de adviseur Burgerzaken, de BRP beheerder Burgerzaken en de vakspecialist Burgerzaken van de afdeling Stadswinkel wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluit tot terugbetaling van leges in verband met de kosten van vermissing van een rijbewijs;

    • b.

      Besluiten ter uitvoering van artikel 1.63 van het Burgerlijk wetboek en het reglement Burgerlijke stand tot aanwijzing van een trouwlocatie voor één bepaalde huwelijksvoltrekking;

    • c.

      Besluiten ter uitvoering van de artikelen 6 en 6a van de Rijkswet op het Nederlanderschap en de Regeling verkrijging en verlies Nederlanderschap;

    • d.

      Besluiten tot het weigeren dan wel vervallen verklaren van een reisdocument als bedoeld in hoofdstuk VI van de Paspoortwet.

    • e.

      Besluiten ter uitvoering van artikel Y32 van de Kieswet (registratie kiesgerechtigheid niet-Nederlanders die onderdaan zijn van een andere lidstaat van de Europese Unie)

    • f.

      Besluiten ter uitvoering van artikel 1.16 van het Burgerlijk wetboek en het reglement Burgerlijke stand tot benoeming van een buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand voor één bepaalde huwelijksvoltrekking.

  • 11.

    Aan de medewerkers van het team Klantcontact 2 van de afdeling Stadswinkel wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor:

    • a.

      Het al dan niet verstrekken van gegevens op grond van het “Aanwijzingsbesluit gegevensverstrekkingen uit de basisregistratie personen aan derden”;

    • b.

      Het al dan niet verstrekken van gegevens uit de basisregistratie personen in andere gevallen dan bedoeld onder a .;

    • c.

      Het afgeven van een verklaring omtrent het Nederlanderschap als bedoeld in de Paspoortwet en de Rijkswet op het Nederlanderschap;

    • d.

      Het in ontvangst nemen van een verklaring omtrent afstand van het Nederlanderschap en et verzenden van een bevestiging daarvan;

    • e.

      Besluiten ter uitvoering van de Wet Basisregistraties personen:

      • i.

        het opnemen van gegevens omtrent een persoon in de basisregistratie;

      • ii.

        op een verzoek om geheimhouding van persoonsgegevens in de basisregistratie;

      • iii.

        op een verzoek van een betrokkene tot het verbeteren, aanvullen of verwijderen van een hem betreffend persoonsgegeven in de basisregistratie;

      • iv.

        het afnemen van een verklaring onder eed of gelofte als bedoeld in artikel 2.8;

      • v.

        als bedoeld in de artikelen 2.55 tot en met 2.60;

    • f.

      Besluiten ter uitvoering van de Paspoortwet:

      • i.

        Het in ontvangst nemen van en beslissen op een aanvraag om een reisdocument;

      • ii.

        Het verstrekken van een reisdocument;

      • iii.

        Het weigeren of vervallen verklaren van een reisdocument, uitgezonderd een Nederlandse Identiteitskaart;

      • iv.

        Het opmaken van een proces-verbaal van verschreven, onbruikbaar gemaakte, vermiste of gestolen reisdocumenten;

      • v.

        Het in ontvangst nemen van reis- en andere waardedocumenten en het verstrekken van een ontvangstbevestiging daarvan;

    • g.

      Besluiten ter uitvoering van de Kieswet voor wat betreft:

      • i.

        Aanvragen om een stempas, een kiezerspas en een volmachtbewijs;

      • ii.

        Ondersteuningsverklaring.

    • h.

      Besluiten ter uitvoering van de Wet Justitiële en Strafvorderlijke gegevens:

      • i.

        in behandeling nemen van een aanvraag van een verklaring omtrent gedrag en het vragen van een vergoeding daarvoor;

    • i.

      Besluiten ter uitvoering van hoofdstuk 2 van de Parkeer- en parkeerbelastingverordening;

    • j.

      Het verstrekken, verlengen dan wel intrekken van een abonnement voor het parkeren in een parkeergarage;

    • k.

      Besluiten tot afgifte van rijbewijzen dan wel de verlenging van de geldigheidsduur daarvan;

    • l.

      Het verstrekken van inlichtingen uit het Centraal register rijbewijzen en bromfietscertificaten;

    • m.

      Het verstrekken c.q. aanvragen van inlichtingen uit archieven van aanvraagformulierenreisdocumenten en rijbewijzen;

    • n.

