Organisatie | Groningen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling Elektronisch verzenden van rechtspositionele besluiten |
Citeertitel | Regeling Elektronisch verzenden van rechtspositionele besluiten |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
van rechtswege vervallen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-02-2019 | 01-01-2020 | Nieuwe regeling | 04-09-2018 |
Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
alle besluiten die op grond van de Arbeidsvoorwaardenregeling Gemeente Groningen of andere wettelijke regelingen ten aanzien van de rechtspositie van een medewerker kunnen worden genomen, met uitzondering van aanstellingsbesluiten, ontslagbesluiten, (voorgenomen) besluiten betreffende disciplinaire maatregelen en vaststellingsovereenkomsten.
Toelichting bij de Regeling elektronisch verzenden van rechtspositionele besluiten
Wettelijke basis voor deze regeling is artikel 125, eerste lid, onderdeel n, juncto lid 2 van de Ambtenarenwet.
Het aanstellings- en ontslagbesluit alsmede het (voorgenomen) besluit betreffende disciplinaire maatregelen en vaststellingsovereenkomsten zijn van elektronische verzending uitgesloten deels omdat de Arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Groningen voor die besluiten expliciet bepaalt dat die op schrift moeten worden gesteld en/of de aard van het besluit zich daarvoor niet leent.
De gemeente zorgt dat er voldoende voorzieningen zijn voor alle medewerkers, ook die zonder werkcomputer, om van digitaal verzonden besluiten kennis te nemen.
Gebruikers van het e-HRM webportaal Youforce kunnen zelf aangeven of zij via hun zakelijk of privé e-mailadres berichten willen ontvangen.
Standaard is het zakelijk e-mailadres ingesteld. Iedere medewerker kan zelf een privé e-mailadres instellen.
De medewerker krijgt per e-mail een signalering dat hij via zijn eigen portal (met wachtwoord) kennis kan nemen van een rechtspositioneel besluit, waarna hij in deze beveiligde omgeving het besluit kan inzien en/of downloaden.
De toezending per e-mail geldt als een bekendmaking in de zin van artikel 3:41 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), ook al is geen sprake van verzending van het besluit zelf, maar van een e-mailsignalering dat er op het internet of intranet een besluit in te zien en te downloaden valt.
Op grond van artikel 2:17 lid 1 van de Awb geldt als tijdstip waarop een bericht door een bestuursorgaan elektronisch is verzonden het tijdstip waarop het bericht toegankelijk wordt voor de geadresseerde.
Dit laatste is van belang voor de termijn waarbinnen bezwaar kan worden gemaakt tegen het besluit
Artikel 1. Art. 1 sub b vermeldt de besluiten die uitgesloten zijn van het elektronisch verzenden van rechtspositionele besluiten.
Artikel 2. Lid 1 maakt dat een medewerker met een eigen gemeentelijk e-mailadres niet kan weigeren om een rechtspositioneel besluit elektronisch toegezonden te krijgen. Het betekent echter niet dat alle rechtspositionele besluiten alleen maar elektronisch kunnen worden toegezonden.
Artikel 3. Wanneer bijzondere omstandigheden dit wenselijk maken kunnen rechtspositionele besluiten, zo mogelijk op verzoek van de medewerker, op een andere wijze worden verzonden, bijvoorbeeld bij aangetekende brieven, brieven aan de gemachtigde van een medewerker of aan een zieke medewerker waarvan geen privé e-mailadres bekend is. In specifieke gevallen kan een schriftelijke versie van een besluit worden aangevraagd als de medewerker daarover moet beschikken zoals in het geval van een hypotheekaanvraag.