Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen voor de uitoefening van bevoegdheden krachtens mandaat, volmacht en machtiging.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen.
In dit besluit wordt verstaan onder:
- 1.
Mandaat
- a.
Mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen;
- b.
Mandaatgever: degene die het mandaat verleent;
- c.
Gemandateerde: degene die het mandaat ontvangt.
- 2.
Volmacht:
- a.
Volmacht: de bevoegdheid om in naam van de gemeente (volmachtverlener) te besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen en deze ook te verrichten;
- b.
Volmachtverlener: degene die de volmacht verleent;
- c.
Gevolmachtigde: degene die de volmacht ontvangt.
- 3.
Machtiging:
- a.
Machtiging: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan (machtigingverlener) te besluiten tot feitelijke handelingen en deze ook te verrichten;
- b.
machtigingverlener: degene die de machtiging verleent;
- c.
gemachtigde: degene die de machtiging ontvangt.
- 4.
Voor de toepassing van dit besluit worden, voor zover niet anders bepaald, met mandaat gelijkgesteld de verlening van volmacht en machtiging.
Artikel 2 Bevoegde functionarissen bij mandaatverlening
- 1.
Indien een bevoegdheid krachtens mandaat, volmacht of machtiging aan een functionaris wordt opgedragen, wordt die bevoegdheid geacht eveneens te zijn opgedragen aan de hiërarchisch hogere functionarissen in het betrokken organisatieonderdeel van de gemeente.
- 2.
De in het eerste lid bedoelde functionarissen maken van de bevoegdheid die aan hen is verleend, slechts gebruik voor de uitvoering van taken en werkzaamheden die tot hun functie behoren.
Artikel 3 Grenzen aan mandaat, volmacht en machtiging
- 1.
Bij de verlening van een bevoegdheid krachtens mandaat, volmacht of machtiging houden het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester rekening met de volgende uitgangspunten:
- a.
Bestuurlijk/politiek gevoelige zaken komen niet in aanmerking voor mandaat;
- b.
Er moet sprake zijn van efficiency- en effectiviteitwinst;
- 2.
Onverminderd het bepaalde in het eerste lid dient een krachtens mandaat, volmacht of machtiging te nemen besluit vooraf aan het college van burgemeester en wethouders c.q. de burgemeester te worden voorgelegd indien:
- a.
Het besluit leidt tot afwijking van of aanvulling op het tot dan toe vastgestelde c.q. gevoerde beleid;
- b.
Het besluit niet past binnen de daartoe bestemde budgetten of uit het besluit niet voorziene financiële consequenties kunnen voortvloeien;
- c.
De betrokken portefeuillehouder, de burgemeester of de gemeentesecretaris dit kenbaar heeft gemaakt;
- d.
Bij betrokkenheid van meerdere afdelingen, één van de afdelingen over het te nemen besluit een afwijkend of negatief advies heeft uitgebracht, dan wel de “budgethouder” een negatief advies heeft uitgebracht;
- e.
Er persoonlijke betrokkenheid van de gemandateerde, gevolmachtigde, of machtigingverkrijger bij het te nemen besluit bestaat;
- f.
Artikel 169 vierde lid van de Gemeentewet van toepassing is,
- 3.
In geval de gemandateerde, gevolmachtigde of machtigingverkrijger op basis van het bepaalde in het eerste lid een te nemen besluit voorlegt aan het college van burgemeester en wethouders c.q. de burgemeester, nemen deze bestuursorganen het besluit zelf of geven zij de voorwaarden aan waaronder de gemandateerde, gevolmachtigde of machtigingverkrijger gebruik mag maken van zijn bevoegdheid.
- 4.
In geval artikel 169, vierde lid van de Gemeentewet van toepassing wordt een besluit door het college van burgemeester en wethouders zelf genomen.
- 5.
Indien door de gemandateerde wordt gehandeld in strijd met het bepaalde in het tweede lid van dit artikel, doet dit niet af aan de rechtsgeldigheid jegens derden van het in mandaat genomen besluit. Een besluit is echter wel onbevoegd genomen in het geval de situatie als bedoeld in het tweede lid, onder e, zich voordoet.
- 6.
Bij de uitoefening van een verleende bevoegdheid als bedoeld in dit besluit wordt het daaromtrent gestelde bij of krachtens, wetten, besluiten, verordeningen, regelingen, aanwijzingen en richtlijnen, hoe ook genaamd, van Europese, rijks-, provinciale en gemeentelijke wetgevers of van andere bestuursorganen in acht genomen.
Artikel 4 Reikwijdte mandaat-, volmacht- en machtigingverstrekking
- 1.