      Het in bewaring nemen van gevonden voorwerpen, het uitgeven van een bewijs van afgifte van een bewaring gegeven voorwerp en het uitgeven van een gevonden voorwerp;

    • o.

      Het verkopen, vernietigen of om niet verstrekken aan een derde van een gevonden voorwerp

  • 12.

    Aan de adviseur Burgerzaken, de BRP beheerder Burgerzaken, de vakspecialist Burgerzaken en de (senior) kwaliteitsmedewerker Burgerzaken wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor:

    • a.

      Besluiten omtrent een optieverzoek of naturalisatieverzoek als bedoeld in de Rijkswet op het Nederlanderschap en de Regeling verkrijging en verlies Nederlanderschap;

    • b.

      Het in ontvangst nemen van een verklaring omtrent afstand van het Nederlanderschap en het verzenden van een bevestiging daarvan;

    • c.

      Het in ontvangst nemen van een kennisgeving als bedoeld in artikel 11 van de Toescheidingsovereenkomst;

    • d.

      Het uitvoeren van de naturalisatieceremonie als bedoeld in de Rijkswet op het Nederlanderschap;

    • e.

      Besluiten ter uitvoering van de Kieswet voor wat betreft:

      • i.

        Aanvraag briefstemmen;

      • ii.

        Aanvraag stempas, kiezerspas en volmachtbewijs;

      • iii.

        Ondersteuningsverklaring;

      • iv.

        Registreren van kiesgerechtigheid;

      • v.

        De afgifte van een verklaring van registratie als kiezer;

      • vi.

        Openbare kennisgevingen;

      • vii.

        Kennisgeving aan belanghebbende van uitsluiting kiesrecht;

      • viii.

        Verzoek politieke groepering inzake registratie naam van die groepering;

      • ix.

        Verklaring bevoegdheid tot deelname aan stemming;

      • x.

        In ontvangst nemen van kandidatenlijsten.

    • f.

      Besluiten ter uitvoering van de Wet Justitiële en Strafvorderlijke gegevens:

      • xi.

        Het opvragen van justitiële gegevens ten behoeve van de uitvoering van een wettelijke verplichting.

  • 13.

    Aan de adviseur Burgerzaken, de vakspecialist Burgerzaken en de Senior kwaliteitsmedewerker Burgerzaken wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor:

    • a.

      Het ten behoeve van de organisatie van verkiezingen als bedoeld in de Kieswet benoemen van: voorzitters en leden van stembureaus, van tellers, controleurs, supervisors en ondersteunende medewerkers.

Hoofdstuk 13 Mandaatlijst afdeling Inkomen

 

Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst van de afdeling Inkomen.

  • 1.

    Aan het hoofd van de afdeling Inkomen wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Het besluiten op verzoeken om toepassing van de hardheidsclausule bij de uitvoering van de Participatiewet, de IOAW, de Wet kinderopvang, de Wet inburgering, de Wet educatie en beroepsonderwijs en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.

    • b.

      Besluiten tot en het geven van een volmacht voor het royeren van een krediethypotheek;

    • c.

      Besluiten tot en het verlenen, wijzigen of intrekken van een autorisatie voor Suwinet.

  • 2.

    Aan de teamcoördinatoren van de afdeling Inkomen wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van de Participatiewet, de IOAW, de Wet kinderopvang, de Wet inburgering, de Wet educatie en beroepsonderwijs en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.

    • b.

      De onder a. bedoelde bevoegdheid omvat tevens:

      • i.

        Het besluiten tot het opleggen van maatregelen en boetes;

      • ii.

        Het besluiten tot terugvordering, verhaal en invordering van geldschulden tot een maximum van € 50.000 per geval;

      • iii.

        Het in rechte vertegenwoordigen van burgemeester en wethouders in bestuursrechtelijke procedures in verband met de uitvoering van genoemde wetten.

    • c.

      Besluiten ter uitvoering van de WMO en de Jeugdwet voor wat betreft terugvordering, verhaal en invordering van geldschulden tot een maximum van € 50.000;

    • d.

      Het doen aangifte van strafbare feiten gepleegd jegens de gemeente en/of haar medewerkers.

    • e.

      Besluiten inzake autorisaties voor Suwinet.

  • 3.

