Organisatie | Meppel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Meppel houdende regels omtrent stimuleringssubsidie verkleuren en/of verplaatsen binnenstad Meppel (Nadere regels stimuleringssubsidie verkleuren en/of verplaatsen binnenstad Meppel ) |
Citeertitel | Nadere regels stimuleringssubsidie verkleuren en/of verplaatsen binnenstad Meppel |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-06-2020 | artikel 1, 4, toelichting | 26-05-2020 | 1300024/1300068 | ||
13-02-2019 | 06-06-2020 | nieuwe regeling | 29-01-2019 | 1298154 |
Burgemeester en wethouders van Meppel;
de raad met de vaststelling op 16 februari 2017 van de beleidsnotitie ‘De compacte stad’ het detailhandelsbeleid voor Meppel heeft geactualiseerd en hiermee beoogt aantal m² winkelvloeroppervlak uit de markt te halen en te komen tot een compactere binnenstad met aandacht voor leefbaarheid in de aanloopstraten;
gelet op titel 4.2 Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening Meppel;
vast te stellen de “Nadere regels stimuleringssubsidie verkleuren en/of verplaatsen detailhandel binnenstad Meppel 2019-2021”.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze regels wordt verstaan onder:
Aanloopstraten: over het algemeen grenzen de aanloopstraten aan de binnenring van het kernwinkelgebied, het betreft in ieder geval de Molenstraat, Brouwersstraat, Zuideinde, Verlengde Hoofdstraat, Kromme Elleboog, Bleekerseiland, Keizersgracht, Marktstraat, Noteboomstraat, Noordeinde, Vledderstraat, Oosteinde, Kleine Oever (buitenzijde), Grote Oever (buitenzijde), deel Prinsengracht en de Brede Woldstraat (zie de kaart in bijlage 1);
Deze regeling heeft als doel een eigenaar dan wel ondernemer te stimuleren tot het bijdragen aan de concentratie van detailhandelsbedrijven in het kernwinkelgebied en het verbeteren van de leefbaarheid in de aanloopstraten. Dit kan door middel van het:
Hoofdstuk 3 Procedurele bepalingen
Artikel 7 Voorbereiding subsidieaanvraag/intakegesprek
Voordat een aanvraag wordt ingediend, bespreekt een aanvrager zijn plan/voornemen met een vast aanspreekpunt bij de gemeente om de haalbaarheid van het plan te verkennen. Door te bespreken wat precies de bedoeling is, wat het gaat kosten, welke bijlagen en andere procedures noodzakelijk zijn, kan gekomen worden tot een succesvolle subsidieaanvraag.
Indien een subsidieaanvraag wordt gedaan die niet voldoet aan de bepalingen van deze Nadere regels, maar die wel past binnen het doel van deze Nadere regels, dan kan het college besluiten toch subsidie beschikbaar te stellen al dan niet onder gedeeltelijk andere voorschriften en voorwaarden.
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Meppel op 29 januari 2019.
Burgemeester en wethouders van Meppel,
De secretaris,
de burgemeester,
Toelichting bij de Nadere regels
Met de vaststelling van het Binnenstadsplan op 22 juni 2017 heeft de gemeenteraad het kader aangegeven voor de opgaves om te komen tot een toekomstbestendige, compacte binnenstad met minder structurele leefstad in de binnenstad van Meppel. Het Binnenstadsplan laat zich kernachtig samenvatten in drie woorden: concentreren, beleven en bereiken. Rond die drie opgaven zijn verschillende projecten benoemd en geprioriteerd. Essentieel is dat Meppel een toekomstbestendige binnenstad heeft die aantrekkelijk blijft voor haar (regionale) bezoekers. De inzet is een scherpere begrenzing van het kernwinkelgebied waarbinnen de detailhandel zich concentreert. Dit betekent dat de aanloopstraten gedeeltelijk moeten verkleuren naar andere functies.