Voor de uitoefening van een bevoegdheid krachtens mandaat, volmacht of machtiging geldt dat zulks mag geschieden in de ruimste zin des woords, onverminderd het bepaalde in artikel 3, zesde lid. Naast het nemen van besluiten in positieve of negatieve zin wordt hiertoe ook gerekend:
- -
Het in ontvangst nemen van aanvragen, verzoeken, klachten, bezwaarschriften, schadeclaims en dergelijke;
- -
Het uitreiken van een bewijs van ontvangst voor aanvragen en andere documenten;
- -
Het vaststellen van (web)formulieren voor het doen van aanvragen;
- -
Besluiten omtrent verdagen, opschorten en/of uitstellen;
- -
Verzoeken om aanvullende informatie;
- -
Verzoeken tot kostenloze advisering aan derden (politie, brandweer, rijksdiensten etc);
- -
Verzoeken tot het betalen van legeskosten op basis van vastgestelde verordeningen;
- -
Het verstrekken van inlichtingen over vastgesteld beleid, voor zover geen sprake is van een verzoek om informatie in het kader van Wet openbaarheid van bestuur;
- -
Het verlenen van medewerking aan enquêtes en onderzoeken voor zover daarbij informatie wordt verstrekt over vastgesteld beleid;
- -
Het stellen van nadere voorwaarden bij een eerder genomen besluit;
- -
Het bepalen dat toegekende bedragen in termijnen worden betaald;
- -
Het uitvoeren van selectie en gunning conform het vigerende inkoop- en aanbestedingsbeleid;
- -
Het verstrekken van inlichtingen en het afleggen van verantwoording aan het Rijk, provincie en andere overheden voor wat betreft de uitvoering van (bijdrage)regelingen van die overheden;
- -
Het toezenden van besluiten aan personen en instanties, voor zover de verplichting daartoe bij of krachtens de wet is bepaald;
- -
Besluiten ter uitvoering van de Algemene wet bestuursrecht voor zover het bevoegdheden en verplichtingen betreft van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, uitgezonderd het nemen van een beslissing op een bezwaarschrift tenzij de bevoegdheid daartoe krachtens dit besluit is gemandateerd.
- -
en alle andere besluiten die genomen moeten worden en alle andere handelingen die moeten worden verricht binnen het kader van de uitvoering van de verleende bevoegdheid.
- 2.
De gemandateerde, de gevolmachtigde en de machtigingverkrijger zijn bevoegd de gemeente buiten rechte te vertegenwoordigen voor zover dat voor de uitvoering van de hen toegekende bevoegdheid nodig is.
- 3.
De bevoegdheid tot het verrichten van uitvoeringscorrespondentie en het verstrekken van informatie voor niet-gemandateerde bevoegdheden worden bij deze opgedragen aan alle ambtelijke functionarissen, zulks voor zover betrekking hebbend op de hen opgedragen taken en voorts voor zover daardoor geen nieuwe rechtsverhoudingen ontstaan.
Artikel 5 Ondertekening
- 1.
De bevoegdheid om krachtens mandaat, volmacht of machtiging besluiten te nemen of rechtshandelingen te verrichten omvat tevens de bevoegdheid om die besluiten en rechtshandelingen te ondertekenen.
- 2.
In de ondertekening dient tot uitdrukking te worden gebracht dat een besluit is genomen krachtens (onder)mandaat, volmacht of machtiging. De ondertekening dient te luiden als volgt:
Burgemeester en wethouders van Nissewaard,
Namens dezen,
Functie van de gemandateerde
Naam van de gemandateerde.
Of
De Burgemeester van Nissewaard,
Namens deze,
Functie van de gemandateerde
Naam van de gemandateerde
- 3.
Indien een besluit wordt genomen door een plaatsvervanger of waarnemer van de gemandateerde, gevolmachtigde of machtigingverkrijger geldt bij ondertekening het volgende:
Burgemeester en wethouders (c.q. de burgemeester) van Nissewaard
Namens deze(n)
Functie van de gemandateerde (en de toevoeging: “bij afwezigheid” of “b.a.”)
Naam van de plaatsvervanger of waarnemer
Artikel 6 Ondermandaat, het doorgeven van volmacht of machtiging
Het verlenen van ondermandaat en het doorgeven van volmacht of machtiging zijn niet toegestaan, tenzij dat in dit besluit uitdrukkelijk is aangegeven.
Artikel 7 Bekendmaking
Daar waar door het college van burgemeester en wethouders dan wel door de burgemeester een bevoegdheid in mandaat, volmacht of machtiging is verleend, wordt tevens de bevoegdheid tot bekendmaking hiervan verleend.
Artikel 8 Afwezigheid van gemandateerden, gevolmachtigde of machtigingverkrijgers
- 1.
In geval van afwezigheid of ontstentenis van de gemandateerde, gevolmachtigde of machtigingverkrijger worden de aan hem toegekende bevoegdheden uitgeoefend door zijn plaatsvervanger of waarnemer.
- 2.
Tenzij de plaatsvervanging of het waarnemerschap is opgenomen in de functiebeschrijving van de betreffende functionaris wordt de plaatsvervanger of waarnemer aangewezen bij schriftelijk besluit van degene die hij vervangt of waarneemt.
- 3.
In afwijking van het bepaalde in het tweede lid kunnen bij afwezigheid of ontstentenis van een afdelingshoofd diens bevoegdheden worden uitgeoefend door het hoofd van een van de andere afdelingen binnen dezelfde directie.
- 4.
In afwijking van het bepaalde in het tweede lid kunnen bij afwezigheid of ontstentenis van een teamcoördinator diens bevoegdheden worden uitgeoefend door de teamcoördinator van een ander team binnen dezelfde afdeling.
- 5.
In geval van afwezigheid of ontstentenis van een directeur kunnen diens bevoegdheden worden uitgeoefend door een van de andere directeuren.
- 6.
Indien een bevoegdheid is uitgeoefend door een plaatsvervanger of waarnemer dient dat, overeenkomstig het bepaalde in artikel 5, derde lid, in de ondertekening van het betreffende besluit tot uitdrukking te worden gebracht.
Artikel 9 Algemeen mandaat, volmacht en machtiging ten behoeve van de directie
Aan de gemeentesecretaris en de directeuren wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- 1.
Het besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen met betrekking tot de taken en activiteiten van de afdelingen van de betreffende directies;
- 2.