    Aan de teamcoördinator ROTS van de afdeling Inkomen wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten tot het doen van een fraudeonderzoek door het Regionaal Opsporingsteam Sociale Recherche en tot het nemen van maatregelen naar aanleiding van de resultaten van dat onderzoek.

  • 4.

    Aan de beleidsmedewerkers en adviseurs van de afdeling Inkomen wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van de Participatiewet, de IOAW, de Wet kinderopvang, de Wet inburgering, de Wet educatie en beroepsonderwijs en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, waaronder tevens begrepen besluiten tot het opleggen van maatregelen en boetes;

  • 5.

    Aan de juridisch medewerkers van de afdeling Inkomen wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van de Participatiewet, de IOAW, de Wet Kinderopvang en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening voor wat betreft:

      • i.

        terugvordering, verhaal en invordering van geldschulden tot een maximum van € 10.000 per geval;

      • ii.

        het opleggen en invorderen van boetes tot een maximum van € 10.000 per geval;

      • iii.

        het in rechte vertegenwoordigen van burgemeester en wethouders in bestuursrechtelijke procedures in verband met de uitvoering van genoemde wetten;

    • b.

      Besluiten ter uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning en de Jeugdwet voor wat betreft terugvordering, verhaal en invordering van geldschulden tot een maximum van € 10.000;

    • c.

      Besluiten ter uitvoering van de Wet Inburgering en de Wet Educatie en Beroepsonderwijs voor wat betreft het opleggen en invorderen van een boete;

    • d.

      Besluiten ter uitvoering van de terugbetalingsregeling Minimabeleid;

    • e.

      Besluiten ter uitvoering van de Wet op de lijkbezorging, voor wat betreft het verhaal van kosten van lijkbezorging waartoe de burgemeester opdracht heeft gegeven.

  • 6.

    Aan de klantmanagers en de sociaal rechercheurs van de afdeling Inkomen wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Het in rechte vertegenwoordigen van burgemeester en wethouders in bestuursrechtelijke procedures ter zake van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;

    • b.

      Besluiten tot en ondertekenen van verklaringen als bedoeld in Titel III van de Faillissementswet en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;

    • c.

      Besluiten ter uitvoering van de Participatiewet, de IOAW, de Wet Kinderopvang, de Wet Inburgering, de Wet educatie en beroepsonderwijs en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, voor zover de teamcoördinator daarvoor aan de desbetreffende klantmanager toestemming heeft gegeven.

  • 7.

    Aan de administratief medewerkers van de afdeling Inkomen wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van de Participatiewet, de IOAW, de Wet Kinderopvang, de Wet Inburgering, de Wet educatie en beroepsonderwijs en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, voor zover de teamcoördinator daarvoor aan de desbetreffende medewerker toestemming heeft gegeven.

Hoofdstuk 14 Mandaatlijst afdeling Voorne-Putten Werkt!

 

Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst van de afdeling Voorne Putten Werkt.

  • 1.

    Aan het hoofd van de afdeling Voorne-Putten Werkt! wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Het besluiten ter uitvoering van de Participatiewet, de Participatieverordening Nissewaard, de Wet sociale werkvoorziening, de IOAW en de Wet kinderopvang voor wat betreft re-integratietaken;

    • b.

      Besluiten op een verzoek om toepassing te geven aan de hardheidsclausule bij de uitvoering van de in het eerste lid genoemde wettelijke regelingen;

    • c.

      Besluiten tot en het verlenen, wijzigen of intrekken van een autorisatie voor Suwinet.

  • 2.

    Aan de teamcoördinatoren van de afdeling Voorne-Putten Werkt! wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen met betrekking tot de taken en activiteiten van het betreffende team van de afdeling;

    • b.

      De bevoegdheid als bedoeld onder a. mag worden uitgeoefend tot een bedrag van maximaal € 25.000 per rechtshandeling en met inachtneming, voor zover van toepassing, van het vigerende inkoop- en aanbestedingsbeleid en passend binnen de vastgestelde begroting en vastgesteld beleid;

    • c.

      Besluiten ter uitvoering van de Participatiewet, de Participatieverordening Nissewaard, de Wet sociale werkvoorziening, de IOAW, en de Wet Kinderopvang;

    • d.

      De onder c. bedoelde bevoegdheid omvat tevens:

      • i.

        Besluiten tot het opleggen van maatregelen en boetes;

      • ii.