Onder andere het door de raad op 16 februari 2017 vastgestelde Detailhandelsbeleid Meppel “De compacte stad” geeft het beleidsmatige kader waarbinnen de uitwerking van de opgaves in het Binnenstadsplan moet passen. Doelstelling is om over 5 jaar met circa 42.000 m² winkelvloeroppervlak een in omvang zelfde bezoekersgroep te trekken. Concreet betekent dat er minimaal 5000 m² detailhandel uit de markt moet worden gehaald. Daarbij wordt ingezet op een beweging van onderop. Eén van de instrumenten om die beweging op gang te brengen is een subsidieregeling die eigenaren en ondernemers kan stimuleren tot verkleuren en/of verplaatsen.
Met deze Nadere regels wordt aan de wens/opdracht tot verkleuren en/of verplaatsen van de detailhandel in de aanloopstraten naar het kernwinkelgebied via een stimuleringsregeling invulling gegeven.
Met subsidie kan worden gestimuleerd dat een eigenaar van een winkelpand in een aanloopstraat overgaat tot functiewijziging van dat pand. Dit is een tussendoel. Het uiteindelijke doel is het wegbestemmen van de detailhandelsbestemming.
Voorkomen ongewenste staatssteun
Met het verlenen van subsidie aan een ondernemer kan onbedoeld sprake zijn van ongeoorloofde staatssteun. Subsidie mag het interstatelijk handelsverkeer niet verstoren. Er gelden diverse vrijstellingsmogelijkheden van de meldplicht aan de Europese Commissie. Hiervan is onder andere sprake bij de-minimissteun. Dit is steun tot € 200.000,-- die in een tijdsbestek van 3 jaar aan een onderneming wordt verleend. Als een onderneming meerdere vestigingsplaatsen heeft, moet gekeken worden naar het totaal van door de onderneming ontvangen steun. Het gaat om het totaal van steunmaatregelen, waarbij een lening of garantie ook aangemerkt worden als steunmaatregel. In het individuele geval moet dit worden beoordeeld.
Voor wat betreft de begripsomschrijving voor aanloopstraten is aansluiting gezocht bij Hoofdstuk 2, paragraaf 2.2.1.2 Aanloopstraten, van het Detailhandelsbeleid. De kaart op pagina 19 van het Detailhandelsbeleid is het uitgangspunt. Voor de beeldvorming is een kaartje van het kernwinkelgebied en het aanloopstratengebied bij deze Nadere regels gevoegd (bijlage 1), waarin de in de definitie genoemde aanloopstraten zijn ingetekend. Dit is uitdrukkelijk niet uitputtend bedoeld. Ook panden in andere straten binnen de gebiedsbegrenzing aanloopstraten kunnen voor subsidie in aanmerking komen.
Voor wat betreft het toepassingsbereik van deze Nadere regels is tevens bedoeld dat panden in het kernwinkelgebied gelegen op de grens van dit gebied en de huidige of toekomstige voordeur uitkomend op de aanloopstraat voor subsidie op grond van deze Nadere regels in aanmerking komen.
Het kernwinkelgebied is het gebied binnen de centrumring, zoals aangegeven in het Detailhandelsbeleid.
De subsidie is bedoeld voor de noodzakelijke verbouwing, dan wel sloop/nieuwbouw, die nodig is in het kader van de functiewijziging van het pand. Hierbij kan ook gedacht worden aan het realiseren van een trapopgang, ramen, een keuken etc.
Het enkel uitbreiden van een pand, middels bijvoorbeeld een aanbouw, komt niet in aanmerking voor een subsidie.
Als er twijfels bestaan over de levensvatbaarheid van een detailhandelsbedrijf of kredietwaardigheid van een aanvrager en daarmee een doelgerichte besteding van een toegekende subsidie twijfelachtig is, kan bij de voorbereiding van een subsidiebesluit om inzage in de boeken en bescheiden van een aanvrager worden gevraagd.