De bevoegdheid als bedoeld in het voorgaande lid mag worden uitgeoefend tot een bedrag van € 1.500.000 per rechtshandeling en met inachtneming, voor zover van toepassing, van het vigerende inkoop- en aanbestedingsbeleid en passend binnen de vastgestelde begroting en vastgesteld beleid;
- 3.
Voor bedragen van méér dan € 1.500.000 per rechtshandeling mag de bevoegdheid als bedoeld in het eerste lid worden uitgeoefend door de gemeentesecretaris op voorwaarde dat een van de andere directeuren daarin voorafgaand wordt gekend.
- 4.
Besluiten ter uitvoering van de Regeling Faciliteiten Opleiding en Ontwikkeling tot het al dan niet toekennen van voorzieningen en faciliteiten ten behoeve van de ontwikkeling van een afdelingshoofd;
- 5.
Besluiten tot vaststelling van een functiebeschrijving en de inpassing daarvan in een functiefamilie;
- 6.
Besluiten ter uitvoering van de Regeling Vitaliteitspact;
- 7.
Besluiten tot het boventallig verklaren van een medewerker, niet zijnde een directeur;
- 8.
Besluiten tot aanstelling en ontslag van het hoofd van de afdeling Personeel en Organisatie op grond van de artikelen 8:1, 8:2, 8:2a, 8:4, 8:5, 8:6, 8:7, 8:8, 8:12 en 8:13 van de CAR/UWO;
- 9.
Besluiten ter uitvoering van de artikelen 4.1 en 4.2 van het Sociaal Statuut, met dien verstande dat het advies als bedoeld in artikel 4.2, tweede lid wordt gegeven door een directeur die het plaatsingsplan niet heeft vastgesteld.
- 10.
Besluiten naar aanleiding van een klacht als bedoeld in de Interne Klachtenregeling Gemeente Nissewaard.
Artikel 10 Algemeen mandaat, volmacht en machtiging ten behoeve van afdelingshoofden
Aan het hoofd van elke afdeling wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- 1.
Besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover betrekking hebbend op de taken en activiteiten die aan de betreffende afdeling zijn opgedragen;
- 2.
De bevoegdheid als bedoeld in het voorgaande lid mag worden uitgeoefend tot een bedrag van maximaal € 750.000,-- per rechtshandeling en met inachtneming, voor zover van toepassing, van het gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid en passend binnen de vastgestelde begroting en vastgesteld beleid.
- 3.
Besluiten tot het afwijken van de inkoopprocedures zoals opgenomen in het Inkoop- en Aanbestedingsbeleid 2019 onder de voorwaarde dat:
- a.
de Inkoopadviseur van het team Inkoop van de afdeling Financiën voor die afwijking een positief advies heeft gegeven;
- b.
Het voornemen tot afwijking is besproken met de verantwoordelijke porteuillehouder;
- c.
Jaarlijks vóór 1 februari aan het college van burgemeester en wethouders schriftelijk verslag wordt gedaan van de besluiten tot afwijking van de inkoopprocedures.
- 4.
Een besluit tot afwijking als bedoeld in het vorige lid is slechts mogelijk in geval het gaat om:
- a.
Verlenging van een opdracht vanwege omstandigheden die bij het aangaan van de overeenkomst niet waren voorzien, waarbij:
- i.
De algemene aard van die opdracht niet verandert, en
- ii.
Een verandering van opdrachtnemer voor de gemeente om economische, technische of praktische reden bezwarend is;
- a.
Een opdracht die om artistieke of technische redenen slechts aan één bepaalde opdrachtnemer kan worden gegeven;
- b.
Een situatie van dringende spoed als gevolg van omstandigheden die niet aan de gemeente kunnen worden toegerekend.
- 5.
Besluiten in zake verlening en vaststelling van een subsidie als bedoeld in de Algemene Subsidieverordening en de daarop gebaseerde nadere regelingen, voor zover passend binnen de vastgestelde begroting en vastgesteld beleid en tot een bedrag van maximaal € 50.000,-- per aanvraag.
- 6.
Besluiten ter uitvoering van de Algemene Verordening Gegevensbeheer, voor zover betrekking hebbend op de taken en activiteiten van de afdeling;
- 7.
Besluiten ter uitvoering van de Wet hergebruik overheidsinformatie, voor zover betrekking hebbend op de taken en activiteiten van de afdeling;
- 8.
Besluiten ter uitvoering van § 4.1.3.2 “Dwangsom bij niet tijdig beslissen” van de Algemene wet bestuursrecht voor zover betrekking hebbend op de taken en activiteiten van de afdeling;
- 9.
Besluiten tot het verlenen van verlof en vakantie aan de medewerkers van de afdeling;
- 10.
Besluiten ter uitvoering van de Regeling Faciliteiten Opleiding en Ontwikkeling tot het al dan niet toekennen van voorzieningen en faciliteiten ten behoeve van de ontwikkeling van een medewerker van de afdeling;
- 11.
Besluiten op een verzoek tot verlening van buitengewoon verlof en onbetaald verlof;
- 12.
Besluiten ter uitvoering van de “Gedragslijn voorzieningen bij vertrek uit gemeentedienst, bij ambtsjubilea en bij overige gelegenheden;
- 13.
Besluiten tot het toekennen van een gratificatie als bedoeld in hoofdstuk 3 van de CAR/UWO en het bijbehorende beloningsbeleid;
- 14.
Besluiten op een verzoek tot verkoop van verlofuren aan de werkgever;
- 15.