        Het in rechte vertegenwoordigen van het college van burgemeester en wethouders in bestuursrechtelijke procedures in verband met de uitvoering van genoemde wetten;

    • e.

      Het doen van aangifte van strafbare feiten gepleegd jegens de gemeente en/of haar medewerkers.

  • 3.

    Aan de (senior-)adviseurs van de afdeling Voorne-Putten Werkt! wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van de Participatiewet, de Participatieverordening Nissewaard, de IOAW en de Wet Kinderopvang voor wat betreft re-integratietaken;

    • b.

      De onder a. bedoelde bevoegdheid omvat tevens:

      • i.

        Het besluiten tot het opleggen van maatregelen;

      • ii.

        Het in rechte vertegenwoordigen van het college van burgemeester en wethouders in bestuursrechtelijke procedures in verband met de uitvoering van genoemde wetten.

  • 4.

    Aan de (senior-)werkadviseurs van de afdeling Voorne-Putten Werkt! wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van de Participatiewet, de Participatieverordening Nissewaard en de Wet sociale werkvoorziening voor wat betreft:

      • a.

        Het toekennen van een scholing- en/of re-integratietraject tot een bedrag van € 7500 per geval;

      • b.

        het opleggen van maatregelen;

      • c.

        het stellen van een diagnose stellen op basis van de Dariuz-methodiek voor zover de medewerker daarvoor gecertificeerd is.

  • 5.

    Aan de (senior-)accountmanagers werk van de afdeling Voorne-Putten Werkt! wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van de Participatiewet, de Participatieverordening Nissewaard en de Wet sociale werkvoorziening voor wat betreft:

    • b.

      het aangaan van overeenkomsten in het kader van acquisitie van werkgevers en de plaatsing van werkzoekenden;

    • c.

      Het toekennen van een werkgeversvoorziening tot een maximum van € 7500 per aanvraag.

Hoofdstuk 15 Mandaatlijst afdeling Zorg en Samenleving

 

Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst van de afdeling Zorg en Samenleving.

  • 1.

    Aan het hoofd van de afdeling Zorg en Samenleving wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • d.

      Besluiten tot benoeming en ontslag van de leden van de Adviesraad Sociaal Domein als bedoeld in de Verordening Adviesraad Sociaal Domein.

  • 2.

    Aan de teamcoördinator van het team Jeugd van de afdeling Zorg en Samenleving wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter bekostiging van leerlingenvervoer als bedoeld in de Verordening Leerlingenvervoer, de Wet op het primair onderwijs en de Wet op het voortgezet onderwijs;

    • b.

      Besluiten ter uitvoering van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen;

  • 3.

    Aan de teamcoördinator en adviseurs van het team Jeugd en de regisseurs Jeugd en Gezin van de afdeling Zorg en Samenleving wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van het bepaalde bij of krachtens hoofdstuk 6 van de Jeugdwet;

    • b.

      Besluiten tot het doen van een verzoek tot onderzoek aan de Raad voor de Kinderbescherming;

    • c.

      het geven van een opdracht aan het Kennis- en Servicecentrum voor Diagnostiek (KSCD) tot het doen van onderzoek door een gedragswetenschapper en het opmaken van een instemmingsverklaring als bedoeld in artikel 6.1.3 van de Jeugdwet;

    • d.

      het vertegenwoordigen van burgemeester en wethouders ter zitting van de kinderrechter.

  • 4.

    Aan de teamcoördinator, de adviseurs, de coördinator WMO Uitvoering, de medewerker Administratie, de toewijzingscoördinator en de klantmanagers van het team Zorg van de afdeling Zorg en Samenleving wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van het bepaalde bij of krachtens de Wet Maatschappelijke ondersteuning;

    • b.

      Besluiten ter uitvoering van de Huisvestingswet 2014 en de verordening woonruimtebemiddeling regio Rotterdam 2015.

  • 5.

    Aan de teamcoördinator van het team Samenleving van de afdeling Zorg en Samenleving wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten tot al dan niet verlenen en vaststellen van een subsidie ter uitvoering van het bepaalde bij of krachtens de Algemene Subsidieverordening in zake een aanvraag om subsidie tot een bedrag van maximaal € 50.000;

    • b.

      Het ondertekenen van besluiten van het college van burgemeester en wethouders in zake subsidies van meer dan € 50.000;

    • c.

