Organisatie | Beekdaelen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Beekdaelen houdende regels omtrent mandaat (Mandaatbesluit Beekdaelen) |
Citeertitel | Mandaatbesluit Beekdaelen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is tevens vastgesteld door de burgemeester.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-08-2019 | 01-08-2020 | artikel 5, bijlage 1 | 20-08-2019 | ||
13-02-2019 | 01-01-2019 | 30-08-2019 | nieuwe regeling | 03-01-2019 |
Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Beekdaelen, elk handelend voor zover het de eigen bevoegdheden betreft;
gelet op het bepaalde in de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht en het Burgerlijk Wetboek;
naast de mandaatregeling diverse andere beheersmaatregelen bestaan die gericht zijn op het borgen van een getrouwe, rechtmatige en doelmatige uitoefening van bevoegdheden binnen de organisatie. Zo zijn de budgettair-administratieve bevoegdheden nader geregeld in de Budgetregeling en zijn regels gesteld voor de inkoop en de aanbesteding van goederen, werken en diensten. Daarnaast bestaan voor de diverse bedrijfsprocessen binnen de organisatie procesbeschrijvingen en instructies die gericht zijn op een betrouwbare, rechtmatige en doelmatige taakuitoefening. Deze mandaatregeling is te plaatsen binnen de context van die set van beheersmaatregelen binnen de organisatie.
MANDAATVERLENING DOOR COLLEGE EN BURGEMEESTER
Artikel 4 Algemeen mandaat van het college en de burgemeester aan de ambtenaren
Het college en de burgemeester van Beekdaelen verlenen de ambtenaar die werkzaam is onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur het mandaat om alle besluiten te nemen en alle overige (rechts)handelingen te verrichten, waaronder de vertegenwoordiging in rechte, die in het kader van een goede uitoefening van zijn taken en bevoegdheden nodig zijn.
Artikel 5 Voorwaarden en uitzonderingen mandaatverlening
De gemandateerde is niet bevoegd om in mandaat te besluiten, indien:
Indien het handelt over het nemen van (principe-)besluiten op aanvragen op om een omgevingsvergunning voor het buitenplans afwijken van een bestemmingsplan, inpassingsplan of beheersverordening, met uitzondering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen gevallen zoals bedoeld in artikel 2.12 sub a onder 2 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (kleine buitenplanse afwijking);
Artikel 7 Ondertekeningswijze bij mandaat
Bij de uitoefening van een mandaat, verleend door het college of de burgemeester, worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:
burgemeester en wethouders van Beekdaelen/ de burgemeester van Beekdaelen,
gevolgd door de naam van de gemandateerde, alsmede diens functienaam en afdeling of organisatie-eenheid of taakveld.
Het college van burgemeester en wethouders, respectievelijk de burgemeester,
Beekdaelen, datum
Burgemeester,
Secretaris,
Bijlage 1: Randvoorwaarden, behorende bij Mandaatregeling gemeente Beekdaelen
Besluitvorming dient in ieder geval door bevoegd bestuursorgaan te worden genomen in de navolgende gevallen.
Bijlage 2: instructie, behorende bij artikel 5,lid 3 van de Mandaatregeling gemeente Beekdaelen
Met als piketpalen dat Beekdaelen vernieuwend en vooruitstrevend is, is nu ook het moment gekomen om af te stappen van de traditionele wijze van mandatering. Dit sluit volledig aan bij de “Dienstverleningsvisie gemeente Beekdaelen”, waarin de medewerker van de gemeente Beekdaelen wordt beschreven als de zogenaamde ambtenaar 3.0 met als kernwaarde “loslaten is vertrouwen geven en verantwoordelijkheid nemen”. Daarnaast beschrijft voormelde Dienstverleningsvisie eveneens de nieuwe wijze van leidinggeven, waarbij “zelfsturende teams” een uitgangspunt is.
Kort gezegd is dit de nieuwe voorgestelde regeling:
Alle bevoegdheden van het college en burgemeester worden neergelegd bij alle medewerkers van de organisatie, met een aantal uitzonderingen en onder een aantal randvoorwaarden.
‘Mandaat tenzij…’ is het uitgangspunt. Er worden geen functies meer genoemd, geen afdelingen, geen wetten. De lijst algemeen omschreven uitzonderingen en voorwaarden is vele malen korter, duidelijker en duurzamer zijn dan de huidige gedetailleerde bevoegdhedenlijst. Een algemene lijst van uitzonderingen en voorwaarden dwingt tot scherpe vragen stellen bij de uitoefening van bevoegdheden. Vanuit taakvolwassenheid, eigenaarschap en vertrouwen kunnen de medewerkers met en binnen hun teams heel goed beslissen of een besluit beter door het bestuursorgaan zelf kan worden genomen of niet. Afstemming met de betreffend portefeuillehouder aan de voorkant is dan ook belangrijk. Zo valt bijvoorbeeld te denken aan een regulier werkoverleg tussen ambtenaren van een bepaald cluster met de verantwoordelijk portefeuillehouder. En bij acute incidentele gevallen kan een ambtenaar uiteraard ook direct contact opnemen met de betreffend portefeuillehouder. Afstemming betreft dan ook zowel een structuuraspect (regulier werkoverleg) alsook een cultuuraspect (gedraging ambtenaar om portefeuillehouder op de hoogte te houden).
De scheidslijn tussen wanneer wel en wanneer geen gebruik mag worden gemaakt van een mandaat is dun. Bij een aantal randvoorwaarden kan er geen misverstand bestaan over de interpretatie ervan. Ter verduidelijking wordt hierbij verwezen naar bijlage 1, waarbij een aantal randvoorwaarden nader is uitgewerkt en waarbij klip en klaar is aangegeven wanneer besluitvorming in ieder geval door het bevoegde bestuursorgaan dient plaats te vinden.