Organisatie | Amsterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent ‘groene subsidie’ Subsidieregeling Vergroen je Buurt 2019 |
Citeertitel | Subsidieregeling Vergroen je Buurt 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Groen in de Buurt en Stadslandbouw-Voedselinitiatieven.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-03-2019 | 01-01-2020 | nieuwe regeling | 05-02-2019 |
Artikel 2.1 Doel subsidieregeling
Doel van deze regeling is het realiseren van meer en beter levend groen (flora) in de buurt, zoals aangegeven in de Agenda Groen en de gebiedsagenda’s. Het initiatief draagt bij aan een prettige leefbare buurt.
Artikel 2.2 Subsidiabele activiteiten
Het Dagelijks Bestuur kan een eenmalige subsidie verlenen voor:
Artikel 2.3 Criteria waaraan de aanvraag voor eenmalige subsidie wordt getoetst
Voor een groen bewonersinitiatief in een stadsdeel dat bijdraagt aan doel van deze regeling, kan het Dagelijks Bestuur van het betreffende stadsdeel een eenmalige subsidie verlenen indien het initiatief aan de volgende stadsdeelspecifieke criteria voldoet:
Het subsidieplafond voor kleinschalige groene bewonersinitiatieven bedraagt € 50.000,- per kalenderjaar per stadsdeel voor de periode vanaf inwerkingtreding tot en met 31 december 2019.
Artikel 2.6 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
In aanvulling op artikel 5, tweede lid, van de ASA 2013 wordt bij de subsidieaanvraag voor kleinschalige groene bewonersinitiatieven de volgende informatie overgelegd:
In aanvulling op artikel 9, tweede lid, van de ASA 2013 kan het Dagelijks Bestuur een subsidie te weigeren indien:
Toelichting Subsidieregeling Vergroen je Buurt 2019
Algemene toelichting bij de subsidieregeling
September 2015 is in de Gemeenteraad de Agenda Groen vastgesteld. Het beleid over Groen in de Buurt en Stadslandbouw is hierin als volgt geformuleerd.
Het bieden van ruimte aan en het ondersteunen van groene buurtinitiatieven levert veel op. De groene uitstraling van de buurt wordt versterkt, het gevoel van verbondenheid met de straat of buurt neemt toe en kinderen komen in contact met de natuur. Vaak nodigt de aanleg van een geveltuintje, uit tot een veelvoud van bijdragen en inspanningen van bewoners. Een buurtinitiatief kan soms beheerwerk voor de overheid uitsparen. Maar dat is niet altijd het geval en ook niet het hoofddoel bij het faciliteren van buurtinitiatieven. Wel is het van belang dat heldere randvoorwaarden vanuit de gemeente worden meegegeven voor beheer en gebruik van het groen door buurtbewoners. In diverse stadsdelen en bij groenorganisaties is daar ervaring mee opgedaan.
In ieder geval worden niet als subsidiabele kosten aangemerkt de kosten voor:
In het artikelsgewijze deel wordt per bepaling in ieder geval aandacht besteed aan de vraag of bij die specifieke bepaling sprake is van een aanvulling op of van een afwijking van de ASA 2013. Dan wordt de (reden voor de) aanvulling of afwijking toegelicht.
Artikel 2.1. en 3.1 Doel subsidieregeling
“Vele kleintjes maken een grote” en “Samen staan we sterk” zijn twee uitdrukkingen die een goede samenvatting geven van het doel van deze regeling. Zo kunnen vele kleinschalige groene bewonersinitiatieven een substantiële bijdrage leveren in het versterken van het groen in de stad of de verbetering van de bewustwording van het belang van groen in de stad. Verbeteren van het groen in Amsterdam is een grote opgave die alleen in gezamenlijkheid kan slagen. De diversiteit van groene buurtinitiatieven die in aanmerking kan komen voor een bijdrage Groengelden is dan ook groot, zo zijn er bewonersinitiatieven gericht op kwaliteits- of kwantiteitsverbetering van het buurtgroen, maar ook kleinschalige informatie-, communicatie- of educatieprojecten over het belang en gebruik van het lokale groen. Al deze kleinschalige initiatieven, bedacht en uitgevoerd door vele Amsterdammers leveren een belangrijke bijdrage aan het versterken van het groen in Amsterdam.
Artikel 2.2 Subsidiabele activiteiten
Dit artikel geeft aan welke activiteiten voor subsidie in aanmerking komen en welk bestuursorgaan hierover beslist.
Artikel 2.3 Criteria waaraan de aanvraag wordt getoetst
In dit artikel zijn de criteria geformuleerd waaraan een initiatief moet voldoen om in aanmerking te komen voor subsidie.
Artikel 2.4 Subsidiabele kosten
Dit artikel geeft aan welke kosten subsidiabel zijn, wat het maximale percentage dat subsidiabel is, eventueel een minimum totaalbedrag en een maximum totaal bedrag per subsidie aanvraag. Vooral kosten die rechtstreeks verbonden zijn aan het realiseren van de activiteit zijn subsidiabel. Als de aanvrager de omzetbelasting (BTW) kan verrekenen, bijvoorbeeld met de Belastingdienst, beperkt de subsidie zich tot de ‘kale' kosten.
In deze artikelen wordt het totaal budget vermeld dat beschikbaar is als subsidiebijdrage voor uitvoering van deze regeling binnen een afgesproken termijn. Als dit plafond bereikt is, dan is het budget op en stopt de regeling, kan er geen aanspraak meer worden gedaan op subsidie. Het betreft een regeling met een looptijd tot 31 december 2019.
Artikel 2.6 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
Naast de standaard verplichtingen die bij elke aanvraag moeten worden aangeleverd, zoals in de ASA 2013 is opgenomen, moet er bij de aanvraag voor deze regeling een aantal aanvullende specifieke gegevens overlegd worden om de aanvraag goed te kunnen beoordelen. Welke specifieke gegevens aangeleverd moet worden, staat in dit artikel opgenomen. Draagvlak kan bijvoorbeeld woorden aangetoond met behulp van een handtekeningenlijst. Ook kan bij de aanvraag gegevens van een aanspreekpunt worden opgenomen die voor eventuele vragen en klachten bereikbaar is.
De visuele verbeelding van de activiteit kan bestaan uit een schets met daarin de maatregel verbeeldt in zijn omgeving, of een foto van de bestaande situatie met daarin de nieuwe situatie getekend.
Naast de weigeringsgronden zoals geformuleerd in de ASA 2013 zijn er voor deze regeling een aantal aanvullende weigeringsgronden van toepassing die specifiek van aard zijn op deze activiteit. De weigeringsgronden staan in dit artikel opgenomen.
In ieder geval worden niet als subsidiabele kosten aangemerkt de kosten voor:
Artikel 2.8 Aanvullende verplichtingen
Naast de verplichting zoals opgenomen in de ASA 2013 zijn er voor deze regeling een aantal aanvullende specifieke verplichtingen opgenomen. Deze verplichtingen zijn specifiek van aard op deze activiteit en staan in dit artikel opgenomen.
Ingangsdatum, looptijd en citeertitel worden hier behandeld.