      Besluiten tot het vaststellen van het jaarprogramma “leren voor duurzaamheid” ten behoeve van het primair onderwijs;

    • d.

      Besluiten tot het vaststellen van het jaarprogramma voor het voortgezet onderwijs met betrekking tot het milieuhuis.

  • 6.

    Aan de adviseur van de afdeling Zorg en Samenleving belast met de coördinatie in zake subsidies wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Het ondertekenen van besluiten van het college van burgemeester en wethouders in zake subsidies van meer dan € 50.000;

  • 7.

    Aan de leerplichtambtenaar van de afdeling Zorg en Samenleving wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van de Leerplichtwet;

    • b.

      Besluiten ter uitvoering van de Tijdelijke regeling toelating VO en VAVO in zake het verlenen van dispensatie;

  • 8.

    Aan de administratief medewerkers van de teams Zorg van de afdeling Zorg en Samenleving wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van de WMO, voor zover de teamcoördinator daarvoor aan de betreffende medewerker toestemming heeft gegeven.

  • 9.

    Aan de Beleidsadviseur bemoeizorg, integrale veiligheid, vergunninghouders, integrale regie en opgeschaalde casuïstiek wordt mandaat, volmacht en machtiging voor het volgende:

    • a.

      Besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen met betrekking tot de taken en activiteiten ter bestrijding van crisissituaties waarin personen en/of gezinnen zich op dat moment bevinden.

    • b.

      De bevoegdheid als bedoeld in het voorgaande lid mag worden uitgeoefend tot een bedrag van € 5000 per geval en met inachtneming, voor zover van toepassing, van het vigerende inkoop- en aanbestedingsbeleid en passend binnen de vastgestelde begroting en vastgesteld beleid;

    • c.

      Het nemen van spoedeisende maatregelen nodig ter bestrijding van een crisissituatie waarin een persoon of gezin zich op dat moment bevindt.

  • 10.

    Aan de Regisseur Jeugdoverlast wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      om in het kader van de handhaving van de openbare orde namens de burgemeester politiegegevens in ontvangst te nemen, zoals bedoeld in artikel 16, eerste lid, onder b, van de Wet Politiegegevens;

    • b.

      om kennis te nemen van die politiegegevens onder verplichting om die geheim te houden, behoudens voor zover een bij of krachtens de wet gegeven voorschrift tot verstrekking van die gegevens verplicht of de taak van de medewerker daartoe noodzaakt.

Hoofdstuk 16 Mandaatlijst gemeenschappelijke regeling Syntrophos

 

Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst van de gemeenschappelijke regeling Syntrophos.

  • 1.

    Aan de directeur van de gemeenschappelijke regeling Syntrophos wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten ter uitvoering van de Regeling elektronische communicatiemiddelen van de gemeente Nissewaard;

  • 2.

    Aan het hoofd en de medewerkers van het team GEO-informatie van de gemeenschappelijke regeling Syntrophos wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Het toekennen van (huis)nummers aan objecten overeenkomstig de Verordening Naamgeving, afbakening en nummeraanduiding adressen.

Hoofdstuk 17 Mandaatlijst gemeenschappelijke regeling Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW)

 

Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst van de gemeenschappelijke regeling Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW)

  • 1.

    Aan de directeur, het hoofd en de (juridisch) medewerkers A en B van de afdeling Heffingen van de gemeenschappelijke regeling wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Beslissen op een bezwaarschrift tegen een besluit ter zake van een gemeentelijke belasting;

    • b.

      Besluiten op een verzoek om vrijstelling, vermindering, ontheffing of teruggaaf van een gemeentelijke belasting;

    • c.

      Besluiten op een verzoek tot uitstel van betaling dan wel om kwijtschelding van een gemeentelijke belasting;

    • d.

      Besluiten omtrent een verzoek om toepassing van de hardheidsclausule in verband met een gemeentelijke belasting;

    • e.

      Besluiten tot het ambtshalve verlenen van vrijstelling van een gemeentelijke belasting;

    • f.

      Besluiten tot het aangaan van een fiscaal compromis;

    • g.

      Besluiten tot het niet invorderbaar verklaren van een gemeentelijke belasting;

    • h.

      Beslissen op een bezwaarschrift tegen een besluit tot bepaling van de WOZ – waarde als bedoeld in de Wet waardering onroerende zaken;

    • i.