Besluiten op grond van de Wet op de Ondernemingsraden voor wat betreft:
- a.
Het vragen van advies aan de Ondernemingsraad in de gevallen als bedoeld in artikel 25;
- b.
Het vragen van instemming van de Ondernemingsraad in gevallen als bedoeld in artikel 27.
- 16.
Het bij de politie doen van aangifte van strafbare feiten gepleegd jegens de gemeente en/of haar medewerkers en/of haar eigendommen.
Hoofdstuk 3 Mandaatlijst afdeling Personeel en Organisatie
Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst van de afdeling Personeel en Organisatie.
- 1.
Aan het hoofd van de afdeling Personeel en organisatie wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- a.
Besluiten ter uitvoering van de CAR-UWO en de daarop gebaseerde nadere regelingen voor wat betreft:
- i.
Aanstelling en ontslag van een medewerker op grond van de artikelen 8:1, 8:2, 8:2a, 8:4, 8:5, 8;6, 8:7, 8:8, 8:12 en 8:13 van de CAR/UWO, zulks onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1, artikel 9, achtste en negende lid.
- ii.
Schorsing van een medewerker als ordemaatregel op grond van artikel 8:15:1 en 8:15:2
- iii.
Disciplinaire maatregelen:
- 1.
Het instellen van een onderzoeksteam in het kader van het voornemen om een disciplinaire maatregel op te leggen;
- 2.
Het voornemen tot het opleggen van een disciplinaire maatregel;
- 3.
Het definitief opleggen van een disciplinaire maatregel als bedoeld in artikel 16:1:2, eerste lid onder a. en b.
- iv.
Van de bevoegdheden genoemd onder i tot en met iii zijn uitgezonderd disciplinaire maatregelen op te leggen aan het hoofd van de afdeling Personeel en Organisatie;Doorbetaling van salaris en salaristoelagen bij ziekte, inclusief het opleggen van een sanctie;
- v.
- vi.
Zwangerschaps- en bevallingsverlof;
- vii.
Wijziging van de formele aanstellingstijd en de feitelijke werkuren van een medewerker;
- viii.
- ix.
Ouderschapsverlof, kort en langdurig zorgverlof, adoptie- en pleegverlof als bedoeld in de Wet Arbeid en zorg;
- x.
- xi.
Het uitbreiden van de personeelsformatie ter uitvoering van de banenafspraak als bedoeld in artikel 1:2c van de CAR/UWO, mits de financiële gevolgen van de uitbreiding volledig kunnen worden gedekt uit daarvoor beschikbaar budget.
- xii.
Toekennen van een gratificatie bij een ambtsjubileum;
- xiii.
Besluiten ter uitvoering van de Regeling reiskosten woon-werkverkeer;
- xiv.
Besluiten ter uitvoering van de Fietsregeling;
- xv.
Besluiten met betrekking tot parkeerabonnementen voor medewerkers;
- xvi.
Besluiten ter uitvoering van de Regeling melding financiële belangen;
- xvii.
Besluiten ter uitvoering van schuldhulpverlening voor medewerkers;
- xviii.
Besluiten ter uitvoering van de hoofdstukken 6 en 7 van het Sociaal Statuut van de gemeente Nissewaard, met uitzondering van besluiten op grond van artikel 7.4 vierde lid en artikel 7.5 van het Statuut.
- 2.
Aan de adviseurs van de afdeling Personeel en Organisatie wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- i.
Het aangaan van overeenkomsten met betrekking tot de reguliere taken en activiteiten van de afdeling tot een waarde (in geld uitgedrukt) van maximaal € 500,- per geval.
- ii.
Opdracht geven tot interventies ten behoeve van de re-integratie van medewerkers en van Werk-naar-werk-trajecten tot een bedrag van maximaal € 2000 per traject/opdracht.
- 3.
Aan de senior medewerker salarisadministratie van de afdeling Personeel en Organisatie wordt mandaat, volmacht en machtiging voor het doen van aangifte voor de Wet op de Loonbelasting.
Hoofdstuk 4 Mandaatlijst afdeling Juridische en bestuurlijke zaken
Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst van de afdeling Juridische en bestuurlijke zaken.
- 1.
Aan de medewerkers het team Juridisch, bestuurlijk advies en control van de afdeling Juridische en bestuurlijke zaken wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- 2.
Besluiten op verzoeken om informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur, Algemene Verordening Gegevensbeheer en de Wet hergebruik overheidsinformatie;Aan de medewerkers van het team Rechtsbescherming van de afdeling Juridische en bestuurlijke zaken wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- a.
Het nemen van een beslissing op een bezwaarschrift tegen een krachtens mandaat genomen besluit.
- b.
De bevoegdheid onder a. geldt niet voor het nemen van een beslissing op een bezwaarschrift tegen een besluit inzake:
- i.
Personele aangelegenheden;
- ii.
Gemeentelijke belastingen;
- iii.
Wet waardering onroerende zaken;
- c.
De bevoegdheid onder a. geldt voorts niet in geval de bij het primaire besluit betrokken vakafdeling “contrair” wil gaan.
- d.
Besluiten op verzoek van een belanghebbende om vergoeding van de kosten van professionele rechtsbijstand.
- e.
Het ondertekenen van de bekendmaking van een besluit op een bezwaarschrift dat door het bestuursorgaan zelf is genomen.
- 3.
Aan de gemeenteadvocaat wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend om de gemeente te vertegenwoordigen in gerechtelijke procedures.
