Organisatie | Amstelveen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Procedureregeling functiebeschrijving en functiewaardering gemeente Amstelveen 2018 |
Citeertitel | Procedureregeling functiebeschrijving en functiewaardering gemeente Amstelveen 2018 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Procedureregeling met betrekking tot generiek functiebeschrijven, functiewaarderen en inpassing gemeente Amstelveen 2010.
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-02-2019 | Nieuwe regeling | 16-01-2018 | Z19-007992 |
Artikel 2. Vaststelling functiebeschrijvingen
De bestuurder selecteert (in samenspraak met de externe deskundige en/of een gecertificeerde gebruiker) per functie een normbeschrijving uit HR21. Indien de normbeschrijving voor de functie onvolledig is, dan wel een voor de functie dekkende normbeschrijving niet beschikbaar is, wordt een lokale functiebeschrijving opgesteld.
De geselecteerde normbeschrijving(en) en/of lokale functiebeschrijving(en), wordt/worden besproken binnen de directie en door de bestuurder voorlopig vastgesteld. De voorlopig vastgestelde functiebeschrijving(en) wordt/worden door de bestuurder ter informatie aangeboden aan de ondernemingsraad (OR).
Indien sprake is van een integrale functiebeschrijvingsronde, verandering van functiewaarderingsmethodiek, of indien sprake is van een organisatorische verandering zoals bedoeld in artikel 25 lid 1 van de WOR, dan stelt de bestuurder de OR in de gelegenheid advies uit te brengen over de voorgenomen vaststelling van de functiebeschrijvingen. Artikel 25 lid 2 tot en met 6 en artikel 26 WOR zijn in dat geval van overeenkomstige toepassing.
Artikel 4. Vaststelling conversietabel
Het bevoegd gezag stelt op basis van de vastgestelde gemeentelijke salarisstructuur, na bereiken van overeenstemming binnen de commissie voor Georganiseerd Overleg, een conversietabel vast. Wijziging van de conversietabel vindt niet plaats zonder voorafgaande overeenstemming hierover binnen de commissie voor Georganiseerd Overleg.
Artikel 5. Indelingsadvies en indelingsbesluit
De bestuurder maakt aan de functiehouder schriftelijk bekend welke (norm- of lokale) functiebeschrijving hij voornemens is op de functie van toepassing te verklaren (indelingsbesluit). In het voorgenomen indelingsbesluit zijn tevens de gevolgen opgenomen voor de inschaling, het salaris en eventuele toelagen.
In de situatie zoals omschreven in artikel 2 lid 3 wordt de functiehouder in de gelegenheid gesteld een zienswijze over de indeling in de norm- of lokale functiebeschrijving kenbaar te maken. De termijn voor het kenbaar maken van de zienswijze bedraagt twee weken. De zienswijze wordt schriftelijk en gemotiveerd kenbaar gemaakt aan een zienswijzecommissie, bestaande uit een lid namens de werkgever, een lid namens de werknemers, en een door beide leden aan te wijzen onafhankelijke voorzitter. De werkgever voorziet de commissie tevens van een ondersteunende secretaris. De zienswijzecommissie brengt binnen 3 weken advies uit aan de directie.
Na het verstrijken van de termijn als bedoeld in lid 3, dan wel indien een zienswijze is ingediend na ontvangst en met inachtneming van het advies van de zienswijzecommissie, maakt de bestuurder schriftelijk en gemotiveerd aan de functiehouder bekend in welke functiebeschrijving de functie van de functiehouder is ingedeeld en welke de gevolgen zijn voor de inschaling, het salaris en eventuele toelagen.
Artikel 8. Wijziging vastgestelde functiebeschrijvingen
Bij wijziging van de structuur, taken of doelstellingen van de organisatie wordt, onder verantwoordelijkheid van het bevoegd gezag, door of namens de bestuurder bezien of de vastgestelde functiebeschrijvingen volledig en/of toereikend zijn. Het selecteren, wijzigen of opstellen van nieuwe functiebeschrijvingen verloopt volgens de procedure als beschreven in artikel 2.
Artikel 9. Overgangs- en slotbepalingen
Het bevoegd gezag kan nadere regels stellen omtrent hetgeen in deze procedureregeling is opgenomen, voor zover aard en strekking van deze regeling zich daartegen niet verzetten. Indien en voor zover bij nadere regels van deze regeling wordt afgeweken, dient hierover voorafgaand overeenstemming te worden bereikt in de commissie voor Georganiseerd Overleg van de gemeente Amstelveen.