      Besluiten tot het ambtshalve verminderen van de waarde van een onroerende zaak als bedoeld in de Wet waardering onroerende zaken;

    • j.

      Het in rechte vertegenwoordigen van het bestuursorgaan in belastingzaken bij rechtbank en gerechtshof en hoge raad;

  • 2.

    Aan het hoofd van de afdeling, deurwaarders, (senior) medewerkers A en B van de afdeling Invordering van de gemeenschappelijke regeling wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Het doen van aanmaningen als bedoeld in de Invorderingswet 1990;

    • b.

      Het uitvaardigen, betekenen en ten uitvoer leggen van een dwangbevel als bedoeld in de Invorderingswet 1990;

  • 3.

    Aan de het hoofd van de afdeling, (senior) medewerkers A en B van de afdeling Invordering van de gemeenschappelijke regeling wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Besluiten op een verzoek om kwijtschelding van een gemeentelijke belasting;

    • b.

      Besluiten op een verzoek om uitstel van betaling van een gemeentelijke belasting;

    • c.

      Besluiten tot terugbetaling van door een belastingschuldige teveel betaalde gemeentelijke belasting;

  • 4.

    Aan de directeur van de gemeenschappelijke regeling wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Beslissen op het beroep tegen een besluit inzake een verzoek tot kwijtschelding als bedoeld in de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990.

  • 5.

    Aan de directeur, de WOZ-specialist en de WOZ-taxateur van de gemeenschappelijke regeling wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:

    • a.

      Beslissen op een bezwaarschrift tegen een besluit tot vaststelling van de WOZ-waarde;

    • b.

      Besluiten tot het ambtshalve verminderen van de waarde van een onroerende zaak als bedoeld in de Wet WOZ.

Hoofdstuk 18 Mandaatlijst huisvestingsvergunning Gemeente Nissewaard

 

Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst.

Aan de bestuurder van de:

  • -

    Stichting Maasdelta Groep;

Aan de directeur-bestuurders van:

  • -

    woningstichting De Leeuw van Putten;

  • -

    woningstichting De Zes Kernen;

  • -

    stichting Ouderenhuisvesting Rotterdam;

Aan de bestuursvoorzitters van:

  • -

    Stichting Woonbron;

  • -

    Stichting Vestia;

  • -

    Stichting Woonzorg Nederland

wordt mandaat en machtiging verleend voor het volgende:

  • 1.

    Besluiten ter uitvoering van de artikelen 15 tot en met 17 van de Huisvestingswet en afdeling 2.3 van de Verordening woonruimtebemiddeling regio Rotterdam 2015, met dien verstande dat besluiten op grond van artikel 15, derde en vierde lid van de wet tevoren aan burgemeester en wethouders worden gemeld.

  • 2.

    Onverminderd het bepaalde in het hoofdstuk 1 van dit besluit gelden bij de uitoefening van het mandaat de volgende voorwaarden:

    • a.

      Indien bij niet tijdig beslissen op een aanvraag een dwangsom is verschuldigd als bedoeld in de algemene wet bestuursrecht komt deze voor rekening van de rechtspersoon die in gebreke is gebleven.

    • b.

      Het mandaat kan, bij schriftelijk besluit van de gemandateerde rechtspersoon, eenmaal aan medewerkers van de genoemde rechtspersonen in ondermandaat worden doorgegeven. Het besluit bevat een beschrijving van de te verlenen bevoegdheid en wordt aan de mandatenlijst toegevoegd. Het besluit waarbij ondermandaat is verleend wordt ter kennis gebracht van burgemeester en wethouders, die dat besluit bekend maken.

Hoofdstuk 19 Slotbepalingen

Artikel 1 Intrekking besluiten

Het mandaatbesluit gemeente Nissewaard 2017 wordt ingetrokken.

Artikel 2 Inwerkingtreding

Dit mandaatbesluit treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking in het gemeenteblad.

Artikel 3 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Mandaatbesluit gemeente Nissewaard 2019.

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard op 12 februari 2019.

De secretaris,

M.L.M. Weert

De burgemeester,

G. Veldhuijzen

Aldus vastgesteld door de burgemeester van de gemeente Nissewaard op 12 februari 2019

De burgemeester,

G. Veldhuijzen

Aldus vastgesteld door heffings- en invorderingsambtenaar van de gemeente Nissewaard op 12 februari 2019

De heffings- en invorderingsambtenaar,