- 4.
Aan de CISO-functionaris c.q. de Functionaris gegevensbeheer van het team Juridisch bestuurlijk advies en control van de afdeling Juridische en bestuurlijke zaken wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- a.
Besluiten en handelingen ter uitvoering van Algemene Verordening Gegevensbeheer;
- b.
Het doen van onderzoek naar (mogelijke) inbreuken op de beveiliging van persoonsgegevens en daarover rapporteren aan burgemeester en wethouders en directie.
Hoofdstuk 5 Mandaatlijst afdeling Communicatie en representatie
Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst van de afdeling Communicatie en representatie.
- 1.
Aan het hoofd van de afdeling Communicatie en representatie wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het informeren van de nieuwsmedia ten tijde van een crisis- of noodsituatie waarbij de veiligheid en gezondheid van degenen die zich in de gemeente bevinden in gevaar is.
Hoofdstuk 8 Mandaatlijst afdeling Veiligheid, vergunningen en handhaving
Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst van de afdeling Veiligheid, Vergunningen en Handhaving.
- 1.
Aan de teamcoördinatoren van de afdeling Veiligheid, vergunningen en handhaving wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- a.
Besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen met betrekking tot de taken en activiteiten van de afdeling;
- b.
De bevoegdheid als bedoeld in het voorgaande lid mag worden uitgeoefend tot een bedrag van € 25.000 per rechtshandeling en met inachtneming, voor zover van toepassing, van het vigerende inkoop- en aanbestedingsbeleid en passend binnen de vastgestelde begroting en vastgesteld beleid;
- c.
Besluiten ter uitvoering van het bepaalde in de Algemene Plaatselijke verordening (APV)
- d.
In afwijking van het bepaalde onder a. is het gebruik van die bevoegdheid niet toegestaan voor wat betreft het bepaalde in de artikelen 2:1 (samenscholing), 2:3 (betoging), 2:74a (verblijfsontzegging in verband met drugs), 2:75 (bestuurlijke ophouding), 2:76 (veiligheidsrisicogebieden), 2:77 (cameratoezicht op openbare plaatsen) en 3:9 (straatprostitutie)
- e.
Besluiten ter uitvoering van Drank- en Horecawet en de Drank- en horecaverordening;
- f.
Besluiten ter uitvoering van Titel Va van de Wet op de Kansspelen (speelautomaten) en de Regeling kleine kansspelen;
- g.
Besluiten ter uitvoering van het bepaalde bij of krachtens de Winkeltijdenwet;
- h.
Besluiten ter uitvoering van de Zondagswet;
- i.
Besluiten ter uitvoering van artikel 148 van de Wegenverkeerswet (puzzelritten en wedstrijden op de openbare weg)
- j.
Besluit tot aanwijzing van verkeersregelaars en verkeersbrigadiers als bedoeld in artikel 57 van het Besluit algemene bepalingen in zake het wegverkeer en de Regeling Verkeersregelaars
- k.
Besluiten ter uitvoering van het bepaalde bij of krachtens de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (WABO), Woningwet, Bouwbesluit, Bouwverordening en Brandveiligheidverordening, het Besluit mobiel breken van bouw- en sloopafval;
- l.
Besluiten ter uitvoering van de artikelen 33 en 41 van de Wet Bodembescherming;
- m.
Besluiten ter uitvoering van de artikelen 110a tot en met 110c van de Wet Geluidhinder;
- n.
Besluiten ter uitvoering van de Wet Milieubeheer voor wat betreft:
- o.
het verlenen, wijzigen of intrekken van een omgevingsvergunning voor een inrichting;
- p.
verklaring van melding op grond van de artikelen 8:40 en 8:41 van de wet;
- q.
Het buiten behandeling stellen van een aanvraag als bedoeld in artikel 8:41a van de wet.
- r.
het opleggen van voorschriften, beperkingen of gelijkwaardige maatregelen als bedoeld in de artikelen 8:40a en 8:42;
- s.
het vaststellen van regels in een omgevingsvergunning die afwijken van de regels in de algemene maatregel van bestuur als bedoeld in artikel 8:42a van de wet.
- t.
Besluiten ter uitvoering van de artikelen 21 en 22 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen;
- u.
Besluiten ter uitvoering van artikel 2, vijfde lid, sub b van het Besluit Milieueffectrapportage
- v.
Besluiten op een verzoek om planschade als bedoeld in artikel 6 van de Wet ruimtelijke ordening;
- w.
Besluiten tot het aangaan van een overeenkomst met de aanvrager van een omgevingsvergunning voor de activiteit “afwijking van een bestemmingsplan” tot verhaal van planschade.
- x.
Besluiten op grond van artikel 125 Gemeentewet en hoofdstuk 5 van de Algemene wet bestuursrecht tot bestuursrechtelijke handhaving van wettelijke normen voor zover de uitvoering en handhaving van die normen behoren tot de taken en de activiteiten van de afdeling waaronder:
- y.
Het opleggen en invorderen van een last onder dwangsom;
- z.
Het opleggen en (doen) uitvoeren van een last onder bestuursdwang;
- aa.
Het spoedshalve opleggen en (doen) uitvoeren van bestuursdwang;
- bb.
Het stilleggen van bouw- en sloopwerken als bedoeld in artikel 5:17 Wabo.
- 2.
Aan medewerkers van het team Vergunningen van de afdeling Veiligheid, vergunningen en handhaving wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- a.
Het aannemen en verwerken van een melding van een klein evenement als bedoeld in artikel 2:25 APV;
- b.
