Organisatie | Beekdaelen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beekdaelen houdende regels omtrent reglement van orde voor de vergaderingen van het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Beekdaelen |
Citeertitel | Reglement van orde voor de vergaderingen van het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Beekdaelen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Deze regeling vervangt het reglement van de voormalige gemeente Schinnen, het reglement van orde van de voormalige gemeente Nuth en het reglement van orde van de voormalige gemeente Onderbanken.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-02-2019 | 21-02-2019 | nieuwe regeling | 03-01-2019 | Z,.20010 INT. 20722 |
[vastgesteld in de werkgroep AB/JZ/OOV&I d.d. 13-12-2017)
Goedgekeurd door de Stuurgroep
Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Beekdaelen;
gelet op artikel 52 van de Gemeentewet;
Reglement van orde voor de vergaderingen van het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Beekdaelen.
Artikel 2. Dag en plaats van de vergaderingen
Indien een wethouder een extra vergadering nodig acht, verzoekt hij onder opgave van redenen aan de burgemeester deze bijeen te roepen. De secretaris zorgt na overleg met de burgemeester voor een oproep voor deze vergadering – onder vermelding van de te bespreken onderwerpen – die zo mogelijk uiterlijk 24 uur van tevoren op een in de gemeente gebruikelijke wijze aan de leden van het college wordt toegezonden.
Onderwerpen ten aanzien waarvan tijdige agendering als bedoeld in het eerste lid niet mogelijk is, maar waarvan bespreking ten gevolge van de spoedeisendheid geen uitstel duldt, kunnen onder opgave van reden(en) van urgentie voorafgaand aan de vergadering bij de secretaris dan wel bij de vaststelling van de agenda worden aangemeld
Artikel 6. Ambtelijke ondersteuning
De secretaris draagt zorg voor al hetgeen binnen de hem opgedragen taak nodig is in het belang van een vlot verloop van de vergadering van het college.
Artikel 7. Deelneming derden aan de vergadering
Het college kan besluiten een ambtelijk medewerker of derden voor een vergadering uit te nodigen teneinde zijn mening ten aanzien van een onderwerp te geven dan wel een (nadere) toelichting te verschaffen op een agendapunt.
Artikel 8. Besluitvorming en stemmingen
Indien een lid van het college dat verlangt, wordt bij het nemen vaneen besluit over een benoeming, voordracht of aanbeveling van personen gestemd bij besloten en ongetekende briefjes.
Indien in de overige gevallen bij een eerste stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een tweede stemming plaats tussen de twee personen die bij de eerste stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij die eerste stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de twee stemming zal plaatshebben. Indien bij de tussenstemming of bij de tweede stemming de stemmen staken beslist het lot.
Een lid van het college kan in bijzondere spoedeisende gevallen verzoeken tot een collegebesluit buiten de vergadering om, mits het te nemen besluit een hamerstuk betreft. Daartoe wordt het stuk, voorzien van een (digitale) paraaf van het betreffende lid met een (digitaal) begeleidingsformulier door de secretaris (digitaal) voorgelegd aan de overige leden.
Indien alle leden van het college de mogelijkheid hebben gehad kennis te nemen van het voorgestelde parafenbesluit, geen van hen behandeling in een vergadering heeft gevraagd en meer dan de helft van de aanwezige leden van het college het stuk voor akkoord heeft geparafeerd, dateert de secretaris het besluit.
Artikel 10. Verslaglegging en besluitenlijsten
P.M.: Indien het college overgaat tot het ook aan raadsleden ter inzage geven van het geheime gedeelte van de besluitenlijst luidt de tekst als volgt: Het geheime gedeelte van de vastgestelde en ondertekende besluitenlijst wordt ter inzage gelegd voor de raadsleden. Raadsleden respecteren het geheime gedeelte en doen hier geen mededelingen over.
In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing beslist het college op voorstel van de burgenmeester.
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2019. Op dat moment vervallen het op 1 september 2004 vastgestelde reglement van de voormalige gemeente Schinnen, het op 17 mei 2005 vastgestelde reglement van orde van de voormalige gemeente Nuth en het Reglement van orde van de voormalige gemeente Onderbanken vastgesteld op 29 maart 2011..