Organisatie | Neder-Betuwe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Neder-Betuwe houdende regels omtrent detailhandelsstructuurvisie Neder-Betuwe |
Citeertitel | Detailhandelsstructuurvisie Neder-Betuwe |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Bijlage 1 |
Geen
artikel 147 van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-11-2016 | nieuwe regeling | 27-10-2016 | 16/02099 |
[Deze bekendmaking is slechts een tekstplaatsing. De oorspronkelijke bekendmaking is op 16 november 2016, met kenmerk Gemeenteblad blad 2016, 158109, geplaatst.]
De raad van de gemeente Neder-Betuwe;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders,
gelet op het bepaalde in artikel 147 van de Gemeentewet;
de Detailhandelsstructuurvisie Neder-Betuwe conform bijgevoegd document vast te stellen.
Door de economische recessie, demografische ontwikkelingen (krimp, vergrijzing) en internet wijzigt het gedrag van consumenten. Binnen de detailhandelssector leiden het grote aanbod, schaalvergroting en teruglopende winkelbestedingen tot krimp. Winkelgebieden kampen met stagnatie en leegstand, de economische vitaliteit en attractiviteit ervan staan onder druk.
Ondanks de (nog) beperkte leegstand in de dorpskernen zijn de gewijzigde omstandigheden ook in de gemeente Neder-Betuwe merkbaar. Het voorzieningenniveau, en daarmee de leefbaarheid in de kernen, dreigt onder druk te komen staan. Neder-Betuwe staat voor de uitdaging om ook op langere termijn een gezonde voorzieningenstructuur te behouden.
Begin 2014 is er in de regio Rivierenland samen met regiogemeenten gewerkt aan een detailhandelsstructuurvisie. Deze regionale visie (onder andere) door de gemeenteraad van Neder-Betuwe vastgesteld. Daarbij is de wens uitgesproken om als vervolg hierop een lokale detailhandelsstructuurvisie voor de eigen gemeente op te stellen.
Zowel de Structuurvisie Neder-Betuwe 2010-2020 als het Coalitie-akkoord 2014-2018 spreken de ambitie uit om het voorzieningenniveau in de kernen ook op de langere termijn op peil te houden. Hiervoor wenst de gemeente Neder-Betuwe een actief detailhandelsbeleid te voeren en, in samenwerking met stakeholders, te bepalen op welke wijze beleidsmatig ingespeeld kan worden op de autonome trends in de detailhandel en het consumentengedrag. De gemeente heeft aan DTNP gevraagd dit onderzoek uit te voeren.
Binnen de gemeente Neder-Betuwe bestaan verschillende plannen voor supermarkten met verschillende (juridische) statussen (zie par. 1.3). De plannen waarover de gemeenteraad reeds een besluit heeft genomen (2x Aldi) of met bestuurlijk toezegging (MCD, Spar/Plus), zijn als uitgangspunt voor deze visie meegegeven.
De hoofdvraag die de gemeente aan DTNP heeft gesteld is:
In dit rapport wordt antwoord gegeven op de volgende deelvragen:
De volgende processtappen zijn gezet om tot deze detailhandelsstructuurvisie te komen:
De klankbordgroep heeft er op toegezien dat het onderzoek zorgvuldig werd uitgevoerd en heeft lokale kennis ingebracht. In de klankbordgroep namen afgevaardigden van de ondernemersverenigingen deel, aangevuld met vertegenwoordigers van regio Rivierenland, Helicon (school) en het Regionaal Bureau voor Toerisme Rivierenland.
In het vervolg van dit hoofdstuk wordt ingegaan op feiten en cijfers van de vraag- en aanbodstructuur in Neder-Betuwe, plannen voor nieuwe winkelontwikkelingen in de gemeente en de positie in de regio.
Hoofdstuk 2 geeft een beeld van de belangrijkste trends en ontwikkelingen in de winkelmarkt.
In hoofdstuk 3 wordt vervolgens op basis van de huidige situatie, trends in de winkelmarkt en (gemeentelijke) ambities en uitgangspunten, en wordt een visie gegeven op de toekomst van de detailhandelstructuur in Neder-Betuwe. Het betreft enerzijds een visie op hoofdlijnen voor de hele gemeente, en anderzijds een uitwerking op hoofdlijnen voor elk van de vier grotere dorpen.
Hoofdstuk 4 gaat ten slotte in op het beleid, gericht op realisatie van de visie, en geeft een overzicht van acties en maatregelen.