Besluiten ter uitvoering van artikel 30a van de Drank- en Horecawet;
- 3.
Aan medewerkers van het team Openbare orde, Handhaving en Veiligheid van de afdeling Veiligheid, vergunningen en handhaving wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- a.
Besluiten ter uitvoering van artikel 2:59 van de APV (gevaarlijke honden)
- 4.
Aan de Officieren van Dienst Bevolkingszorg wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- a.
Het besluiten tot en het nemen van spoedeisende maatregelen nodig ter bestrijding of beperking van een crisissituatie of ter voorkoming of beperking van (verdere) schade of nadeel voor de gemeente;
- b.
Besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen met betrekking tot de taken en activiteiten als bedoeld onder a.;
- c.
De bevoegdheid als bedoeld onder b. mag worden uitgeoefend tot een bedrag van € 15.000 per rechtshandeling .
- 5.
Aan de Beleidsmedewerker Openbare Orde, Handhaving & Veiligheid, de Officier van Dienst Bevolkingszorg; de Regisseur Woonoverlast; de Coördinator Steunpunt Woonoverlast; de Adviseur ISA; de Juridisch Beleidsmedewerker Openbare Orde & Veiligheid en de Coördinator Buurtpreventie & Buurtbemiddeling van de afdeling Veiligheid, Vergunningen en Handhaving worden mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- a.
om op grond van artikel 16, eerste lid onder c van de Wet Politiegegevens namens de burgemeester in het kader van de handhaving van de openbare orde politiegegevens in ontvangst te nemen;
- b.
om kennis te nemen van die politiegegevens onder verplichting om die geheim te houden, behoudens voor zover een bij of krachtens de wet gegeven voorschrift tot verstrekking van die gegevens verplicht of de taak van de medewerker daartoe noodzaakt.
Hoofdstuk 11 Mandaatlijst van Theater De Stoep en Centrum voor de Kunsten
Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst van theater De Stoep en het Centrum voor de Kunsten.
- 1.
Aan de directeur van theater De Stoep en het Centrum voor de Kunsten wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- a.
Het periodiek vaststellen van tarieven voor het verstrekken van dranken, spijzen en andere horecadiensten in theater De Stoep;
- b.
Het periodiek vaststellen van tarieven voor abonnementen en losse kaarten voor theater De Stoep;
- c.
Het periodiek vaststellen van tarieven voor cursussen van het Centrum voor de Kunsten;
- d.
Besluiten tot ontslag op grond van artikel 8:3 juncto artikel 19b:17 van de CAR/UWO.
Hoofdstuk 14 Mandaatlijst afdeling Voorne-Putten Werkt!
Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst van de afdeling Voorne Putten Werkt.
- 1.
Aan het hoofd van de afdeling Voorne-Putten Werkt! wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- a.
Het besluiten ter uitvoering van de Participatiewet, de Participatieverordening Nissewaard, de Wet sociale werkvoorziening, de IOAW en de Wet kinderopvang voor wat betreft re-integratietaken;
- b.
Besluiten op een verzoek om toepassing te geven aan de hardheidsclausule bij de uitvoering van de in het eerste lid genoemde wettelijke regelingen;
- c.
Besluiten tot en het verlenen, wijzigen of intrekken van een autorisatie voor Suwinet.
- 2.
Aan de teamcoördinatoren van de afdeling Voorne-Putten Werkt! wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- a.
Besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen met betrekking tot de taken en activiteiten van het betreffende team van de afdeling;
- b.
De bevoegdheid als bedoeld onder a. mag worden uitgeoefend tot een bedrag van maximaal € 25.000 per rechtshandeling en met inachtneming, voor zover van toepassing, van het vigerende inkoop- en aanbestedingsbeleid en passend binnen de vastgestelde begroting en vastgesteld beleid;
- c.
Besluiten ter uitvoering van de Participatiewet, de Participatieverordening Nissewaard, de Wet sociale werkvoorziening, de IOAW, en de Wet Kinderopvang;
- d.
De onder c. bedoelde bevoegdheid omvat tevens:
- i.
Besluiten tot het opleggen van maatregelen en boetes;
- ii.
Het in rechte vertegenwoordigen van het college van burgemeester en wethouders in bestuursrechtelijke procedures in verband met de uitvoering van genoemde wetten;
- e.
Het doen van aangifte van strafbare feiten gepleegd jegens de gemeente en/of haar medewerkers.
- 3.
Aan de (senior-)adviseurs van de afdeling Voorne-Putten Werkt! wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- a.
Besluiten ter uitvoering van de Participatiewet, de Participatieverordening Nissewaard, de IOAW en de Wet Kinderopvang voor wat betreft re-integratietaken;
- b.
De onder a. bedoelde bevoegdheid omvat tevens:
- i.
Het besluiten tot het opleggen van maatregelen;
- ii.
Het in rechte vertegenwoordigen van het college van burgemeester en wethouders in bestuursrechtelijke procedures in verband met de uitvoering van genoemde wetten.
- 4.
Aan de (senior-)werkadviseurs van de afdeling Voorne-Putten Werkt! wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- a.
Besluiten ter uitvoering van de Participatiewet, de Participatieverordening Nissewaard en de Wet sociale werkvoorziening voor wat betreft:
- a.
Het toekennen van een scholing- en/of re-integratietraject tot een bedrag van € 7500 per geval;
- b.
het opleggen van maatregelen;
- c.
het stellen van een diagnose stellen op basis van de Dariuz-methodiek voor zover de medewerker daarvoor gecertificeerd is.