Er is sprake van een doelgebonden subsidie. Om te waarborgen dat het doel waarvoor de subsidie wordt verleend ook wordt gerealiseerd, is het nodig met de eigenaar van het pand hierover verplichtende afspraken te maken en vast te leggen m.b.t.:
De te maken afspraken zijn privaatrechtelijk van karakter.
Artikel 4:38, lid 1, Awb regelt dat het college aan de subsidieontvanger verplichtingen kan opleggen die strekken tot verwezenlijking van het doel waarvoor de subsidie wordt verleend. Om het met subsidie nagestreefde doel te bereiken kan het noodzakelijk zijn dat met een aanvrager over de hierboven benoemde zaken afspraken worden vastgelegd. Indien dit aan de orde is, dan zal in het besluit tot subsidieverlening aan de aanvrager de verplichting tot het maken en vastleggen van afspraken worden op gelegd.
Om de aanvrager niet achteraf met de inhoud van afspraken te overvallen, is er een model-overeenkomst gemaakt waarin e.e.a. is uitgewerkt. Dit model is als bijlage bij deze Nadere regels gevoegd. Hierdoor is voor de aanvrager bij het maken van plannen al duidelijk wat er van hem wordt verwacht.
Niet nakomen subsidieverplichting
Artikel 4:48 en 4:49 bieden de mogelijkheid om de subsidieverlening of subsidievaststelling in te trekken of ten nadele van de ontvanger te wijzigen, onder andere in de situatie dat een subsidieontvanger de aan een subsidie verbonden verplichting niet nakomt.
De verkleuringssubsidie kan bestaan uit een bijdrage aan de eigenaar voor het vervaardigen van een plan voor de herontwikkeling van (leegstaand) vastgoed gelegen in een aanloopstraat naar een functie anders dan detailhandel. Ook kan een bijdrage in de feitelijke verbouwingskosten, dan wel sloop/nieuwbouwkosten worden verstrekt.
Door middel van deze subsidie wordt de drempel weggenomen om aan de voorkant te investeren in plankosten. Partijen blijken huiverig om plannen te laten maken zonder dat er aan de voorkant zekerheid bestaat over de haalbaarheid. Gemeente wil partijen juist stimuleren om plannen uit te laten werken om daarmee inzicht te krijgen in alternatieve mogelijkheden. De plankosten kunnen betrekking hebben op de kosten van een architect of aannemer voor het maken van bouwtekeningen, kostencalculaties, maken bestek, onderzoek naar de bodem of parkeernormen, milieurapportage, legeskosten omgevingsvergunning e.d.. Ook de kosten voor bouwhistorisch onderzoek, advies en restauratie zijn als subsidiabele kosten op te voeren, wanneer een aanvrager ervoor kiest om cultuurhistorische waarden van een pand in het verkleuringsplan te betrekken.
De Beleidsregel Verkleuring detailhandel in aanloopstraten beoogt duidelijkheid te verschaffen aan initiatiefnemers dat als een woonfunctie passend is welke woonfunctie dan passend is bij een mogelijke functiewijziging van winkelpanden in de aanloopstraten. De beleidsregel vormt het richtinggevend kader op basis waarvan concrete verzoeken tot functiewijziging naar wonen beoordeeld worden. Deze beleidsregel vormt een ruimtelijk afwegingskader en maakt onderscheid in:
Alhoewel de ruimtelijke beleidsregels en deze Nadere regels niet aan elkaar zijn gekoppeld, kunnen ze elkaar wel versterken. Er is voor gekozen om daar waar wonen een passende functie is aan de ene woonfunctie (grondgebonden woning) een hoger subsidiebedrag toe te kennen dan aan een andere woonfunctie (appartementen).