- 5.
Aan de (senior-)accountmanagers werk van de afdeling Voorne-Putten Werkt! wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- a.
Besluiten ter uitvoering van de Participatiewet, de Participatieverordening Nissewaard en de Wet sociale werkvoorziening voor wat betreft:
- b.
het aangaan van overeenkomsten in het kader van acquisitie van werkgevers en de plaatsing van werkzoekenden;
- c.
Het toekennen van een werkgeversvoorziening tot een maximum van € 7500 per aanvraag.
Hoofdstuk 15 Mandaatlijst afdeling Zorg en Samenleving
Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst van de afdeling Zorg en Samenleving.
- 1.
Aan het hoofd van de afdeling Zorg en Samenleving wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- d.
Besluiten tot benoeming en ontslag van de leden van de Adviesraad Sociaal Domein als bedoeld in de Verordening Adviesraad Sociaal Domein.
- 2.
Aan de teamcoördinator van het team Jeugd van de afdeling Zorg en Samenleving wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- a.
Besluiten ter bekostiging van leerlingenvervoer als bedoeld in de Verordening Leerlingenvervoer, de Wet op het primair onderwijs en de Wet op het voortgezet onderwijs;
- b.
Besluiten ter uitvoering van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen;
- 3.
Aan de teamcoördinator en adviseurs van het team Jeugd en de regisseurs Jeugd en Gezin van de afdeling Zorg en Samenleving wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- a.
Besluiten ter uitvoering van het bepaalde bij of krachtens hoofdstuk 6 van de Jeugdwet;
- b.
Besluiten tot het doen van een verzoek tot onderzoek aan de Raad voor de Kinderbescherming;
- c.
het geven van een opdracht aan het Kennis- en Servicecentrum voor Diagnostiek (KSCD) tot het doen van onderzoek door een gedragswetenschapper en het opmaken van een instemmingsverklaring als bedoeld in artikel 6.1.3 van de Jeugdwet;
- d.
het vertegenwoordigen van burgemeester en wethouders ter zitting van de kinderrechter.
- 4.
Aan de teamcoördinator, de adviseurs, de coördinator WMO Uitvoering, de medewerker Administratie, de toewijzingscoördinator en de klantmanagers van het team Zorg van de afdeling Zorg en Samenleving wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- a.
Besluiten ter uitvoering van het bepaalde bij of krachtens de Wet Maatschappelijke ondersteuning;
- b.
Besluiten ter uitvoering van de Huisvestingswet 2014 en de verordening woonruimtebemiddeling regio Rotterdam 2015.
- 5.
Aan de teamcoördinator van het team Samenleving van de afdeling Zorg en Samenleving wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- a.
Besluiten tot al dan niet verlenen en vaststellen van een subsidie ter uitvoering van het bepaalde bij of krachtens de Algemene Subsidieverordening in zake een aanvraag om subsidie tot een bedrag van maximaal € 50.000;
- b.
Het ondertekenen van besluiten van het college van burgemeester en wethouders in zake subsidies van meer dan € 50.000;
- c.
Besluiten tot het vaststellen van het jaarprogramma “leren voor duurzaamheid” ten behoeve van het primair onderwijs;
- d.
Besluiten tot het vaststellen van het jaarprogramma voor het voortgezet onderwijs met betrekking tot het milieuhuis.
- 6.
Aan de adviseur van de afdeling Zorg en Samenleving belast met de coördinatie in zake subsidies wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- a.
Het ondertekenen van besluiten van het college van burgemeester en wethouders in zake subsidies van meer dan € 50.000;
- 7.
Aan de leerplichtambtenaar van de afdeling Zorg en Samenleving wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- a.
Besluiten ter uitvoering van de Leerplichtwet;
- b.
Besluiten ter uitvoering van de Tijdelijke regeling toelating VO en VAVO in zake het verlenen van dispensatie;
- 8.
Aan de administratief medewerkers van de teams Zorg van de afdeling Zorg en Samenleving wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- a.
Besluiten ter uitvoering van de WMO, voor zover de teamcoördinator daarvoor aan de betreffende medewerker toestemming heeft gegeven.
- 9.
Aan de Beleidsadviseur bemoeizorg, integrale veiligheid, vergunninghouders, integrale regie en opgeschaalde casuïstiek wordt mandaat, volmacht en machtiging voor het volgende:
- a.
Besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen met betrekking tot de taken en activiteiten ter bestrijding van crisissituaties waarin personen en/of gezinnen zich op dat moment bevinden.
- b.
De bevoegdheid als bedoeld in het voorgaande lid mag worden uitgeoefend tot een bedrag van € 5000 per geval en met inachtneming, voor zover van toepassing, van het vigerende inkoop- en aanbestedingsbeleid en passend binnen de vastgestelde begroting en vastgesteld beleid;
- c.
Het nemen van spoedeisende maatregelen nodig ter bestrijding van een crisissituatie waarin een persoon of gezin zich op dat moment bevindt.
Hoofdstuk 16 Mandaatlijst gemeenschappelijke regeling Syntrophos
Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst van de gemeenschappelijke regeling Syntrophos.
- 1.
Aan de directeur van de gemeenschappelijke regeling Syntrophos wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- a.
Besluiten ter uitvoering van de Regeling elektronische communicatiemiddelen van de gemeente Nissewaard;
- 2.
Aan het hoofd en de medewerkers van het team GEO-informatie van de gemeenschappelijke regeling Syntrophos wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- a.
Het toekennen van (huis)nummers aan objecten overeenkomstig de Verordening Naamgeving, afbakening en nummeraanduiding adressen.
Hoofdstuk 17 Mandaatlijst gemeenschappelijke regeling Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW)
Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst van de gemeenschappelijke regeling Samenwerkingsverband Vastgoedinformatie, Heffing en Waardebepaling (SVHW)
- 1.
Aan de directeur, het hoofd en de (juridisch) medewerkers A en B van de afdeling Heffingen van de gemeenschappelijke regeling wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- a.
Beslissen op een bezwaarschrift tegen een besluit ter zake van een gemeentelijke belasting;
- b.
Besluiten op een verzoek om vrijstelling, vermindering, ontheffing of teruggaaf van een gemeentelijke belasting;
- c.
Besluiten op een verzoek tot uitstel van betaling dan wel om kwijtschelding van een gemeentelijke belasting;
- d.
Besluiten omtrent een verzoek om toepassing van de hardheidsclausule in verband met een gemeentelijke belasting;
- e.
Besluiten tot het ambtshalve verlenen van vrijstelling van een gemeentelijke belasting;
- f.
Besluiten tot het aangaan van een fiscaal compromis;
- g.
Besluiten tot het niet invorderbaar verklaren van een gemeentelijke belasting;
- h.
Beslissen op een bezwaarschrift tegen een besluit tot bepaling van de WOZ – waarde als bedoeld in de Wet waardering onroerende zaken;
- i.
Besluiten tot het ambtshalve verminderen van de waarde van een onroerende zaak als bedoeld in de Wet waardering onroerende zaken;
- j.
Het in rechte vertegenwoordigen van het bestuursorgaan in belastingzaken bij rechtbank en gerechtshof en hoge raad;
- 2.
Aan het hoofd van de afdeling, deurwaarders, (senior) medewerkers A en B van de afdeling Invordering van de gemeenschappelijke regeling wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- a.
Het doen van aanmaningen als bedoeld in de Invorderingswet 1990;
- b.
Het uitvaardigen, betekenen en ten uitvoer leggen van een dwangbevel als bedoeld in de Invorderingswet 1990;
- 3.
Aan de het hoofd van de afdeling, (senior) medewerkers A en B van de afdeling Invordering van de gemeenschappelijke regeling wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- a.
Besluiten op een verzoek om kwijtschelding van een gemeentelijke belasting;
- b.
Besluiten op een verzoek om uitstel van betaling van een gemeentelijke belasting;
- c.
Besluiten tot terugbetaling van door een belastingschuldige teveel betaalde gemeentelijke belasting;
- 4.
Aan de directeur van de gemeenschappelijke regeling wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- a.
Beslissen op het beroep tegen een besluit inzake een verzoek tot kwijtschelding als bedoeld in de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990.
- 5.
Aan de directeur, de WOZ-specialist en de WOZ-taxateur van de gemeenschappelijke regeling wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het volgende:
- a.
Beslissen op een bezwaarschrift tegen een besluit tot vaststelling van de WOZ-waarde;
- b.
Besluiten tot het ambtshalve verminderen van de waarde van een onroerende zaak als bedoeld in de Wet WOZ.
Hoofdstuk 18 Mandaatlijst huisvestingsvergunning Gemeente Nissewaard
Het bepaalde in hoofdstuk 1 van dit mandaatbesluit is onverminderd van toepassing op mandaat, volmacht en machtiging zoals vermeld in onderstaande mandaatlijst.
Aan de bestuurder van de:
- -
Stichting Maasdelta Groep;
Aan de directeur-bestuurders van:
- -
woningstichting De Leeuw van Putten;
- -
woningstichting De Zes Kernen;
- -
stichting Ouderenhuisvesting Rotterdam;
Aan de bestuursvoorzitters van:
- -
- -
- -
Stichting Woonzorg Nederland
wordt mandaat en machtiging verleend voor het volgende:
- 1.
Besluiten ter uitvoering van de artikelen 15 tot en met 17 van de Huisvestingswet en afdeling 2.3 van de Verordening woonruimtebemiddeling regio Rotterdam 2015, met dien verstande dat besluiten op grond van artikel 15, derde en vierde lid van de wet tevoren aan burgemeester en wethouders worden gemeld.
- 2.
Onverminderd het bepaalde in het hoofdstuk 1 van dit besluit gelden bij de uitoefening van het mandaat de volgende voorwaarden:
- a.
Indien bij niet tijdig beslissen op een aanvraag een dwangsom is verschuldigd als bedoeld in de algemene wet bestuursrecht komt deze voor rekening van de rechtspersoon die in gebreke is gebleven.
- b.
Het mandaat kan, bij schriftelijk besluit van de gemandateerde rechtspersoon, eenmaal aan medewerkers van de genoemde rechtspersonen in ondermandaat worden doorgegeven. Het besluit bevat een beschrijving van de te verlenen bevoegdheid en wordt aan de mandatenlijst toegevoegd. Het besluit waarbij ondermandaat is verleend wordt ter kennis gebracht van burgemeester en wethouders, die dat besluit bekend maken.
Hoofdstuk 19 Slotbepalingen
Artikel 1 Intrekking besluiten
Het mandaatbesluit gemeente Nissewaard 2017 wordt ingetrokken.
Artikel 2 Inwerkingtreding
Dit mandaatbesluit treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking in het gemeenteblad.
Artikel 3 Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als: Mandaatbesluit gemeente Nissewaard 2019.