Wanneer er op pand een gemengde bestemming rust, dan zijn naast detailhandel ook andere functies mogelijk. Een eigenaar die bereid is de detailhandelsfunctie eraf te halen om het pand te gaan gebruiken voor een andere functie binnen de bestaande bestemming, kan daarvoor aanpassingen in zijn pand moeten doen. Hierbij gaat het niet om een grote verbouwing, maar kleinere aanpassingen in het pand.
De verplaatsingssubsidie betreft een doelgerichte subsidie waarbij uitkering plaatsvindt indien de ondernemer daadwerkelijk is verplaatst.
Het betreft een subsidie als tegemoetkoming in de te maken kosten bij verhuizing, zoals verbouwingskosten nieuwe locatie, verhuiskosten en kosten herinrichting, reclame en berichtgeving van verhuizing.
Met een subsidie kan een eigenaar of ondernemer worden gestimuleerd om in beweging te komen. Echter met een subsidie alleen zal in veel gevallen niet het gewenste doel worden bereikt. Voor het verbouwen van een pand dan wel het wijzigen van de functie zijn ook andere gemeentelijke toestemmingen nodig, zoals een omgevingsvergunning voor het verbouwen of een tijdelijke, planologische omgevingsvergunning.
Een integrale benadering vanuit zowel de aanvrager als gemeente is gewenst om te komen tot een succesvolle planuitvoering. Dit maakt dat het van belang is aanvragen zoveel mogelijk gelijktijdig in te dienen en te beoordelen.
Vanuit oogpunt van lastenverlichting is in artikel 17, lid 3, artikel 18, lid 5 en artikel 19, lid 3 ASV geregeld dat ook alternatieve verantwoordingswijzen kunnen worden gevraagd. Daarvoor is in artikel 9 van deze Nadere regels gekozen. De gekozen verantwoordingswijze gaat uit van vertrouwen en beoogt onnodige administratieve lasten te voorkomen.
Deze Nadere regels verliezen hun werking wanneer er geen uitvoeringsbudget meer beschikbaar is en anders uiterlijk 31 december 2021. Daarnaast blijft het college bevoegd de Nadere regels in te trekken, indien het andere prioriteiten wenst te stellen in de uitvoering van activiteiten in het kader van het Binnenstadsplan.
Subsidieaanvragen die zijn ingediend voor 31 december 2021 dan wel voor het tijdstip waarop de Nadere regels tussentijds door het college worden ingetrokken, worden afgedaan volgens de bepalingen van deze Nadere regels, tenzij het hiervoor beschikbaar gestelde budget is uitgegeven.
De gemeente Meppel, rechtsgeldig vertegenwoordigd door ….., hierna te noemen:
….., gevestigd …., te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door ….., hierna te noemen: “eigenaar”;
De gemeente en verzoeker hierna gezamenlijk ook te noemen: “partijen” en elk afzonderlijk “partij”;
Deze stimuleringssubsidie onder andere als doel heeft een eigenaar dan wel ondernemer te stimuleren tot het bijdragen aan het concentreren van detailhandelsbedrijven in het kernwinkelgebied en verbeteren van de leefbaarheid in de aanloopstraten door middel van het verkleuren van een pand met een detailhandelsbestemming in een aanloopstraat naar een andere passende functie dan wel het verplaatsen van een bestaande winkel vanuit een verkleurend pand naar het kernwinkelgebied.
De ingangsdatum van de wijziging van de bestemming op het perceel wordt vastgesteld op (datum).Eigenaar werkt op eerste verzoek van de gemeente mee aan de vestiging van een kwalitatieve verplichting zoals opgenomen in bijlage 2, inhoudende dat het niet meer is toegestaan het perceel te gebruiken voor de functie detailhandel. Deze kwalitatieve verplichting vervalt en wordt doorgehaald na verloop van een periode van maximaal 18 maanden na genoemde ingangsdatum, dan wel op het moment dat de bestemming detailhandel op het perceel definitief is wegbestemd.De kosten voor het vestigen van deze kwalitatieve verplichting komen voor rekening van …..
Aldus overeengekomen in tweevoud,